Jump to content


Fotografije
- - - - -

Ramovi - diskusija o materijalima, geometriji

Ram bicikla geometrija udobnost aluminijum karbon čelik

  • Molimo uloguj se da bi odgovorio
99 odgovora na ovu temu

#61 Fiery

Fiery
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2272 posts

Postavljeno 01 February 2016 - 08:47 AM

Zin je čovek sa znanjem i kredibilitetom, ali to što je napisao se kosi sa znanjem mnogo drugih ljudi čiji kredibilitet nije ništa manji, blago rečeno. Nisam u poziciji da kažem da on greši, ali recimo da je mala verovatnoća da drugi ne znaju šta pričaju (ili, još pre, šta rade). Preporuka za odnos 55:45 dolazi iz italijanske tradicije koja je građena prvenstveno na iskustvu iz direktnog eksperimentisanja sa generacijama vrhunskih takmičara. Takođe, lako je proveriti sam: nađi neku zgodnu krivinu, pa uporedi skretanje velikom brzinom sedeći na različitim delovima sedla. To što u celu priču ubacuje položaj pri oštrom kočenju je realno mešanje baba i žaba.

 

Inače, ja jesam izmerio raspored težine na mom starom biciklu i bio je oko 57,5:42,5. Na tom biciklu je bilo vrlo primetno koliko se prednji kraj bolje ponaša kada se pomerim na vrh sedla i time prebacim težinu na prednji točak. Na novom biciklu nisam to merio, ali iz razlike u geometriji znam da nosi malo više težine napred. Činjenica da Zin misli da treba imati "veliku, tešku glavu" za bilo šta ispod 60% na zadnjem točku mi govori da bicikli i vozači sa kojima on ima iskustva nemaju mnogo veze sa mnom i sa biciklima koje sam ja imao prilike da vozim.

 

Na kraju, namena bicikla i potrebe vozača jesu bitan deo priče. Ne vozi se svaki bicikl kao italijanski trkački drumski bicikl. Prvi primer: starinski gradski bicikl. Vozač sedi uspravno pa zadnji točak neizbežno nosi više težine. Geometrija se prilagođava vozaču. Drugi primer: bicikl za vožnju po snegu, pesku i sličnom (na primer "debeli" MTB). Zbog karakteristika podloge, potrebno je da prednji točak nosi manje težine čak i ako vozač ne sedi jako uspravno. Geometrija se prilagođava uslovima vožnje. Tako i kod drumaša ima prostora za varijacije, naročito kada se neće voziti 50+ km/h rame uz rame sa sto drugih biciklista.


  • 0

#62 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8886 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Postavljeno 01 February 2016 - 08:58 AM

Slažem se. Ja sam primetio, najviše na snegu i blatu, da mi prija kad je više težine na zadnjem točku u takvim uslovima. Sa druge strane, na asfaltu sam primetio (ovo sam vežbao do granice pada... kao i većinu drugih stvar  :)  ) da je puno bolje kad je više težine na kormanu (samo da se ruke ne ukrute). Sam drumaš mi je najstabilniji u dropovima, najupravljiviji nekako.

 

Mada nikad nisam uzeo da tačno izmerim odnos! Odokativno da, ali nikad vagom. Ne znam koliko si raspoložen i imaš vremena, ali ovo je isto zanimljivo (barem meni):

 

http://velonews.comp...bicycles_391089

 

http://velonews.comp...nd-setup_224895


  • 1

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#63 Fiery

Fiery
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2272 posts

Postavljeno 01 February 2016 - 11:53 AM

 

Interrsantan članak, ali još bolji komentari ispod. Dopunjuju mnogo stvari koje članak preskače.


  • 0

#64 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8886 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Postavljeno 24 February 2016 - 04:51 PM

Za ostale tvoje postove u temi se sve slažem, ali ovde baš nisam siguran. Kosi se sa onim što sam do sad naučio.

pa da krenemo :P

1. Ugao vile je 70 stepeni, poprilicno strmo i time proizvodi nestabilnost. za taj hod dobar ugao vile bi bio recimo 68 stepeni
2. Samim tim, pozicija tela se nalazi vise iznad kormana, sto znaci da ce teret tela nositi ramena i ruke, sto izaziva bol u gornjoj polovini tela.


Opterećenje ruku zavisi od podešavanja sedla (koliko je u nazad u odnosu na pogon) i visine, kao i dohvata kormana. Sam ugao viljuške ne određuje koliko će biti opterećenje ruku. Barem koliko se ja razumem.

