Jump to content


Photo
* * * * * 2 votes

Mi i automobili


  • Please log in to reply
2936 replies to this topic

#2721 nikolino

nikolino
  • Members
  • Pip
  • 11 posts

Posted 16 September 2020 - 10:27 PM

Jako je nezgodno kad neko prodje blizu. Ponekad ne znam da li je gore kad projuri ili kad se uplasi, pa prikoci, jer mi daje vremena da se i ja uplasim i eventualno padnem. Retko mi se desava da neko prodje bas blizu, ali evo danas je taksista uz Vojvode Stepe prosao toliko blizu, da imam utisak da mi je retrovizor prosao ispod ruke. Taksisti generalno voze pazljivije u tim situacijama, a druga stvar, slobodne su bile sine, kuda obicno i voze. Prosao je bas brzo, tako da sam se uplasio tek posto je prosao.

 

Pre 4 godine, kada sam isao na posao, obilazio me je kombi i kada je naisao auto u susret, on ga je izbegao desno tako sto me je zakacio. Srecom je bila blaga uzbrdica (Krusevacka), pa nisam isao brzo, a nije ni on i uspeo sam da se izbacim nogom na trotoar i tamo zaustavim. Per metara kasnije je na semaforu bilo crveno i pitao sam vozaca da li je normalan i sto me udari, a njegov odgovor je bio "Da li si ti normalan, vozis po ovoj kisi i ometas saobracaj. Idi kuci spavaj, budalo" i dao je gas i otisao, jer se upalilo zeleno. Pored mene stoji zena i kaze mi "nemojte se nervirati, budale su to. Pre neki dan mi se jedan ludak isto u kombiju izvikao sa na dete, sto je pritisnulo dugme na semaforu. Viknuo mu je "zar nisi mogao da sacekas da prodjem, pa onda da pritisnes" i dete doslo kuci i place..."

 

Kad sam vozio od sela Divci ka Lajkovcu, na pravcu i bez ikoga u susret, kamion sa prikolicom je prosao bas blizu i to je trajalo, jer sam ja vozio oko 30, a on mozda 45-50 i toliko sam se uplasio, da sam hteo da se bacim u livadu. Na kraju tog stresnog prolaska me je zakacila neka guma koja mu je visila sa blatobrana (ili odcepljena od blatobrana ili granicnik blatobrana koji je strcao) Sibnula me je po zadnjici i ostala je modra strafta, sa samo 15-20 km/h razlike u brzini. Od straha nisam mogao da mu vidim tablicu, inace bih zvao policiju. Napravio sam pauzu da se smirim i pod velikim stresom sam nastavio do Beograda.


  • 1

#2722 nikolino

nikolino
  • Members
  • Pip
  • 11 posts

Posted 16 September 2020 - 10:55 PM

ja moram da pitam da li ti cane imas polozen vozacki ispit?

Da li je ovo kruzni tok?
Screenshot-2020-08-29-Google.png

 

1. Jedna od prvih stvari koja se uci na voznji je da kroz kruzni tok ne mozes "pravo" a ne mozes ni levo,  ma koliko to malo bilo, vec moras pratiti kruznicu i izaci desno kada se nelazis u krajnjoj desnoj traci, postujuci pravilo "desne strane".

 

Zasto ne moze pravo i levo?

Bas zbog pametnjakovica koji bi da kazu da su isli pravo, a ne moze ni levo zato sto bi mnogi samo da okrenu polukruzno a po pravilu moraju da obidju ceo kruzni tok.

 

Pravilo desne strane znaci da vozilo koje vama nailazi sa desne strane ima prvenstvo.

 

2. biciklista je duzan da se krece uz desnu ivicu kolovoza.

To je izmedju ostalog zbog pravila desne strane koje bi trebalo na taj nacin da natera vozace da paze na bicikliste.
I cinjenica: covek se kretao uz desnu ivicu kruznog toka.

 

3 Zuta traka

U kruznom toku gde se nezgoda dogodila nema zute trake, ne znam zasto je pominjes.

