Jump to content


Photo

Nedoumice oko Rebounda


  • Please log in to reply
45 replies to this topic

#1 bluboki

bluboki
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 438 posts
  • LocationNovi Sad

Posted 13 January 2011 - 12:34 AM

Rebound, zasto on ima podesavanje, zasto nije podesen na maksimum, da najbrze vraca vilu?
Tacnije... Interesuje me da li to podesavanje postoji iz nekog jos razloga sem da vozacu ucini voznju "lepsom"? Valjda znate o cemu mislim... :mrgreen:
  • 0
Postavljena slika

#2 Vorda

Vorda
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4577 posts
  • LocationZrenjanin

Posted 13 January 2011 - 07:30 AM

Pa valjda zato sto nisu svi vozaci ista tezine.
  • 0
puno znoja,malo krvi

#3 gamzzy

gamzzy
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3667 posts
  • LocationNovi Sad

Posted 13 January 2011 - 08:35 AM

Rebound je najbitnija "stvar" na amortizerima, jer da nije toga, posle svake rupe bi odskočio, ako si lakši ili bi vila ostala polunabijena ako si teži u zavisnosti od jačine opruge i/ili pritiska vazduha.
Može čak da se desi i da viljuška postepeno propada po jako neravnom terenu jer ne može dovoljno brzo da se izvuku štapovi. Kontra efekat od toga bi bio da gubiš tlo pod točkom, odnosno točkovima ako je fully...
  • 0

#4 gilgames

gilgames
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 805 posts
  • LocationNiš

Posted 13 January 2011 - 08:41 AM

Rebound nema toliko veze sa težinom vozača koliko sa vrstom terena (podloge). Sve se svodi na kontrolu. Ako je rebound dobro podešen u odnosu na podlogu vožnja je udobnija i prednji točak se lakše kontroliše pogotovo pri većim brzinama. Potpuno brz (otvoren) rebound se skoro nikada ne koristi jer tada prednji točak skače kao lud preko džombi i time ima manji kontakt sa podlogom. To oseti i vozač jer mu korman skače u lice. Skoro potpuno zatvoren (spor) rebound može dovesti vilu do potpunog sabijanja što takođe nije dobro. Treba naći ravnotežu u odnosu na vrstu terena i izbegavati extreme (potpuno otvoren ili zatvoren rebound). Ja lično vrtim 3-4 puta od brzog ka sporom ili obrnuto.

Edit: dok ja pisao preteče me gamzzy :D
  • 0

#5 Allex

Allex
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1475 posts
  • LocationBeograd

Posted 13 January 2011 - 09:38 AM

Ajde kad se vec pokrenula ova tema da i ja pitam nesto... :)
Inace imam RS Toru Sl Solo Air,i ona ima rebound koji izgleda ovako:
DSC02333.JPG

E do sad koliko sam primetio,kad je na podeseno ''zecu'' onda se stapovi vracaju brze,a kad je na ''kornjaci'' onda sporije...Meni je sad podeseno da se stapovi vracaju brzo...

Ja lično vrtim 3-4 puta od brzog ka sporom ili obrnuto.

Treba naći ravnotežu u odnosu na vrstu terena i izbegavati extreme (potpuno otvoren ili zatvoren rebound)



Sad kapiram da su na drugim amortima drugaciji rebound-i,nego kako ja da podesim svoj,obzirom da vozim asfalt,i neki blazi offroad,i koja bi to bila ta ravnoteza?
  • 0

