Jump to content


Fotografije
- - - - -

Lagani i niži vozači, iskustva u vožnji, položaj, udobnost itd.


  • Molimo uloguj se da bi odgovorio
34 odgovora na ovu temu

#1 Woody

Woody
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1461 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 19 July 2022 - 10:16 PM

Verujem da sam u manjini sa ovakvim predispozicijama (171cm, 59kg), ali primetio sam neke stvari tokom godina vožnje pa htedoh da podelim iskustva i možda čujem nešto pametno na temu biciklizma u perolakoj kategoriji.

Pretežno vozim drumski bicikl, ali mi nije stran mtb/treking i odskora 'gravel', šta god to podrazumevalo. Primetio sam neke specifičnosti inherentne veličini i težini, kao i snazi laganih i nižih vozača, nevezano za vrstu biciklizma.

Na primer, održavanje brzine pri promeni nagiba ili naletu čeonog vetra postaje otežano, nema dovoljno inercije da očuva moment kretanja. Kao što je meni lakše da naglo ubrzam (u odsustvu tih prepreka) ili da održavam brzinu na dugom usponu, tako je i vetru lakše da me uspori ili težim vozačima da me prestignu na spustu ili na valovitom terenu. Jednostavno, moram da utrošim više snage u nekim situacijama u odnosu na 'normalnije' vozače. Naravno, ukupna utrošena snaga je manja nego kod težih biciklista, tu dolazimo do jednačine snaga/težina pa se po tom parametru ne razlikujemo mnogo, ali je stil vožnje i taktika održanja brzine drugačija. Spomenuću i da je stabilnost pri vožnji kroz bočni vetar takođe ugroženija kod nas laganih.

Zanimljiva stvar za koju ne znam koliko je vezana za položaj i podešavanje bicikla je da se na drumašu sa 23mm gumama osećam udobnije nego na mtb/treking ili čak gravelu na kom imam sličnu poziciju kao na drumašu. Ne mislim na udobnost kontaktnih tačaka ili položaja tela, nego na osećaj pri vožnji, prvenstveno na neravnoj podlozi. Verovatno opet zbog manje mase i inercije tela, na tankim gumama osetim neravnine samo kao kratke odsečne udarce koje na drugim biciklima sa širim gumama izazivaju odskakanje sa sedla. Lagano dupe bolje podnosi te neravnine bez amortizacije, valjda zato što sa širim gumama bicikl želi više da poskakuje, a nema šta da ga preterano spreči u tome. Planiram da na gravel bajsu napravim eksperiment sa tanjim gumama pa ću se javiti sa rezultatima, sedište je drumsko pa znam da nije do toga.

I tako... Nisam trkač, ne palim se na vate i ludačke brzine, ali volim da vozim u grupi gde su većinom krupni ili jaki vozači pa mi je izazov da se uskladim sa njima... Pardon, bio je izazov dok sam često vozio, u poslednje vreme više teram po gradu jer nemam vremena, ali ne odustajem tek tako, zaraza je to ozbiljna :D

Ko šta ima da doda, ud'rite, do tad, vidimo se na točkovima.
  • 0
The sea, the sea

#2 Dusan011

Dusan011
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14928 posts

Postavljeno 20 July 2022 - 02:51 AM

Kad kupis elektricni bicikl, dobices na ukupnoj tezini pa te vetar nece usporavati a dobices i na ubrzanju. A bice i udobnooo, ko na motorciklu :)


  • 1

#3 Smasher

Smasher
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3275 posts

Postavljeno 20 July 2022 - 04:04 AM

Ja vozim bajk sa drugom koji je nekih 20 do 22 kile lakši od mene. To je bukvalno dan i noć razlika za vozača bicikla. Od kada je kupio njegov bajk, dobio ga je sa kompakt pogonom i kasetom 11 32. Ja sam do pre par meseci stalno vozio kasetu 11 27, iako sam još prošle godine kupio 11 32 i drugi menjač, ali nisam želeo da je menjam dok se ne potroši postojeći lanac. Sve uspone do desetak posto sam gurao manje više lako sa tom manjom kasetom, ali kako krene 10 i više procenata ja kao da udarim u zid. ŠTo su veći procenti on me je više ostavljao, jer sam ja sa malom kadencom opasno prilazio crvenoj zoni u otkucajima.

Kada sam prešao na 11 32 situacija se promenila. Sad mi je dosta lakše na strmim usponima i Ivan mi i dalje pomalo beži ali držim nekako korak.

Inače, na jednoj od dužih vožnji gde smo imali oko 2500m elevacije, već na poslednjem usponu vrtimo i on i ja totalno iscrpljeni u prvoj brzini. On gleda u moje noge i kaže: Vidi, pa ti sad imaš lakše brzine nego ja. Idemo isto a ti brže okrećeš. Zapravo radilo se o tome da pri potpuno istom prenosu ja moram da vrtim pedale dosta brže da bismo se kretali istom brzinom, jer pokrećem veću masu od njega, dakle veći utrošak snage. Isto tako često poredimo puls na usponima, gde je njemu 160, meni je 170, gde je njemu 170, meni je 180. Jednostavno srce mora da pumpa mnogo više krvi da bi snabdela kiseonikom veće telo.