 

par prakticnih saveta za prezivljavanje na kolovozu:

-Savet biciklistima je da u kruznom toku uvek idu uz samu desnu ivicu kolovoza.
-Kada treba nastaviti pravo ili skrenuti levo na putu sa vise traka:

 

Apsolutno nikako ne dozvoliti da skroz stanete na putu sa vise traka.

To je opasno!

 

 Na vreme dajte signal rukom u koju traku se prestrojavate i vozite uz desnu liniju te trake.

 Narocito ovo radite ako idete pravo kako bi izbegli da vas seku vozila koja skrecu desno.

 

Takodje ako vozila na putu idu u koloni jako polako i verovatno ce da se zaustave nikada nemojte ici uz desnu ivicu kolovoza, to je takodje jako opasno, obilazite ih pazljivo sa leve strane vozeci po liniji

Poslusao sam neke savete odavde i vec naredni dan. zamalo da dozivim novi incident.

Cim sam izasao iz Drajzerove, skrenuo sam u srednju traku i vozio po sredini (nepropisno, ali po savetu). Kad sam bio15tak metara pre zaustavne linije, autobus je krenuo sa stajalista, a cuo sam da skroz levom trakom ide auto. Bez trunke kocenja i zmigavca, taj auto je hteo "pravo" kao i onaj sa kojim sam se sudario, odnosno ka americkoj ambasadi. Ja sam mislio da ode pravo pod autobus i zakocio sam naglo, jer sam pomislio da delovi mogu da lete ka meni iako je udaljeno sad vec preko 15 m. Srecom je vozac autobusa zakocio u mestu, kao Misko u Ko to tamo peva. Odmahnuo glavom i nastavio, a krenuo sam i ja i kad sam usao u kruzni tok i krenuo ka desnoj ivici, auto je skroz desnom trakom (kojom je isao autobus) mene obisao sa desne strane i zamalo da me zakaci i to bez trunke kocenja. I on je isao "pravo". Ocigledno da svako ovakve raskrsnice tumaci na svoj nacin.

Narednih dana sam vozio skroz desnom trakom, kao kad sam imao sudar, ali puno blize levoj liniji, da nema mesta da me neko obidje sa desne strane i sa ispruzenom levom rukom, da vozaci misle da sam lud. I od tad nisam vise imao problema.


  • 0

#2723 caneee

caneee
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1883 posts
  • LocationBeograd

Posted 17 September 2020 - 12:13 PM

Добро ме подсети. Прошетао до тамо (20 и кусур км :)) прошле недеље. Извини, да сам раније јавио можда би боље прошао.

 

Елем, ситуација је много гора него раније. Технички, морао би да буде кружни ток, наравно, јер неким чудом знакови на прилазима нису неопходни. Може се рећи да је знак на острву, окренут ка Драјзеровој (центру) лепо видљив. Међутим, видљив је ако знаш да је ту и ако немаш возила испред себе.

 

Видео сам солидан број оних који дају десни мигавац, али сви су они заиста скретали десно, односно нису настављали "право" булеваром (ка америчкој амбасади). Они који су ишли право нису давали мигавац. Аутобуси су давали леви мигавац, за Незнаног јунака, али можда је то био мигавац због кретања са станице, а можда и због тога што су тик испред станице била паркирана (дивљачки, наравно) два доставна комбија. Од оних који су ишли у Незнаног јунака НИКО није дао десни мигавац за искључење. Од оних који су из Незнаног јунака ишли одмах десно, ка центру, НИКО није дао десни мигавац. Од оних који су из смера америчке амбасаде ишли ка центру НИКО није дао десни мигавац за искључење. А, како рекох, кружни ток је скрајнут скроз и јако је мали број возила који скрећу више од 60 степени, тако да практично и не постоји кружно кретање возила. И тврдим да тамо огромна већина људи нема појма да је то кружни ток нити се понашају као да су у кружном току. Врхунац је био када је један лик из Незнаног јунака баш хтео лево, ка америчкој амбасади, а онда стао у сред кружног тока, да пропусти оне који су долазили из центра (и имају троугао).

