Jump to content


Fotografije

Materijali ramova - čelik, aluminijum, karbon


  • Molimo uloguj se da bi odgovorio
664 odgovora na ovu temu

#341 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8886 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Postavljeno 15 January 2021 - 09:12 PM

Zamor materijala zavisi od toga koliko je velika sila koja deluje (što je srazmerno težini i snazi vozača & tereta, kao i "džombastosti" puteva kojim se vozi).

I od broja naprezanja (može se reći da je ovo srazmerno broju KM).

 

Što jača sila, to je manji broj naprezanja potreban da materijal pukne usled zamora.

 

Čelik, za razliku od aluminijuma, ima prag sile ispod kojeg neće pući ni posle beskonačno mnogo opterećenja (sve dok sila ne prelazi izvesnu granicu).

Aluminijum nema ovu "bezgraničnost", tj. uvek će posle određenog vremena pući.

 

Ramovi, ako se dobro isprojektuju, imaće dovoljno materijala na bitnim mestima, koja su više opterećena, da nikad ne pređu ovu granicu u nekom razumnom roku. Tipa 50-100, ili više godina. Mada oni superlagani, znaju biti i dosta osetljiviji, jer se tu pravi manja rezerva. Ovo je nevezano za materijal.

 

Što se karbona tiče, tu je nezgodna stvar ako počne raslojavanje vlakana. Bilo usled fabričke greške, ili oštećenja farbe, pa prodor vlage, ili čak i dejstvo UV zraka.

A ima nezgodno svojstvo da zna pući bez spolja vidljivih znakova oštećenja (za razliku od metalnih ramova, bilo da su čelični, aluminijumski, ili titanijumski).

Razumljivo mi je da proizvođači stave neki rok trajanja, da se ograde. A i treba prodavati nove ramove. :)

 

Dok kod aluminijuma i čelika verovatno žele pospešiti prodaju obećanjem dugovečnosti (s tim što je sada karbon "in" materijal), pa daju "lifetime guarantee" (uz sve ostalo što piše sitnim slovima).


  • 1

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#342 stefan10vb

stefan10vb
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 210 posts

Postavljeno 15 January 2021 - 10:54 PM

Zamor materijala se ne moze predvideti, tako da nema veze sa projektovanjem. Kada se prave legure (vise metalinih elemenata), oni su rastopljeni, pa se hlade, i sjedinjuju se, i ocvrscavaju. Posto se temperatura ne spusta “dovoljno” sporo, dolazi do pojava unutrasnjih nepravilnosti (supljine, ukljucci, i prsline), tj. sekundarnih faza. Pod dejstvom opterecenja, mikroprsline se pretvaraju u prsline, i na kraju dolazi do loma (zamora materijala). Ne moze se utvrditi njihovo mesto. Ovo vazi za bilo koju leguru.
Na brzinu sirenja prslina, utice samo opterecenje, ali se nista od ovog ne moze predvideti.
U velikoserijskoj proizvodnji, testira se odredjeni broj proizvoda, a ne svi, tako da je ovo zanemarliivo.
  • 0

#343 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8886 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Postavljeno 16 January 2021 - 08:47 AM

Zamor materijala se ne moze predvideti, tako da nema veze sa projektovanjem. Kada se prave legure (vise metalinih elemenata), oni su rastopljeni, pa se hlade, i sjedinjuju se, i ocvrscavaju. Posto se temperatura ne spusta “dovoljno” sporo, dolazi do pojava unutrasnjih nepravilnosti (supljine, ukljucci, i prsline), tj. sekundarnih faza. Pod dejstvom opterecenja, mikroprsline se pretvaraju u prsline, i na kraju dolazi do loma (zamora materijala). Ne moze se utvrditi njihovo mesto. Ovo vazi za bilo koju leguru.
Na brzinu sirenja prslina, utice samo opterecenje, ali se nista od ovog ne moze predvideti.
U velikoserijskoj proizvodnji, testira se odredjeni broj proizvoda, a ne svi, tako da je ovo zanemarliivo.

 

Zamor materijala se može predvideti i to je nešto što (bi trebalo bi da) se uzima se u obzir pri projektovanju.

Kod jeftinih ramova se svodi na ostavljanje "malo više materijala" bez nekih preteranih testiranja i proračuna, dok se kod boljih, lakših i skupljih ramova tome posvećuje više pažnje (sa različitim uspehom doduše).


  • 0

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#344 MI1966

MI1966
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1818 posts

Postavljeno 02 February 2021 - 04:45 PM

I kad taj zamor materijala kod aluminijuma dođe do kritične tačke, šta se tačno događa?