#6 bomber

bomber
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 276 posts

Posted 13 January 2011 - 10:05 AM

Pitanje i nije toliko naivno kako se cini , tj ni odgovori nisu bas najjasniji, cesto sami sebe demantiraju :) Slazem se s njima, ali kad bi me neko pitao jel ja to zaista razumijem i da objasnim u detalje....hm, ne vjerujem.
npr. kaze se da je bitno da tocak bude u kontaktu s podlogom sto duze i za to je zasluzan rebaund. Ok, ali teoretski, a i prakticno, za to je onda najbolje da rebaund bude na najbrzem, jer ako ima puno neravnina, i prelazimo ih jako brzo, sasvim logicno je da ce tocak to pratiti bolje sa sto brzim rebaundom. To se pogotovo osijeti npr na DH bajkovima.
Isto tako kada govore o tome da ako je rebaund prebrz da se to osijeti na "ispucavanju" kormana, je sorry ali bezveze. Ako je rebaund prebrz, nikada se to nece osijetiti na kormanu kao ispucavanje ka gore, vec ka dole(prilikom skokova, rupa i sl) Ovde samo treba da se shvati da je radni dio amortizera tocak, a ne citav bajk. Kada se osijeti ispucavanje kormana, problem je u preloadu, ne rebaundu!
Ono sto oni koji ovo razumiju u detalje, za razliku od mene, kazu da se ne moze generalizovati, vec se trazi kompromis izmedju najboljeg pracenja podloge i smirivanja oscilacija amortizera, odnosno da je nekad bolje da tocak preleti jedan kraci dio, nego da amortizer bude "nervozan" , sto se desava ako je rebaund prebrz!
  • 0

#7 bluboki

bluboki
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 438 posts
  • LocationNovi Sad

Posted 13 January 2011 - 10:45 AM

Znaci onda po ovome zakljucujem da bih trebao da malo "dotegnem" rebound.
Za kakve staze vi preporucujete kakvo podesavanje rebounda?
  • 0
Postavljena slika

#8 gamzzy

gamzzy
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3667 posts
  • LocationNovi Sad

Posted 13 January 2011 - 10:50 AM

Ok, ali teoretski, a i prakticno, za to je onda najbolje da rebaund bude na najbrzem, jer ako ima puno neravnina, i prelazimo ih jako brzo, sasvim logicno je da ce tocak to pratiti bolje sa sto brzim rebaundom.

Sve to zavisi od viljuške do viljuške, kao i do podloge i načina vožnje.
Recimo, ja volim da namestim da mi ne ispucava ni jako ali ni presporo. Nađem na svakoj viljušci neki optimum. Doduše, za stazu kao što je stražilovo dozvolim da brže ispucavaju štapovi, jer je jako korenita staza na jednom spustu i jako stepenasta na drugom.
Na stazama koje su ravnije sa velikim grbama, gde možda na nekim mestima i poletim, tamo malo "zategnem" rebound u nameri da me u doskoku ne odbaci ponovo. Tako mi je vila podešena i za zimsku vožnju kada ne vozim često offroad.
  • 0

#9 as

as
  • Members
  • PipPip
  • 35 posts

Posted 13 January 2011 - 10:52 AM

Bilo bi lepo kada bi neko od iskusnijih sa foruma uhvatio malo vremena i ovom temom se pozabavio malo detaljnije. Pogotovu praktičnim delom, tj. kako podesiti rebound za koju podlogu. Mislim da ima dosta nas koji o ovome ne znamo dovoljno (da ne kažem ne znamo ništa)!
  • 0

#10 gilgames

gilgames
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 805 posts
  • LocationNiš

Posted 13 January 2011 - 11:10 AM

Nije mi jasno kako je koncept rebound-a toliko nejasan! Onaj ko je par minuta razmisljao na ovu temu i koji je u praksi probao i jedno i drugo trebao bi da shvati i jasno protumači odgovore. Gamzzy je još malo opisao moguće situacije sa kojima se u potpunosti slažem jer je to to. Nema tu neke mudrosti.

Bomber nećemo da ulazimo u setup DH vila! To je potpuno druga stvar! Odgovor se odnosi na XC vožnju/vilu. Što se tiče "zeca", tj. kada je rebound najbrži zamisli da ti neki drug drži korman gde bi trebala da bude lula, a da ti stojiš naspram njega i držiš korman kao pri vožnji. Kada bi drug cimao korman na sve strane a ti pokušavao da ga održiš pod kontrolom, e tako se slično ponaša korman kada je na bajku gde je rebound na vili otvoren do kraja. To je manje primetno na jakom nizbrdu jer je težina koja pritiska na vilu veća.
  • 0

#11 gilgames

gilgames
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 805 posts
  • LocationNiš

Posted 13 January 2011 - 11:18 AM

@allex

niko ti ne može dati precizan odgovor. Poenta je da sam probaš i uočiš razliku pa da zadržiš ono što ti najviše odgovara. Konkretno na tvom mestu bih probao da navrtim rebound skroz prema zecu pa bih onda 2-3 kruga vratio prema kornjači. To neka ti bude polazna tačka. Odatle vidi kako se vila ponaša pa koriguj u zavisnosti od gore navedenih faktora (podloga, stil vožnje..)
  • 0

#12 bomber

bomber
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 276 posts

Posted 13 January 2011 - 11:25 AM

Sve to zavisi od viljuške do viljuške, kao i do podloge i načina vožnje.

