Kako, koliko i kada piti
#1
Postavljeno 08 May 2008 - 01:36 PM
Dva glavna faktora uzročnici su iscrpljenosti organizma i to: dehidratacija i veliki utrošak ugljenih hidrata. Prema tome, energetski napitci se mogu nazvati i kompromisom sastojaka koje sadrže za nadoknadu izgubljene energije i rehidrataciju. Međutim, ukoliko se nivo ugljenih hidrata poveća iznad dozvoljene granice – ne deluje produktivno, naprotiv, iniciraju blokadu apsorpcije tečnosti.
Dakle, poznavajući koliko tačno uneti ovih supstanci je od izuzetnog značaja, pogotovu na treninzima i takmičenjima.
Hipotonični napitci imaju u sebi nizak sadržaj ugljenih hidrata (2-4%) i njihova primarna funkcija je rehidratacija. Tipični „predstavnici“ ovih napitaka su recimo Lucozade hidroaktiv ili Powerade Aqua ( u našem okruženju recimo Aquaviva Hidroaktiv ).
Hipertonični napitci imaju visok nivo ugljenih hidrata (i do 17%) ali su loši za rehidrataciju. Lucozade energy na primer je dobar primer ovakvog napitka. Postoje naravno i ugljeni hidtati u prahu, koji se rastvaraju u vodi i tako pravi energetski napitak.
Izotonični napitci kao recimo Isostar, Lucozade sport, Powerade, Gatorade i sl. Sadrže između 5-7% ugljenih hidrata i oni su praktično balans između rehidratacije i popunjavanja energetskih rezervi.
Postoje takođe i napitci koji su i svojevrsni „recovery“ napitci sa dodatkom proteina u njima.
Po svemu navadenom, jasno je koliko je veliki značaj izabrati onaj pravi i to u zavisnosti od potreba i vrste treninga, vožnji.
Kako znati koliko
Studije na Univerzitetu u Montrealu, pokazala je sledeći rezultat: Optimalnu unos je negde između 30 i 60 gr na sat. Prevedeno, to znači između pola i 1l izotoničnog napitka na sat.
Sve ispod ili iznad prelazi granice optimalnog nije preporučljivo, iako je u ovom slučaju bolja varijanta manje nego više.
Cilj je da se pronađe gde je svako od nas u toj cifri od pola do 1l napitka, a sve u zavisnosti od količine znoja u toku napora, količine izgubljenih elektrolita, trajanja samog treninga, trke ili vožnje.
Ključ je da se pije onolika količina koja će redukovati dehidrataciju, a bez posledice na samu telesnu težinu ( povećanje iste ), kao i opasnosti da se dospe u tzv. Stanje hiponatremije ( kada zbog prevelikog unosa vode, nivo natrijuma u organizmu pada ispod kritičnog nivoa ).
Što se samog znojenja tiče, ukolko na odeći ostaje „suvi“ beli trag, to je znak da je znojenje „slano“ i da treba uzimati veće količine tečnosti tokom treninga ili takmičenja.
Kako znati šta piti i kada
Kod aktivnosti koje su „endurance“ tipa ( koje zahtevaju izdržljivost ), najbolje su se pokazali izotonični napitci, jer deluju i na dehidrataciju i na popunjavanje energetskih „praznina“. Postavlja se sledeće pitanje – kad početi sa uzimanjem istih?
Istraživanja pokazuju da sa unosom ovih napitaka treba početi odmah po startu treninga ili takmičenja, da bi se maksimalno iskoristio efekat „štednje“ glikogena. Dakle, unosite tečnost što češće i u manjim količinama, ne čekajte da vas žeđ potera na to!
Još jedno važno pitanje koje se ovde postavlja je: Šta pre i šta posle trke? Posle napornog takmičenja, proteini postaju isto tako važni kao i ugljeni hidrati i rehidratacija da bi se izbegao zamor i bol u mišićima, kao i moguće povrede. U ovu svrhu, miks proteina i ugljenih hidrata će biti dobitna kombinacija.
Pre trke – podrazumevajući da ste pametno i dobro jeli, zalihe ugljenih hidrata popunjene, neće biti velikog učinka piti izotonične napitke, kao i ostale iz ove branše. U praksi, uzimanje ovih napitaka pre trke je više na mentalnoj bazi, nego na samom fizičkom efektu.
MTB do groba a i posle...
#2
Postavljeno 08 May 2008 - 04:13 PM
Znojem se gubi so, a elektrolitski disbalans je vrlo nezgodna stvar - organizam se izvodi iz ravnoteže.
Refleks u ovom slučaju je - piti još vode - a ako u njoj nema soli, više štete nego koristi.
Šta s tim? Da li je dovoljno 'zamešati' 0.9% soli u napitak, ili je potrebno obratiti pažnju na još nešto?
evo zanimljivog štiva:
http://www.saltinstitute.org/28.html
http://cyclingnutrit... ... earch.html
(uzimam sa rezervom bilo koje istraživanje koje je sponzorisao proizvođač nečega, ali vredi razmotriti)
#3
Postavljeno 08 May 2008 - 06:19 PM
A o solima?