I kao što si napisao, na valovitom terenu gde na spustu težina postaje prednost i gde mogu da jače stisnem pedalu od njega, uglavnom ja pomalo bežim.

Suma sumarum, onima lakšima je definitivno lakše na brdu pogotovo na jačim brdima, što se definitivno vidi i u profesionalnom sportu.
  • 0

"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa".   H. Ford


#4 flocus

flocus
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 709 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 20 July 2022 - 04:52 AM

Ako imate isti obim točka (i gume) i isti prenos, morate imati istu kadencu za istu brzinu. U suprotnom, onom koji brže vrti neprestano proklizava guma ili preskače lanac, a to bi verovatno primetio.
Puls pri naporu je individualna kategorija i u proseku opada sa godinama, ali pojedinci značajno odstupaju od proseka tako da poređenje apsolutnih brojeva sa drugim vozačima ima vrlo ograničenu upotrebnu vrednost.
  • 4

#5 Smasher

Smasher
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3275 posts

Postavljeno 20 July 2022 - 05:11 AM

Nisam toliko blenav da ne primetim da mi proklizava guma ili preskače lanac. :)

Jednostavno na usponu mene zbog veće težine više vuče nazad i da bismo u istom prenosu išli istom brzinom, moram brže da vrtim od njega.
  • 0

"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa".   H. Ford


#6 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8924 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Postavljeno 20 July 2022 - 05:53 AM

Nisam toliko blenav da ne primetim da mi proklizava guma ili preskače lanac. :)

Jednostavno na usponu mene zbog veće težine više vuče nazad i da bismo u istom prenosu išli istom brzinom, moram brže da vrtim od njega.

 

Ne mogu skontati šta propuštam, ali ovo mi zvuči fizički nemoguće.

 

- Vozite isti prenos, sa istim spoljnim prečnikom točka.

- Znači, za jedan okretaj pedala, i tvoj i drugarov točak pređu isti put.

- Kako onda idete istom brzinom ako jedan od vas okreće pedale brže?

 

Shvatam da ne trošite istu snagu - onaj koji je teži će morati puno više snage isporučivati za isti broj obrtaja (i istu brzinu) u istom prenosu.

Ali ne shvatam kako idete istom brzinom sa različitim kadencama, a istim dužinama prenosnih odnosa.

 

Šta previđam?


  • 6

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#7 Dusan011

Dusan011
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14928 posts

Postavljeno 20 July 2022 - 05:59 AM

Šta previđam?

 

Umanjenje inercije zbog gravitacije.


  • 0

#8 Woody

Woody
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1461 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 20 July 2022 - 06:39 AM

Kad kupis elektricni bicikl, dobices na ukupnoj tezini pa te vetar nece usporavati a dobices i na ubrzanju. A bice i udobnooo, ko na motorciklu :)


Da nisam probao, poverovao bih to za udobnost... Svejedno je. Ili više ne računamo treking ebike u električne bicikle? Full sus je jedini pravi? Kako god bilo, hvala na savetu.
  • 0
The sea, the sea

#9 Woody

Woody
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1461 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 20 July 2022 - 07:20 AM

Još jedna moja pretpostavka je da zbog manje ukupne mase vozač+bicikl, sve promene mase tog sistema više utiču na potrebnu snagu i rezultujuću brzinu. Procentualno, kilogram manje ili više na ukupnih ~70kg je veća razlika nego na ~90kg. Kaže se da jedan bidon vode skoro ne osetiš u vožnji, ali sam ubeđen da ja itekako osetim. Nekad mi dođe da se natovarim kamenjem na spustu, samo da bih imao više inercije :P
  • 0
The sea, the sea

#10 zare

zare
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4292 posts

Postavljeno 20 July 2022 - 07:25 AM


Jednostavno na usponu mene zbog veće težine više vuče nazad i da bismo u istom prenosu išli istom brzinom, moram brže da vrtim od njega.

 

 

Nemoguće ni naučno ni praktično.

Gremlin je sve već objasnio. Ako ste na istom usponu, vozite isti prenos, isti prečnik točka, istom brzinom se krećete, morate da imate istu kadencu. Ako se bilo šta od toga razlikuje, razlikovaće se i kadenca. Tu težina vozača-bicikla nema nikakvu ulogu. Samo će veća težina značiti da teži vozač mora da uloži istu snagu da bi se kretao istom brzinom.


  • 3
.

#11 flocus

flocus
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 709 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 20 July 2022 - 07:29 AM

Jednostavno na usponu mene zbog veće težine više vuče nazad i da bismo u istom prenosu išli istom brzinom, moram brže da vrtim od njega.

