Jump to content


Fotografije

Uticnica u pokretu

punjac dinamo generator

  • Molimo uloguj se da bi odgovorio
10 odgovora na ovu temu

#1 ciklostar

ciklostar
  • Members
  • PipPipPip
  • 101 posts

Postavljeno 09 December 2020 - 01:52 AM

    Ovaj prikaz je namenjen pocetnicima koji zele da na jednostavan i svima dostupan nacin nadju odgovor na pitanje, koje se u stvari i ne postavlja tako cesto, kako da punim telefon i baterije preko diname dok sam u pokretu, predlazem sledece resenje:

 

https://fahrradzukun.../minimal-lader/

 

    I sam naslov ove teme je parafraziran naslov njihovog feljtona koji se bavi punjacima.

    Radi preglednosti teme kopiracu delove iz njihovog clanka.

 

    Sema na kojoj se zasniva punjac je sledeca:

 

 

01.png

 

     Gde su komponente:

  • D1-D4  Schottky diode SB260
  • D5  Zener dioda 5.1 V / 5 W 1N5338B
  • C1  Elektrolitski kondenzator bipolarni 330 µF / 16 V

    Kondenzator C1 se moze napraviti od dva obicna ElKo 680 µF / 16V low ESR po sledecoj semi:

 

03.png

 

  • C2  Elektrolitski kondenzator 1,000-10,000 µF / 6.3 V ; 105 ° C; low ESR
  • USB ulaz, zenski USB tipa A
  • K1-K2  Bakarne ili metalne plocice 10x20mm u funkciji hladnjaka zalemljene sto blize diodi
  • S1-S2  prekidaci, prikazani u donjoj semi

 

    Varijanta sa dva prekidaca:

07.png

 

    Prikaz kako to izgleda u njihovoj izvedbi:

 

02.jpg

 

06.jpg

 

    Sve komponente ovog punjaca se mogu kupiti u domacim prodavnicama:

 

http://www.kelco.rs/

https://www.mikroprinc.com/sr

http://vremeplov.co.rs/

 

http://www.interhit.rs/index

http://www.proelectronic.rs/

   

    Podstaknut raspravom u temi Struja na tockovima odlucio sam da napravim prakticnu demonstraciju.

    Komponente koje cine srce punjaca su na prvoj slici i kostaju 150 dinara.

 

IMG_20201208_181606.jpg IMG_20201208_181936.jpg IMG_20201208_200825.jpg IMG_20201208_200905.jpg IMG_20201208_201643.jpg IMG_20201208_203250.jpg

 

    Naredna slika pokazuje diodni most koji pretvara naizmenicnu struju u jednosmernu. Voditi racuna koji kraj diode se povezuje sa kojim, obratiti paznju na kruzne oznake crtice na samom telu diode. Ostale slike prikazuju kako povezati, u ovom slucaju kondenzator od 2200 µF, sa diodnim mostom kao i povezivanje zener diode na ostatak "punjaca".

    Voditi racuna da je zener dioda povezana krajem koji ima kruznu oznaku, crticu, sa izlazom diodnog mosta koji takodje ima oznaku, vidi se na trecoj slici, to je pozitivna grana punjaca tu je zalemljena i pozitivna nogica kondenzatora.

    Poslednje dve slike pokazuju bakarne plocice koje sam zalemio na nogice zener diode.

    I gotov je punjac !!!!!  

    U obliku bez C1 kondenzatora punjac isporucuje gotovo odmah 0.5A ali  ne vise od toga koliko god brze da se vozi i kosta citavih 90 dinara. Performanse ce biti slikovito demonstrirane :)

    Naravno treba zalemiti USB ulaz vodeci racuna o polaritetu, minus grana je tamo gde je zalemljena minus nozica kondenzatora, vidi se na cetvrtoj slici. Minus grana se povezuje sa Ground, pozitivna grana punjaca se povezuje sa Vcc +5V.

 

USB-A-Jack-Pinout.png

 

    Kako u praksi izgleda funkcionisanje:

 

    Voltaza:

 

IMG_20201208_204940.jpg IMG_20201208_204949.jpg IMG_20201208_204955.jpg IMG_20201208_205001.jpg IMG_20201208_205006.jpg IMG_20201208_205057.jpg

 

    Poslednja slika pokazuje proceduru, pozajmljeni su kablovi od lampe u "punjac" koji visi levo na slici a glava busilice o gumu drzi brzinu.