Ako ti je palo saka nesto od ovih napitaka, verovatno onda nisi pogledao sadrzaj istih.
Ako uzimas Izotonicne napitke, ne moras da razmisljas o 0,9% i sl...
Evo ti sastav recimo ISOSTAR-a:
Ugljeni hidrati
Natrijum
Kalijum
Kalcijum
Magnezijum
Vitamin B1
Sve u odnosu optimalnom za postizanje sto boljih performansi i izdrzljivosti.
Na posletku, da ne idemo na strane brand name proizvode - tu je i nas TOP POWER - takodje izotonicni napitak, odlicnih performansi.
Refleks u ovom slučaju je - piti još vode - a ako u njoj nema soli, više štete nego koristi.
I ovo je objasnjeno u tekstu, dakle NE SME se dozvoliti da nivo natrijuma padne ispod kriticne granice ) - a bas za tu svrhu i sluze izotonici.
MTB do groba a i posle...
#4
Postavljeno 08 May 2008 - 07:15 PM
#7
Postavljeno 06 June 2008 - 05:12 PM
Gotovo da nema onoga ko nije probao neki od izotoničnih i energetskih napitaka.
Ja nisam... Nakon svega procitanog, pogotovo za ugljene hidrate (kolicina koja se unosi), voleo bih da probam.
Elem, gde ima da se kupi ta droza?
#9
Postavljeno 06 June 2008 - 07:00 PM
Na litar vode dodam 15% rastvora secera,2 dcl vocnog soka i 8 grama kuhinjske soli.Kada je hladno,obavezno nosim jedan bidon sa cajem..
Gotovo uvek se nadje i po koja limenka Pepsi ili Coca Cole.Posle nekih pola sata voznje ( sve zavisi,nekad i vise,nekad i manje,kako osetim..) pocinjem sa unosom tecnosti.Posle 2 - gog sata voznje idem sa kontinuiranim uzimanjem tecnosti otprilike na svakih desetak minuta ( sto opet zavisi od mnogo faktora..).
Naravno,tu je i hrana ( slani sendvici,slatki sendvici,po koja banane,cokoladice..).Mozda zvuci cudno,ali sve to smazem tokom jedne etape..
Ne smete dozvoliti sebi da osetite glad i zedj.Onda je sve gotovo.Na pocetku sam imao takvih problema.Nisam mogao da ocenim koliko mi treba hrane i vode za jednu voznju,pa na pr.na pola etape osetim glad i to je to..Kolabiram ,i od jakog temnpa nema nista ( tempo pada...).
Probao sam i te energetske napitke,ali mi se ne svidjaju.Ovakav nacin hranjenja mi odgovora.Svako neka odabere sta mu i kako prija ( probajte razne nacine ishrane...).
Svu hemiju i takve supstance sam ostavio za nekog "porfesionalca".
#10
Postavljeno 06 June 2008 - 10:31 PM
Oni se baziraju na kofeinu, a on generalno donosi prema istrazivanjima vise negativnog nego pozitivnog - lazni "placebo" efekat - pise ENERGETSKI pa se tako i covek "oseca"'.
Elem, gore je objasnjeno sta je vazno unositi u organizam u toku fizickih napora - napomenucu da TOP POWER ima da se kupi u Rodicu, Isostar kod Panasporta, kod Lame ENERVIT preparati - izuzetno kvalitetni ali i ekstra skupi.
Takodje, energetski bar-ovi ili ti bonzita tip plocica je UVEK dobrodosla solucija, kao i ukoliko su veci napori u pitanju - energetski gelovi. NAPOMINJEM da gel nije doping za one koji su manje upuceni - to je kombinacija ugljenih hidrata, vocnih secera koji se brzo resorbuju, b vitamina i amino kiselina.
MTB do groba a i posle...
#11
Postavljeno 06 June 2008 - 11:09 PM
#12
Postavljeno 06 June 2008 - 11:19 PM
Uzmeš meda koliko ti treba da je skoro napuniš do vrha.
'Do vrha' ide samleven polen (2 kašičice) i kašičica nes kafe. Može i da se posoli malo.
Napuniš tubu.
Zatopiš ivice tube da ti ne seku dres.
Odšrafiš, uzmeš 'gutljaj', zašrafiš. Gucneš mrvu vode da ti ne izgore usta od toga.
#13
Postavljeno 07 June 2008 - 08:17 AM
1-1.5dl jedno pa za 15min drugo i meni savrseno odgovara.Pogotovu sto je u "Pansport-u" Isostar
na akciji vec 2meseca i kosta 490din 400gr (to vam je za 5L napitka)...
