Jump to content


Fotografije

Materijali ramova - čelik, aluminijum, karbon


  • Molimo uloguj se da bi odgovorio
664 odgovora na ovu temu

#401 Smasher

Smasher
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3197 posts

Postavljeno 04 February 2021 - 09:31 PM

Jos jedna anegdota u vezi svega ovoga. Taj covek koji je polomio ovog Montagnera i ove aluminijumske ramove, bio je svojevremeno prvak Srbije u skijanju. Izuzetno jak covek, ali i spada u one koji ne paze mnogo na stvarI. Uglavno dok se skijao dobio je tada najbolju marku skija koja je tada postojala, ne secam se firme. Pokidao je vezove iz dasaka i to reklamira dobije druge i njih pokida. Ovi nisu mogli da veruju.
Nije cudo sto je polomio sve i celicne i aluminijumske ramove. Kada sam mu pakovao karbonca, a spakovao sam mu i drumasa i MTB, mislio sam da nece sastaviti ni 6 meseci. Medjutim evo godinama vozi i svi celi.




Samim tim ovo što si napisao spada pre u izuzetak nego u pravilo. U prilog tome govori i činjenica da čovek ne pazi na svoje stvari što se svakako može shvatiti kao i da sa njima ne rukuje na propisan način, a to je kao što napisah ranije u kombinaciji sa mehaničkim oštećenjima recept za pucanje materijala.

Sad ćeš ti verovatno postaviti pitanje a kako onda da nije pukao karbon. Pa jednostavno jer može da trpi veće sile, tu smo se valjda obojica složili. Ali to ne znači da ne možeš na primer i u Pro Pelotonu naći relativno mršave vozače koji su lomili karbonske ramove. A to opet ne znači da su toliko lako podložni pucanju i tako u krug i opet na početak. :)
  • 0

"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa".   H. Ford


#402 milovuk1967

milovuk1967
  • Members No Voting
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1239 posts

Postavljeno 04 February 2021 - 09:32 PM

Možda se nismo najbolje razumeli. Ja nisam ni u jednom postu napisao da sumnjam u superiornost karbona jer trenutno ni od jednog drugog materijala ne može da se dobije tolika čvrstoća a da se plaća tako malom težinom. Tu nema dileme. Ono što meni zapada za oko je to kako ti i Bakara uporno tvrdite da aluminijumski ramovi pucaju kao šibice i da nema šanse da izdrže više od par godina. Kada neko treći to sa strane čita verovatno momentalno stiče utisak da je voziti aluminijumski bicikl ruski rulet i da svaki put kad na njega sedate nosite glavu u torbi jer ne znate kad i gde može da pukne i da vas to košta zdravlja ili života, a zapravo daleko je od toga.

Nisu ni svi ramovi isti i među njima ima onih boljih i lošijih, čvršćih i krućih, težih i lakšiš. Nezahvalno je napisati da svi aluminijumski ramovi pucaju posle par godina jer da je zaista tako, zašto bi ih onda uopšte dalje proizvodili i ko bi bio lud da kupuje bicikl čiji ram ne može da izdži više od par godina a da ne pukne. Brzo bi takav biznis propao pa ma koliko aluminijum bio jeftiniji od karbona. Međutim nije baš tako a čini mi se da u skorijoj budućnosti neće ni biti....

Ok, nismo se razumeli. Daleko od toga da ce svi puknuti, taman posla. Traje to dugo, godinama. Ali kad su nategnuti do krajnih granica uvek ce pobediti karbon.

Isto i posle tih prvih al ramova, pisao sam o tome da su pucali ko krosnja od drveta, kao da su poceli da rade deblje, mesnatije i oni takoreci da nisu pucali. ali su bili dosta teski. E sad ovi extra laki, su bili ili sa cevima velikog precnika ali izuzetno tankih zidova, toliko tanki da je bilo dovoljno da se volan okrene malo jace i da udari u ram i eto udubljenja. Ovi pravi najbolji su svi pukli pre ili kasnije, naravno ako se voze i koriste za ono za sta su namenjeni, ako sede u sobi nece nikad puknuti. E tu je karbon tata. Medjutim nije ni svaki karbon naravno isti. Ja kada sam posle Gianta XTC-team, resio da predjem na karbon jedva sam nasao ram de je bio laksi od ovog Gianta. Znaci samo vrhunski karbonski ramovi su i laki i dovoljno jaki.  I da ja ovde uglavnom mislim na MTB, drumasi mogu dugo da traju. I to na MTB koji se voze iskljucivo off road.