   

    Amperaza:

 

IMG_20201208_204819.jpg IMG_20201208_204836.jpg IMG_20201208_204836.jpg IMG_20201208_204852.jpg IMG_20201208_204856.jpg IMG_20201208_204903.jpg

 

    Razlika izmedju punjaca bez i sa bipolarnim kondenzatorom, C1,  je u tome sto punjac sa C1 daje mnogo vise ampera u srednjoj zoni brzine 10-20 km/h, odnosno do 10km/h isporucuje manje od punjaca bez C1 a pri ostalim brzinama vise i to u srednjoj zoni i do 100% vise a preko 20km/h 20% vise.

    U zavisnosti od stila voznje treba se opredeliti za tip punjaca ili ugraditi prekidac S2 i imati oba.

 

    Amperaza sa C1:

 

IMG_20201208_210729.jpg IMG_20201208_210724.jpg IMG_20201208_210721.jpg IMG_20201208_210732.jpg IMG_20201208_210735.jpg IMG_20201208_210638.jpg IMG_20201208_210635.jpg IMG_20201208_210710.jpg   IMG_20201208_210714.jpg IMG_20201208_210706.jpg IMG_20201208_210656.jpg

 

    Voltaza sa C1:

 

IMG_20201208_210816.jpg IMG_20201208_210826.jpg IMG_20201208_210828.jpg IMG_20201208_210838.jpg IMG_20201208_210841.jpg IMG_20201208_210855.jpg IMG_20201208_210906.jpg IMG_20201208_205950.jpg IMG_20201208_210104.jpg IMG_20201208_211107.jpg

 

    Poslednje dve slike pokazuju zgazenu bubasvabu :D odnosno nacin kako da se poveze bipolarni kondenzator koji je napravljen vezivanjem plus nozica dva 680 µF / 16 V low ESR kondenzatora.

    Takav sklop se serijski vezuje za jednu ulaznu granu naizmenicne struje.

 

    Ovakav vid prostog punjaca je naj optereceniji kada NEMA prikljucen potrosac, mobilni telefon ili power bank. U tom slucaju sva raspoloziva struja prolazi kroz zener diodu a posledica toga je da se greje, zato se i postavljaju limici na zener diodu da pospese hladjenje. U slucaju otkazivanja zener diode ona se ponasa kao kratak spoj te potrosaci ne bivaju izlozeni visokom naponu.

    Takodje generator konstantno pruza veliki otpor bez obzirz da li ima prikljucen potrosac ili ne posto je kolo uvek zatvoreno.

 

    Da bi se izbegao nepotreban otpor kao i grejanje punjaca preporucljivo je ugraditi prekidac S1 i ukljucivati punjac samo kad je povezan potrosac.  U takvoj kombinaciji sam na nekoliko tura koristio punjac bez neprijatnih iznenadjenja a isti je i dalje u funkciji kod prijatelja.

 

   Ko se odluci na konstrukciju zelim mu puno zabave a u sluccaju da bude i koja varnica nece biti velika steta :)


  • 7

#2 himzo

himzo
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1310 posts

Postavljeno 09 December 2020 - 04:12 AM

Bravo za inicijativu  n2:thumbsup .

 

Kada si merio struju, šta si povezao na izlaz napajanja?


  • 0
Pozdrav

#3 mirek200

mirek200
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1370 posts

Postavljeno 09 December 2020 - 08:42 AM



 

 

    Da bi se izbegao nepotreban otpor kao i grejanje punjaca preporucljivo je ugraditi prekidac S1 i ukljucivati punjac samo kad je povezan potrosac.  

 

Ala je opravio svaka mu cast  O:)

 

Nesigurno je to stalno razmisljati da li je ili nije ukljucen potrosac.

 

sa ovim tipom punjaca taj problem je resen isto kao na fabrickim punjacima.

Savremeni telefoni su skupi i ne bi trebalo se igrati sa tim,i oslanjati se na mogucnost  ukoliko pregori zener dioda koja se pregreva kao sto i sam kazes, i napravi kratak spoj da ce ona zastititi telefon.

 

Sto se tice brzine punjenja,pa kada biciklista svakodnevno vozi  turu mislim da mu nije bitno da li ce dopuniti telefon za 4ili 6sati biciklarenja.Iako na manjim brzinama brze puni, to je mac sa dve ostrice.

 

Ovaj tip ispravljaca sto ti koristis i na kakav nacin si ga sastavio  je izuzetno prost,ne treba ni stampana plocica dosta toga ne treba, ja imam u kuci sve te delove,ali ne bih se upustao da ga satavim, treba samo pola sata da se zaletuju komponente,A da prikljucim na to telefon od 20000din ne bih da reskiram,i jos na svakom spustu ili brzini vecoj od 30km/h da li  ce ili nece probiti zener dioda.


