Jump to content


Fotografije

Objasnjenje o MTB verzijama


  • Molimo uloguj se da bi odgovorio
89 odgovora na ovu temu

#21 draka

draka
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1058 posts
  • LocationBeograd, Trosarina

Postavljeno 15 May 2013 - 11:55 AM

Izmeri razmak zadnje osovine. Ako je 135, mozes komotno da ides i na 10faz.

Moraces da menjas lezaje za viljusku ako hoces da stavis A-head viljusku.

Cev ce ti biti chupavo jer mi se chini da je ta velicina nestandardna, mada sam siguran da ces moci da nadjes na netu.

jedino ne znam koliko ce da ti se isplati s obzirom da ne mozes da stavis disk pozadi.

Ne moze disk ? posto bi to bila druga investicija.. .a kako to da gledam (da vidim i sam) ?


nemas IS ili PostMount deo na zadnjoj viljusci na koji se montira kljesta kocnice.
Kod prednje kocnice nije problem, tu ti zavisi od vile, ali na zadnjom ako nije predvidjeno dizajnom onda ne moze.

Na ovaj ram npr moze da se montira

Postavljena slika

ali na ovaj ne moze

Postavljena slika

Mozda bi mogao nekakvim adapterom da resis to, ali ako nameravas da vozis malo van puta, nekako mi je nesigurno.
  • 0

ಠ_ಠ


#22 draka

draka
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1058 posts
  • LocationBeograd, Trosarina

Postavljeno 15 May 2013 - 11:58 AM

Ovdje imate dvije razlicite geometrije rama i polozaj amortizera ne utice na rad amortizera kao i na ponasanje bajka u cjelini vec na to utice geometrija rama. Nadji test bajka sa istom geometrijom a razlicitim polozajima amorta. Na prvom se sila sa zadnjeg tocka prenosi na amort polugom a na drugom direktno. Ajd da to kazem na jos jedan nacin. Polozaj amorta je posljedica a ne uzrok ovakve geometrije rama u prvom i drugom slucaju. polozaj amorta je sekundarna stvar u oba slucaja i posljedica je inzenjerskih odluka a nije polazeno od polozaja amorta pa prema tome konstruisan ram. Nadam se da sam bio jasan. Da je primaran polozaj amorta ond abi u istoj klasi svi imali isti polozaj amorta a sto definitivno nije slucaj. Mozda je estetika bio pogresan izraz ali sam polozaj amorta ne utice na performanse bicikla ako je ostatak geometrije isti. Naravno pod uslovom da je djelovanje sila na amort uzduz ose amorta a to se lako rijesi.
Postavite sebi pitanje da li je bolji bajk sa horizontalnim ili vertikalnim amortom? Nema jednoznacnog odgovora zato sto to samo po sebi je nebitno.



Onda ti meni objasni zasto se toliko tuze kompanije medjusobno za kradju patenata za polozaje amortizera i poluga ako je to toliko nebitno.

Glavna star za performanse full sus bajseva je lokacija zglobova i polozaj amortizera pa i sama orijentacija amortizera. A geometrija moze da bude u potpunosti ista u mm ili u stepen.

Kvalitet voznje i ponasanje suspenzije diktira polozaj amortizera i tip suspenzije.

EDIT:
jos jedno pitanjce, kako onda objasnjavas primer Scott Voltage FR bajsa, koji u zavisnosti kako se montira amortizer (postoji 4 nacina montiranja) menja 1. Koliko ima hoda, 2. geometriju, 3. visinu osovine, 4. karakteristike u voznji?
  • 0

ಠ_ಠ


#23 djape48

djape48
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1050 posts

Postavljeno 15 May 2013 - 12:22 PM

Ja ne znam da li je čak iko ikad koristio lock na zadnjem amortizeru?