 

Но, још је луђе (а то се и види на горњој слици) што кружни ток ипак заклања ону леву траку, када се долази из центра. Дакле, ко је у левој траци мора да иде благо десно, око кружног тока. Међутим, они у средњој траци то не знају, не виде, а и не хају. А пошто не капирају да је кружни ток, они само настављају право "око" кружног тока, за Незнаног јунака! И тиме секу оне лево.

 

Углавном, био сам тамо ван поподневног шпица (баш негде око поднева) и за неколико минута гледао како су чудом избегнута три судара. Укључујући једног који је, из смера америчке амбасаде, само мало успорио код троугла, па скоро ударио лика који је хтео да скрене у Незнаног јунака, али му је била гужва, па је и он ишао јако споро.

 

Све у свему, непојмљиво је шта су направили са овом раскрсницом. Ужасно је опасна за бициклисте (ако скрећу лево). Да морам, ја бих вероватно возио жутом траком, скроз десно, па наставио опрезно право (чак и дао знак руком), до пешачког прелаза у булевару, па онда преко прелаза. Или бих наставио булеваром, па на првом скретању ишао лево.

 

Једноставно, кружни ток је тако ћопаво пројектован и направљен, да сигурно огромној већини није ни јасно да је кружни ток, а знакове често не виде, као ни кружно кретање возила. И сви се понашају као да је то класична раскрсница. Вероватно и они који знају за знакове, јер просто није безбедно возити другачије.

 

Дефинитивно планирам да се обратим Дирекцији за саобраћај поводом те раскрцнице, али не могу све да постигнем.


  • 1

#2724 Dusan011

Dusan011
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14613 posts

Posted 28 September 2020 - 07:32 PM

(link)


  • 1

#2725 Marcus

Marcus
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 568 posts
  • LocationNovi Sad

Posted 30 September 2020 - 10:51 PM

Вечерас, Трговачка улица у Жаркову. Возим уз ивицу, као и обично, али возачу аутобуса на линији 56 (гаражни број 3064, регистрација БГ-762-КН) то није било довољно. Прошао је толико близу да ме скоро очешао и морао сам да се померим до самог ивичњака. Сустигао га на станици. Укратко, став му је ако ме није убио није урадио ништа лоше, а додао је и да ће _увек_ тако да обилази и то свакога. Закон не познаје, али је брже-боље одлучио да ја стално пролазим на црвено, ваљда да каже да због тога има право да ме убије.

 

Сасвим случајно, овога пута имам и снимак. Пријавићу и ГСП-у, да чујем њихов званичан став.

@бакара Не, није кружни ток. ;)

 

Ovo treba malo da se vrti u medijima, pošto još uvek nije svima jasno zašto zakonom treba propisati minimalno rastojanje za preticanje. 


  • 1

I chill harder than you party. 


#2726 caneee

caneee
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1883 posts
  • LocationBeograd

Posted 01 October 2020 - 07:17 AM

@Маркус Снимак је ту, па ако имаш приступ медијима... :) Но, по мени је већи проблем менталитет. Тај став возача. Осећај сваке могуће супериорности према бициклистима и убеђење да возач има право да ради шта хоће, а да бициклисти ту није место и да бициклиста треба да буде захвалан ако га не убију. Ако не мењаш тај менталитет (а власт ни не помишља), џаба закон. Свашта је и сада законом забрањено (почев од паркирања на тротоарима, пешачким прелазима, станицама...), па џаба. Сви раде шта хоће, полиција не ради ништа (а ни камере, очигледно). Уосталом, овај возач аутобуса је показао да и не познаје закон. Притом, показао је да га уопште није занимало да ли ће сви бити безбедни и остати читави (чак ни путници у аутобусу) него само да он прође и да мени остане "мојих пола метра". Као да је био бесан што бициклисти нису законом забрањени, па свој бес показује тако што кидише као бесан пас. Иначе, послао сам ГСП-у и МУП-у и нема никаквог одговора/коментара ни од једних ни од других.

 

 

А требало би забранити и емисију САТ која стално промовише бахатост возача. Стално у емисији паркирају и возе како не сме, а пре пар недеља тема им је била "колико сме да кошта технички преглед"!? Еј, колико сме да кошта? Колико улажу у опрему, да САТ одреди колико сме да се наплаћује. И то пореде са потпуно небулозним изјавама неких возача о томе шта они мисле о цени. Капитализам, све кошта онолико колико продавац одреди. Ако мислиш да се пуно зарађује, отвориш фирму, запослиш ко зна какве ликове и онда наплаћујеш мање. Нисам чуо да САТ отвара свој технички преглед, где ће цену да одређују сами возачи.