  • 0

#4 ciklostar

ciklostar
  • Members
  • PipPipPip
  • 101 posts

Postavljeno 09 December 2020 - 09:17 AM

    Ampermetar je u karatkom spoju sa izlazom odnosno pokazuje maksimalnu struju koju moze da isporuci punjac. Ako se prikljuci otpor od par ohma postoji mali pad napona ali sve u okvirima USB 2.0 standarda 5V±0.2V. Struja kojom ce se snabdevati potrosac zavisi od stanja napunjenosti baterije ako je baterija u pitanju ili ako neko zeli da poveze usb lampu da li lampa ima jednu ili vise led dioda i da li su u seriji.


  • 0

#5 himzo

himzo
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1310 posts

Postavljeno 09 December 2020 - 09:48 AM

Znači struja krakog spoja. Zanimljivo bi bilo videti pri kojoj struji napod krene da pada ispod 5 V, pošto je ovo obično granica gde će punjač da stane sa podizanjem struje punjenja baterije.


  • 0
Pozdrav

#6 ciklostar

ciklostar
  • Members
  • PipPipPip
  • 101 posts

Postavljeno 09 December 2020 - 12:07 PM

    Sam generator je generator konstantne struje odnosno kako test pokazuje bez bipolarnog kondenzatora karakteristika je da isporucuje 0.5A pri kojoj god brzinia u slucaju sa bipolarnim kondenzatorom zavisi od brzine i krece se od 0.33A do 0.95A to su naravno karakteristike generatora merene iza diodnog mosta. Koliki ce biti napon zavisi od toga gde se nalazimo na karakteristici generatora i otpornosti koju on vidi a nece biti veci od napona zzener diode jer smo je stavili u kolo. 

 

    Granice voltaze su vec ispitane i date u clanku :

 

05.png

 

Dakle varijanta bez C1 crna kriva pri 4.2V 480mA, varijanta sa C1 4.2V 700mA crvena kriva.

Voltaza 4.2V je maksimalna za punjenje Litijumskih baterija.


  • 1

#7 himzo

himzo
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1310 posts

Postavljeno 09 December 2020 - 12:11 PM

To je to, hvala :), prevideo sam u originalnom članku.


  • 0
Pozdrav

#8 ciklostar

ciklostar
  • Members
  • PipPipPip
  • 101 posts

Postavljeno 12 December 2020 - 05:49 PM

    Posto niko nece da prozove pokretaca ove teme izgleda da cu morati ja.

Prvo "mocnija" verzija punjaca nije uopste samo 150 din. To je click bait a evo i zasto:

 

Da bi se sklopio punjac fali nam jos zenski USB A, zica i prekidac, kao i prigodni kontejner za elektroniku :)

 

IMG_20201211_145233.jpg IMG_20201211_152023.jpg IMG_20201211_152454.jpg IMG_20201211_153743.jpg

 

    Crvena zica je zalemljena za plus vod USB konektora, paziti da  crvena zica ne dodiruje masu to je metalni deo oko USB-a. Crna zica za minus, raspored +5V i uzemljenja je u prvom postu.

Da bi se jos bolje medjusobno izolovali kontakti rastopljen je hot glue po konektoru, a od spolja ga izoluje namotana izolir traka kao i termo buzir.

 

IMG_20201211_153818.jpg IMG_20201211_154253.jpg IMG_20201211_155307.jpg

 

    Preostalo je da se izbuse rupe u plasticnoj kutijici, paziti ako se koristi metalna da se unutrasnjost izoluje inace ce punjac biti kratko spojen i nece davati struju potrosacu.

    Iskoristio sam prekidac od neke stare lampe a mnogo elegantnije bi bilo da se stavi neki kip prekidac i montira na samo kuciste punjaca. Ovako je prekidac skoro kao ceo punjac.

    Apsolutno je svejedno sa naizmenicne strane kako se povezuju zice, sa jednosmerne se mora voditi racuna o polaritetu. Donja cetvrta slika pokazuje kako je crna zica zalemljena za minus granu diodnog mosta a palac ukazuje na oznaku minus na kondenzatoru koji je isto na minus grani!

 

IMG_20201211_170835.jpg IMG_20201211_172007.jpg IMG_20201211_172038.jpg IMG_20201211_172936.jpg

 

Svaki zalemljeni kontakt za zicama sam izolovao izolir trakom i potopio sa vrucim lepkom, preko toga sam navukao termo buzir i namotao malo trake i oko bipolarnog kondenzatora, najvise da bi sprecio mogucnost da se dodirnu ulazne grane diodnog mosta. Tek sad je gotov punjac !!!

