Хахахахаха, наравно да сам рекао да возиш низ брдо!
Гледам и баш се мислим како морам да ти честитам на том успону од Копра на Чрни кал, кад одједном помену мене. Сваки пут када сам ту виђао бициклисте помислих како ми не би пало на памет. Успон је јако тежак и дугачак, повремено и доста стрм. Мада, ту је обично јако мало саобраћаја, па је некако мирније и безбедније (иако си видео да има лудака). Ја бих ипак радије кроз Трст, па на спектакуларну стазу Ђордано Котур до Козине (признајем да је много спектакуларнија у супротном смеру, низбрдо ).
Штета што ниси обишао Новиград и што је био затворен онај бициклистички аутопут између Изоле и Копра, најбоља ствар.
И што се ниси завлачио мало ближе обали, барем повремено. Мада, најгоре је што си снимао усправно. И ја сам тешко препознавао локације.
Ја сам прошао бициклом (неке делове и више пута), а и колима и пешице, од Пуле до Умага и од Порторожа до Копра, Трста и Козине. Нека запажања:
- Пуно се губи везивањем за асфалт и главне путеве, па ко може да бира ја увек препоручујем МТБ (тачније, теренске гуме и амортизер), с тим да то диктира и расположиво време (моја вожња од Ровиња до Пуле је била више 50 км него 35)
- Држећи се главних путева, чак и оних најближих мору, а посебно северно од Ровиња, скоро да се ггуби било какав осећај мора, јер се оно види тек на неколико места (Лимски канал, Фунтана ако погледаш на време, Антенал, Дајла и онда можда још једном или двапут до Умага)
- Иначе, у Хрватској није као код нас трафика и фрижидери са пићем на сваки километар и најзабаченијег пута. А као што уз сваку чесму не иде и црква, тако ни уз цркву углавном не стоји чесма.
ПУЛА
- У Пули треба отићи до Веруделе и Камењака, а близу Арене почиње пешачка зона која иде око малог брда, а покрива пуно највећих знаменитости, уз тврђаву на врху и тунеле испод (кроз тунеле је раније могло бициклом, не знам сада); у тунелима је обично око 8 степени.
- Ка Ровињу препоручујем "обалски" пут, кроз Фажану и Перој. Повремено се види море, лепа су места, а мање је саобраћаја и вози се спорије. Па барем до Барбариге мада мислим да је сада асфалтирано до кампа Мон Перин. Са МТБ се лако може земљаним путевима скроз до Ровиња, много је лепше и пријатније, а успут можеш да се окупаш на сваком кораку и да уживаш у вожњи најлепшом стазом (пешачко-бициклистичка) уз само море.
РОВИЊ
- Најбициклистичкији град у ком сам ја био и град у ком се наизглед свако осећа као код куће. Треба га доживети. Фантастична обалска стаза кроз шуму јужно од града која повезује и све кампове.
- У Ровињу имаш... пут око старог града којим може да се вози бицикл, барем кад није гужва. Скроз до цркве. Ти си имао среће, али кад је гужва кроз оне уличице је немогуће и гурати бицикл.
- Успут, нема потребе на север ићи уз обалу, јер нема шта да се види. Осим ако је неко кренуо до Монсене или Валалте.
ЛИМСКИ КАНАЛ
- На јужној страни Лимског канала постоји одличан видиковац, али захтева или МТБ или пешачење (неки иду и колима). Приступа се кроз Ровињско село (~3,5 км) или од Валалте (~10 км).
- на почетку постоји и неки ресторан/кафић, близу је и пећина, могуће је купање, а и вожња бродићем (некад била 100 куна/15 евра)
- На северној страни је постојала велика... конструкција за уживање у погледу. На вр' пута, пред скретање за Врсар
ВРСАР
- Врсар заслужује обилазак, поготово стари град који са торњем представља вероватно највишу тачку целе западне Истре, а притом има и најразуђенију обалу (и најзанимљивију) До Врсара може да се стигне и предивном земљаном стазом кроз шуму.