 

Читам пре неки дан и коментар (на другом сајту) како су нам казне превисоке, као када би за прекорачење брзине Немац платио 10.000 евра. Очигледно, тај возач није ни помислио да не прекорачи брзину. На Видиковцу полиција вечито стоји на истом месту и као нешто контролише. Стоје на 5 метара од дивљег паркинга на тротоару, где паркирани аутомобили потпуно блокирају и два пешачка прелаза, али то полиција игнорише. Итд. Исти систем као у Америци - све више пара иде у полицију да не раде ништа. Питање је дана када ће доћи и до истих последица.


  • 1

#2727 mirek200

mirek200
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1370 posts

Posted 01 October 2020 - 08:01 AM

Исти систем као у Америци - све више пара иде у полицију да не раде ништа. Питање је дана када ће доћи и до истих последица.

Da,kako da ne. Drugaciju pesmu bi srpski vozaci pevali pesmu,kada bi se srpska policija ponasala kao americka.Za pocetak na policijska vozila bi trebalo napisati-U sluzbi  i zastiti gradjana.


  • 0

#2728 MTB021

MTB021
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 385 posts

Posted 07 October 2020 - 12:23 AM

А требало би забранити и емисију САТ која стално промовише бахатост возача. Стално у емисији паркирају и возе како не сме, а пре пар недеља тема им је била "колико сме да кошта технички преглед"!? Еј, колико сме да кошта? Колико улажу у опрему, да САТ одреди колико сме да се наплаћује. И то пореде са потпуно небулозним изјавама неких возача о томе шта они мисле о цени. Капитализам, све кошта онолико колико продавац одреди. Ако мислиш да се пуно зарађује, отвориш фирму, запослиш ко зна какве ликове и онда наплаћујеш мање. Нисам чуо да САТ отвара свој технички преглед, где ће цену да одређују сами возачи.

 

Ja ovo čitam kao uputstvo za korupciju na javnom servisu RTS....

Tehnički košta onoliko koliko je vozilo neispravno


  • 2

#2729 caneee

caneee
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1883 posts
  • LocationBeograd

Posted 10 October 2020 - 02:01 PM

Ево, јуче лудак намерно ишао колима на мене, да ме удари, као пешака. На Чукаричкој падини (Београд). Исекао ауто из супротног смера, исекао мене (уопште му нисам сметао, наравно), паркирао где не сме (ту сви тако паркирају, само помињем) и онда ми објаснио да је свестан шта је урадио, да је намерно (преносим краћу верзију) и да је у његовој глави закон потпуно супротан ономе што стварно пише. Нисам одреаговао одмах, оно да развалим и ауто и њега, па га оставих, али стварно не знам колико ћу још моћи да се контролишем. Власт је, преко полиције, Србију потпуно претворила у земљу силеџија и лудака. Оно, тераформирање је завршено.

 

@мтб021 Неисправност утиче само на цену сервиса, не прегледа. Технички треба само да прегледа возило, према важећим стандардима, и да напише у чему све (не)одговара. Али, свака фирма има право да одреди цене својих производа и услуга (осим тамо где држава контролише цену). Наравно, само луд верује да цену у капитализму заиста диктира тржиште, односно однос понуде и потражње, али магла звана тржишна економија је друга тема и боље да је не начињем.


  • 0

#2730 Dusan011

Dusan011
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14613 posts

Posted 10 October 2020 - 03:59 PM

"и да је у његовој глави закон потпуно супротан ономе што стварно пише." Sad mi nije jasno zasto je vlast kriva za ovo? Mozda covek bojkotuje sve zakone dok njegovi ne dodju na vlast.