Zasto ne, pa ne voze valjda po ravnom asfaltu sa bespotrebnim geganjem amortizera?
  • 0

#24 IgorN

IgorN
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5458 posts

Postavljeno 15 May 2013 - 02:28 PM

...Na ovaj ram npr ... ne moze

Postavljena slika

Mozda bi mogao nekakvim adapterom da resis to, ali ako nameravas da vozis malo van puta, nekako mi je nesigurno.


ja bih sutra pazario ovakav disko-nemoguc ram/bicikl :)
  • 0

#25 IgorN

IgorN
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5458 posts

Postavljeno 15 May 2013 - 02:56 PM

...Mozda je estetika bio pogresan izraz ali sam polozaj amorta ne utice na performanse bicikla ako je ostatak geometrije isti...


stvarno sam mislio da se salis :( uveren sam da je estetika pogresan izraz.
Nadam se da cemo da uspemo da pronadjemo pravi :)

Vezano za stvari koje si izneo, zanima me sledece:
da li si to probao razne "geometrije" i konstrukcije, pa znas i govoris iz svog iskustva
ili si to negde tako procitao (ako bi mogao da podelis izvor, pliz)
ili je to tek tako, tvoje misljenje (sto je subjektivno ali ipak legitimno) ?

Da li ti je poznat primer sa SCOTT GENIUS modelima (slike su dole) ?

scott geius rc 1.jpg

scott geius 2.jpg
  • 0

#26 logic

logic
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 364 posts

Postavljeno 15 May 2013 - 03:11 PM

Kako niko drugi nije iznio nikakav link ili izvor za ono sto prica nisam ni ja a sto se tice scott geniusa upravo sam na njega mislio kad sam spominjao rad amrotizera u kontra smjeru tj na izvlacenje. Btw ja sam inzenjer masinstva pa smatram da imam malo osnove za ono sto pricam. Barem teorijaske. Dinamika i statika su osnovni predmeti. Amortizer kao takav poptuno isto radi u bilo kojem polozaju ako mu se dovede ista sila okomito na osu amorta. Ja bih volio da vidim neko poredjenje gdje se poredi potpuno isti ram sa dva razlicita polozaja amorta pa da vidimo da li on bolje radi okomito ili horizontalno ako mu se konstrukcijski dovede ista sila na klip i kako to utice na karakteristike u voznji. Naravno da ne mozete uzeti bajk i odrezati nosac amorta i staviti ga negdje drugo na ram jer se mijenja relativni smjer djelovanaj sile opterecenja na klip amorta.
BTW koliko znam konstruktor scott genuiusa je presao u canondale. A o patentima ne bih jer se u USA moze patentirati bukvalno bilo sta pa i polozaj amorta.
  • 0

#27 logic

logic
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 364 posts

Postavljeno 15 May 2013 - 03:13 PM

@draka
Moze li neki link na taj bajk da ga malo proucim. Djeluje zanimljivo. Pa cu onda dati svoje vidjenje koje ne mora biti tacno naravno ;)
Volio bih da vidim kako su rijesili sam polozaj amorta ako postoji vise polozaja.
  • 0

#28 draka

draka
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1058 posts
  • LocationBeograd, Trosarina

Postavljeno 15 May 2013 - 03:32 PM

@draka
Moze li neki link na taj bajk da ga malo proucim. Djeluje zanimljivo. Pa cu onda dati svoje vidjenje koje ne mora biti tacno naravno ;)
Volio bih da vidim kako su rijesili sam polozaj amorta ako postoji vise polozaja.


Preko moba sam pa ne mogu da linkujem lako,

Googlaj scott voltage fr prvi link.
Ili pogledaj bilo koji fr, Enduro, dh bajs sa podesivom geometrijom.

Pomeranje shocka za samo par mm značajno menja karakteristike.

Npr, pogledaj

Alutech fannes, Nicolai helius ili ion liniju, fireeye griffin, i lista ide u nedogled. I oni svi imaju minorne promene.


A glavna stvar sa orijentacijom shocka je samo kako je rasporedjena težina i opterećenje. To je mnogo primetnije na shokovima sa opruhom jer su znatno teži. Pogotovo sa shokovima koji imaju externi amortizer.
  • 0

ಠ_ಠ


#29 draka

draka
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1058 posts
  • LocationBeograd, Trosarina

Postavljeno 15 May 2013 - 03:38 PM

evo par linkova
https://docs.google....=54&output=html
nicolai helius AM ima potesiv hod od 170 do 135mm samo pomeranjem shoka
Postavljena slika

http://alutech-cycle...lung_1_Grad.pdf
alutech fanes enduro ima podesivu geometriju okretanjem trouglastog flip-chip-a
Postavljena slika

