Jump to content


Fotografije

Štelovanje (oba) menjača


  • Molimo uloguj se da bi odgovorio
47 odgovora na ovu temu

#21 zdebeli

zdebeli
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 616 posts
  • LocationBrdo

Postavljeno 22 March 2020 - 11:42 AM

@Smasher

Primer: 3x8

-najmanji napred hoću da vozim sa 4 najveća pozadi,

-srednji napred sa 2-7 brzina pozadi,

-najveći napred sa 4 najmanja pozadi.

To sam pominjao kada sam rekao bez dijagonale, ali ni to ne može da radi normalno, tako da je namešteno tako da na najvećem napred češe (što mi trenutno ne smeta mnogo jer ga retko koristim).

Možda je do linije lanca (četvrtka je), možda je menjač namenjen za treking, možda je za 3x9, možda je nešto četvrto, ali radi se o tome da isto tako ne može niko da mi konstatuje šta je tačno. Ne zamaram se mnogo zato što je privremeni bajs, ali mislim da nameštanje prednjem menjača može da bude jako velika muka i za servisere.


  • 0

#22 Ludisha

Ludisha
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 258 posts
  • LocationObrenovac

Postavljeno 22 March 2020 - 06:21 PM

Podrazumeva se i da pogon i kaseta nisu dotrajali u tom slucaju ce da ti preskace pri menjanju brzina verovatno usput da skljoca cangrlja i sl.
  • 0

#23 caneee

caneee
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1883 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 22 March 2020 - 11:05 PM

Предњи мењач је некад ноћна мора. Захтева мало више стрпљења, али кад баш не иде обично је нешто оштећено. Рекао бих да људима почне да запиње због проблема са сајлом (можда се помери ручица, случајно или после пада) или укрсте ланац (не знају да не сме), па проблем "реше" кривљењем кавеза. Онда схвате да су "намештањем" једне брзине направили хаос на осталим. Почне паника; искриви још мало, покушај да вратиш. Окрену мењач на неку страну. На крају, док затраже помоћ ствар је често таква да мајстори немају живаца да се баве тиме (осим ако се ставља нов мењач, а то нико неће). Баш се свако мало бакћем једним таквим (са све поломљеним ручицама).


  • 0

#24 Milan777

Milan777
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1113 posts

Postavljeno 23 March 2020 - 01:22 AM

Rekli smo da smo sve kvarove i oštećenja komponenata isključili molim vas, da ne izgubimo poentu teme jer to su onda problemi druge vrste.
  • 0

#25 caneee

caneee
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1883 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 23 March 2020 - 10:13 AM

Рекли смо и да се штеловање своди на рад корак по корак, према упутствима свуда по нету, чак и на српском. Поента и јесте у томе да је најважније не радити ништа што није по упутству или логици. Ако нешто није како треба, проблем вероватно није у штеловању (него, можда, позицији мењача или у ручицама, сајли, бужирима). Дакле, проблему прићи са "не знам шта није у реду", а не "мењач није наштелован и треба употребити и чекић ако мора". Штеловање мењача (а ни много тога другог) не сме да захтева чекић ни кривљење.

 

Када је физички све у реду (и мењач је компатибилан и исправно монтиран), мени су кораци (за МТБ):

1. Откачим сајлу, мењач се поставља у природан положај. То је увек једна од граничних позиција. На задњем мењачу је то најчешће (али не увек) код најмањег зупчаника. ("највећа брзина")

2. Проверим/поставим граничник за ту позицију. Мењачи имају два шрафа, "Hi" и "Lo" (горња/доња позиција"). Њима се регулише да мењач не може да се помери преко првог и последњег зупчаника. У противном ланац спада (јако опасно). Дакле, (визуелно) подесим граничник за природан положај мењача - гледам одозго или одоздо (шта даје бољи преглед) тако да точкићи (задњи мењач) или кавез (предњи), односно ланац (ако је монтиран), буду тачно у равни са одговарајућим зупчаником.

3. На ручицама поставим буренца за фино штеловање отприлике на средину. Дакле, да имам простора и за затезање и за попуштање сајле. Мислим да се ово лако пропусти.

