Jump to content


Fotografije
- - - - -

Savjet oko drop bars.


  • Molimo uloguj se da bi odgovorio
155 odgovora na ovu temu

#81 milovuk1967

milovuk1967
  • Members No Voting
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1239 posts

Postavljeno 08 November 2021 - 10:15 AM

Sa' ce svi drumasi da predju na 26" :)

 

:). Sada  ti je mozda jasno zasto nisam hteo da ulazim u ovu temu. Toliko ima toga o tome da se pise. Mozda bi moderator, mogao ovo da prebaci u novu temu?


  • 0

#82 himzo

himzo
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1310 posts

Postavljeno 08 November 2021 - 10:37 AM

 Ovde se vidi remenica bregaste osvoine, koja je pravljena iznova da bi se max. skinunule obrtne mase, 

 

Lep primer gde bušilicijum ima mnogo više smisla nego u biciklizmu :).

 

img01.jpg


  • 0
Pozdrav

#83 vidak

vidak
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4575 posts
  • LocationNovi Beograd

Postavljeno 08 November 2021 - 10:42 AM

Ovde cu sada da postavim jednu fotografiju iz sveta automobilizma, da bi pokazao vaznost obrtnih masa, koje danasnji proizvodjaci biciklistickih traktora, namerno guraju u drugi plan.

Na fotki je trkacki motor koji je radio cuveni majstor iz KG, Živan, legenda SFRJ, kada su u pitanju trkacki motori. Napravio je vise sampionskih motora koji su pobedjivali u bivsoj i u danasnjoj drzavi. Inace radio je u Zastavinom institutu dugi niz godina, sa najboljim inzinjerima koje smo tada imali.

Ovde se vidi remenica bregaste osvoine, koja je pravljena iznova da bi se max. skinunule obrtne mase, a bolji poznavaoci mehanike ce primetiti i ova tri srafa na njoj.Ti srafovi sluze za fino dovodjenje faze bregaste i radilice, znaci nisu bili zadovoljni kada se uzupči na zub. Toliko o njihovoj posvecenosti detaljima. Inace izrada ove remenice je izuzetno skupa i ne bi se zezali da ne donosi neke benefite. Mozda procentualno male, ali kada se sve sabere, dobijaju se sampionski motori. Inace olaksane remenice se rade na svim sportskim (trkackim), motorima na svetu.

E sad da se vratim biciklima. Masa 29 je veca od 26, zbog vise materijala. Medjutim stvar koja je vaznija od mase je ta, koliko je ta masa udaljena od centra rotacije. Sto je vise udaljena, dolazimo da veceg ziroskopskog efekta, a samim tim do slabijeg ubrzanja, odnosno kocenja i mogucnosti bzog upravljanja (odziva) bicikla Kod 29 su te mase na vecoj udaljenosti od centra, nego kod 26. UZ to ovi motori imaju preko 100 ks, a mi par stotina vati.

Ako su oni na ovom motoru, busili remenicu koja je precnika cc 20 cm, zamislite vaznost mase na tocku 29'', ciji je precnik 73-75 cm...

Bicikl nema remenice...
Ima točkove i tu je osnovna razlika.
Mtb točkovi ne idu po asfaltu a na offroad-u postoje razne prepreke kamenje, korenje, stene, rupe e tu se oseti razlika, jer tamo gde 26" udari kao u zid ili propadne u rupu zbog malog točka i ćao, siđi guraj, to 29" pregazi kao tenk napolitanku, to se baš oseti uzbrdo po neravnom terenu, jednostavno 26" točak je premali za kamenit ili korenit uspon.

Takođe trag gume (ona površina koja naleže na podlogu) kod 29" je mnogo duži zbog većeg točka pa je samim tim i kontaktna površina bolja i bicikl je lakši za kontolu kako u krivinama, tako i pri kočenju, a bogami i penjanju jer pri velikom makadamskom ili blatnjavom usponu teže dolazi do proklizavanja zadnjeg točka, (ono kad zapneš kao konj da bi ispeglao oštar uspon a prokliza ti zadnji točak i staneš u mestu, opet ćao siđi, guraj).
29" mnooogo udobniji bajs, tamo gde se 26 trucka, 29 ide kao po loju, klizi, ma neuporedivo.
Na asfaltu se i ne osete toliko razlike u točkovima, ali na off-u itekako.