3. Ovakva "retro" geometrija zahteva koriscenje dugackih lulica sto kao posledicu ima da moze da se oseti ugibanje prilikom upravljanja a to izaziva nepreciznije upravljanje.
4. Hvat rama od 19in (sto meni odgovara jer sam 187cm visok) je 409mm, sto je extemno miniskulno, Znajuci sebe, obvaj hvat treba biti duzi za dobrih 40-50mm da bi mi taj ram bio udoban.


Efektivna dužina gornje cevi (dimenzija označena sa C) odgovara za veličine ramova.

5. Kratak hvat, visoka cev sedista (19in u ovom slucaju, dok za sebe preferiram 18in) proizvodi senzacije da si povrh bajsa (on top of it) umesto da imas utisak da si unutar bajsa (inside of it). Ovo znaci da nisi dobro balansiran na bajsu, i da se nalazis previse napred, sto za posledicu ima da ces morati da se kreces previse da bi odrzao adekvatnu poziciju prilikom voznje, kada je tvoja pozicija dobro balansirana time se povecava stabilnost na bajsu.


Na osećaj sedenja "na" naspram "unutar" bicikla najviše utiče dimenzija označena sa "E" - tj. koliko je pogon spušten u odnosu na osovine točkova.

Generalno, posto vec duze vreme sam razisljao o narucivanj ucustom bajsa jer nisam mogao da nadjem fabricki koji mi odgovara (na kraju sam uspeo da pronadjem :D) dosta sam razmisljao i razgovarao sa raznim stranim fabrikatorima ramova. Tako da ovo pricam iz iskustva prvenstveno.

A kao preporuka za ram, sta bih znao, ja sam se polomio trazeci nesto kvalitetno i dobro, i kazem ti da sam bio spreman da kupim custom pravljen ram za mene, ali Sva sreca nasao sam jednu malu kompaniju iz nemacke koja prozivodi ramove sa geometrijom kakvu sam zeleop pa sam na kraju narucio taj.


Kona npr, ima jako aktuelnu geometriju na svojim ramovima. Specialized nije los, ili ako vec hoces mozes da pogledas malo egzoticnije stvari kao NS bikes, Bird Cycles, On-One bikes.


A po pitanju viljuske, u svakoj vili koja je 32mm i manje i ima 9mm osovinu osecam ogroman flex. Prosto, ako si veci i krupniji onda trazi jacu vilu.


Ovo se sve slažem, kao i za ostale tvoje postove u temi.
  • 1

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#65 draka

draka
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1058 posts
  • LocationBeograd, Trosarina

Postavljeno 24 February 2016 - 05:10 PM

za bol u rukama.

Generalno, kad sam pricao sa graditeljima sto je lula duza i ugao strmiji napred, centar tezista se pomera napred. To su 2 dimenzije koje su uzajamno posledicns. Posmatraj npr, kada je ugao strmiji u kombinaciji sa lulomod 100mm cemtar tvojih grudi se nalazi blize prednjoj osovini i samim tim tvoje teziste je nad tockom. Kada je ugao opusteniji i lula kraca centar grudi se nalazi iza volana. Ako uzmes i podesis 2 bajsa sa istim razmakom (i horizontalnim i vetikalnim) rasstojanjem izmedju sedista i volana, a da ke razlika ugao i duzina lule veci napor trpe ramena i ruke kod kombinacije strmo/dugacko.

Efektiva duzina nije merodavna. Jer mozes da imas efektivnu duzinu od recimo 630mm, ugao sedista 71, nasprem iste efektivne duzine i ugla 74. Druga postavka je mnoogo ufobnija i komotnija, dokprva se oseca razvuceno. To je opet zbog pozicije tela nasprem bajsa. Na prvoj kombinaviji telo ti je previse pozadi, noge pedalaju unapred i jako se cesto kavljaju grcevi, dok kod situacije kada je ugao sedista strmiji noge nasprem pedala se nalaze prirodnije. Ova dva bajsa imaju drasticno razlicitu geometriju zbog toga. Dok dva bajsa sa razlicitim efentivnim duzinama gornje cevi a istim hvatom (reach po engleski) imace u potpunosti isti osecaj. Ovo je prvenstveno medjurelacija izmedju medjuosovinskor rastojanja i ugla sedista. Ovo se isto zove i prednji centar




Taj isti prednji centar je kljucna merka koja diktira da li je osecaj "na" ili "unutar" bajsa.