4. Проверим да ли је ручица у положају који одговара мењачу.

5. Затегнем сајлу (не крвнички). Признајем да не обраћам довољно пажње на рутирање бужира, баш ћу да погледам текст Фолаута. Ни матицу не затежем превише за почетак. Превеликим притиском сајла се деформише, а може бити потребна додатна корекција. Затегнем толико да добро држи, али не да буде за вожњу.

5а По потреби, ставим ланац.

6. Пребацим све брзине до друге крајности, пазећи само да ланац не спадне (ако граничник није добро подешен). Не обраћам пажњу на успутне брзине, колико лако или тешко мења. Подесим граничник.

7. Проверим да ли мења све брзине како треба. Ако негде не иде, обично је довољно штеловање само преко буренцета, ретко морам да попуштам/затежем сајлу на самом мењачу. Ако не иде, или није компатибилно или постоји други проблем. За задњи мењач све радим када је ланац напред на средњем зупчанику (радио сам само са 3х системима). Ипак, на крају проверавам и друге положаје, осим укрштених. Нпр, на 3х9 1х1-4, 2х3-6 и 3х6-9.

8. Затегнем сајлу.

 

Ефекти шрафова и буренцета се виде голим оком, не мора да се памти шта на коју страну иде.

Предњи мењач је мука зато што је могућа лоша монтажа (удаљеност од зупчаника и ротација).


  • 1

#26 Milan777

Milan777
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1113 posts

Postavljeno 23 March 2020 - 12:35 PM

Dobar si nema šta, hvala na trudu i unapređenju teme.
  • 1

#27 zdebeli

zdebeli
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 616 posts
  • LocationBrdo

Postavljeno 23 March 2020 - 01:19 PM

Предњи мењач је мука зато што је могућа лоша монтажа (удаљеност од зупчаника и ротација).

 

Upravo ovo je taj najkritičniji deo koji može da potraje i na ovo se svodi većina problema, ali srećom je bar rotacija rešena manjačima sa direktnim kačenjem.


  • 0

#28 Woody

Woody
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1366 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 23 March 2020 - 03:44 PM

srećom je bar rotacija rešena manjačima sa direktnim kačenjem.


Zar i direktno kačenje nema osu rotacije? Koliko se sećam i takvi menjači mogu da se podešavaju po vertikalnoj osi...
  • 0
The sea, the sea

#29 zdebeli

zdebeli
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 616 posts
  • LocationBrdo

Postavljeno 23 March 2020 - 04:30 PM

Mislio sam na H0 (već neko vreme aktuelno) kačenje, ono dozvoljava šetanje menjača samo duž ose sedalne cevi.

 

http://skr.rs/AJ1


  • 0

#30 Fiery

Fiery
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2272 posts

Postavljeno 23 March 2020 - 04:51 PM

Ali zato ako osnova na ramu nije u ravni kako treba, bude veselo :-D


  • 0

#31 Ludisha

Ludisha
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 258 posts
  • LocationObrenovac

Postavljeno 23 March 2020 - 04:55 PM

Ja koliko znam i prednji menjac kao i zadnji treba da budu paralelni za zupcanicima
  • 0

#32 Woody

Woody
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1366 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 23 March 2020 - 05:33 PM

Pa da, ali menjači se prave univerzalno, a nisu svi ramovi i pogoni/patrone isti pa treba podesiti i osu i visinu.

Koliko znam, čest uzrok kačenja lanca o kavez je fleksibilnost pogona i lančanika. Zato na stalku bude sve ok, a u vožnji dođe do kontakta pod opterećenjem pedalanja.
  • 0
The sea, the sea

#33 Milan777

Milan777
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1113 posts

Postavljeno 02 April 2020 - 10:57 AM

Da, upravo često se dešava da je na stalku sve idealno dok kada se sede na bicikl bude druga priča. Ne mora čak ni da se nagazi jako.
  • 0

#34 Gadjan

Gadjan
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4653 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 02 April 2020 - 11:17 AM

Lek za to su mlađe grupe, tj noviji kvalitetniji menjači. A ako se priča o zadnjim menjačima, ako je kuka prava i bužir/sajla sveža to mora da radi besprekorno šta god da je u pitanju.