  • 0

#2731 caneee

caneee
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1883 posts
  • LocationBeograd

Posted 10 October 2020 - 04:57 PM

Власт није одговорна само за доношење закона него и за њихово спровођење. А власт то не ради, односно ради само када јој одговара. Возачи аутомобила су једна од најповлашћенијих категорија. Сад имамо и изругивање специјалном опремом за откривање дивљачког паркирања, као да саобраћајни полицајци не умеју сами да откривају прекршаје. И још се строго одређује где та опрема може да се користи, да случајно дивљаци за воланом не доживе непријатност. Наравно, све је углавном у центру града, остали немају право на нормалан живот, а плаћају полицију и све институције исто као они у центру.

 

Колико је једно друштво развијено и колико се заиста бави правима и заштитом сваког појединца најбоље се види из тога колико се заштитом баве институције, а колико појединац мора сам. Код нас су одавно практично укинуте све врсте институционалних инструмената за заштиту грађана, поготово по аутоматизму. Уместо тога, имамо неке "кол центре" за пријаву насилништва, криминала и било чега другог недозвољеног, док су инспекције и полиције само на позив, а и тада углавном не реагују или реагују неадекватно. Тако је свако осуђен на самог себе, чиме се подстичу управо насилништво и разни облици криминала. Када се то дешава довољно дуго, у свести људи се развија идеја да је такво понашање њихово апсолутно право, односно да могу да раде шта хоће. Други то гледају, посебно млади и деца, примећују да нема никакве реакције институција нити последица, па и они почињу да усмеравају своје понашање ка томе.

 

Само један пример: на Ади Циганлији је редовно гомила пешака на бициклистичкој стази и гомила бициклиста тамо где им је забрањено. Постоји и обезбеђење које никада не реагује (а и они крше прописе, да буде још горе), као и полиција која се појави повремено и такође не реагује. Сви се они само шетају и чекају да неко почне да више и дозива. Да неко ПРИЈАВИ да му нешто смета. А већина неће, јер знају да од тога нема ништа.


  • 2

#2732 Milan777

Milan777
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1113 posts

Posted 10 October 2020 - 05:30 PM

Obilazite mesta koja vas stresiraju, u smislu nemojte ići tuda. Nemam pametniju ideju.
  • 0

#2733 flocus

flocus
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 709 posts
  • LocationBeograd

Posted 10 October 2020 - 09:08 PM

Onda jedino da odemo iz ove zemlje. Gde god mrdneš, naletiš na bahatost, bezobrazluk, samoživost...
  • 3

#2734 mirek200

mirek200
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1370 posts

Posted 11 October 2020 - 03:50 AM

Obilazite mesta koja vas stresiraju, u smislu nemojte ići tuda. Nemam pametniju ideju.

Pa da,najsigurnije je onda da sedis u kuci,i nigde ne ides i lezis na kaucu. I onda otpadne slika sa zida i padne ti na glavu.  O:)


  • 0

#2735 bjanko

bjanko
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 175 posts

Posted 11 October 2020 - 04:21 AM

Canee sve si lepo opisao kakvo je stanje svaka cast
  • 0

#2736 Milan777

Milan777
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1113 posts

Posted 11 October 2020 - 09:36 AM

Pa da,najsigurnije je onda da sedis u kuci,i nigde ne ides i lezis na kaucu. I onda otpadne slika sa zida i padne ti na glavu. O:)

Ne, samo treba obilaziti takva mesta koliko se može.
Treba izaći iz okvira foruma ko ima priliku i skrenuti pažnju na problem širokom auditorijumu a ne nama koji smo svedoci situacije. Svi moramo uraditi (ne pisati više) na nivou kome možemo, pa neka je i mikronivo ali samo delovati.
Nešto mi ovo liči na tviteraše koji su protiv Vučića a ništa ne čine po tom pitanju, već samo sede, piskaraju i žale se.