A pritom postoje i semerinzi za amort koji kreiraju ofset i menjaju geometriju i visinu osovine
koji je u DH trkama koriste vec duzi niz godina
http://www.burgtec.c...shock-hardware/
Postavljena slika

Nicolai ion 20/18/14 takodje imaju 2 polozaja za amort koji menjaju hod i ugao
Postavljena slika

dok Nicolai ION 16 ima flip chip koji menja ugao
trek session i slash isto imaju slican flip chip kao i Canyon Torqe
  • 0

ಠ_ಠ


#30 Dusan011

Dusan011
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14623 posts

Postavljeno 15 May 2013 - 05:10 PM

http://dougal.co.nz/...o.nz/chain.html
http://lim.ii.udc.es... ... zation.pdf
http://www.cs.bath.a... ... 005-06.pdf
  • 0

#31 Dusan011

Dusan011
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14623 posts

Postavljeno 15 May 2013 - 05:41 PM

Zaboravio sam ovo
http://members.home....ts/pa/index.htm
  • 0

#32 logic

logic
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 364 posts

Postavljeno 15 May 2013 - 07:07 PM

Hvala. Kad uhvatim vremena malo cu to prouciti jer me bas interesuje kako su to izveli. Sa inzenjerske strane.
  • 0

#33 makicom

makicom
  • Members
  • PipPipPip
  • 157 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 15 May 2013 - 07:30 PM

[-X Šinko, to ti nikad nece poleteti :mrgreen:
  • 0

#34 IgorN

IgorN
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5458 posts

Postavljeno 15 May 2013 - 08:52 PM

Kako niko drugi nije iznio nikakav link ili izvor za ono sto prica ...Ja bih volio da vidim neko poredjenje gdje se poredi potpuno isti ram sa dva razlicita polozaja amorta pa da vidimo da li on bolje radi okomito ili horizontalno ako mu se konstrukcijski dovede ista sila na klip i kako to utice na karakteristike u voznji... patentirati bukvalno bilo sta pa i polozaj amorta


mozda sam nesto propustio ali nisam primetio da je iko drugi ista odredjeno rekao,
a ti si bio bas...onako...veoma odredjen i konkretan: estetika kao razlog.

Oko drugih stvari si kranje neodredjen, npr:
"potpuno isti ram sa dva razlicita polozaja amorta"
pa onda to ne moze da bude potpuno isti ram, ili...moze? Ne znam kako?
Daj konkretan primer, fotke, bilo sta.

Ako moze da se patentira sve, pa cak i polozaj amorta
da li to u startu omalovazava ili uvecava znacaj polozaja amorta u konstrukciji?
Da li mozda broj kupovina ili broj sporova oko patentnih prava omalovazava ili uvecava znacaj odredjenog polozaja?
Msm, ako svi nesto hoce, valjda je to tako dobro?!? Valjda niko nije lud da hoce nesto sto ne radi i ne valja?
Ja sam ubedjen da ako ja sad patentiram amort da stoji, negde, npr. iza prednje vile
vecina konstruktora ce i dalje zeleti da koristi Horst Link ili neku varijaciju.
Sigurno ne zato sto je moj patent bolji!

Ono sto mene zanima, a primer je konretan, po tvom vidjenju:
da li ova 2 tipa scott bicikala imaju isto postavljen amort?
Da li kod ova 2 tipa scott bicikala postoji razlika u radu zadnje viljuske?

I jos nesto:
Da li si ikad do sada cuo izraz SWEET SPOT u konstrukciji ogibljenih ramova za bicikl?
  • 0

#35 nesh_pa

nesh_pa
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 244 posts

Postavljeno 16 May 2013 - 02:16 AM

Ja mislim da je Logic u pravu. Nije me mrzelo da nacrtam to sto on pokusava da vam objasni. Covek zna mehaniku!

Poenta price je da se tocak u odnosu na ram bicikla uvek isto (osim u izuzecima, kada je tacka A na drugom mestu) krece. Evo slike:

Postavljena slika

Na skoro svakom ramu ce se tocak tako kretati, to se u mehanici zove rotacija krutog tela oko nepokretne ose. Tacka A je nepokretna osa. To sto sam vam nacrtao mozete nacrtati i na svakom drugom full suspension biciklu.