Upravo sam to htio reci.
Ovo sto sam prije rekao je bila samo konstataciji, da bas i nije sve crno-bijelo, mnogo je faktora u igri i ne postoji univerzalno pravilo. Moze vam neko drugi reci kako on to podesava, a vama to apsolutno ne odgovarati. Probavanje je majka znanja :)
  • 0

#13 misaxtr

misaxtr
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3059 posts
  • LocationBeograd

Posted 13 January 2011 - 12:30 PM

Poenta priče je da se setup viljuške uradi prema samom vozaču i njegovim afinitetima, uz poštovanje naravno pravila samog štelovanja. Koliko će neko "odvrnuti" ili "zavrnuti" rebound je 90% individualna stvar vozača - 10% otpada na one koji ovo "dugmence" nisu ni primetili ni pipnuli od kako su seli na bajk ili kupili amort :)
Pored rebound-a, takođe bitna stvar - bar kada su različite podloge u pitanju je kompresija, koju istini za volju nemaju sve viljuške, već samo odabrani modeli od strane proizvođača. I na posletku dolazimo do lock out opcije - za koju bi trebalo da već svi ovde znaju čemu služi.
Moj lični setup kada je rebound u pitanju je da je "dugmence" bliže "zecu" ili ti bržem vraćanju amortizera.
  • 0
Postavljena slika


MTB do groba a i posle...

#14 Fiery

Fiery
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2272 posts

Posted 13 January 2011 - 12:32 PM

Ok, ali teoretski, a i prakticno, za to je onda najbolje da rebaund bude na najbrzem, jer ako ima puno neravnina, i prelazimo ih jako brzo, sasvim logicno je da ce tocak to pratiti bolje sa sto brzim rebaundom.

Idealno je da brzina rebounda prati brzinu kojom se menja pritisak na prednjem točku. Ako je rebound brži, može da se desi poskakivanje. Zamisli sledeću situaciju:

Nalećeš na koren ili sličnu izbočinu velikom brzinom, sila pritiska na prednjem točku se povećava i vila se sabija za 80 mm. Iza korena se nalazi udubljenje, ali duboko 50 mm. Kad naiđeš na ovo udubljenje pritisak na točku opada i vila se izdužuje. Ako je rebound previše brz, vila će se izdužiti do svoje pune dužine pre nego što se pritisak na točak i kontra-pritisak koji vrši amortizer izjednače. U ekstremnom slučaju to znači da će vila da se vrati na svoju početnu dužinu, a to je za 30 mm više nego što je potrebno. Tada ćeš pod rukama osetiti kako je upravljač poskočio, a u drastičnoj situaciji će se desiti da i točak odskoči i izgubi kontakt sa tlom.

Možda jednostavnije, kako bi se bicikl ponašao kad bi amortizer imao samo oprugu, bez mogućnosti podešavanja rebounda i kompresije? Vozio bi kao na federima :)
  • 0

#15 bomber

bomber
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 276 posts

Posted 13 January 2011 - 12:52 PM

@Fiery: ovo sto si napisao je jedno veliko [-X
Teoretski mozda, ali ako vozis amort koji ima toliko preloada, da je u stanju da te njegova nepotpuna ekstenzija "osamari", onda se jos malo igraj s njim ;) Vodeci se tvojom logikom , onda bi trebali i voziti amortizere bez saga, jer ako imas pravilno nastiman amort, ova situacija sto si napisao da nije ok, ti se desava uvijek ;)
Malo previse idealizovanja!
  • 0

#16 nblexel

nblexel
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1137 posts
  • LocationNovi Sad

Posted 13 January 2011 - 01:04 PM

Ma daaaj ovo je potpuno nepotrebna diskusija.... jednostavno rečeno:

REBOUND je brzina vraćanja viljuške u početni položaj.