Nešto mi pade na pamet da neko smisli neki logo i tekst koji ćemo mi biciklisti a nije da nas nema zalepiti na zadnji deo svojih auta u smislu kampanje da vozači obrate pažnju na bicikliste, da smo ravnopravni učesnici u saobraćaju i slično... da počinjemo da skrenemo pažnju na nas. Ona priča dok dete ne zaplače neće ni majka da...
Odoh da vozim, sunce granulo, živeli mi
  • 1

#2737 IgorMiletic

IgorMiletic
  • Members
  • PipPipPip
  • 101 posts

Posted 11 October 2020 - 10:19 AM

Tako je, ovde ne vredi pisati, mozda samo kao izduvni ventil. Ovde smo svi biciklisti, samim tim i odgovorni prema kolegama dok smo vozaci motornih vozila. Isto kao kada na kanalima na yt, koji se bave automobilima, mole ljude da nezno otvaraju vrata i ne udaraju tudja istim. Svi koji gledaju takve emisije vole svoje automobile, pa tako i vode racuna o svojim i tudjim. Sve ovo nase pisanje ide na pogresnu adresu.

@Caneee, svaka cast, svaka na mestu!


  • 1

#2738 caneee

caneee
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1883 posts
  • LocationBeograd

Posted 11 October 2020 - 10:31 AM

@Милан Прво, зашто бих ја заобилазио било који део земље који ми није забрањен (оно, касарна, аутопут и тако то)? Друго, због чега мислиш да већ не обилазимо најризичнија места? Такође, излазио сам ја из оквира форума, али када треба окупити људе, нигде никог нема. Сви су и возачи и сви возе и паркирају непрописно. Отприлике, сви су за више разумевања, али не када се њима жури или су нервозни. Да ли када иду на посао или се враћају кући или воде децу у обданишта и школе или код лекара или ово или оно. Сви ове смешне, минималистичке законе и прописе доживљавају као најригорозније на свету (и не само када је у питању саобраћај него било какав ред, почев од кућног реда). И онда напишем у теми. Можда ће неко млађи да поведе акцију кад схвати да се не дешава само њему. Можда ће згранути људи да препричавају, па ће и стока да чује. Да свхати. Да се види, да не може тако. Иначе, током година сам се обраћао и градоначелнику, и медијима, и полицијама. И комшијама. Неће да ми кажу у лице, али ме доживљавају као лудака што помињем неки ред (и без закона!), бонтон, васпитање.

 

У ствари, твој став је можда још и гори. Чим наилазимо на лудаке и силеџије значи да гурамо нос где му није место и да се не склањамо довољно? Чим се није све већ увелико променило на боље значи да "само седимо, пискарамо и жалимо се"? Па ево, искрено да ти кажем, и не желим да се борим да теби буде боље.

 

И не рече ко ће да штампа те налепнице, мада ми звучи да радиш исто оно за шта критикујеш друге - само седиш и тражиш да други уради? Ево, поклањам ти текст: "И бициклисти имају право на коловоз" (или на живот, још пригодније). Може и "Буди мушко, вози бицикл", "Не седи за воланом да те не сматрају будалом", "Само вола стављају у кола", "Не вређај инвалиде - ходај!", "Коме се жури нека корак пружи!", итд. Смишљао бих даље, али планирао сам шетњу.


  • 1

#2739 Dusan011

Dusan011
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14613 posts

Posted 11 October 2020 - 12:48 PM

@caneee  Sta mislis o ideji da se ceo grad pokrije kamerama za nadzor, ali ne samo to nego da se kao u Kini povezu sa automatskim prepoznavanjem lica i kaznama (link)


  • 0

#2740 caneee

caneee
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1883 posts
  • LocationBeograd

Posted 11 October 2020 - 04:26 PM

@Душан Претпоставићу да си озбиљан, па ћу да ти одговорим, мада би Ноам Чомски био много бољи саговорник (а онда још специјалан гост Едвард Сноуден). Мислим да ниједан систем за јавни надзор никада није постављен из добрих намера, а поготово не (друштвено) корисних. Када би законодавац, полиција и правосуђе радили свој посао, све би било у реду. Дакле, правна држава и ефикасно правосуђе, забрана корупције. Практично, корупција и јесте једини прави криминал у свету. Из ње проистиче све остало.

