Nenamerno slepilo ili kako sačuvati živote biciklista

Novo istraživanje pokazalo je da biciklisti mogu da se nađu u vidnom polju vozača automobila, ali da ih oni i dalje ne vide. Ovaj fenomen zove se “nenamerno slepilo”.
Petak, 23. mart 2018
Nenamerno slepilo ili kako sačuvati živote biciklista

Kao da nije dovoljno to što biciklisti moraju da brinu o rastrojenim vozačima koji gledaju u svoje telefone dok voze, novo istraživanje ukazalo je na još više uznemirujuću pojavu: vozači mogu da gledaju direktno u biciklistu i da ga ne vide, što dalje može dovesti do opasnih ili smrtonosnih susreta na putevima.

U nedavnoj studiji koju je objavio Australijski Nacionalni Univerzitet učestvovalo je 56 ispitanika koji su trebali da pogledaju seriju fotografija na kojima su prikazane uobičajene situacije na putu iz ugla vozača. Neke fotografije su nameštene tako da uključuju motociklistu ili taksi. Sve u svemu, dva puta je veća šansa bila da ispitanici primete taksi vozilo nego motor, u stvari punih 65 odsto reklo je da uopšte nisu primetili motociklistu.

Ovaj fenomen – kada osoba ne vidi neočekivani objekat u direktnom vidnom polju – poznat je kao “nenamerno slepilo”. To je razlog zašto vozač možda gleda direktno i svejedno vam preseče put. Njihove oči vide vas i vaš bicikl, ali ne registruju vaše prisustvo (kao što bi to učinili da ste u automobilu). U takvim situacijama ponekad se desi i da vozači udare biciklistu, to takođe ima svoje ime – “pogledao ali nije uspeo da vidi” nezgoda (looked-but-failed-to-see (LBFTS)).

“U toku vožnje naš mozak mora da se izbori sa velikom količinom senzornih informacija. Naprosto ne možemo da se pobrinemo za sve njih jer bi to iscrpelo ogromnu količinu kognitivnih resursa i oduzelo bi previše vremena,” rekla je autorka studije Kristen Pemer (Kristen Pammer), profesorka psihologije i prodekanka za nauku Australijskog Nacionalnog Univerziteta. “Naš mozak mora da odluči koja informacija je najvažnija. Učestalost LBFTS nezgoda ukazuje na to kako mozak filtrira informacije.”

Iako je studija fokusirana na motocikliste, prostom logikom možemo da zaključimo kako bi se biciklisti proveli u istom ovom scenariju. “Pretpostavljam da su ove situacije još opasnije za bicikliste koji se u saobraćaju kreću drugačije od motornih vozila”, rekao je o nenamernom slepilu Daniel Simons (Daniel J. Simons) eksperimentalni psiholog i ko-autor bestselera Nju Jork Tajmsa “Nevidljivi gorila”. On je dodao da ljudi vide ono što traže i često propuste neočekivane stvari, naročito kada se razlikuju od fokusa naše pažnje. Tako da, ako vozači uvek paze na druge automobile dok su biciklisti na putu retki, može da se desi da oni gledaju pravo u biciklistu ali ga ne vide.” Studija je zaključila da bi više programa podizanja svesti vozača moglo da utiče na to kako da vozači paze na ne-automobilske učesnike u saobraćaju. U međuvremenu, Simons napominje da biciklisti treba da pretpostavljaju da ih vozači ne vide i da voze defanzivno. Primenjivanje strategija koje koriste motociklisti, kao što je dnevna vožnja sa upaljenim svetlima, bi moglo da pomogne biciklistima da skrenu pažnju vozača.

Izvor: Izabela Horvat | Foto: Z. Jovanović
KOMENTARI
  • pjesak1972

    Goran R. (pjesak1972)

    23. mar 2018 21:19h

    Ovo mi se desilo prije 5+ godina.Na izlasku na put sa prvenstvom prolaza prema S.Kamenici oduzeo sam prvenstvo vozacu tomosa.Gledao sam lijevo i nije bilo nikoga.Krenem i perifernim vidom primjetim pokret u retrovizoru i zakocim.Sreca vozim polako i oprezno pa moja greska nije imala posljedice.Vozac na tomosu je malo korigovao putanju i sredinom svoje trake prosao pored mene.Od tada dva puta provjeravam da li ima nekoga pri ukljucivanju u saobracaj.

  • bobazr

    Slobodan M. (bobazr)

    24. mar 2018 09:46h

    par tehnickih gedzeta u mnogome podize nivo bezbednosti biciklista... prvi su bontrager-ova dnevna svetla, link: https://www.trekbikes.com/us/en_US/equipment/cycling-accessories/bike-lights/bontrager-ion-100-r/flare-r-city-bike-light-set/p/14259/?colorCode=black , drugi je loud bicycle sirena, link: http://loudbicycle.com/horn/ ... ja ih koristim oko mesec i po i licno sam se uverio u izuzetno visoku efikasnost ovih uredjaja ;)

  • knezmax

    Marko K. (knezmax)

    25. mar 2018 13:47h

    ovo objasnjenje "pogledao ali nije uspeo da vidi" i uopste objasnjenje o nenamernom slepilu meni lici na objasnjenje skupog advokata na sudu kada brani klijenta koji je udario biciklistu ili motociklistu.
    kao izgovor za oslobadjanje od krivice ili umanjivanje njenog znacaja.
    posto smo vec toliko ranjivi i zasticeni zakonom , morao se pronaci nacin da i vozaci motornih vozila ne budu uvek krivi za nezgode sa vozilima na dva tocka.
    ili samo umisljam...?!

  • Ciklo

    Nikola J. (Ciklo)

    25. mar 2018 15:18h

    Ne mislim da ovo objašnjenje ikako može i treba da utiče na odbranu već treba da služi informativno svima nama koji sedamo za četiri, a i drugi broj točkova, da još više obratimo pažnju na druge u saobraćaju. Gorepomenuti gedžeti svakako mogu bitiod velike pomoći.

  • dragomirnikolic

    Dragomir N. (dragomirnikolic)

    23. apr 2018 15:51h

    Mislim da bi trebalo da se uvede periodicno eliminatorno testiranje vozaca. Ok je i nije kaznjivo da ima sindrom nenamernog slepila ali na dalje kad mu se ustanovi da je nenamerno slep oduzme mu se dozvola, doxivotno. Ne moraju bas svi ni da voze. Postalo je sasvim normalno da svako ko pozeli, sposoban ili ne, moze da nekako da vozi. Mnogi NISU sposobni, samim tim su opasni za sebe i druge i ipak im se omogucava da voze.

Da bi postaviti komentar morate biti prijavljeni na sistem