 

IMG_20201211_173732.jpg IMG_20201211_175640.jpg

 

    Dakle "mocnija" verzija je od sledecih komponenata:

 

http://shop.vremeplo...untingCode=1933

http://shop.vremeplo...untingCode=4197

http://shop.vremeplo...untingCode=4925

https://www.mikropri...2a-60v-schottky

https://www.mikropri...x035-crvenocrni

http://www.kelco.rs/...lji.php?ID=8426

 

Znaci sve skupa 220.00 dinara, sva sreca sto sam imao prekidac inace bih morao da razbijam kasicu-prasicu. Prekidac kip tipa je oko 75 dinara. recimo ovaj:

http://shop.vremeplo...ntingCode=11127

 

    Posto sam imao malo vremena za voznju, ipak je ovo biciklisticki forum, montirao sam punjac i u ime nauke otisnuo se u nepoznato. Osim sto je bilo poznato jer sam ovakav punjac koristio pre dve godine ali posto su se komponente razlikovale, recimo zener nije motorola vec ON Semiconductor i slicno, resio sam da ipak prvo ispitam pa onda preporucujem :)

 

brzina.png

 

   Gore je isecak sa Strave, jer ako nije na stravi nije se ni desilo, ustvari to je dobar pregled kilometraze i brzine, maksimalna 58 km/h vise puta, mnoge deonice sa prosekom vecim od 30 km/h. Ispitivan je punjac sa i bez prikljucenog potrosaca i stalno ukljucenim prekidacem !!

   Dva puta sam se spustao niz Avalu, dva puta niz Kumodraz, jednom Kosutnjak ....

 

   Dakle ko zeli pouzdan, mocan, pristupacan punjac preporucujem !

 

 


  • 4

#9 Gadjan

Gadjan
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4653 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 13 December 2020 - 04:07 AM

Bravo. Tako se to radi! :)

 

Spazio sam te krajem oktobra na Avali, tj u podnožju kako se spuštaš pa ka gradu, nisam stigao da vičem :) bio sam na klupi pored, lepio gumu, imao sam dva bušenja taj dan. :D


  • 0

#10 mirek200

mirek200
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1370 posts

Postavljeno 13 December 2020 - 06:14 AM

 

 

Prekidac kip tipa je oko 75 dinara. recimo ovaj:

http://shop.vremeplo...ntingCode=11127

 

 

Kod punjaca se koristi preklopnik , tj polozaj 1-2 (svetlo,punjenje) ili jos bolje 1-0-2 . Znaci sa cetiri ili sest nozica. Dve zice dovod,dve punjac,dve svetlo.Ovaj tip prekidaca sto si ga prikazao nikako ne bi smeo da se koristi.

 

Ili  bar tri nozice(pina) za preklop.


  • 0

#11 ciklostar

ciklostar
  • Members
  • PipPipPip
  • 101 posts

Postavljeno 13 December 2020 - 11:09 AM

    @Mirek, prekidac koji sam predlozio je apsolutno bezbedan i jednostavan za implementaciju i ne zasluzuje tvoju klasifikaciju "nikako ne bi smeo da se koristi"!?!

    Njegova funkcija je samo da prekine ili dozvoli tok struje ka punjacu, montira se na jednu dolaznu granu naizmenicne struje ka punjacu.

    Dovod struje od generatora do punjaca se moze cak pozajmiti sa postojecih zica koje vec idu ka lampi, tako sto ce se buksnama ustinuti goli krajevi zica od punjaca, primer lampi su Union i B&M LuxosU. Neke lampe nemaju ulaz za buksne, B&M Cyo, pa se mogu izvesti zice paralelno od generatora. Akcenat je na jednostavnosti!

    Na ovaj nacin se punjac lako moze skinuti sa bicikla ako se recimo parkira po gradu ili kada ne postoji potreba za punjacem.

 

    Ovakav vid povezivanja obezbedjuje da se po potrebi u isto vreme koriste i punjac i lampa, naravno lampa ce imati smanjen osvetljaj. To naravno ne sprecava hobiste da prilagode bilo koji deo punjaca svojim potrebama.

 

    @Gadjan, menjas bajseve i opremu pa vise ne mogu da te prepoznam u letu. Rado bih vozio zajedno ali sam gotovo uvek na teskasu :)


  • 0





Also tagged with one or more of these keywords: punjac, dinamo, generator

0 članova čita ovu temu

0 članova, 0 gosta, 0 anonimnih korisnika