Top 10 opasnosti na putu
#42
Postavljeno 09 June 2013 - 12:47 PM
Postoji mnogo knjiga i priručnika i saveta na internetu, a mnogi stizu direktno od proizvočaca bicikala jer to spada u neki domen korporativne odgovornosti. Ne treba štedeti tih desetak minuta vremena koliko je dovoljno da se nešto pričita i treba pročitati ama bas svaki priručnik o sigurnosti koji možete da nađete jer u svakom moze da bude zlata vredan savet.
Pravilo br 1 za bicikliste u svetu a osebno u našem domaćem saobraćaju je
- Vozi defanzivno.
Ne zamišljaj da si ravnopravni, ili povlašćeni učesnik u saobraćaju jer nisi. Vozači oko tebe u oklopljeni u čeličnim limuzinama, a ti si ranjiv i bez ikakve zaštite sem male kacige od plastike i stiropora. Defanzivna vožnja podrazumeva da se ne borite sa bržim automobilima, motorciklima, kamionima i autobusima već da im prepustite pravo čak i onda kada ga nemaju. Također podrazumeva da se ponašate kao da vas oni u najmanju ruku ne vide, ili ne registruju što je čest slučaj. Uzdati se u saobraćajnu signalizaciju i propiste jeste lepo, ali uzdati se u baš svakog vozača za volanom nije pametno. Čest je slučaj uslovnog zelenog svetla kad biciklista stiže sa trotoara. Prikoči i stani jer vozač i ti vidite zeleno svetlo. Voziti defanzivno znači ponašati se kao neko slabiji i sporiji u saobraćaju što i jeste istina. Vozi niz saobraćaj, a ne protiv saobraćaja.
- Budi vidljiv
I budi siguran da su te videli. Ovo podrazumeva i da imaš ispravnu signalizaciju na bicikli napred i nazad, a posebno sa strane, da si obučen ako to može u vidljivu garderobu, i da se ne zalećeš čak i kad imaš pravo prolaza, a nailaze kola iz sporedne ulice. Prikoči i budi siguran da te je vozač koji skreće video, komuniciraj sa vozačima, javljaj se i signaliziraj rukama. Čak i kad vozač pomisli da ti želiš njega da pustiš da skrene, ti ga pusti jer nesporazum može dovesti do nesreće. U najvećem broju slučajeva vozač se i javi i prikoči. Sistem u kom se vozači komunikacijom oslanjaju jedan na drugog u saobraćaju se u svetu pokazao uspešnim, i čak uveo eksperimentalno u nekom švedskom gradiću. Čuvene su saobraćajne gužve u kairu recimo, i njihov način vožnje koji se upravo oslanja na komunikaciju i prisutnost u saobraćaju. Biti sam za sebe, oslanjati se na to da svi poštuju saobraćajne propise nije pametno.
- Nosi sigurnosnu opremu
Situacija sa nošenjem kaciga se malo popravlja, ali i dalje ima mnogo ljudi kojih je sramota nositi kacige. Manite se te malograđanštine i nabavite sebi dobru kacigu jer kao što neko reče, glava ne voli beton. Kaciga je tu da koliko toliko zaštiti glavu jer pad sa bicikle može da se desi i kad stojite, a ruke i noge zbog položaja na biciklu često ne možete upotrebiti da se zaštitite. Tu je i čudan refleks kod neuvežbanih ljudi da čak i prilikom pada zadrže ruke na volanu. Kaciga može da pomogne i kad slučajno lupite u nizak saobraćajni znak što se jednom meni desilo. U sigurnosnu opremu spadaju kaciga, naočale, rukavice, i adekvatna biciklistička odeća. Zašto kaciga to vam je već jasno, a rukavice su tu radi čvršćeg držanja volana i da se onemogući da zbog znojavih ruku ispustite volan, ili da vam prsti skliznu sa kočnice. Za biciklističku odeću je jasno da ne voli svako da je nosi, ali široke nogavice mogu da se uštinu u lanac (pad je moguć 80%), upetljaju za pedalu (duži široki šorc mi se jednom iz čista mira zakačio za pedalu), ili zakači za sedište. Nije slučajno što ljudi nose biciklističke šorceve jer oni dozvoljavaju neometano kretanje nogu. Voziti u farmerkama je možda kul, ali sebi možete naneti nepopravljivu štetu (genitalije, ojedi) i nepotrebno se umarate zbog otpora koji se stvara prilikom pokreta. Za obuću ne mogu ništa da kažem jer nit je SPD za svakoga, nit su specijalne biciklističke patike jeftine. Ipak, skratite pertle i ne nosite duboku stegnutu obuću za vožnju.