Malo vas shvata da uopste nije bitno koliki je hod amorta, vec koliki je hod tocka. Razlicitim mehanizmima taj pomeraj stize do amortizera, u vidu vece ili manje sile, a amort je taj koji uzvraca silu. Sve te karakteristike koje se menjaju promenom mesta amortu (tacnije promenom mehanizma koji prenosi silu), mogu se dobiti i promenom samog amorta na odredjenom ramu (mekoca, brzina odziva i sta sve vec postoji). Sweet spot i ostale price su samo reklama.

My two cents! :mrgreen:
  • 0

#36 logic

logic
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 364 posts

Postavljeno 16 May 2013 - 06:59 AM

Hvala kolega. (Pretpostavljam da smo kolege ;)
@IgorN

Nisam bio neodredjen jer sam rekao da se ne moze gledati samo polozaj amorta na dva potpuno razlicita rama jer su ta dva rama razlicita u svemu ostalom a ne samo polozaju amorta (a o polozaju amorta pricamo ovdje). Zato sam spomenuo dva ista rama. Uticaj polozaja amorta mozes posmatrati samo poredeci dva ista rama koliko mogu biti ista jer cim promijenis polozaj amorta moras prilagoditi prenos hoda tocka na amort tako da sila uvijek djeluje u pravcu ose amorta. Znaci dva sto pribliznija rama sa minimalnim razlikama radi usmjeravanja sile na amort. Tek onda mozemo pricati o uticaju polozaja amorta na ukupne perfomanse bajka. Obrati paznju da sam u jednom postu naglasio da je polozaj amorta posljedica konstrukcije rama a ne uzrok. U konstrukciji rama ne krece se od polozaja amorta vec se polozaj prilagodjava konstrukciji rama. Osim u dva slucaja. full floatera i scota geniusa.

Nesh_pa je dobro rekao. Recimo kod full floater se kracim hodom amorta ali dobrom konstrukcijom rama postigao veci hod tocka.
Ram kao takav i njegova mehanika odredjuej hod zadnjeg tocka po vertikali i prema tome se bira polozaj i karakteristike amorta. Znaci ponavljam polozaj amorta je posljedica a ne uzrok geometrije rama.
  • 0

#37 nblexel

nblexel
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1137 posts
  • LocationNovi Sad

Postavljeno 16 May 2013 - 07:03 AM

Na skoro svakom ramu ce se tocak tako kretati, to se u mehanici zove rotacija krutog tela oko nepokretne ose. Tacka A je nepokretna osa. To sto sam vam nacrtao mozete nacrtati i na svakom drugom full suspension biciklu.

Samo što je ova slika totalno pogrešno nacrtana!
Taj ram ima horst link suspenziju, tako da tačka A nije u centru osovine pogona nego negde iza njega, a pošto je Horst Link u pitanju, putanja zadnje osovine se ne može nacratati kao kružna putanja!

Logic je samo donekle u pravu, jer je položaj amortizera itekako bitan. Recimo Trekov "Full Floater" i DW link (Iron Horse) ne može da se izvede sa drugačijim položajem amortizera.
  • 0
Haro X6

Definition of freeride: Ride and feel free! [Richie Schley]

#38 logic

logic
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 364 posts

Postavljeno 16 May 2013 - 07:20 AM

Logik je full floater dva puta naveo kao izuzetak ;) Ako nista drugo logik vozi top fuela 8 sa full floaterom ;)
I putanja se mora nacrtati kao kruzna je osa tocka kruzi oko tacke A. Nema veze gdje je link gornje sipke (ne znam strucni naziv za nju) jer ta tacka uslovljava prenos hoda tocka na link i amort a ne uslovljava hod ose tocka. Od tacke A tj ose pogona do ose tocka je uvijek kruta veza koliko ja znam. Ispravite me ako ima neki izuzetak ali mislim da nema.
  • 0

#39 IgorN

IgorN
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5458 posts

Postavljeno 16 May 2013 - 07:25 AM

Ja mislim da je Logic u pravu. Nije me mrzelo da nacrtam to sto on pokusava da vam objasni. Covek zna mehaniku!


