Jump to content


Photo

Колико јако стегнути шрафове


  • Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 vladapile

vladapile
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 475 posts
  • LocationBrus

Posted 18 April 2018 - 11:11 AM

На лули ОС дужине 60мм није означена вредност за стезање шрафова. Ја сам их притего до 4,4 Nm. Да ли је то довољно (или мало)? Имам неку од 120мм она је 9-10Nm , друга од 90мм је 5,2мах, па сам сразмерно томе ову од 60мм ставио на 4,4Nm.
  • 0

cycling is life, that's why I pedal ...


#2 Dusan011

Dusan011
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14653 posts

Posted 18 April 2018 - 11:51 AM

Vrednosti stezanja zavise od precnika srafa a ne od toga sta se steze.

 

momenti.jpg


  • 2

#3 vidak

vidak
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4579 posts
  • LocationNovi Beograd

Posted 18 April 2018 - 01:11 PM

Vrednosti stezanja zavise od precnika srafa a ne od toga sta se steze.

attachicon.gifmomenti.jpg

Valja ovo znati!!!

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
  • 0

#4 chamade

chamade
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4414 posts
  • LocationBeograd

Posted 18 April 2018 - 01:33 PM

Zatezem dok ne pocnd da pucketa.
  • 0
…oʞɐdoɐu ǝuǝɹʞ ǝu oʇsǝu ʞop oɹqop ǝɾ ǝʌs
https://picasaweb.go...208760685671353

#5 vladapile

vladapile
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 475 posts
  • LocationBrus

Posted 18 April 2018 - 02:02 PM

Vrednosti stezanja zavise od precnika srafa a ne od toga sta se steze.

attachicon.gifmomenti.jpg

Има логике. Али, на обе луле су шрафови истих димензија.
  • 0

cycling is life, that's why I pedal ...


#6 vladapile

vladapile
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 475 posts
  • LocationBrus

Posted 18 April 2018 - 02:19 PM

Има логике. Али, на обе луле су шрафови истих димензија.

Ех, слагао сам! Сада сам проверио - има разлике.
  • 0

cycling is life, that's why I pedal ...


#7 Fiery

Fiery
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2272 posts

Posted 18 April 2018 - 02:39 PM

Vrednost stezanja uvek zavisi i od toga šta stežeš, i to ne samo od lule u ovom slučaju, nego i od vrata vile i od volana. Džabe ti što će šraf ili navoj u luli da izdrži 10 Nm ako će volan od toga da se ulubi ili slomi.

 

Generalno, 4-5 Nm je neka standardna vrednost za te delove, ali vredi probati i manje za početak, pa pojačati ako dolazi do pomeranja.


  • 0

#8 bakara

bakara
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2434 posts
  • LocationnBGd

Posted 18 April 2018 - 02:58 PM

Ja imam za to jedno prosto pravilo, zatezem toliko da ne pretegnem, a najčešće nema potrebe pretezati (to je kad počne da skripi jer se tada navoji opterecuju)



Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
  • 0

#9 niipheus

niipheus
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 891 posts

Posted 18 April 2018 - 03:02 PM

Propisani obrtni momenti zatezanja su tu kako bi obezbedili da ne dodje do samoodvijanja vijaka i u velikoj vecini slucajeva su upravo zbog toga i proracunati. Velicina vijka uglavnom diktira sile kojima se opterecuje stegnuti deo i tako se regulise neophodno/maksimalno opterecenje.

 

Volan se mozda nece rotirati u lezistu lule ni sa dvostruko manjim vrednostima zatezanja od preporucenog, ali se tu povecava mogucnost da usled vibracija dodje do daljeg labavljenja spoja i na kraju do potpunog razdvajanja. Sa pravilno zategnutim vijcima ovo se svodi na minimum.


  • 0

#10 vladapile

vladapile
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 475 posts
  • LocationBrus

Posted 18 April 2018 - 03:19 PM



Vrednost stezanja uvek zavisi i od toga šta stežeš, i to ne samo od lule u ovom slučaju, nego i od vrata vile i od volana. Džabe ti što će šraf ili navoj u luli da izdrži 10 Nm ako će volan od toga da se ulubi ili slomi.