  • 0

#403 Fiery

Fiery
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2272 posts

Postavljeno 04 February 2021 - 09:38 PM

Pa ne znaci mi nista posebno nego se pitam da li postoji neki razgog zbog cega to nije uradio proizvodjac, da li je bolje da na tom mestu bude aluminijum nego karbon zbog, ne znam cega, nekih sila..., vibracija ...

Lula je jedna od retkih komponenti gde karbon ne donosi bolje performanse u odnosu na aluminijum - karbonske lule generalno nisu ni lakše ni kruće od aluminijumskih.
  • 1

#404 Smasher

Smasher
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3197 posts

Postavljeno 05 February 2021 - 07:14 AM

@Milovuk


Složio bih se skoro u potpunosti sa tvojim prethodnim postom. S tim da je da tako kažemo karbon za upotrebu u MTB biciklizmu verovatno zbog velike lateralne čvrstine a i same činjenice da MTB bicikli trpe dosta velike vertikalne sile, u daleko većoj prednosti u odnosu na druge materijale nego što je to slučaj kod drugih tipova biciklova.

I kod drumaša je naravno u prednosti zbog krutosti naspram težine, ali isto tako postoji jedna izreka koja kaže bolji vrhunski aluminijum nego osrednji karbon. Hoću da kažem da vrhunski dizajniran i bez greške napravljen aluminijumski ram za recimo drumski bicikl biće ako ne bolji onda minimalno dobar koliko i mnogi drugi karbonski ramovi. Biće neverovatno krut, izuzetno lagan, upravljiv i davaće osećaj u vožnji vrlo sličan karbonskom kada je u pitanju krutost i sposobnost prenošenja snage sa pedala na tlo.

Ja sam pre nekoliko godina imao jaku želju da sa alu pređem na karbonski ram ne bih li osetio te neke benefite napretka, a onda je sticajem okolnosti u moje ruke došao bicikl sa vrhunskim alu ramom koji ima neverovatnu krutost, veoma lagan ram čak samo 1130 grama i jedino u čemu verujem da malo zaostaje za karbonom je udobnost što se opet kompenzuje vrhunskim gumama. Iz tog razloga hteo ja to ili ne ostadoh pri aluminijumu jer sam apsolutno ubeđen da ne postoji jako puno karbonskih ramova koje mogu da pruže ozbiljan korak napred po pitanju voznih karakteristika. Kao što si napisao, u krajnjoj granici naprezanja karbon će pobediti i tu nema sumnje, samo što do tog momenta može dosta, dosta vremena da prođe. Kao što rekoh, prvom prilikom kada me aluminijum izneveri i otkaže prelazim na drugi materijal, a do tada izuzetno sam zadovoljan aluminijumskim ramom pod uslovom da je zaista napravljen kako valja...
  • 0

"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa".   H. Ford


#405 Milan777

Milan777
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1113 posts

Postavljeno 05 February 2021 - 07:47 AM

I ako ne mislim da su sve novotarije i bolje, čak naprotiv moj prelazak na karbon (oko 900g) je bilo pravo otkriće. Doduše vozio sam osrednji alu, nije bio vrhunski. Nekako sam po svim pitanjima zadovoljan. Bez neke velike nevolje ne bi se vratio na alu. Jedino me malo nervira što karbon zahteva veću pažnju u smislu pada, udara a i pri transportu autom i sl. a i ja sam malo sitničar, gledam da ga i ne ogrebem kad ga naslanjam čak.

I množina od bicikl je bicikala ljudi a ne biciklova, ili se svi šalite.
  • 0

#406 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8888 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Postavljeno 05 February 2021 - 07:57 AM

Ok, nismo se razumeli. Daleko od toga da ce svi puknuti, taman posla. Traje to dugo, godinama. Ali kad su nategnuti do krajnih granica uvek ce pobediti karbon.
Isto i posle tih prvih al ramova, pisao sam o tome da su pucali ko krosnja od drveta, kao da su poceli da rade deblje, mesnatije i oni takoreci da nisu pucali. ali su bili dosta teski. E sad ovi extra laki, su bili ili sa cevima velikog precnika ali izuzetno tankih zidova, toliko tanki da je bilo dovoljno da se volan okrene malo jace i da udari u ram i eto udubljenja. Ovi pravi najbolji su svi pukli pre ili kasnije, naravno ako se voze i koriste za ono za sta su namenjeni, ako sede u sobi nece nikad puknuti.