- Budi koncentrisan
Neko je već pomenuo najvećeg neprijatelja biciklista a to su naglo otvorena vrata parkiranih automobili i vozača koji izlaze. Bilo da vozite ulicom pored njih, ili trotoarom, samo zaobilaženje često nije moguće zbog drugih u saobraćaju. Ovde dolazi ona priča o defanzivnoj vožnji. Uspori, prikoči. Ako ćeš da se trkaš, onda se može desiti da snosiš posledice. Moj savet je da gledate u te parkirane automobile i da li ima ikog u njima. Video sam ljude koji slučaju ipod vozeći bajs. To je apsolutno zabranjeno. Slušati muziku je lepo, ali to znači potpuno isključenje iz svega što se dešava oko vas. Nit čujete da vam neko trubi, nit čujete da dolaze kola. Krajnje glupo. Put ispred sebe treba konstantno analizirati. To i jeste uživanje u vožnji.
- Nisi na trkama
Video sam mnogo mladića koji voze kao ludaci biciklističkim stazama punim dece koja istrčavaju na put, šetača, roleraša, drugih biciklista. Biciklističke staze nisu trkačke piste. Lično sam video grozne udese, upetljane bicikle, koske koje vire, i zabodenu opremu, a bilo je i teških udesa gde je hitna spašavala živote. Udariti u nekog sa 50 na sat je ravno pokušaju ubistva, a ako još i taj neko ide većom brzinom, može se završiti katastrofom. Veći oprez se uvek savetuje ako vozite u nepoznatom kraju. Nije čudno što ljudi vole da voze do Avale, jer su meštani navikli na bicikliste. Al ni tamo se ne takmiči sa saobraćajem.
Toliko za sad, pa ću da dodam kako se čega još setim.
#43
Postavljeno 09 June 2013 - 04:31 PM
To je izuzetno dobar refleks, jer se izbacivanjem ruke da se zaustavi pad može samo dobiti oguljen dlan i neki lom, čak i pri nekom sporom padu. Ako se već pada najbolje je ruke zadržati na upravljaču i pokušati da se pad primi postepeno, od stopala preko kolena i kukova i na kraju na rame. Ovo još pre važi ako se pada unapred preko upravljača, jer se pad onda može pretvoriti u kolut u mesto doskoka pravo na lice.Tu je i čudan refleks kod neuvežbanih ljudi da čak i prilikom pada zadrže ruke na volanu.
#44
Postavljeno 09 June 2013 - 04:36 PM
To je izuzetno dobar refleks, jer se izbacivanjem ruke da se zaustavi pad može samo dobiti oguljen dlan i neki lom, čak i pri nekom sporom padu. Ako se već pada najbolje je ruke zadržati na upravljaču i pokušati da se pad primi postepeno, od stopala preko kolena i kukova i na kraju na rame. Ovo još pre važi ako se pada unapred preko upravljača, jer se pad onda može pretvoriti u kolut u mesto doskoka pravo na lice.Tu je i čudan refleks kod neuvežbanih ljudi da čak i prilikom pada zadrže ruke na volanu.
Ja sam puno puta padao i sa bicikala i motora. Uglavnom sletim skroz sa istog i pravim upijač. Naravno da ne treba izbaciti ruku ukručenu na stranu (ode ključna kost u najboljem slučaju slučaju), ali ko zna da pada treba svakako da se odlepi od sokoćala i pravi upijač, kolut, kako već može.
Kod čeonog udara svakako, držati korman i kolut preko istog. Tako sam uspešno i bez povreda završio NA haubi, umesto pod točkovima - znači provereno radi.
#45
Postavljeno 09 June 2013 - 07:43 PM
Svako nek nosi odeću i opremu kakvu želi, nek pazi na sebe i na druge i mirna Bačka.
Obavezna je naravno samo signalizacija noću i poštovanje propisa.
#46
Postavljeno 09 June 2013 - 09:08 PM
Ja nisam mnogo padao. Dva puta u poslednjih godinu dana. Desi se.
Jednom se zaglavio prednji točak i leteo sam visoko preko ivičnjaka, al sam pustio i dočekao se na ruke i nekako otkotrljao. Drugi put sam se prosuo postrance na šljunku zamalo da izletim na prometnu ulicu. Pa sva sreća nisam. To je bilo na starom bajsu.