Слажем се. Највише ме брине да не зезнем врат виле (карбонска).
  • 0

cycling is life, that's why I pedal ...


#11 pavaobg

pavaobg
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1706 posts

Posted 18 April 2018 - 06:57 PM

Za karbonske delove treba koristiti namensku pastu, a za preporučenu vrednost se slažem sa Fieryem - obične se kreće u rasponu 4-6Nm.

Počneš od najniže vrednosti, poneseš imbus na vožnju pa dotežeš ako vidiš da se olabavilo

Expander za karbonske vratove je takav da vrši kontra pritisak i smanjuje mogućnost štete


  • 1

#12 Fiery

Fiery
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2272 posts

Posted 19 April 2018 - 06:22 AM

Ako postoji opasnost od odvijanja šrafova, treba koristiti odgovarajući lepak za navoje. Kod modernih, iole lakših biciklističkih delova generalno je cilj naći minimalnu silu koja drži sve na mestu - zato i postoje posebne paste koje pavaobg pominje. Takođe, zato proizvođači često navode maksimalni moment na delovima koji se stežu, tipa volana, šticni, šina sedla.

Jedna napomena, lula na vrat vile uvek ide na suvo. Mast smanjuje trenje u spoju, a karbonska pasta može da izazove abraziju između vrata vile i konusnog prstena gornjeg ležaja.
  • 0

#13 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8888 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Posted 19 April 2018 - 07:01 AM

Sila zatezanja ne služi samo zbog sprečavanja odvijanja. Veoma je važna zbog nosivosti i sprečavanja pucanja šrafa usled zamora materijala. Generalno:
premala tenzija = zamor materijala (kod karbona i, dosta manji, ali ipak prisutan rizik oštećenja stegnutog dela)
prevelika = stradanje navoja (kod karbona i velika verovatnoća oštećenja zategnutog dela)

 

Važno je i voditi računa prilikom samog zatezanja, naravno, primer kormana (od 1:16 počinje taj deo):

 


  • 0

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#14 vladapile

vladapile
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 475 posts
  • LocationBrus

Posted 19 April 2018 - 08:32 AM

Sila zatezanja ne služi samo zbog sprečavanja odvijanja. Veoma je važna zbog nosivosti i sprečavanja pucanja šrafa usled zamora materijala. Generalno:
premala tenzija = zamor materijala (kod karbona i, dosta manji, ali ipak prisutan rizik oštećenja stegnutog dela)
prevelika = stradanje navoja (kod karbona i velika verovatnoća oštećenja zategnutog dela)

Važno je i voditi računa prilikom samog zatezanja, naravno, primer kormana (od 1:16 počinje taj deo):

Коју пасту користиш за шрафове?
Гледам по нету неке бакарне за кочнице....loctite 243 i 222 (нешто слабија) ....
  • 0

cycling is life, that's why I pedal ...


#15 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8888 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Posted 19 April 2018 - 08:37 AM

Коју пасту користиш за шрафове?
Гледам по нету неке бакарне за кочнице....loctite 243 i 222 (нешто слабија) ....

 

Spoj koji se oslanja na lepak navoja je loše projektovan spoj. (Plavi) Loctite 243 ako baš mora da se lepi.

Na ono što ne traži lepljenje, stavljam pastu koja sprečava da navoji zapeknu. "Bakarna mast", ili slična. Kod spojeva koji ne trpe visoke temperature (praktično sve sem disk kočnica) koristim Famol PT pastu (link). Bele je boje, ne boje rđe kao bakarna pasta, lakše se briše sa ruku i rama :)  a funkcija joj je ista (do temperatura od 200 C ).

 

Kada se koristi montažna pasta, a proizvođač navodi silu zatezanja za suv spoj (čest slučaj), umanjiti silu zatezanja za nekih 15-20%.

Kada se koristi mast, sila se umanjuje za nekih 25 do čak 50% (kod superklizavih, sa dodatkom teflona, ili molibden disulfida) - u odnosu na silu propisanu za čist i suv spoj/navoj.

 

Kod korištenja paste (bolje), ili masti (manje dobro), podmazuju se i navoji i "lice" šrafa koje naleže na površinu koja se zateže.


  • 1

bikegremlin-logo-250x80-1.png





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users