Tako da je prednj centr/hvat/reach kedina merodavna merka za udobnost na bajsu. Ti visinu sticne mozes da podesi, ali duzinu prednjeg prougla ne.


To na zalost nije tako prosto da moze recimo da se popravi duzom lulicom, zbog razloga koji sam obajsnio za bol u rukama.


Jbg, 6 meseci sam izucavao razlicite geometrije, razgovarao sa graditeljima koji prave ramove da bih dosao do neke zlatne sredine izvuceneiz mog iskustva iiskustva drugih.

Monproblem kod bajseva je npr. Da mije torzo duzi pa mi je taj hvat postao najbitnija mera, a posto preferiram da svoje bajseve koristim za agresivniju voznju, niska cev sedista mi je preko potreba.


Kao sto rece kolega, dosta o mojim doktorskim disertacijama. Zbunicemo coveka, nece zvati koji bajs da kupi :P
  • 1

ಠ_ಠ


#66 sajlonac

sajlonac
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 678 posts
  • LocationNiš

Postavljeno 24 February 2016 - 06:00 PM

@draka Priznaj da si zeleo da ti neko postavi ono moje pitanje? :D

Do sada sam vozio samo Scott i Cube (KTM od pre 5,6 god necu da racunam jer mi je ram bio premali) tako da ne mogu da poredim to sve sto si naveo ali za neke stvari mogu da se slozim. Da tezina pada solidno na ruke - pada, ali da nemam bol u gornjem delu ledja - nemam :D 

Sto se tice polozaja "na" i "u" ramu i ja mislim kao i folaut, da prvenstveno utice polozaj BB-a ali nisam istrazivao do tih tancina pa da mogu da tvrdim da nisi u pravu. Reach kod mog Cube-ta je po specifikaciji 434 iako ja izmerih (dobro ne bas precizno vec onako na brzaka) oko 460... :/ Visina seat tube je 510 sto je i vise nego dovoljno. Inace sam 190 visok. Probao sam doduse i 19'' isti ram i definitivno bi mi i on odgovarao, uz bolju upravljivost i malo vise mucenja na uzbrdicama i ravnom. 

E sad, sve ove karakteristike rama koje si naveo da tebi odgovaraju su, koliko ja kapiram, karakteristike jednog trail bajsa? :) Ovde mahom pricamo o XC biciklama, tj covek hoce da kupi takav bajs. 

U svakom slucaju kapa dole za razradu teme ;)

 

@Fallout (a i ostali sledbenici njegovog kulta) Aman, da li SVAKA tema mora da preraste u ...kruta vila ... treking ... pak tregeri ... bisage ... ?!? 

 - Dobar dan, zelim da kupim MTB.

 - Ali gospodine vama ne treba MTB! Zasto ne kupite treking bajs?

 - Ali ja ZELIM da kupim bas MTB...

 - Gospodine vi zapravo ne znate sta vama treba...

Covek je lepo napisao koju vrstu bicikle zeli da kupi, nije se odlucaio samo za MODEL, mislim da je dovoljno jednostavno...


  • 3

#67 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8886 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Postavljeno 24 February 2016 - 07:00 PM

za bol u rukama.

Generalno, kad sam pricao sa graditeljima sto je lula duza i ugao strmiji napred, centar tezista se pomera napred.
To su 2 dimenzije koje su uzajamno posledicns. Posmatraj npr, kada je ugao strmiji u kombinaciji sa lulomod 100mm cemtar tvojih grudi se nalazi blize prednjoj osovini i samim tim tvoje teziste je nad tockom. Kada je ugao opusteniji i lula kraca centar grudi se nalazi iza volana. Ako uzmes i podesis 2 bajsa sa istim razmakom (i horizontalnim i vetikalnim) rasstojanjem izmedju sedista i volana, a da ke razlika ugao i duzina lule veci napor trpe ramena i ruke kod kombinacije strmo/dugacko.



Sve jasno, to se slažem. Težište je više na prednjem točku. Jedino što teret na rukama ne zavisi od toga. Sam teret težine tela na rukama isti, zavisi samo od zabačenosti sedla u odnosu na pogon.

Ali razumem da pri off road vožnji, kad je više tereta na prednjem točku, traži više napora za manevrisanje - to nisam uzeo u obzir. Ima smisla.

