Pre skoro godinu dana sam dobrom voljom korisnika cikloberze iz Rume, Radoslav (Hadzi74), na poklon dobio dve neispravne diname. Generator Shimano DH-3N71 je pokazivao blage simptome, bio sam uveren da je u pitanju trivijalan problem i da cu prostim otvarajem dela konektora koji je deo diname ocistiti koroziju i dobiti ispravan generator koji nece imati prekide u radu.
Po rasklapanju konektora bilo mi je jasno da nije do korozije i da cu morati da odvrnem i konus i proverim stanje zice koja prolazi kroz kanal ispod konusa ka konektoru.
Da skratim pricu, izolacija zice ispod konusa je bila zasecena i trebalo je samo da navucem termo buzir i vratim sve kako je i bilo. Svojom tvrdoglavoscu i strucnim neznanjem™ sam pokusavao da vratim petougaonu podlosku na silu i "uspeo" da prelomim zicu !
Tek preklapanjem u duzini od 5mm sam uspeo da zalemim nastavak zice a da se ne prelama pri vracanju konusa i sto je bitnije obe podloske su u istoj orjentaciji sa zubom koji je odaljen od mesta gde izlazi zica ispod konusa. Novije generacije Shimano dinama imaju siri i obliji kanal a fabricki su podloske orjentisane tako da zica izlazi ka konektoru odmah ispod konusa.
Donja slika pokazuje kako je fabricki orjentisana podloska ali zbog nemogucnosti da provucem zicu sa izolacijom ispod zuba morao sam da okrenem podlosku. Novije diname imaju siri kanal i podloske su orjentisane tako da zub ne ide preko zice.
Ispod su slike koje pokazuju siri kanal i podlosku sa oblim zubom, ove cetiri slike sam kopirao sa neta.
Generator je vracen u funkciju Generatori sa oznakom 72 i vise imaju aluminijumsku zicu pa bi i popravka bila teza. Noviji Shimano generatori vise klase imaju vidliva oba kraja zice, odnosno jedan kraj namotaja vise nije vezan za sasiju vec oba kraja izlaze kod konektora. To se prepoznaje po obliku konektora, gde su izolovani jedan od drugog i od sasije.
Levo na gornjoj slici je noviji tip desno stariji, inace su oba generatora klase 80.
Porazen necim sto je trebalo da bude samo ciscenje konektora bio sam uveren da ce SON 28 biti samo lep drzac vrata. Okretao se skokovito kako i treba zbog polova magneta ali i elasticno, nije davao nikakav znak na instrumentu i u jednom trenutku se zaglavilo vratilo.
Nista na silu samo veci cekic pa sam i ja zapeo jace i nesto je popustilo ali vise nije bilo ni blizu kako treba. Posto nisam imao sta da izgubim resio sam da ga otvorim makar destruktivno.
Kako nabla nije bila upletena u tocak stego sam je u stegu i kirnerom lupao po mestima predvidjenim za posebni kljuc... nije bilo lepo, ni produktivno.
Obeshrabren odlucio sam se na ocajnicke mere, burgijom sam izbusio rupe i urezao navoj za srafove.
Ssrafove sam maticama pricvrstio za metalnu plocu i izbusio rupu kroz plocu za iglu od tocka.
Odlucan da makar otvorim nablu upleo sam par zica u obruc, cisto da bi imao dovoljnu polugu.
Zapinjao sam iz petnih zila, prvo je kvrcnulo rame pa lakat i na kraju nabla.
Tokom odvrtanja stranice sam popustio QR iglu i kao neplaniranu posledicu "svukao" konektor.
Da bi pristupio namotajima, za koje sam sad video da su pokidani ali i da armatura statora vise nije staticna morao sam svuci prsten sa rupom za ventilaciju ispod kog prolaze zice.
Smatram da je do defekta doslo zato sto je na jednom mestu rotora epoxy koji drzi magnete ispupceniji i postoje tragovi grebanja na armaturi kao i na ispupcenom magnetu, te je to odlepilo armaturu sa osovine i ona je natezala zice dok obe nisu popustile.
Pre bilo kakvog "majstorisanja" na nabli sam proverio otpor i video da je nesto u prekidu a zujalica nije signalizirala kratak spoj. Po otvaranju sam video da nije samo zica prekinuta vec se i armatura, sivi deo, odvalio i da je to i uzrok prekida.
Preostalo je samo da pokusam opravku, zalemim novu zicu i izolujem spoj. Povezem crnu tubicu za ventilaciju, koja ima providnu spiralnu cevcicu koja se vidi na dve donje slike kroz resetku armature, sa metalnim prstenom koji se vidi na gornjim slikama. Zalepim armaturu za vratilo i sve to sklopim.
Da zalepim armaturu sam koristio Bison Epoxy metal, na slikama se vidi i da sam koristio fen da grejem spoj prvih par sati kao i improvizovanu presu od QR igle. Vezivanje je trajalo 24 sata. Na slikama se vidi i ostecenje na magnetima.
Posle presovanja red je dosao i na konektor. Ommetrom je proveravana na svakom koraku otpornost.
Ostalo je jos samo da se upresuje odstojnik i sve kao sklop vrati u rotor generatora, rupe sam morao necim zapusiti
Kao nov !!!!
Od opravke je presao preko 10 000 km, kad je neopterecen brze se zaustavlja nego Shimano i ima vece vibracije u radu ali sam siguran da je to zato sto verovatno ni armatura ni sami magneti zbog izbocenosti vise nisu koncentricni.
Otvarao sam ga par puta da proverim da se nesto nepredvidjeno ne desava i za sada sve deluje u redu, nadam se da ce tako i ostati