ПОРЕЧ
- Већ од извора воде код Фунтане почињу асфалтиране стазе којима може да се стигне до центра Пореча вожњом уз саму обалу (и кроз кампове). Са те стране саобраћа и туристички возић (можда и најдужа линија у Истри) тако да сигурно може и било којим бициклом. И северно од Пореча углавном има стаза. МТБ може скроз до Антенала (онај пут на води, пред Новиград), друмски не баш.
НОВИГРАД
- Штета што ниси обишао Новиград, јако лепо и пријатно место, мене је баш изненадио. Превелика марина, али на северној страни опет предивне стазе и плаже, а у самом градићу гомила продавница, уређена пешачка зона и пуно плажица.
- Антенал је ушће реке Мирне која прави и долину изнад које се издижу Грожњан и Мотовун, два најпознатија и најпопуларнија брдска градића у Истри.
- Одатле стаза и има и нема, а видео си и сам асфалтирану бициклистичку стазу до Дајле.
- Касригадор је мени био јако лепо и занимљиво месташце и прилично... фенси.
УМАГ
- Мене није нешто одрушевио. Северни део, око тениских терена, био је фенси и очигледно популаран, јужно је деловало некако дивље, неуређено, а између је марина/лука која је нестварно велика за тако мало место.
СЛОВЕНИЈА
- На целу обалу је најбољи поглед са оближњих брда, а посебно на Изолу.
- У Словенији нема успутних киосака и трафика, продавнице је тешко наћи, а у њима хладне сокове скоро немогуће, барем у флашама преко 0,33.
- Не сећам се јавних чесама, осим једне у Порторожу. Можда сам заборавио.
- Порторож има симпатично, модерно уређено шеталиште и малтене булевар, са хотелима, ресторанима и кафићина у централном делу. Остатак не баш занимљив, али постоји бициклистичка стаза пркатично до Пирана.
- Пиран обавезно треба обићи, заиста предивно месташце, с тим да некако и нема плаже и баш и не дозива на купање. Из горњих делова се пружа предиван поглед.
- Порторож је фенси, Пиран туристички, Копар је лука и пословни центар, а Изола је некако за обичан свет. Да се опустиш и уживаш. Релативно дуга обала, мало разијена, мало запуштена, са и без садржаја, са пуно места за купање и много мање места за сунчање. Успут је и "прави" градић, па може и само да се прошета, има продавница, кафића и ресторана. Некако најпријатнија за боравак.
- Не могу да верујем да си био толики баксуз да бициклистички "аутопут" од Изоле до Копра буде затворен! То је најбоља ствар, поготово кад си већ исцрпљен.
- Копар је пре свега лука, али се види труд да привуче и туристе. Лепо је проћи кроз стари град, а за Београђане је довољно мали да свуда може да се стигне пешице. Ипак, има и најразвијенији систем бициклистичких стаза.
- Од Копра може да се иде узбрдо, на Чрни кал, па до Козине. Кад се мало изађе из Копра, ту скоро да нема саобраћаја, али је успон јако тежак.
- Ја бих препоручио да се иде путем са леве стране аутопута, кроз индустријску зону, где постоји бициклистичка стаза. На крају се иде десно, па преко аутопута и онда још мало узбрдо кроз Сподње Шкофије до улаза у Италију.
- Од Козине - зависи ко шта жели.
ИТАЛИЈА
- Спуст у Муђу (успут је велики тржни центар, са Декатлоном, ако затреба нешто за бицкл, а ту је и Соор супермаркет), па у Трст. Није пријатно, али ни страшно, што се тиче саобраћаја. У близини тржног центра Тори д Еуропа је почетак фантастичне бициклистичке стазе (Ђордано Котур) која се нешто касније претвара у пешачко-бициклистичку, лепу и широку. успон је довољно благ, поглед нестваран, а пролази се кроз старе тунеле и преко вијадуката (некадашња пруга). Води до Козине и то би био мој избор руте, уместо успона на Чрни кал, али је ово много дужа рута. И један део можда захтева МТБ. Трећа рута би била од Торија правац ка излазу из града. Буквално се иде само право. Прво широком улицом (Виа Камаро), али се на крају излази на Пут за Базовицу који је много ужи, а оптерећен. Ипак, и у Италији може да се вози бицикл без проблема. Много је теже горедолирање које следи, неких 7 км, до Козине.