 

Технологија и аутоматизација су одлични, али ако воде смањењу трошкова за полицију. Обично је супротно. Такође, технологија ће обично донети брдо проблема ако менталитет није постављен како треба. Србија је већ, по убрзаном поступку, претворила школе у затворе, са решеткама, камерама и обезбеђењем, а насиља и дроге по школама и даље колико хоћеш. Сада школе претварамо у целодневне затворе увођењем само јутарње смене, као у већини Западних земаља. Оно, деца у школи од 8 ујутру до 3-5 поподне. То није нормално и донеће огромне психичке проблеме, као и тај надзор и обезбеђење. Који, сами по себи, по свим резултатима, уопште не доносе деци већу безбедност. Једини циљ је да се деца навикну на контролу и да ћуте. Већ се показало и да постављене саобраћајне камере уопште не служе кажњавању лудака и стоке.

 

У суштини, можеш да рачунаш да је мој став да сваки облик надзора представља репресију и служи додатном раслојавању друштва на управнике који раде шта год желе и затворенике који имају само слободу да трпе насиље. Да, постоји и међуслој - затвореници које управа штити и који заиста контролишу и одређују правила. То је систем поникао у Америци (барем колико је мени познато) - власт се не бори против криминала, него само покушава да га контролише. Зато што свака власт жели да контролише целу популацију, а то је могуће само у репресивном друштву, односно од стране силеџија. У правој демократији нико никога не контролише. Замисли једну зграду. Сви нормални, све одлуке се доносе већином гласова, нико нема пресудан ни велики утицај. Али, убаци једног криминалца/лудака ког подржава локална власт и он ће да диктира живот у целој згради. Зато Америка у свим поданичким земљама на власт доводи криминалце. Њих познаје, са њима уме. И они препознају већег џукца од себе, па слушају. Американци не подносе идеалисте. Иначе, Америка је убрзо потом прешла на нови систем где криминалци постављају политичаре и бирају власт, јер нису желели да буду контролисани. Можда неко није чуо да је Врховни (или беше Уставни) суд у Америци пресудио да неограничено подмићивање политичара од стране правних лица представља право корпорација и то као слобода говора.

 

Сталан надзор доноси још један проблем. Ако децу стално надзиреш и кажњаваш, не даш им да "дишу", неће им се развити систем самосталног размишљања и одлучивања. Таква деца (и људи) неће бити способна за самосталан живот. Биће навикнута да их неко стално надгледа и да их исправља чим нешто погреше. Неће умети сама да размишљају о оном што раде, неће знати уопште шта је одговорност. Почеће да раде како им је речено и чекаће да их неко клепи ако погреше. Зато је видео надзор у школама катастрофа, зато је идеја да деца не смеју да буду сама код куће катастрофа. Уништавамо им психу. После се пишу анализе како то да деца све дуже остају да живе са родитељима. Па другачије и не умеју.

 

Елем, сваки надзор за циљ има само контролу. Нека фирма ће то лако да оправда - морају да контролишу да ли се ради како треба. Ни то није баш тачно, наравно. Друго оправдање је безбедност. Какве везе са безбедношћу неке банке има снимање целе улице? Зашто није донет закон по ком свако ко жели да постави видео надзор може да снима искључиво свој приватан простор. Дакле, ништа испред, само себе. То је онда ради безбедности, све друго је само масовно праћење илити надзор. Зарад контроле.

 

Други закон који ја сматрам обавезним јесте да све камере које се постављају на јавним местима (дакле, оне које нису приватне, као што су саобраћајне) морају да буду доступне свим грађанима. Дакле, да свако може да гледа шта то оне виде и шта снимају. Али, нема ни тог закона. Због чега? Па не сме моћ да буде у рукама народа.

 

Углавном, надзор доноси бројне проблеме, не служи чему треба, доноси огромну моћ онима на власти и притом, како је то већ стандардна појава, не решава проблем тамо где проблем настаје него тамо где се манифестују последице проблема. Не пролазе лудаци кроз црвено зато што нема камере (да је тако, не бисмо никада видели снимак проласка кроз црвено, зар не?), па камера не решава проблем. Али, лакше је бавити се тиме и лакше је сакрити снимак оног криминалца ког управа чува, него стварно решити проблем. А највећи проблем сам поменуо - корупција.

 

Ето, мало је набацано, што ја не волим, али ем није тема, ем је тема много широка, ем рекох - Ноам Чомски и Едвард Сноуден би то лепо објаснили.


  • 1




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users