Da li najpre ram malo napukne, pa se pukotina postepeno širi
ili prilikom nekog jačeg udara potpuno pukne?
  • 0

#345 Smasher

Smasher
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3197 posts

Postavljeno 02 February 2021 - 05:47 PM

Koliko se meni čini, aluminijum daleko ređe puca nego se češće ulubi kada dođe do kritične tačke. Prednost je što može da uoči a da ne prouzrokuje pad sa bicikla. Mada je neko baš na forumu ovde postavio sliku gde je aluminijum pukao kao testerom odsečen, i to down tube. Sve je moguće...
  • 0

"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa".   H. Ford


#346 Dusan011

Dusan011
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14617 posts

Postavljeno 02 February 2021 - 05:49 PM

Sve zavisi od sile, ako je dovoljno velika materijal ce puci a da pre toga i nije doslo do zamora (pocetka stvaranja pukotina).


  • 0

#347 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8886 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Postavljeno 02 February 2021 - 05:58 PM

I kad taj zamor materijala kod aluminijuma dođe do kritične tačke, šta se tačno događa?

Da li najpre ram malo napukne, pa se pukotina postepeno širi
ili prilikom nekog jačeg udara potpuno pukne?

 

Kod zamora mateijala, upravo se to dešava - kreće sa mikro-pukotinama, koje se šire. Dok ne dođe do tačke da pukne skroz.


  • 0

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#348 bakara

bakara
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2433 posts
  • LocationnBGd

Postavljeno 02 February 2021 - 06:12 PM

I kad taj zamor materijala kod aluminijuma dođe do kritične tačke, šta se tačno događa?

Da li najpre ram malo napukne, pa se pukotina postepeno širi
ili prilikom nekog jačeg udara potpuno pukne?

Jednostavno pocne da se cepa materijal, i to sam video jako mnogo puta.

na drumasima obicno seat tube i zadnja viljuska krene da se cepa.

 

s druge strane slomljeni karbon sam video samo kada ga je neko polupao, prakticno nikad usled zamora.


  • 0

#349 MI1966

MI1966
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1818 posts

Postavljeno 02 February 2021 - 06:41 PM

Još jedno pitanje/prognoza:

Ako vozim samo po asfaltu, relativno dobrom, eto imam i tu šticnu sa amortizerom (i karbon viljušku), može li moj bajs da izgura 5 godina, ili preko 100 hiljada km (koliko bih, ako bude zdravlja, mogao da pređe za to vreme)?

Jel čuo/pročitao neko nečije iskustvo u vezi s brojem godina ili pređenih km?
  • 0

#350 Dusan011

Dusan011
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14617 posts

Postavljeno 02 February 2021 - 06:47 PM

Ako vozis po ravnom i nisi jak onda ce ram da traje sto godina.


  • 1

#351 Smasher

Smasher
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3197 posts

Postavljeno 02 February 2021 - 07:02 PM

Ramovi su poprilicno izdrzljivi, i traju daleko vise nego sto mnogi pretpostavljaju da mogu da traju. Bas iz tog razloga mnogi renomirani proizvodjaci nude dozivotnu garanciju na svoje alu ramove. Sad sta se tacno podrazumeva pod tim je zasebna tema, ali recimo da ce svaki alu ram trajati prakticno neograniceno cak i ako ga muski gazis, cepas, juris da oboris neke rekorde. Obicno su padovi ti koji mu dodju glave to jest mehanicka ostecenja koja su neizbezna sto se vise odnosno cesce bajs koristi.

Karbon teoretski jeste cvrsci i podlozan da trpi vece sile, mada je retko da proizvodjaci daju dozivotnu garanciju na karbonske ramove kao sto je to sa aluminijumskim. Pitah ja da li neko zna zbog cega ali nazalost ne dobih odgovor...
  • 0

"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa".   H. Ford


#352 Dusan011

Dusan011
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14617 posts

Postavljeno 02 February 2021 - 07:11 PM

Ako ne vozite bicikl ram vam moze trajati petsto godina. Pocinje tema da ide smesnim smerom, koliko traje ram !? Traje dok ga ne ostetite da ga vise ne mozete koristiti.


  • 0

#353 MI1966

MI1966
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1818 posts

Postavljeno 02 February 2021 - 07:14 PM

Ja sam negde čitao da karbon nakon određenog broja godina (8-10) izgubi ona početna svojstva. Ako je to tačno, onda ne treba kupivati polovne karbonce, pogotovo ako se ne zna tačno godina proizvodnje, jer 2-3 godine gore-dole nije malo.
  • 0

#354 MI1966

MI1966
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1818 posts

Postavljeno 02 February 2021 - 07:18 PM

Ako ne vozite bicikl ram vam moze trajati petsto godina. Pocinje tema da ide smesnim smerom, koliko traje ram !? Traje dok ga ne ostetite da ga vise ne mozete koristiti.

Ja sam pitao konkretno za 100.000 km ili bilo koliko, manje ili više, ako je neko od vas iskusnijih čuo ili pročitao negde da je počeo da popušta ram, a vez velikih udaraca, već samo usled tog čuvenog zamora. Možda neko posećuje strane forume gde je bilo reči o tome, ili gledao neki YT.
Izvinjavam se ako je pitanje glupo :D
  • 0

#355 Dusan011

Dusan011
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14617 posts

Postavljeno 02 February 2021 - 07:30 PM

Koliko kilometara traje šasija automobila?