Većini ljudi je dovoljno 200m offroada da proba 29" i da odmah krenu da listaju oglase, kod mene je bilo tako, a mislio sam kao ma pusti 29" je marketinški trik dok ga nisam provozao.
Istog momenta kada sam seo sa 26 na 29 točak, bukvalno iste sekunde mi je bilo jasno koliko je oooogggrooomna razlika u korist 29" i više nije bilo nedoumica šta je bolje.
Jednostavno nemerljivo u svim aspektima osim okretnosti jer se 29" oseti da je malo kabastija, nezgrapnija ali u mom slučaju to ne igra bitnu ulogu i ja sam nezgrapan sa 190cm.

Pre nekoliko meseci sedoh ponovo na 26" čisto da se prisetim kakav je osećaj, majko mila, bukvalno kao iz Mercedesa u fiću.

Inače ideja sa velikim točkovima za offroad je dokazana i u automobilskoj i moto industriji, jer je logično da veći točak bolje podnosi i savlađuje neravnine, ima veću dodirnu površinu sa tlom, bitno je samo da se ne pretera sa težinom i da se time drastično ne umanji efekat pogonskog dela.



Sent from my SM-A705FN using Tapatalk
  • 1

#84 Dusan011

Dusan011
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14633 posts

Postavljeno 08 November 2021 - 10:43 AM

Jel' neko pomenu inerciju :) Fakit (link)


  • 1

#85 vidak

vidak
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4575 posts
  • LocationNovi Beograd

Postavljeno 08 November 2021 - 10:55 AM

Jel' neko pomenu inerciju :) Fakit (link)

Carski video!

Sent from my SM-A705FN using Tapatalk
  • 0

#86 Grunf_66

Grunf_66
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 287 posts

Postavljeno 08 November 2021 - 12:53 PM

Upoređivanje obrtnih masa u automobilizmu i biciklizmu i nema puno smisla jer je njihov uticaj daleko veći u automobilizmu zbog broja obrtaja i same mase dijelova.

Da 26" bolje koči nije tačno a posebno objašnjenje o 2cm većem disku za isti efekat kočenja. Ima tu mnogo više faktora a najvažniji je veličina dodirne površine sa podlogom koja je kritična veličina. Generalno 29 je mnogo stabilniji i mi preko 180 ne izgledamo na njemu kao da smo maznuli bajs od mlađeg brata ili sina dok je u školi.


  • 0

#87 Smasher

Smasher
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3197 posts

Postavljeno 08 November 2021 - 02:13 PM

Meni se čini da je Milovuk iz primera remenice koja je izbušena želeo samo da kaže koliko je bitno smanjiti masu rotacionim delovima bilo čega što se okreće da bi se jednostavno okretalo brže. Da to nema smisla, zašto bismo onda uopšte svi težili ka tome da imamo uglavnom što lakše točkove i gume, osobito na drumskim biciklima?

Zanimljivi su jako argumenti za i protiv, i od Vidaka i od Milovuka. Rasprava je jako kvalitetna što je naovom forumu nažalost postalo retkost, i zato je stvarno šteta da je moderator ne premesti u zasebnu temu jer to svakako zaslužuje...

A šta je sa točkovma 27,5? Kako na to gledate?
  • 0

"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa".   H. Ford


#88 milovuk1967

milovuk1967
  • Members No Voting
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1239 posts

Postavljeno 08 November 2021 - 02:42 PM

Ovako, bilo da pricamo o remenici, ili o vodenicnom kamenu , ili o tocku od lokomotive, uvek ce se lakse sa nekom silom, pokrenuti ono sto je manje tezine. Kako ce se lakse pokrenuti, zbog manje tezine, tako ce se i lakse zaustaviti.

 

Nazalost moram da vam srusim jos jedan mit. A to je da 29' bolje vucnu silu i da bolje koce. Osnova sto gresite je sledeca.

 

Kolicina vucne sile i kocione, ako izuzmeno mehanizam kocnica zavisi od povrsine naleganja gume na podlogu. Zato ovi sto voze 29, misle da su bolje karakteristike veceg tocka. Ali se kao po starom dobrom obicaju, ovde mesaju stvari koje ne bi trebale da se ne znaju.

 

Znaci imamo rellativmo tvrdu stazu. Guma se deformise kada sednemo na bicikl. Gnjeci se dotle dok pritisak u gumi ne podrzi nasu tezinu. Npr napumo gumu na 2 bara.  I imamo oko 40 kg po jednom tocku tezine vozaca. Ako se secam izracunali su da se dobije kontaktna povrsina od nekih tri kvadrtna incha. 

