XTR 2007 na delu

Shimano XTR 2007 u praksi
Nedelja, 20. maj 2007
XTR 2007 na delu

Mnogo toga se citalo i slusalo o Shimano 2007 seriji, pogotovu novoj XTR za 2007. godinu. Da samo podsetimo da od 2003. god. Shimano zapostavlja svoju nadaleko cuvenu i opsteprihvacenu triger seriju, kao i “high-normal” zadnje menjace. Od ove sezone, redizajnirani ili kako bi neko rekao “vaskrsnuli” su ponovo trigeri kao i ovaj tip zadnjih menjaca.

Dakle, teorije je bilo dosta, a kako sve ovo radi i u preksi na XC terenu – evo prikaza.




Odmah po uzimanju trigera u ruke, mora se primetiti nekoliko stvari – nema vise displeja koji pokazuje u kojoj ste brzini; telo trigera je pomicno i moze se pomerati po nosacu, znaci moze se stelovati po duzini blize ili dalje od rucice kocnice, a u zavisnosti od afiniteta vozaca. Takodje, montaza je moguca i ispred i iza rucice kocnice. Same rucice su od aluminijuma, vrhunski obradjene, sa laserski odradjenim vec poznatim znakom XTR na onoj koja je glavna za siftanje brzina navise. Uz kupovinu komplet seta se dobija i sve sto je potrebno, a to su buziri, kapice i ostali “hardver”.
Sama instalacija nije nista zahtevnija od prethodnih serija.
Pri prvoj promeni brzina, odmah se uocavaju 3 krupne promene: promena brzina nanize sada ide u oba smera, ne samo povlacenjem rucice kaziprstom, vec i potiskom palca. Dalje, siftanje nanize sada moze biti za 1 ili 2 lancanika momentalno, u zavisnosti koliko vozac hoce da promeni prenos. U praksi to znaci da ukoliko je potrebno brzo siftanje nanize – povlacenjem kaziprsta i potom momentalno potiskom palca, brzine idu momentalno za 4 lancanika dole. Treca promena se sastoji u samom hodu nanize – nema medjukoraka kao kod starijih serija, vec je promena momentalna. Sam rad siftera je uradjen na tradicionalno precizan nacin, tako da preskakanja i tzv. “missshift” kada je sve podeseno kako treba nisu moguca, ma kako teski bili uslovi promene brzine. Na terenu se ovo pokazalo kao izuzetno dobar napredak i pomak nabolje. Da se osvrnem i na cinjenicu da su ovo sifteri koji od ove generacije nemaju displej – ovo je definitivno psiholoski momenat, jer posle provedenih 10-15 min, apsolutno zaboravljate da ste imali displej i usresredjujete se na stazu i opterecenje nogu, sto je slozicete se i primarni cilj kod takmicara, a ne pogled u kojoj ste brzini. Da napomenem da ni XO, a od ove sezone ni X9 trigeri nemaju displej. Dakle, XTR trigeri su u potpunosti opravdali ocekivanja koja su opisivana u stranim revijama i sajtovima.




Prednji menjac je takodje pretrpeo modifikacije, u izgledu pogotovu, da bi se uklopio u sada vec opste prepoznatljiv Shimano-v “X” znak. Samo telo je jos krice zbog sirikog “linka” a i srafovi za stelovanje su pomereni na levu stranu. Sam rad ovog menjaca je kako i dolikuje ovoj grupi – savrsen, kako navise, tako i nanize. Opruga je od prethodnog modela “meksa” na siftaje, ali ne i salbija sto se same promene brzine tice.




Zadnji menjac je totalno redizajniran i odmah je uocljivo da je tzv.”link” mnogo siri i cvrsci, naravno, opet u CNC obradi i sa poznatim “X” znakom. Majstorski odradjen dizajn, mora se priznati! Ovo je prva serija koja je veliku paznju obratila ne samo tezini i preciznosti, vec i dizajnu. CNC obrada, “izvajane” strukture i oblici su nesto sto ovu seriju cini istinski vrhom u MTB “high-end” produkciji. Sam menjac je laksi od prethodnika, na ulazu buzira nema vise mogucnost stelovanja ( za to su se postarali trigeri ), gornji tockic je supalj, a sam rad menjaca ide u stilu XTR-a – bez greske!

Dakle, posle odvozanog Fruskogorskog maratona sa ovim “oruzjem” moram da kazem da je 2007 “X” serija zasluzila najvise ocene sto se tice preciznosti i pouzdanosti u radu na terenu. Shimano se na velika vrata vratio u bitku za trziste koje voli trigere i “stari” sistem menjanja brzina, koje je SRAM tokom perioda “rapid rise” osvojio svojim serijama trigera i twist siftera.

 

O AUTORU

Miša ( misaxtr ) Jovanović

Miomir Jovanović, među bajkerima poznatiji i kao mišaxtr, interesovanje prema planinskom biciklizmu gaji već više od dvadeset godina. MTB tehnikalije poznaje do najsitnijih detalja. Diše na dva točka a svaki trenutak slobodnog vremena daće za jednu dobru ofroud vožnju.
KOMENTARI
Da bi postaviti komentar morate biti prijavljeni na sistem