Drugim rečima: ako napraviš ram da bude slabiji nego što je potrebno, lako i brzo će pucati.
Dovoljno jak ram od čelika biće teži od aluminijumskog, koji će opet biti teži od karbonskog.

Ali to ne znači da "svi ramovi od materijala XX brzo pucaju." Pre bih rekao: loše dizajnirani, ili/i proizvedeni ramovi brzo pucaju - od kojeg god se materijala radili.
  • 3

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#407 srdjoni

srdjoni
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2431 posts
  • LocationNovi Sad

Postavljeno 05 February 2021 - 09:18 AM

Pre bih rekao: loše dizajnirani, ili/i proizvedeni ramovi brzo pucaju - od kojeg god se materijala radili.

Naravno. Da nije tako, ne bi ozbiljni proizvođači davali doživotnu garanciju na svoje alu ramove.


  • 1
Homesick for a place you've never been...

#408 milovuk1967

milovuk1967
  • Members No Voting
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1239 posts

Postavljeno 05 February 2021 - 09:42 AM

@Milovuk


Složio bih se skoro u potpunosti sa tvojim prethodnim postom. S tim da je da tako kažemo karbon za upotrebu u MTB biciklizmu verovatno zbog velike lateralne čvrstine a i same činjenice da MTB bicikli trpe dosta velike vertikalne sile, u daleko većoj prednosti u odnosu na druge materijale nego što je to slučaj kod drugih tipova biciklova.

I kod drumaša je naravno u prednosti zbog krutosti naspram težine, ali isto tako postoji jedna izreka koja kaže bolji vrhunski aluminijum nego osrednji karbon. Hoću da kažem da vrhunski dizajniran i bez greške napravljen aluminijumski ram za recimo drumski bicikl biće ako ne bolji onda minimalno dobar koliko i mnogi drugi karbonski ramovi. Biće neverovatno krut, izuzetno lagan, upravljiv i davaće osećaj u vožnji vrlo sličan karbonskom kada je u pitanju krutost i sposobnost prenošenja snage sa pedala na tlo.

Ja sam pre nekoliko godina imao jaku želju da sa alu pređem na karbonski ram ne bih li osetio te neke benefite napretka, a onda je sticajem okolnosti u moje ruke došao bicikl sa vrhunskim alu ramom koji ima neverovatnu krutost, veoma lagan ram čak samo 1130 grama i jedino u čemu verujem da malo zaostaje za karbonom je udobnost što se opet kompenzuje vrhunskim gumama. Iz tog razloga hteo ja to ili ne ostadoh pri aluminijumu jer sam apsolutno ubeđen da ne postoji jako puno karbonskih ramova koje mogu da pruže ozbiljan korak napred po pitanju voznih karakteristika. Kao što si napisao, u krajnjoj granici naprezanja karbon će pobediti i tu nema sumnje, samo što do tog momenta može dosta, dosta vremena da prođe. Kao što rekoh, prvom prilikom kada me aluminijum izneveri i otkaže prelazim na drugi materijal, a do tada izuzetno sam zadovoljan aluminijumskim ramom pod uslovom da je zaista napravljen kako valja...

Kolko god da je vhunski, aluminijumski ram ipak ne moze da se meri sa tim sto si napisao, u poredjenju sa vrhunskim karbonskim ramom.. Razlog je jasan, al. ramovi ko sto znamo se prave od cevi i tu je kraj price. Mogu da budu podebljane na krajevima i sl ali su to ipak cevi. Karbon za razliku od toga moze na mestima gde se najvise uvija i trpi opterecenje, dodavanjem slojeva karbona, znacajno  da unapredii sve ove stvari kao ni jedan  drugi materijal  na svetu. 

Znaci moguce je napraviti ono sto je bilo nemoguce, da bude istovremeno i udoban a na glavnim mestima uvijanja i naprezanja izuzetno krut i da se s tim resi problem rasipanja snage. 


  • 0

#409 zdebeli

zdebeli
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 617 posts
  • LocationBrdo

Postavljeno 05 February 2021 - 09:43 AM

Naravno. Da nije tako, ne bi ozbiljni proizvođači davali doživotnu garanciju na svoje alu ramove.