  • 1

#35 Smasher

Smasher
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3197 posts

Postavljeno 02 April 2020 - 11:30 AM

Lek za to su mlađe grupe, tj noviji kvalitetniji menjači.



Ne mora nuzno da znaci. Ja na jednom od bajseva imam menjace od pre 25 godina, 2x8 i namesteni su tako da ni u jednoj kombinaciji ne cese lanac od kavez prednjeg menjaca. Doduse mora da se koristi trim opcija ali tome i sluzi.

I pre 20, 30 i vise godina su pravljeni bicikli koji su bili u stanju da nepogresivo saltaju i nista ne cesu kad su pravilno podeseni.
  • 0

"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa".   H. Ford


#36 Gadjan

Gadjan
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4653 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 02 April 2020 - 11:46 AM

Malo sutra nepogrešivo šaltaju.

 

Ovde sad ovaj poslednji post sam se osvrnuo na kvalitet i brzinu šaltanja, u eksploataciji i pod opterećenjem a ne na stalku. Pošto sam shvatio da se o tome sada priča, ne o češanju o kavez.

Na primer, razlika u radu između 6600 i 5800 je ogromna.


  • 0

#37 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8886 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Postavljeno 02 April 2020 - 12:09 PM

Malo sutra nepogrešivo šaltaju.

 

Ovde sad ovaj poslednji post sam se osvrnuo na kvalitet i brzinu šaltanja, u eksploataciji i pod opterećenjem a ne na stalku. Pošto sam shvatio da se o tome sada priča, ne o češanju o kavez.

Na primer, razlika u radu između 6600 i 5800 je ogromna.

 

Sa novom serijom (drumski 11faz i Tiagra 4700 10-faz, kao i MTB počev od 10-faza), Shimano je uveo ono što je SRAM uradio dosta ranije: puno više povlačenja sajle pri svakoj promeni brzine. Što pomaže jer tada manje dolazi do izražaja svaka nesavršenost sajli i bužira. Ne mora da se pogodi u delić milimetra, već je "margina" puno veća.

 

Ti sistemi (sa puno zadnjih zupčanika) su idalje osetljiviji na nesavršenost samog menjača, poput lufta, ili čak i blage zakrivljenosti nosača, ali ako je to OK, rade čak i bolje i preciznije od sistema sa 7 i 8 brzina - a svakako su promene brzina brže, pogotovo pod opterećenjem.

 

S tim što je 7 i 8 brzina pozadi sveukupno gledano ipak jeftinije i robusnije - povlačenje sajle nije puno manje u odnosu na najnovije sisteme, a razmak između zadnjih lančanika je dovoljno velik da sistem bolje podnosi ako se kuka menjača iskrivi, ili menjač dobije luft u svojim pivotima.


  • 0

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#38 Milan777

Milan777
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1113 posts

Postavljeno 02 April 2020 - 12:11 PM

6600 mu ga doće Ultegra a 5800 105ica u stvari ? 


  • 0

#39 Milan777

Milan777
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1113 posts

Postavljeno 02 April 2020 - 12:12 PM

... ne ide mi sa ovim citatima, izvinjavam se


  • 0

#40 Gadjan

Gadjan
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4653 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 02 April 2020 - 12:18 PM

Ja govorim za prednji menjač da su drastične razlike koliko bolje radi. Kod zadnjeg je povlačenje sajle bitna stavka, ali što se zadnjeg tiče prezadovoljan sam i ozloglašenom desetkom :D posle 5 godina i toliko akanja kako to dobro i munjevito šalta pod opterećenjem (kod mene lično 6700 zadnji). Sajlu/bužir menjam jednom godišnje ako ne i ređe. Ali su mi eksterni kablovi. Kod izbora grupe za novi bajs gledao sam da ipak izbegnem desetke sa bužirima savijenim ispod trake volana pa makar bio i dura ace.


  • 0




0 članova čita ovu temu

0 članova, 0 gosta, 0 anonimnih korisnika