Efektiva duzina nije merodavna. Jer mozes da imas efektivnu duzinu od recimo 630mm, ugao sedista 71, nasprem iste efektivne duzine i ugla 74. Druga postavka je mnoogo ufobnija i komotnija, dokprva se oseca razvuceno. To je opet zbog pozicije tela nasprem bajsa. Na prvoj kombinaviji telo ti je previse pozadi, noge pedalaju unapred i jako se cesto kavljaju grcevi, dok kod situacije kada je ugao sedista strmiji noge nasprem pedala se nalaze prirodnije. Ova dva bajsa imaju drasticno razlicitu geometriju zbog toga. Dok dva bajsa sa razlicitim efentivnim duzinama gornje cevi a istim hvatom (reach po engleski) imace u potpunosti isti osecaj. Ovo je prvenstveno medjurelacija izmedju medjuosovinskor rastojanja i ugla sedista. Ovo se isto zove i prednji centar


Kod off road bajkova ima tolikih razlika u uglu sedalne cevi?

U svakom slučaju, koliko znam, proizvođači ramova prave iste da, barem za visinu vozača za koju je ram predviđen, možeš namestiti tako da budeš na optimalnom odstojanju od pogona. U krajnjem slučaju, može se uzeti šticna bez offseta, ako je sedalna cev baš toliko stavljena u nazad.

Verujem da to utiče na vozne karakteristike, balans, ali ne na udobnost sedenja.


Taj isti prednji centar je kljucna merka koja diktira da li je osecaj "na" ili "unutar" bajsa.

Tako da je prednj centr/hvat/reach kedina merodavna merka za udobnost na bajsu. Ti visinu sticne mozes da podesi, ali duzinu prednjeg prougla ne.


To na zalost nije tako prosto da moze recimo da se popravi duzom lulicom, zbog razloga koji sam obajsnio za bol u rukama.


Jbg, 6 meseci sam izucavao razlicite geometrije, razgovarao sa graditeljima koji prave ramove da bih dosao do neke zlatne sredine izvuceneiz mog iskustva iiskustva drugih.

Monproblem kod bajseva je npr. Da mije torzo duzi pa mi je taj hvat postao najbitnija mera, a posto preferiram da svoje bajseve koristim za agresivniju voznju, niska cev sedista mi je preko potreba.


Kao sto rece kolega, dosta o mojim doktorskim disertacijama. Zbunicemo coveka, nece zvati koji bajs da kupi :P


(do)hvat svakako jeste najbitnija mera, ostalo se puno lakše kompenzuje.
  • 0

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#68 aiwa

aiwa
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 254 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 25 February 2016 - 09:59 AM

Kao sto rece kolega, dosta o mojim doktorskim disertacijama. Zbunicemo coveka, nece zvati koji bajs da kupi :P

 

Sa kakvim se predznanjem vozi bicikl :D

 

Šalu na stranu. Gledam kako sam ja došao do trekkinga. Visok sam 203 cm vozio sam MTB sa ramom od 23" i vožnja je bila mučenje jer je ram bio mali (verovatno i neadekvatne geometrije). Silom prilika (ali po preporuci sa ovog foruma) sam krenuo da gledam trekking bicikle. Pošto vozim 99 % po asfaltu koji god trekking da sam uzeo video bi se napredak. Imam KTM Life One od 60 cm (23.5") da li je dobre geometrije ne znam, kada sam ga kupio 2009. bio je praktično jedini u oglasima tako da nisam imao izbora. Sada je već mnogo bolja situacija, ali nemam živaca da isprobavam razne geometrije. Nije idealno ali može da se vozi.


  • 0

Shimano Line-up chart 2020

 

http://productinfo.s...no.com/#/lc/1.4


#69 aiwa

aiwa
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 254 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 25 February 2016 - 02:37 PM

Da se malo pozabavimo mojim dimenzijama koga ne mrzi :)

Visok sam 203 cm, inseam/inside leg 96 cm, dužina podlaktice (lakat-kraj prstiju) je 51 cm. Po ovom sajtu tj. aplikaciji za android za trekking(road) mi izlazi

 

https://play.google....omecanica&hl=es

 

vertikalna šipka 62.5 a horizontalna 58 cm što je suludo (to sam u životu jednom probao neki Nakamura bajs i geometrija je neverovatno glupa)

po Meridinom sajtu

http://www.merida-bi...size-calculator

mi treba ram 25"

po ovom sajtu

http://www.bike-discount.de/en/size

takođe 25"

itd

ja vozim trekking trenutno 23.5" KTM Life one hor/vert šipka 60/60


  • 0

Shimano Line-up chart 2020

 

http://productinfo.s...no.com/#/lc/1.4


#70 Fiery

Fiery
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2272 posts

Postavljeno 25 February 2016 - 03:43 PM

A šta je pitanje? :-)