Zbog tvoje veće težine, sila koja te vuče nizbrdo je veća i sila kojom guraš pedale mora biti veća, ako je ista kadenca.
Ako ti pritiskaš istom silom, tvoja kadenca mora biti veća (i drugačiji prenos ili veličina točka/gume)
  • 0

#12 Smasher

Smasher
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3275 posts

Postavljeno 20 July 2022 - 07:54 AM

Kontam šta hoćeš da kažeš. Jedino onda ako je on bio u drugoj brzini a ja u prvoj, mada on sam reče da je na najmanjem zupčaniku a ja baš i nisam mnogo zagledao. Testiraćemo opet, nadam se za vikend. :)
  • 0

"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa".   H. Ford


#13 Atomislav

Atomislav
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 546 posts
  • LocationNiš, Palilula

Postavljeno 20 July 2022 - 09:12 AM

Ako je isti broj zubaca na lancaniku napred i isti broj zubaca na zupcaniku nazad, te isti obim tocka (ista dimenzija gume), prilikom pedaliranja istom brzinom, treba da idete istom brzinom, bez obzira na tezinu vozaca ili bilo sta drugo nevezano za ove 3 komponente.
  • 0

#14 chamade

chamade
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4450 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 20 July 2022 - 03:01 PM

Iste gume i isti prenosi rezultiraju okretanje pedala identičnom kadencom pri odredjenoj brzini kretanja.
Jedino je isporučena snaga i potrošnja energije na pedali veća ukoliko je jedan vozač teži od onog drugog.
  • 0
…oʞɐdoɐu ǝuǝɹʞ ǝu oʇsǝu ʞop oɹqop ǝɾ ǝʌs
https://picasaweb.go...208760685671353

#15 chamade

chamade
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4450 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 20 July 2022 - 03:07 PM

Lakši vozač će lakše motati uzbrdo od onog težeg pod uslovom da imaju identičnu snagu u nogama. Ako nema dovoljno snage džaba mu što je lakši.
Primera radi, na brevetima ove sezone moj drugar koji je od mene teži za oko 30kg 'ladno me ostavi i završi pre mene.. jak je kao bik.
  • 0
…oʞɐdoɐu ǝuǝɹʞ ǝu oʇsǝu ʞop oɹqop ǝɾ ǝʌs
https://picasaweb.go...208760685671353

#16 IgorN

IgorN
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5505 posts

Postavljeno 20 July 2022 - 04:37 PM

... da je na najmanjem zupčaniku a ja baš i nisam mnogo zagledao. Testiraćemo opet, nadam se za vikend. :)

nemaju svi isti najmanji... jedva cekam rezultat :)


  • 0

#17 Dusan011

Dusan011
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14928 posts

Postavljeno 20 July 2022 - 04:49 PM

Nemoguće ni naučno ni praktično.

Gremlin je sve već objasnio. Ako ste na istom usponu, vozite isti prenos, isti prečnik točka, istom brzinom se krećete, morate da imate istu kadencu. Ako se bilo šta od toga razlikuje, razlikovaće se i kadenca. Tu težina vozača-bicikla nema nikakvu ulogu. Samo će veća težina značiti da teži vozač mora da uloži istu snagu da bi se kretao istom brzinom.

Osim sto u gornjem i donjem polozaju pedale, ne pogonite bicikl vec se on krece po inerciji. A uzbrdo se racuna i masa puta gravitaciono ubrzanje.

itr2bf00749-fig-0002-m.jpg


  • 0

#18 zare

zare
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4292 posts

Postavljeno 20 July 2022 - 05:51 PM

I kakve to veze ima sa ovom pričom?


  • 2
.

#19 Dusan011

Dusan011
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14928 posts

Postavljeno 20 July 2022 - 06:03 PM

Pa dokazao sam naucno, a Smasher i prakticno da je moguce ono sto vi tvrdite da je nemoguce :)


  • 1

#20 Woody

Woody
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1461 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 20 July 2022 - 07:29 PM

Baš lepo što ste se raspričali o fizici pedalanja uzbrdo... Dakle, ispada da lakši vozač dobija toliko ubrzanje pri svakom okretu pedala da se pomognut silom inercije brže kreće od težeg vozača pri istom prenosu? Tojest, da bi se teži vozač kretao istom brzinom u tim uslovima, mora da ima veću kadencu? Po tom principu bi lakši vozač na ravnom bio brži pri čeonom vetru koji ima isti efekat kao gravitacija?

Inercija težeg vozača je veća, zar ne bi trebalo da to kompenzuje lakše ubrzanje težeg vozača? Toliko pitanja... Da ne spominjem da bi praktično ta 'prednost' manje mase morala da rezultuje takozvanim frewheelingom bar na trenutak (za vreme događanja magije), zar se to ne bi onda konstantno ili bar povremeno čulo kroz štektanje zubaca freehuba? Toliko pitanja...

Nego, da se vratimo na perolaku kategoriju, ima li neko ispod 65kg ko razume o čemu pričam kada kažem da meni znači da imam lagane točkove, grupu, ram? Vozio sam ja i teške bajseve, ali preko 50km osetim sizifovski napor, kao na dvestotom kilometru vožnje laganog karbonca.
  • 0
The sea, the sea




0 članova čita ovu temu

0 članova, 0 gosta, 0 anonimnih korisnika