O karbonu podcast (link)


  • 0

#356 Fiery

Fiery
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2272 posts

Postavljeno 02 February 2021 - 07:36 PM

Ja sam negde čitao da karbon nakon određenog broja godina (8-10) izgubi ona početna svojstva. Ako je to tačno, onda ne treba kupivati polovne karbonce, pogotovo ako se ne zna tačno godina proizvodnje, jer 2-3 godine gore-dole nije malo.

To za karbon jednostavno nije tačno. Ideja da bicikl s vremenom "omekša", izgubi na krutosti ili slično je stara koliko su stari i bicikli, samo se materijal u priči menja.
  • 0

#357 milovuk1967

milovuk1967
  • Members No Voting
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1239 posts

Postavljeno 02 February 2021 - 08:23 PM

Ja sam pitao konkretno za 100.000 km ili bilo koliko, manje ili više, ako je neko od vas iskusnijih čuo ili pročitao negde da je počeo da popušta ram, a vez velikih udaraca, već samo usled tog čuvenog zamora. Možda neko posećuje strane forume gde je bilo reči o tome, ili gledao neki YT.
Izvinjavam se ako je pitanje glupo :D

To sto pitas ne moze niko konkretno da ti odgovori. Zavisi od dosta stvari. Da li je nov ram i od pocetka kod tebe, od stila voznje, od kvaliteta samog rama itd, itd. Moje neko iskustvo je da kada su se kod nas poceli pojavljivati prvi al. ramovi, uglavnom su pucali tako da je to licilo na krosnju drveta. Znaci racvalo se. Posle novije generacije su pucale drugacije, otkine se uglavnom zadnja viljuska, u krug, ali ne pravilno nego nekako krivudavo. I tako su pucali i najskuplj ultra tanki i ovi sa debljim cevima. I najveci broj pukotina je na zadnjim viljuskama. Dosta su pucali na vratu gde stoje solje sa lezajevima. Sad dal je to bilo od lose montaze ili neceg drugog ne bih znao. Uglavnom vozi i uzivaj, ako pukne menjaj i teraj dalje.


  • 1

#358 stefan10vb

stefan10vb
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 210 posts

Postavljeno 02 February 2021 - 11:34 PM

Usled pucanja usled zamora materijala, dobija se glatka povrsina, sa visokim sjajem, nema nikakvog ulubljivanja. Mislim da se ne postize nista (postize se ali je zanemarljivo) ako se poveca debljina cevi, jer se otezava ram, vise materijala vise kosta, a prslina se svakako siri. Jedino moze da se promeni struktura materijala, da bi se povecala otpornost materijala prema napredovanju prsline, tj. zilavost loma materijala. Ovo je sada vise ekonomija, da li se vise isplati unapredjivati materijal, ili dati garanciju, i zameniti odredjen broj ramova. Koliko vidim retko koji proizvodjac ima svoju leguru.. Tj. ima, ali su retki, i pitanje je da li je to samo marketing.
Realno gledano, vecina ramova prezivi vise od 10god, tako da vozite se ljudiii :)
  • 0

#359 MI1966

MI1966
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1818 posts

Postavljeno 03 February 2021 - 12:21 AM

Zavisi od dosta stvari. Da li je nov ram i od pocetka kod tebe, od stila voznje, od kvaliteta samog rama itd, itd.

Optimista sam, jer sam bicikl uzeo nov (Canyon), pre 8 meseci.
Stil vožnje mi je nežan :D , takođe oprezan sam sa neravninama na putu.
Trebalo bi i da šticna sa amortizerom i karbon viljuška pomažu.




...vecina ramova prezivi vise od 10god, tako da vozite se ljudiii :)

A ovde sam pesimista, jer ja i moj bajs ubrzano živimo. :D
Kod nas će 10 godina malo brže da stigne.
(za 8 meseci već imamo 15,5 hiljada km)

Ali nadam se da ću možda za oko 2 god. da uzmem neki novi bajs za važnije (duže) vožnje, a ovaj će mi ostati onako za svaki dan.
  • 0

#360 stefan10vb

stefan10vb
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 210 posts

Postavljeno 03 February 2021 - 02:12 AM

Bez da ikog uvredim, ali ja sam taj “poremecaj” prevazisao. Bicikl je parce materijala, i, ne traje vecno, a mi se vezujemo zato sto nemamo para da menjamo. Sto kazu “Sirotinja je izmislila ljubav da ne bi placala s..”. Okej, razumem, da bicikl ima neku esencijalnu vrednost, da je poklon od nekoga, da je uspomena na neku turu, itd. Ovako, to je masina za eksploatisanje, a ne kuce za mazenje. Naravno treba ga odrzavati
  • 1




0 članova čita ovu temu

0 članova, 0 gosta, 0 anonimnih korisnika