#14
Postavljeno 21 August 2008 - 07:39 PM
Juce sednem na bicikl i zapucam iz Aleksinca ka Rtnju. Da ne bude sad nekih 'pa sto se nisi javio' - apsolutno nisam upotrebljiv za zajednicke voznje. Prica:
-negde sam pokupio tako zestoko trovanje da sam prvu noc proveo u kupatilu srecan sto mi bar nista ne izbija na usi, sledeci dan sam proveo gutajuci lekove i spavajuci. Uvece napravim probnu voznju od 20 km i zakljucim da sam u voznom stanju, iako mi je stomak daleko od smirenog, pa za sledeci dan namerim to vozanje do Rtnja.
Sumnjivo sam hidriran i jos sumnjivije elektrolitski izbalansiran, all rekoh, lagano se srkuce, maznuo sam so i vitamine pred polazak, i krenuo.
Sta reci? Ako se pije na mrvu, stalno suva usta, ako se potegne, stomak odmah poludi. A uzbrdice? Posle 30 km, one na kojima normalno razmisljam da'l da presaltam ako su krace od 50m *zahtevaju* 11-34 i umiranje.
Odustao sam od voznje kad je put ocigledno krenuo u planinu (u Nikolincima) vise nego sto je razumno za moje stanje, i odmarao (umirao) u nekom hladu pola sata gledajuci brda na horizontu kako poskakuju. Srecom, 36 km povratka je skoro sve nizbrdo.
Danas sam odvozao 30 km do jezera i nazad, idi bre, kao da sam kopao ceo dan. A vozio sam lagano do bola.
Naravoucenije? Odbolujte, koliko god da boli - i ne zaj* se s unosom tecnosti.
#15
Postavljeno 15 January 2009 - 06:26 AM
Uzmeš dobro opranu plastičnu tubu od senfa/majoneza/kečapa.
Uzmeš meda koliko ti treba da je skoro napuniš do vrha.
'Do vrha' ide samleven polen (2 kašičice) i kašičica nes kafe. Može i da se posoli malo.
Napuniš tubu.
Zatopiš ivice tube da ti ne seku dres.
Odšrafiš, uzmeš 'gutljaj', zašrafiš. Gucneš mrvu vode da ti ne izgore usta od toga.
Ovo bi voleo da probam. Na koliko to uzimam i sta mi donosi unosenje toga ? Inace,sjajna fora sa tubom od senfa =D>
"The bicycle has a soul. If you succeed to love it, it will give you emotions that you will never forget."
Polar matrix - 14400km; Gary Fisher - 28983km; Wilier - ...in progress...
#16
Postavljeno 15 January 2009 - 08:36 AM
Pomoću Red Bull-a daš više od sebe nego što imaš, pa si posle prestanka delovanja isceđeniji nego što budeš inače. Ja to praktikujem u poslednjem krugu trke ako se osećam slomljeno u startu, ali posle plaćam cenu: na putu do kuće mi se sloši na sat-dvaMislim da ni Red Bull nebi bio na odmet s obzirom da je energetska tecnost (jednom sam ga konzumiro za vreme treninga), molim misljenje.
Energetski gelovi su jeftiniji nego svo ovo mučenje, a i brže deluju: Med nema u sebi proste šećere, pa ti onda treba i dodatna energija da ti to stomak svari i dobija se suprotan efekat: trošiš energiju i za pedaliranje i za varenje....Uzmeš meda koliko ti treba da je skoro napuniš do vrha.
'Do vrha' ide samleven polen (2 kašičice) i kašičica nes kafe. Može i da se posoli malo.
Energy Gel sadrži u sebi proste šećere koji se ne vare, nego ih krv odmah transportuje gde treba a PowerBar i EAS gelovi sadrže u sebi i BCAA aminokiseline koje sprečavaju katabolizam mišića.
A sada kada bolje razmislim, dok samo kupim polen i med (skupo!), već mi je pun džep gelova
i sada će se već neko javiti da mi kaže da to nije skupo: PowerBar gel je valjda oko 180 dinkića i još ako neko može da dobije srebrne ili zlatne cene u PanSportu - to je posao. Još biraš sa ili bez kofeina.
#17
Postavljeno 15 January 2009 - 10:11 AM
"The bicycle has a soul. If you succeed to love it, it will give you emotions that you will never forget."
Polar matrix - 14400km; Gary Fisher - 28983km; Wilier - ...in progress...
#19
Postavljeno 15 January 2009 - 11:00 AM
"The bicycle has a soul. If you succeed to love it, it will give you emotions that you will never forget."
Polar matrix - 14400km; Gary Fisher - 28983km; Wilier - ...in progress...
#20
Postavljeno 15 January 2009 - 11:12 AM
Tako da pitaš Mišu gde je to u Beogradu, pošto ja nemam pojma. Ja sam iz njegovog posta shvatio da postoji i tamo....napomenucu da TOP POWER ima da se kupi u Rodicu, Isostar kod Panasporta, kod Lame ENERVIT preparati...
0 članova čita ovu temu
0 članova, 0 gosta, 0 anonimnih korisnika