Sad imamo gume, 29x2.2 i 26x 2,2.. U ovom slucaju dobicemo apsolutno istu kontaktnu povrsinu, od tri kvadratna inca.  Kod 29 u ovom slucaju se manje izoblicuju bocne strane gume, a kod 26 vise. 

 

Znaci, 29 pravi duzi, ali uzi kontakt, a 26 siri ali kraci, kontakt sa podlogom. Znaci posto su povrsine naleganja iste, ne bi trebalo da ima razlike u kocenjima i vucnim silama izmedju ova 2 tocka.

 

Razlozi zasto ljudi tvrde da su bolje 29 su sledeci.

 

1. Placebo efekat

2. Kupili su nov bicikl, koji verovatno ima bolje i modernije kocnice nego bicikl star nekoliko godina. 

3. Ne porede iste gume i onda im je povrsina naleganja drugacija, sto sam gore opisao.

 

I na kraju kad su isti uslovi iste kocnice, gume koje nalezu istom povrsinom, uvek ce bolje zakociti laksi tocak u ovom slucaju 26';.

 

Ja nikada nisam rekao da 29 nece bolje prelaziti preko prepreka. Objasnio sam i zasto. I zasto meni to ne treba. S obzirom koliko je marketinskih sredstava ulozeno u 29, mi imamo vrlo malo nezvanicnih i  nepristrasnih studija. Ovo sto sam gore napisao, tu studiju sam citao pre par godina a objavio ju je Schwalbe.

 

Isto su objavili da 26 imaju za 11.5% manji otpor vazduha zbog manjeg tocka. Sto znaci kada se predje 25 km na sat, tada otpr vazduha postaje dominantna sila i tada bi 26 mogla da bude u prednosti.


  • 2

#89 vidak

vidak
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4575 posts
  • LocationNovi Beograd

Postavljeno 08 November 2021 - 03:13 PM

Ovako, bilo da pricamo o remenici, ili o vodenicnom kamenu , ili o tocku od lokomotive, uvek ce se lakse sa nekom silom, pokrenuti ono sto je manje tezine. Kako ce se lakse pokrenuti, zbog manje tezine, tako ce se i lakse zaustaviti.

Nazalost moram da vam srusim jos jedan mit. A to je da 29' bolje vucnu silu i da bolje koce. Osnova sto gresite je sledeca.

Kolicina vucne sile i kocione, ako izuzmeno mehanizam kocnica zavisi od povrsine naleganja gume na podlogu. Zato ovi sto voze 29, misle da su bolje karakteristike veceg tocka. Ali se kao po starom dobrom obicaju, ovde mesaju stvari koje ne bi trebale da se ne znaju.

Znaci imamo rellativmo tvrdu stazu. Guma se deformise kada sednemo na bicikl. Gnjeci se dotle dok pritisak u gumi ne podrzi nasu tezinu. Npr napumo gumu na 2 bara. I imamo oko 40 kg po jednom tocku tezine vozaca. Ako se secam izracunali su da se dobije kontaktna povrsina od nekih tri kvadrtna incha.
Sad imamo gume, 29x2.2 i 26x 2,2.. U ovom slucaju dobicemo apsolutno istu kontaktnu povrsinu, od tri kvadratna inca. Kod 29 u ovom slucaju se manje izoblicuju bocne strane gume, a kod 26 vise.

Znaci, 29 pravi duzi, ali uzi kontakt, a 26 siri ali kraci, kontakt sa podlogom. Znaci posto su povrsine naleganja iste, ne bi trebalo da ima razlike u kocenjima i vucnim silama izmedju ova 2 tocka.

Razlozi zasto ljudi tvrde da su bolje 29 su sledeci.

1. Placebo efekat
2. Kupili su nov bicikl, koji verovatno ima bolje i modernije kocnice nego bicikl star nekoliko godina.
3. Ne porede iste gume i onda im je povrsina naleganja drugacija, sto sam gore opisao.

I na kraju kad su isti uslovi iste kocnice, gume koje nalezu istom povrsinom, uvek ce bolje zakociti laksi tocak u ovom slucaju 26';.