 

Kalkulatori su uvek bili i ostali samo ispomoć da proceniš otprilike šta ti treba, ali poslednju reč na kraju uvek ima lični osećaj. A treba i da imaš u vidu da drumski volan ima nekoliko centimetara duži dohvat od ravnog, pa će kalkulatori za drumaše uvek da preporuče nešto kraći ram.


  • 0

#71 jakota

jakota
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 589 posts
  • LocationNovi Sad - Kikinda

Postavljeno 25 February 2016 - 04:00 PM

Ja bi uzimao PRICE Ram ali nisam siguran za veličinu. Visok sam 185cm. Da li neko ima iskutva sa tim ramovima?

 

http://www.2bike.rs/...-2#.Vs8ky5wrLcs


  • 0

#72 aiwa

aiwa
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 254 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 25 February 2016 - 04:11 PM

A šta je pitanje? :-)

Kalkulatori su uvek bili i ostali samo ispomoć da proceniš otprilike šta ti treba, ali poslednju reč na kraju uvek ima lični osećaj. A treba i da imaš u vidu da drumski volan ima nekoliko centimetara duži dohvat od ravnog, pa će kalkulatori za drumaše uvek da preporuče nešto kraći ram.

Da ali ja sam dobio 25" ram za drumski ni to ne može da se nađe
  • 0

Shimano Line-up chart 2020

 

http://productinfo.s...no.com/#/lc/1.4


#73 Dusan011

Dusan011
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14614 posts

Postavljeno 25 February 2016 - 06:42 PM

(link)(link)


  • 0

#74 Fiery

Fiery
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2272 posts

Postavljeno 25 February 2016 - 07:25 PM

Da ali ja sam dobio 25" ram za drumski ni to ne može da se nađe

 

Standardni 60 bi ti radio posao, veći ramovi generalno dobijaju na visini više nego na dužini. Eventualno 58 endurance geometrija.


  • 0

#75 draka

draka
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1058 posts
  • LocationBeograd, Trosarina

Postavljeno 25 February 2016 - 07:50 PM

Pogledaj surly ramove. Imaju iu velikim velicinama i touring, i cx i drumase.
  • 0

ಠ_ಠ


#76 aiwa

aiwa
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 254 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 25 February 2016 - 07:54 PM

Standardni 60 bi ti radio posao, veći ramovi generalno dobijaju na visini više nego na dužini. Eventualno 58 endurance geometrija.

 

Već vozim 60 i to 7 godina :)


  • 0

Shimano Line-up chart 2020

 

http://productinfo.s...no.com/#/lc/1.4


#77 draka

draka
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1058 posts
  • LocationBeograd, Trosarina

Postavljeno 25 February 2016 - 08:07 PM

http://surlybikes.co...rucker/geometry

Evo ti touring iimaju u velicini 64.

Drumas im ide do 62cm, i imaju jos dosta modela koji idu do 64.

Ramovi im nisu preskupi, pasu velike gume i generalno su odlicni i neverovatno izdrzljivi bajsevi.

I odlicne su im geometrije.
  • 0

ಠ_ಠ


#78 draka

draka
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1058 posts
  • LocationBeograd, Trosarina

Postavljeno 25 February 2016 - 08:09 PM

http://surlybikes.co.../pacer/geometry


Njihov drumas.
Takodjei postoji verzija za disk kocnice.
  • 0

ಠ_ಠ


#79 aiwa

aiwa
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 254 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 25 February 2016 - 08:25 PM

Hvala. Ne vidim cene?


  • 0

Shimano Line-up chart 2020

 

http://productinfo.s...no.com/#/lc/1.4


#80 aiwa

aiwa
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 254 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 25 February 2016 - 09:00 PM

Nađoh:

https://www.universa...p?category=4342


  • 0

Shimano Line-up chart 2020

 

http://productinfo.s...no.com/#/lc/1.4






Also tagged with one or more of these keywords: Ram bicikla, geometrija, udobnost, aluminijum, karbon, čelik

0 članova čita ovu temu

0 članova, 0 gosta, 0 anonimnih korisnika