#47
Postavljeno 09 June 2013 - 09:18 PM
Nedavno mi se desilo isto...sreca pa sam vozao drumasa i bio skroz nagnut naprijed...prosao bez vecih povreda al sad mi je puno jasnije zasto biciklistima najcesce strada kljucna kost....nisam je slomio al bilo je zamalo....Kod čeonog udara svakako, držati korman i kolut preko istog. Tako sam uspešno i bez povreda završio NA haubi, umesto pod točkovima - znači provereno radi.
#49
Postavljeno 09 June 2013 - 10:37 PM
Naravno što je saobraćaj gušći ili uslovi lošiji (noć, kiša...) adekvatno se vožnja prilagodi, pažnja poveća i nema problema.
Recimo ja godinama nisam pao pa sam se jesenas prosuo na keju uz Tamiš baš zato što tu nema nikog pa nema te pažnje i budnosti, pustiš mozak na pašu i zakucaš se pedalom u betonsku kuglu za sprečavanje četvorotočkaša. Srećom bez posledica po sebe i bicikl.
#50
Postavljeno 09 June 2013 - 11:32 PM
#54
Postavljeno 10 June 2013 - 04:54 PM
http://safety.fhwa.d... ... 8/#chap2.0
Treba napraviti listu top 10 opasnosti na putu, slažem se. al možda treba i otkriti top 10 (ili koliko god već) crnih tačaka po Srbiji i u gradovima gde vozimo.
Statistika je uvek surovo tačna.
Primer je ova mapa sa crnim tačkama u urbanoj sredini nekog grada u NC.
A evo i top ten "how not to get hit by a car". http://bicyclesafe.com/
Uglavnom ista frka svuda. Zato samo defanzivno. A ako baš hoćete da se utrkujete i pokazujete mišiće, onda se treba učlaniti u klub. Što mnogi ovde već jesu.
#55
Postavljeno 10 June 2013 - 08:26 PM
#57
Postavljeno 11 June 2013 - 06:01 AM
Upravo tako ja vozim. Pokusam da isteram pravo (ako ga imam) ali tako da uvek mogu bezbedno da stanem. Inace ce biti samo vise i vise bahati.
Mislim da je skupo vaspitati vozače biciklom, kad to već auto škole i policija ne rade. Biće bahati šta god mi radili. Bahat smo narod. I ja bahato vozim bicikl ARR!
#58
Postavljeno 11 June 2013 - 09:15 AM
Ovo sa pažnjom stoji. To je je jedno od opštih pravila za sigurnu vožnju. Koncentracija mora uvek biti na maksimumu i nije pametno raditi bilo šta tokom vožnje što skreće pažnju što se posebno odnosi na slušanje muzike, pričanje na telefon bilo da je sa bluetooth slušalicom, ili nedaj bože telefonom u ruci.
Evo opet sa nekog sajta Top 10 cycling safety tips. Ova lista se u manje više istom obliku ponavlja svuda po priručnicima jer je sastavljena na iskustvima biciklista i na realnim podacima.
Sačuvaj svoju glavu. Nosi kacigu.
Studije pokazuju da nošenje biciklističke kacige može da redukuje povrede do 85%. Odaberite kacigu za vas koja vam odgovara i koja vam je udobna, koja ima odgovarajuće ateste. Pravilno podešavanje i nošenje kacige je objašnjeno u brošuri svih eminentnijih proizvođača.
Vidi i budi viđen. Nosi odgovarajuću opremu.
Nosi odeću koja pomaže da vas drugi primete. Odeća treba da bude svetla i u bojama i dovoljno uska da bi ste izbegli da se upetlja u delove bicikla.
Vozi niz tok saobraćaja i drži se sa desne strane.
Biciklista mora da poštuje sve saobraćajne propise isto kao i vozači motornih vozila. UVEK koristi ručne signale. NIkad ne ševrljaj (nemam bolji izraz) u traci i NIKAD se ne "kači" na vozila u pokretu.
Drži svoj pogled na drumu. Budi svestan saobraćaja oko sebe.
Sedam od 10 nezgoda sa biciklama se dešava na izlazima na put (driveways) i raskrsnicama. Pre nego što izađete na drum, ili raskrsnicu, čekiraj kakav je saobraćaj, pogledaj levo, desno i OPET levo. Siđi sa bicikla i guraj ga ako prelaziš preko ulice i pešačkog prelaza sa gustim saobraćajem.
Ostani budan, osmatraj i očekuj neočekivano.