Čisto da ne bude zabune, doživotna garancija gotovo uvek podrazumeva životni ciklus tog proizvoda što znači ako se recimo ram proizvodi 5 godina, efektivna garancija je 5 godina (odnosno dokle god imaju proizvod na stanju). Marketinška fora.


  • 0

#410 bakara

bakara
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2434 posts
  • LocationnBGd

Postavljeno 05 February 2021 - 10:21 AM

Drugim rečima: ako napraviš ram da bude slabiji nego što je potrebno, lako i brzo će pucati.
Dovoljno jak ram od čelika biće teži od aluminijumskog, koji će opet biti teži od karbonskog.

Ali to ne znači da "svi ramovi od materijala XX brzo pucaju." Pre bih rekao: loše dizajnirani, ili/i proizvedeni ramovi brzo pucaju - od kojeg god se materijala radili.

Ko to lose dizajnira i zasto to radi?

 

 Sto se tice karakteristika karbon uporno poredite sa aluminijumom

a on je po svim karakteristikama izdrzljivosti blizi celiku nego aluminijumu

 

I da podsetim na pocetak;

covek je pitao: da li ce njegov alu ram izdrziti da predje za 5 godina 100 000km?

 

 

20 000 km godisnje je jako puno pedalanja... n2:drinks


  • 0

#411 Bax

Bax
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1167 posts

Postavljeno 05 February 2021 - 10:26 AM

http://www.koga.com/...e_2014_UK_I.pdf

Miyata ramovi i dalje imaju dozivotnu garanciju, za zivota prvog vlasnika, sta god to u praksi znacilo, i oni iz 70tih godina.
  • 0

#412 Bax

Bax
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1167 posts

Postavljeno 05 February 2021 - 10:29 AM

Evo ga jedan 45 godina.IMG_20210205_112821.jpg

Sent from my Redmi 7A using Tapatalk
  • 0

#413 Smasher

Smasher
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3197 posts

Postavljeno 05 February 2021 - 11:03 AM

Ko to lose dizajnira i zasto to radi?

Sto se tice karakteristika karbon uporno poredite sa aluminijumom
a on je po svim karakteristikama izdrzljivosti blizi celiku nego aluminijumu

I da podsetim na pocetak;
covek je pitao: da li ce njegov alu ram izdrziti da predje za 5 godina 100 000km?


20 000 km godisnje je jako puno pedalanja... n2:drinks



Poredimo aluminijum sa karbonom iz razloga sto su ta dva materijala napravila veliki iskorak napred u proizvodnji biciKALA u odnosu celik, i imaju daleko slicniji odnos krutosti naspram tezine nego sto je to slucaj kod celika. (Pri tome ne mislim na čist aluminijum nego leguru aluminijuma)

Sam si napisao da ko god ozbiljnije vozi bicikl neizbezno ce mu puci aluminijumski ram. Mića je među nama verovatno najveći fanatik na 2 točka koji mislim da ubedljivo najviše kilometara godišnje pređe bajsom. Biće jako zanimljivo pratiti njegov slučaj da vidimo koliko će zapravo izdržati njegov ram. Radujem se svakom apdejtu teme. :)
  • 0

"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa".   H. Ford


#414 srdjoni

srdjoni
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2431 posts
  • LocationNovi Sad

Postavljeno 05 February 2021 - 11:24 AM

Čisto da ne bude zabune, doživotna garancija gotovo uvek podrazumeva životni ciklus tog proizvoda što znači ako se recimo ram proizvodi 5 godina, efektivna garancija je 5 godina (odnosno dokle god imaju proizvod na stanju). Marketinška fora.


Ovako kaže Trek:
LIFETIME
Frames for the lifetime of the original owner (except forks, the Session, Scratch, Slash, and Ticket model frames, and the swing arms on all full suspension bicycles)


  • 0
Homesick for a place you've never been...

#415 bakara

bakara
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2434 posts
  • LocationnBGd

Postavljeno 05 February 2021 - 11:24 AM

Poredimo aluminijum sa karbonom iz razloga sto su ta dva materijala napravila veliki iskorak napred u proizvodnji biciKALA u odnosu celik, i imaju daleko slicniji odnos krutosti naspram tezine nego sto je to slucaj kod celika. (Pri tome ne mislim na čist aluminijum nego leguru aluminijuma)

ali kod celika niko nema dilemu da li je izdrzljiv,  zar ne?
karbon je izdrzljiv koliko i celik, ni po cemu nije u pitanju neki osetljivi materijal.