Ja nikada nisam rekao da 29 nece bolje prelaziti preko prepreka. Objasnio sam i zasto. I zasto meni to ne treba. S obzirom koliko je marketinskih sredstava ulozeno u 29, mi imamo vrlo malo nezvanicnih i nepristrasnih studija. Ovo sto sam gore napisao, tu studiju sam citao pre par godina a objavio ju je Schwalbe.

Isto su objavili da 26 imaju za 11.5% manji otpor vazduha zbog manjeg tocka. Sto znaci kada se predje 25 km na sat, tada otpr vazduha postaje dominantna sila i tada bi 26 mogla da bude u prednosti.

Samo jedna stvar ti je promakla 29" guma se pumpa na manji pritisak od 26" i u tome je takođe prednost 29".
Jbg meni i mnogima koji voze off je bitno i to kako reaguju na prepreke, pogotovo kad idem uzbrdo po kamenitoj podlozi, tu se baš oseti razlika, jer tamo gde 26" udari u kamen kao u zid i stane, 29" pregazi i nastavljaš dalje.
I ne, nije placebo efekat, 29" mnogo manje zamara ruke, kičmu, dupe, manje su vibracije, manje te rastrese, ma kvalitet vožnje je nebo i zemlja.

No na svakom je da proba i izabere šta voli, meni je prelazak na 29" najveći upgrade koji sam napravio u mtb-u i jako vidljiva razlika u odnosu na 26" po svim parametrima.


Sent from my SM-A705FN using Tapatalk
  • 0

#90 milovuk1967

milovuk1967
  • Members No Voting
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1239 posts

Postavljeno 08 November 2021 - 03:22 PM

Ne mogu sada da nadjem , ali ako bas insistirate , potrazicu, zanimljivu Svajcarku studiju koliko je realno brza 29.

Kako se secam u to ispitivanju je ucestvovalo 7 reprezentativaca iz Svajcarske. Dali su im da voze nekoliko voznji sa 26 i nekoliko sa 29. Na istoj stazi za MTB trrke, gde su se oni trudili da voze  sa istom kolicinom potrosenih kalorija, pulsom, kadencama, itd. Znaci trudili su se da izlazna snaga bude ista.

 

 Na kraju je ocekivano pobedila 29, i razlika u brzini je povecana za 2,4 posto.

Znaci na stazi za trke. Posto je meni bilo postavljeno pitanje zasto ja ne bi ili bi vozio 29, za moje staze i potrebe bi razlika bila i manja od tih 2,4%.

 A ovde vlasnici 29 predstavljaju da je razlika svemirska i ne merljiva. 

 

Znaci kao sto sam na pocetku napisao. Ko vozi trke ili off road non stop, nema sta da razmislja. medjutim velika vecina koja vozi asfalt za tako mizeran procenat amaterske voznje, nema nikakve svrhe da prelaz na 29.


  • 0

#91 milovuk1967

milovuk1967
  • Members No Voting
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1239 posts

Postavljeno 08 November 2021 - 03:27 PM

Samo jedna stvar ti je promakla 29" guma se pumpa na manji pritisak od 26" i u tome je takođe prednost 29".


Sent from my SM-A705FN using Tapatalk

 

Idi objasni to ovima iz Schwalbea koji su vrsili ta labaratorijska ispitivanja, da ne znaju svoj posao.


  • 0

#92 milovuk1967

milovuk1967
  • Members No Voting
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1239 posts

Postavljeno 08 November 2021 - 03:44 PM

Imate primer Francuskog vozaca Julian Absalon, visestruki svetski prvak, koji je pobedjivo sa 26 dok su neki tada uveliko vozili 29. Na kraju je i i on presao na 29, sto je i normalno,kada su sponzori u pitanju i kada vise i nema da se kupi dobra 26''. 

 

https://en.wikipedia.../Julien_Absalon


  • 0

#93 vidak

vidak
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4575 posts
  • LocationNovi Beograd

Postavljeno 08 November 2021 - 03:46 PM

Idi objasni to ovima iz Schwalbea koji su vrsili ta labaratorijska ispitivanja, da ne znaju svoj posao.

Ovo zvuči kao kad bi te ja uputio da ideš kod ovih što voze trke da im objasniš superiornost 26 nad 29.
Ja iznosim moja zapažanja bez želje da te omalovažavam, pa te molim za obostrano poštovanje.