Ne sporim ni kolegu Logica ni njegovo znanje mehanike.
Sporim izjavu da na polozaja amorta najvise utice estetika bicikla, a dole sporim i tvoj "crtez" :)
Ako je voljan da objasni bio bih zahvalan, i stoga sam postavio sam neka konkretna pitanja.

Poenta price je da se tocak u odnosu na ram bicikla uvek isto (osim u izuzecima, kada je tacka A na drugom mestu) krece. Evo slike:
Postavljena slikaNa skoro svakom ramu ce se tocak tako kretati

...My two cents! :mrgreen:


po o tome se i radi, svaka konstrukcija je izuzetak. Kljucna je rec SKORO.
Da je rec samo o estetici ne bi bio izuzetak vec samo estetska razlika.
Rec je o znacajnim tehnickim razlikama jer je tacka A na ovom mestu samo u ovoj konstrukciji
i ovaj tvoj "crtez" (bi mogao) da se odnosi samo na ovu konstrukciju ali, nazalost, ne odnosi se ni na nju.
Kao prvo, tacka A se ne nalazi u osovini srednjeg pogona kao na tvom "crtezu" vec je izmestena unazad i na dole. Ali sliku kao generalni opis bi mogao da se prihvatim.

...to se u mehanici zove rotacija krutog tela oko nepokretne ose. Tacka A je nepokretna osa. To sto sam vam nacrtao mozete nacrtati i na svakom drugom full suspension biciklu.


mozes li to da nacrtas na nekom ramu sa VPP ili I-DRIVE konstrukcijom?

a sad ono najvaznije:
a gde, na primeru koji ti si dao moze da se vidi "rotacija krutog tela oko nepokretne ose"?

Obzirom da odstojnik lanca (CHAINSTAY) u sebi ima zglob ISPRED kuke zadnjeg menjaca (DROPOUT) tako da ovde nema reci o pomenutom fenomenu "rotacija krutog tela oko nepokretne ose" i stoga se zadni tocak koji je postavljen u kuku uopste ne krece po prikazanoj kruznici na kojoj se nalaze tacke B1 i B2 dok se po slicnoj kruznici, manjeg precnika i (vec pomenutog) izmestenog centra (tacka A) krece pomenuti zglob.

Tocak se u odnosu na zglob krece po pravilima "rotacija krutog tela oko nepokretne ose"
i zglob se krece u odnosu na vezu sa glavnim truglom rama (izmestena tacka A) po istom pravilima
sto znaci da s tocak u odnosu na ram krece po krivoj koja zavisi od medjusobnih odnosa ove dve rotacije i elemenata sklopa od kojih su neki koje mogu da primetim polozaji zglobova, duzine i odnosi poluga a verovatno postoje jos neki.
Znaci enigma umotana u zagonetku :)
O tome se i radi, nije to uopste mehanicki jednostavno a najmanje je pitanje estetike.

Si vozio ijedan ram sa SWEET SPOT ogibljenjem (koji)? Mozes li da ga poredis sa nekim drugim full-susom koji si vozio (koji model)?

My two cents! :mrgreen:

ne kontam ovo sa sicom? Moze objasnjenje, pliz?
  • 0

#40 logic

logic
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 364 posts

Postavljeno 16 May 2013 - 07:32 AM

Mala ispravka. Osa tocka se ne krece oko tacke A. Brzina= greska. Sto se tice estetike pogresan izraz. Poenta moje price jeste da polozaj amorta kao takav ne utice na performanse bicikla vec na performanse utice geometrija i mehanika rama a polozaj amorta je posljedica konstrukcije rama. Ponavljam opet pricam samo o polozaju amorta. da li je amort vertikalno postavljen ili horizontalno ili u bilo kojem drugom polozaju samo po sebi ne govori nista. O tome pricam ja cijelo vrijeme. Ne mozes reci da je bajk sa vertikalnim ili bilo kojim drugim polozajem amorta bolji od bajka sa horizontalnim amortom. Ne dok neznas ostale karakteristike.
  • 0




0 članova čita ovu temu

0 članova, 0 gosta, 0 anonimnih korisnika