Pazi na rupe, odvodne kanale, rešetke, pukotine, tračnice, šljunak, pesak na ulicama, staklo. Pre nego zaobilazite bilo kakav objekat, pogledajte ispred sebe i iza sebe da obezbedite siguran prolaz. Planirajte svoje kretanje, i SIGNALIZIRAJTE svoju nameru. Poseban oprez posvetite vožnji po mokrom putu i noću. (ponegde se čak spominje potpuno odustajanje od vožnje u zoru i kod zalaska sunca. Ne znam tačno zašto, al to ima neke veze sa statističkim podacima, budnošću ljudi u to doba i vidljivošću koja je još gora nego kad je mrkli mrak.)
Pazi na vožnju noću. Budi posebno oprezan prilikom noćne vožnje.
Uvek imaj operativno prednje i zadnje svetlo na bicikli. Nosi reflektujuću odeću i materijale na kacigi, člancima, leđima i zglobovima. Vozi poznatim stazama i ulicama koje su dobro osvetljene.
(ovaj poslednji savet se u nekim priručnicima posebno pominje, opet sve je to bazirano na iskustvima i statističkim podacima. Jedno je voziti se u svom kraju gde vas svi znaju, i takoreći očekuju, a sasvim drugo u potpuno nepoznatom kraju gde ni vi ne znate kako i gde se završava krivina, i gde su opasne tačke. Treba pritom uzeti u obzir i navike i ponašanje vozača u tim oblastima. Voziti starim obrenovačkim drumom i avalskim putem je jedno, jer vozači na tim deonicama su se navikli na bicikliste, a voziti Smederevskim drumom je sasvim drugo. Tamo su česti malo drugačiji vozači, kojima se često dešava da sa 150 na sat pokupe i pešake sa ulice, a kamoli nekog "ludog" biciklistu koji se usudio da ga uspori u njegovom novom BMWu kad ide kući u Grocku, ili Leštane.
Siđi sa druma, idi off road. Prati ustaljene biciklističke rute.
Biciklističke staze su označene i uglavnom su rangirane prema svojoj težini. One su "rezervisane" za bicikliste i mogu biti idealne za nove vozače.
Proveri svoj bicikl, i gledaj da je uvek ispravan.
Vaš bicikl mora savršeno da vam pristaje. Pre svake vožnje proverite vaš bicikl i da li sve savršeno radi. (ovde je bilo nekih saveta tipa da možeš da dotakneš tlo nogama kad sediš na biciklu, al to je sad već zastarelo. To može da važi za city bajkove i kruzere, ali ne i za moderan urbani bajs gde je pozicija vozača visoko i gde vozač silazi sa sedala kad staje. Savet o proveri bicikla pre svake vožnje stoji. Postoji gomila načina da se proveri bicikl i da li sve funkciniše na njemu, da se posle ne iznenadite tokom vožnje. Ja recimo jednom nisam proveavao kočnice, a sajla je popustila. Tek tokom vožnje sam video da zadnja ne hvata, a trebalo je stati. U drugoj još goroj situaciji koja se na sreću dobro završila, uzdali smo se u prvi servis u Kapriolo prodavnici, što se završilo tako što je devojci doslovno spao zadnji točak tokom vožnje. Toliko je bio zategnut. Šta je moglo da se desi, mogu samo da naslutim pošto smo tih danas se spuštali niz novi most, dosta brzo. Zategni šrafove.
Stani, proveri svoj bajs.
Evo sad opet taj deo o proveri ispravnosti bicikla. Proveri kočnice, uvek koristi prvo zadnju, pa onda prednju kočnicu. Obrati pažnju prilikom vožnje po mokrom klizavom putu, vozi sporije i koči ranije, jer za zaustavljanje na mokrom i klizavom, ili prašnjavom putu. Proveri i gume da li su propisno pod pritiskom. Ne budi lenj da napumpaš gumu na ispravan pritisak pre svake vožnje.
Eto, to sam vam još preveo. A pisaću još.
#60
Postavljeno 11 June 2013 - 11:47 AM
Ja jako retko koristim prednju, čak razmišljam i da je skinem, al eto, što ti kažeš da je prednja zakon, neki omladinac može pogrešno da protumači. To se ujedno kosi i sa svim savetima za sigurnu vožnju bicikla koji su osmišljeni otkada postoji bicikl.
Ako treba brzo i potpuno zaustavljanje, uvek prvo koristi zadnju, pa dodaj prednju. Posebno kod hidraulike. To važi za sve. MOžda si ti tako navikao, i imaš kočnice koje kontrolišeš postepeno, a koje ne blokiraju.
Šta važi za profi vozače na dobrim drumašima ne znam, to bolje oni da kažu.
1 članova čita ovu temu
0 članova, 1 gosta, 0 anonimnih korisnika