Tezinu nisam ni hteo da uzmem u obzir.

 

Bice zanimljivo pratiti Micine uslove eksploatacije i ako je u pitanju treking ram koji je ipak robusniji od drumskog jer ce u 100 000km sigurno biti i padova i kise, i soli, i grebanja i svasta nesto.


  • 0

#416 MI1966

MI1966
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1818 posts

Postavljeno 05 February 2021 - 11:33 AM

Radujem se svakom apdejtu teme. :)


Ja se nadam da neće biti novosti u fazonu:
- Forum zove Miću, forum zove Miću!
- Mića pao, Mića pao...
  • 0

#417 Bax

Bax
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1167 posts

Postavljeno 05 February 2021 - 11:37 AM

Ovo je iz Miyatine brosure, ko ume da tumaci sliku sve ce mu biti jasno.

Generalno je u saglasju sa pricama u ovoj temi.

 

Ram ce puci kad se kriva materijala presece sa x osom.

 

Po proizvodjacu svih ovih ramova, karbon jedino garantovano puca, u nekom trenutku.

 

mat.png


  • 0

#418 MI1966

MI1966
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1818 posts

Postavljeno 05 February 2021 - 11:41 AM

... i ako je u pitanju treking ram koji je ipak robusniji od drumskog...


Ja mislim da je moj ram više kao drumski.
Bajs SA pedalama i diskovima bio je 9,25 kg (+ gume 30 mm).
A recimo drumaš koji sam kratko vozio pre njega, bio je bez pedala 8,2 kg (gume 25 mm).

Opet kažem, nadam se za oko 2 god. max da uzmem neki novi (možda karbon, plašite me ovde :D ), tako da bi do tada mogao da pređe "samo" 50-60 hiljada.

Mogao bih da ga stavim na oglase, kao... nov bicikl, star manje od 3 god, imam dokumentaciju o kupovini...
(pa neka neko drugi polomi vrat :D )
  • 0

#419 milovuk1967

milovuk1967
  • Members No Voting
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1239 posts

Postavljeno 05 February 2021 - 12:21 PM

Opet se ovde relativizuju neke stvari. Kolko ce da izdrzi aluminijumski ram. Pa ljudi kakvo je to pitanje, milion stvari utice na to.

Moj alu MTB od 53 cm visine, je bio tezak 1350 grama, a postojao je ram u toj visini od 2,5 kg. Pa koliko god da je ovaj moj ram bio vrh, koji ce pre puci? I da posle tih prvih alu ramova koji su bili dosta losi, noviji alu ramovi vecinu polomljenih su upravo bili ti bas ekstra laki ramovi, teske ramove vrlo mali broj sam imao prilike da vidim polomljene, logicno.

Kada sam hteo sa tog alu da predjem na karbonca, neki manje skupi karbonski ramovi u toj visini su imali od 1600-1700 gr. Znaci 300 gr tazi od mog alu rama. Al kad ce taj debeli teski karbonski ram da pukne?

U vezi dozivotne garancije ramova, vidjao sam i te ramove polomljene i to im jeste fora i dobar marketiski trik. Od 1000 prodatih ramova neka im reklamirju 10 to za fabriku nije nista, ali je rekalama kako oni prave ne znam sta. Onda automarski idu na vecu cenu pa mogu i da pokriju po neku rekllamaciju. Znas ko reklamira bicikl od 10 ili vise godina, retko ko, a i da reklamira popusi ce na neku foru da je vozen zasta nije namenjen ili slicno. 


  • 0

#420 srdjoni

srdjoni
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2431 posts
  • LocationNovi Sad

Postavljeno 05 February 2021 - 01:20 PM

, a i da reklamira popusi ce na neku foru da je vozen zasta nije namenjen ili slicno. 

Hvala bogu, nisam svoj Trek sa doživotnom garancijom imao potrebu da reklamiram, ne znam šta bude ako se stvarno desi. Samo sam hteo da kažem da alu ramovi ne pucaju tek tako, i da se lifetime warranty ne odnosi samo na period plasmana proizvoda, nego na životni vek prvog vlasnika, što može da bude i 50 godina :)


  • 1
Homesick for a place you've never been...




1 članova čita ovu temu

0 članova, 1 gosta, 0 anonimnih korisnika