Uveren sam da se ova definicija lako može naći u katalozima amortizera, ili bilo gde na netu.
I ne znam šta još treba (ili uopšte da li je moguće) da se doda ovome, jer ta rečenica sve govori... A sad, koji rebound je najbolji, brz ili spor? To je individualna stvar (znači ko kako voli neka samo izvoli), naravno treba uzeti u obzir i teren na kojem se vozi (al opet ni to nije matter of life or death :roll: ), al na kraju krajeva uz malo eksperimentisanja sa podešavanjem se lako može naći neko odgovarajuće podešavanje.

Pozdrav!
  • 0
Haro X6

Definition of freeride: Ride and feel free! [Richie Schley]

#17 Fiery

Fiery
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2272 posts

Posted 13 January 2011 - 01:31 PM

@Fiery: ovo sto si napisao je jedno veliko [-X
Teoretski mozda, ali ako vozis amort koji ima toliko preloada, da je u stanju da te njegova nepotpuna ekstenzija "osamari", onda se jos malo igraj s njim ;) Vodeci se tvojom logikom , onda bi trebali i voziti amortizere bez saga, jer ako imas pravilno nastiman amort, ova situacija sto si napisao da nije ok, ti se desava uvijek ;)
Malo previse idealizovanja!

Vodeći se tvojom logikom, amortizeru nikakav damping nije potreban, jer usporava reakciju. Kako to funkcioniše u teoriji i praksi? ;)

Kada u mom primeru amortizer ne bi imao sag, to ne bi promenilo činjenicu da će se bez odgovarajućeg damping-a vila izdužiti za više od potrebnih 50 mm. Naravno da je ovo idealizovana situacija, i da ne postoji podešavanje koje će omogućiti da točak uvek savršeno prati podlogu dok se visina upravljača ne menja. Samo pokušavam da ti ilustrujem kako u teoriji i praksi prebrz rebound može da dovede do odskakivanja.
  • 0

#18 bomber

bomber
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 276 posts

Posted 13 January 2011 - 04:29 PM

Vodeći se tvojom logikom, amortizeru nikakav damping nije potreban, jer usporava reakciju. Kako to funkcioniše u teoriji i praksi?

Naveo si me da ponovo procitam svoje postove, i opet nisam uspio naci od kud si ti to mogao zakljuciti. Ali ok, nadam se da si jedan od rijetkih.
Ali evo cisto da znas, da sam veliki ljubitelj "damping-a" :wink:
  • 0

#19 gamzzy

gamzzy
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3667 posts
  • LocationNovi Sad

Posted 14 January 2011 - 09:43 AM

Neminovno je da će točak gubiti podlogu!
Rebound, kao i sav ostali setup na viljuškama je da pomogne da se taj efekat smanji, tj. da točkovi što manje budu odvojeni od podloge...

Nikada nisam o tom setup-u razmišljao ni približno toliko koliko ste se raspisali!
Jednostavno probaj i vozi, ako ne odgovara - okreni malo i vozi!
  • 0

#20 Fiery

Fiery
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2272 posts

Posted 16 January 2011 - 10:49 AM

Naveo si me da ponovo procitam svoje postove, i opet nisam uspio naci od kud si ti to mogao zakljuciti. Ali ok, nadam se da si jedan od rijetkih.

Ok, ali teoretski, a i prakticno, za to je onda najbolje da rebaund bude na najbrzem, jer ako ima puno neravnina, i prelazimo ih jako brzo, sasvim logicno je da ce tocak to pratiti bolje sa sto brzim rebaundom.
Rebound je najbrži kada dampinga ni nema. Čisto me zanima, da li misliš da točak pri brzoj vožnji sa dosta neravnina ne bi odskakao ni kada nikakvo ograničenje rebounda ne bi postojalo? Ovo nije u cilju dalje rasprave, pošto se i tako bar u načelu svi slažu da se s tim jednostavno treba poigrati i naći najbolje podešavanje za svoje potrebe.
  • 0




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users