@Profa
Zanimljivo pitanje, da mi neko da top 29'', da li bi ga vozio?
Sve sto pisem, odnosi se na ono sto ja vozim, a ne na takmicare i one koji voze iskljucivo off road.
Nije sve prosto iako tako izgleda. Npr vrhunski vozaci downhila,, vec par godina ekspirementisu sa kombinacijom, prednji tocak 29, zadnji 27,5. Medjutim to nije njihov izum, tamo negde 2004 , Specilaizedovi inzinjeri, su pravili neke bicikle, gde je prednji tocak bio 26, a zadnj 24 sa dubljom gumom. Sadasnji marketinski prevaranti, bi to nazvali 25''.
1 Ram. Glavna stvar. Posto sam ja "old school", i proveo prvih 20 godina na drumasu, stvari gledam ovako.
Na 26 se sedi na biciklu, a na 29 u biciklu. Ta razlika potice od geometrije rama. Patrona (osovina) sr. glave, je na slicnoj visini od zemlje i na 26 i na 29. Razlika potice od toga sto su osovine tockova na 29 dosta iznad osovine pogona, kada se uporedi sa 26''. Jednostavno oni zbog velicine tockova nisu mogli da nprave drugacije. On to nazivaju boljom geometrijom, ali za ono sto ja vozim je gora geometrija. U kombinaciji sa sirokim volanom koji idu na taj bicikl, aerodinamika je dosta ogranicena a meni znaci puno.. Ne odgovara mi taj polozaj nikako, a razlog je sto moja svaka voznja je najmanje 70km, tako da mi taj polozaj od izuzetne vaznosti.
To je za mene "jedro: pozicija i ne dolazi u obzir.
2. Tockovi. Glavna prednost 29 je tu. Za nekih 5%, ima bolji napadni ugao od 26'. Tih 5% nije mnogo ali kada se akumulira sa velikim brojem velikih neravnina dolazimo do toga da se manje zamaramo i lakse prelazimo prepreke. Npr, kada bi vozili po nekom oranju, tu bi se videla prednost 29. Medjutim ja ne vozim takve terene. Sa vecim tockovima dobijamo sta sam napisao ali sa 26 imam, odlicnu voznju na strmim i stepenastim usponima, lako ubrzavanje iz pada brzine, bolje kocenje, daleko bolje savladavanje valovitih staza, ogromna prednost kada treba da se zaobidje ili preskoci prepreka, okretnost bicikla i upravljivost.
Pocetnicima se posebno svidjaju 29, zbog ziroskopskog efekta tih tockova , lako ide preko neravnina i zahteva manje tehnickog znanja za voznju od 26''. Medjutim kod krivudavih spustova i pod ostrim uglovima tu vec gubi prednost.
Jos jedna vazna stvar je jacina manjih tockova. Jaci, teze se krive, manje rasipaju energiju koja dolazi od uvijanja zbog duzina zica , pogotovu kod tockova sa 20 ili 24 zica. I kakvi god da su uvek ce 26 biti laksi od 29 pricam o vrhunskim tockovima.
3.Kocnice. Sa istim kocnicama bolje koce 26 od 29. da bi 29 kocila kao 26, mora da ima disk veci za 2 cm. Npr ako je 26 imala 160 mm, mora da se na 29 stavi 180 mm, da bi slicno kocili.. Ta jedna velicina nosi oko 30% razlike u kocionim silama.
4. Mehanika. Sav ovaj cirkus sa ogromnim zadnjim kasetama je da bi se postigao slican prenosni odnos kao sto je ima 3x9 ili 3x10. Verovarno ce terati dok ne bude lancanik zadnji veliki koliko i felna. Meni, odvratno.
Tu dolazimo do glavne stvari koliko ce trajati ta vrhunska mehanika sa tim silnim ukrstanjima lanca, cega pre nije bilo nego je moglo gotovo paralelno da se vozi napred i nazad.
I tako,ima tu jos da se pise za mene to nije, samom sebi licim kao da sam seo na John Deere traktor.