Sent from my SM-A705FN using Tapatalk
  • 1

#94 milovuk1967

milovuk1967
  • Members No Voting
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1239 posts

Postavljeno 08 November 2021 - 03:49 PM

Ovo zvuči kao kad bi te ja uputio da ideš kod ovih što voze trke da im objasniš superiornost 26 nad 29.
Ja iznosim moja zapažanja bez želje da te omalovažavam, pa te molim za obostrano poštovanje.

Sent from my SM-A705FN using Tapatalk

 

Niko te ne omalovazava, nemoj da si osetljiv. Ko na kraju brani nekom da spusti  ili digne, pritisak gume za 01 ili 0.2 da bi dobio tu potrebnu gaznu povrsinu? 

 

Mozes da me saljes gde hoces, vise nema  sta da se bira, samo su dostupne nove, dobre 29, 26 su ugasili. 

Naravno, dali ljudi pare, proizvodjaci videli da im malo pala proizvodnja i setili se genijalne ideje kako da ljudi sve pobacaju i predju na to novo nametnuto.


  • 0

#95 vidak

vidak
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4575 posts
  • LocationNovi Beograd

Postavljeno 08 November 2021 - 03:57 PM

Niko te ne omalovazava, nemoj da si osetljiv. Ko na kraju brani nekom da spusti ili digne, pritisak gume za 01 ili 0.2 da bi dobio tu potrebnu gaznu povrsinu?

Inicijalno se 29" inča vozi na manjim pritiscima nego 26" zbog većeg balona tako da ako sam razumeo da se porede gume i gazna površina na istom pritisku je potpuno pogrešna i sigurno je veća gazna površina kod 29 nego kod 26 to je tako prosto i logično ma ko radio ispitivanja, schwalbe, continental, ti ili ja, to su prirodni zakoni.
Evo vidi ovu sliku

Screenshot_20211108-165650_Chrome.jpg

Sent from my SM-A705FN using Tapatalk
  • 1

#96 milovuk1967

milovuk1967
  • Members No Voting
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1239 posts

Postavljeno 08 November 2021 - 04:01 PM

Inicijalno se 29" inča vozi na manjim pritiscima nego 26" zbog većeg balona tako da ako sam razumeo da se porede gume i gazna površina na istom pritisku je potpuno pogrešna i sigurno je veća gazna površina kod 29 nego kod 26 to je tako prosto i logično ma ko radio ispitivanja, schwalbe, continental, ti ili ja, to su prirodni zakoni.
Evo vidi ovu sliku

attachicon.gifScreenshot_20211108-165650_Chrome.jpg

Sent from my SM-A705FN using Tapatalk

 

Pa to su oni u svom ispitivanju i napisali. 29 ima uzi ali duzi trag, a 26 kraci ali siri.


  • 0

#97 profa

profa
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 362 posts

Postavljeno 08 November 2021 - 04:04 PM

Bravo momci,to je to. Sa uzivanjem se citaju ovakve kvalitetne i dobre rasprave i diskusije, sto rece Smasher. Samo nastavite normalnom komunikacijom kako i dolikuje ljudima. Uz inspiracije, pitanja i odgovore, sazna se uvek nesto novo!
  • 0

#98 vidak

vidak
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4575 posts
  • LocationNovi Beograd

Postavljeno 08 November 2021 - 04:08 PM

Pa to su oni u svom ispitivanju i napisali. 29 ima uzi ali duzi trag, a 26 kraci ali siri.

Ne znam da li se razumemo ali i to je zakon fizike, naravno da se na istom pritisku više se slegne 26" nego 29" suština je da 29" možeš da voziš ispod 2 bara recimo i da se ne desi ništa kad naletiš na kamen, kada to isto pokušaš sa 26" ili će da bude snake bite ili će da se iskrivi felna.
Zato kažem je glupo poređenje ponašanja guma na istom pritisku jer se u stvarnosti ne voze na istom pritisku.

Sent from my SM-A705FN using Tapatalk
  • 0

#99 Dusan011

Dusan011
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14633 posts

Postavljeno 08 November 2021 - 04:23 PM

Necete verovati, mene vise zanima zasto je precnik drumske felne 622 kojim vradzbinama su dosli do te velicine.


  • 0

#100 Woody

Woody
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1372 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 08 November 2021 - 04:26 PM

Necete verovati, mene vise zanima zasto je precnik drumske felne 622 kojim vradzbinama su dosli do te velicine.


https://www.montague...izes-explained/
  • 0
The sea, the sea




0 članova čita ovu temu

0 članova, 0 gosta, 0 anonimnih korisnika