SRAM XX1
Sram XX1 – Kada se krenulo sa 3x9 bilo je priče da li je to potrebno, jer je empirijski dokazano da je 3x8 bio ubedljivo najpouzdaniji sistem kod MTB-a.
Ne lezi vraže – nedugo zatim počelo je sa 2x10, pa 3x10, toliko raznih sistema, opcija lanaca, da ne govorim o opcijama lančanika.... a Sram krenuo u kampanju sa XX1 – 1x11 sistemom.
XX1 je napravljen kao singl lančanik napred i gigantski napravljen 11-faz pozadi ( 10-42 ). Odmah se može reći da je ovaj sistem dao mogućnost konstruktorima da se „razmašu“ u idejama konstrukcija ramova, jer nema glavobolje oko prednjeg menjača i njegovog postavljanja kao što je bilo za 10-faze.
Sram je krenuo u ovu priču rešen da maksimalno uprosti sistem menjanja brzina s jedne strane, a sa druge da maksimalno izbegne spadanje lanca, zadrške u promeni brzina a samim tim i ritma u vožnji, a posebno takmičenjima.
Kombinacijom obrade zubaca lančanika ali i lanca, postignut je maksimalno sigurnosni učinak ove kombinacije u vožnji. Iako se samo pitanje ovde nameće – jedan lančanik – mnogo veće trošenje istog – Sram-ovci su se potrudili da ga naprave dovoljno robusnog da izdrži dugu eksploataciju. Za one koji hoće više – uvek postoji titanijumska varijanta :)
Drugo pitanje – hoće li se lanac više tegliti, slabiti i češće menjati – odgovor je ne – jer je kombinacijom novog anti frikcionog površinskog sloja lanac dobio na čvrstini i trajnosti koju je pokazao na dosadašnjim testovima. Čak se garantuje da će lanac duže trajati nego isti kod 8-9-10 brzina.
Treća pitanje – kako stoji stvar sa brzinama – 11 je manje od 20, da ne govorimo o 27 ili 30 – XX1 ima kasetu širokog spektra 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42, pa tako nema velikih skokova između lančanika, skokovi se drže u okviru 17-18%.
11 brzina – Sram je prosto hteo da napravi najbolju singl grupu sa dovoljno brzina kao i sa dovoljnim rasponom istih – i to je bila 11-fazna kaseta.
Od samog starta, ideja je bila da XX1 bude isključivo singl varijanta – dakle bez 2 ili 3 lnčanika napred.
S tim u vezi, XX1 nije načinjen kako bi iz produkcije bili izbačeno 2x10 ili 3x10 – naprotiv već kao opcija onim vozačima koji vole jednostavnost a imaju dovoljno energije (ili blaže terene) da im ova varijanta u potpunosti zadovoljava potrebe.
Opcije prednjeg lančanika koje su u igri su 28-30-32-34-36 i 38 zuba. Još jedna dobra funkcionalnost – ukoliko krećete na strmije uspone – lančanik možete veoma lako promeniti ne skudajući pogon, što je vrlo pametna opcija.
Zadnji menjač je unikatan i nije moguće bilo kakvo ukrštanje sa drugim modelima. Iako menjač može biti montiran na bilo koji ram – to nije slučaj kod kasete. Trenutno DT i Mavic rade zadnje glave za XX1. U budućnosti se očekuju i drugi proizvođači.
Reinkarnacija grip šifta je i ovde viđena – pa oni koji taj sistem preferiraju ne moraju da brinu.
U vožnji – ono što pleni je preciznost i brzina šiftanja – čak i pri veoma usporenom tempu pedaliranja.
Pri testu, iako je bilo inicijalno podozrivosti da li će uzbrdica biti savladana sa samo jednim lančanikom napred – realno – gotov da nije bilo potreba šiftati na najveći pozadi.
Ono što još daje prednost ovom sistemu je njegova raznovrsnost u opcijama lančanika – pa se tu nalaze i XC vozači, traiv bajkeri, „gravity friendly“ hrabri pojedinci...
Još samo da se nađu i novci kojih ima sve manje i manje....
Mario (makio)
.... na kraju ce sve da se svede na ROHLOFF sa 14brzina....