Jump to content


Fotografije
* * * * - 3 glasovi

Kontraupravljanje (eng. countersteering)


  • Molimo uloguj se da bi odgovorio
39 odgovora na ovu temu

#21 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8888 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Postavljeno 27 April 2017 - 12:33 PM

Da ali ravnotezna tacka proizilazi iz centra mase, ne moze se ona pomerati nezavisno od centra mase. Ti ne mozes zadrzati centar mase na istom mestu, a da ubrzas u istom radijusu. Vozac ce se ili uzdici i povecati radijus ili ce se spustiti i odrzati/smanjiti radijus. Nece sigurno dati gas i ostati u istoj tacki bez bilo koje druge korekcije.

 

Centar mase je statička, a ravnotežna tačka dinamička komponenta.

 

Telo, ako ne menja oblik, ima jedan, uvek isti centar mase, koji se ne menja. Ono što se menja je ravnotežna tačka. Njen položaj zavisi od položaja samog centra mase i rezultante sila koje deluju na telo (centrifuge odnosno inercije i gravitacije).

 

Zbog toga sam ih razdvojio - logički i suštinski se ne poklapaju. Isto tako, ne poklapaju se ni poziciono, upravo zbog inercije - telo svojim pomeranjem prati, malo kasneći (usled inercije) pomeranje ravnotežne tačke.


  • 0

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#22 niipheus

niipheus
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 892 posts

Postavljeno 27 April 2017 - 12:45 PM

Njegov polozaj se ne menja u odnosu na telo, ali se menja u odnosu na relativni koordinatni sistem. Ukoliko telo okrenes, rotiras, premestis, pomera se centar mase. Da bi telo bilo u ravnotezi, centar mase mora stajati u ravnotezi odnosno da svi spoljni uticaji koji deluju na njega potiru jedan drugog i time telo ostaje u balansu. Ukoliko uneses promenu u sistem, telo ce relativnim pomeranjem dovesti svoj centar mase u ravnotezu.
  • 0

#23 Fiery

Fiery
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2272 posts

Postavljeno 27 April 2017 - 12:47 PM

Centrifugalna sila i inercija su dve kompletno razlicite stvari.

 

Razdvajate centar mase i ravnoteznu tacku bez ikakve potrebe jer sustinski da bi neko telo bilo u ravnotezi njegov centar mase mora biti u ravnoteznoj tacki, tako da nema potrebe da se te dve stvari posebno navode. 

 

Htedoh reći "inerciona sila" umesto "inercija". A ravnotežna tačka je korisna radi vizuelizacije, pošto projektuje centar mase na istu ravan sa tačkama oslonca.

 

 

U principu se slažem, ali... ali.  :)

 

Centrifuga praktično odmah, istog momenta ulazi u priču, zato CS i radi tako brzo i efikasno. Tako da, sem bukvalne, tačne pozicije (koja je dosta iskarikirana i trebalo bi da, ako ništa drugo, stoji i malo ka napred koliko se razumem), suštinski se ravnotežna tačka istog momenta pomera u levo.

 

Moguće i da grešim, razmisliću još o tome, ali to je za sad neko moje razmišljanje.

 

Zamisli to kao kada nekome iskliznu noge na ledu. Okretanjem točka, oslonac se izmešta ispod centra mase. Ako bi točak ostao okrenut desno, vozač bi samo pao pravo dole. Centrifuga ulazi u priču tek kada se točak okrene ponovo na levo da se suprotstavi padanju i usmeri kretanje u krug. Možeš da uvedeš i druge sile u priču, ali time se samo nepotrebno komplikuje model po mom mišljenju.


  • 1

#24 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8888 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Postavljeno 27 April 2017 - 12:51 PM

Zamisli to kao kada nekome iskliznu noge na ledu. Okretanjem točka, oslonac se izmešta ispod centra mase. Ako bi točak ostao okrenut desno, vozač bi samo pao pravo dole. Centrifuga ulazi u priču tek kada se točak okrene ponovo na levo da se suprotstavi padanju i usmeri kretanje u krug. Možeš da uvedeš i druge sile u priču, ali time se samo nepotrebno komplikuje model po mom mišljenju.

 

Čim zakreneš točak u stranu, ukoliko ne prokliza (kao noge na ledu, kada si svakako u problemu), bicikl istog momenta kreće da skreće u tu stranu. Istovremeno sa skretanjem, javlja se inercija - koja pomera ravnotežnu tačku na suprotnu stranu.

 

countersteering-kontraupravljanje-trag-t

 

@niipheus: Kako Fiery reče -

Jeste, tako je. I da bih objasnio zašto telo menja položaj, koristio sam pomeranje ravnotežne tačke. Mislim da se, pogotovo kod dvotočkaša u nagibu, najlakše objašnjava kako to sve fercera. :)


  • 0

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#25 Fiery

Fiery
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2272 posts

Postavljeno 27 April 2017 - 02:18 PM

Da pokušam drugačije da objasnim: prilikom kretanja u krug telo teži da nastavi da se kreće po tangenti. Na tvojoj slici, tangenta je originalna osa točkova. Kada točkovi počnu da skreću, ravnotežna tačka ostaje na tangenti - originalnoj osi.


  • 0

#26 zare

zare
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4281 posts

Postavljeno 27 April 2017 - 02:44 PM

Ala je vama dosadno prosto vam zavidim.


  • 3
.

#27 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8888 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Postavljeno 27 April 2017 - 03:08 PM

Da pokušam drugačije da objasnim: prilikom kretanja u krug telo teži da nastavi da se kreće po tangenti. Na tvojoj slici, tangenta je originalna osa točkova. Kada točkovi počnu da skreću, ravnotežna tačka ostaje na tangenti - originalnoj osi.

 

Ako pričamo i dalje o slici 5:

bicycle-fulcrum-tacka-oslonca-sr.jpg

 

 

Bicikl ide pravo (položaj A). Čim se prednji točak zakrene (položaj B), bicikl više ne ide pravo. Istog momenta se javlja centrifugalna sila koja bicikl vuče ka levo - tj. pomera se ravnotežna tačka.


  • 0

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#28 niipheus

niipheus
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 892 posts

Postavljeno 27 April 2017 - 03:20 PM

Meni nije jasno kako ce telo biti u ravnotezi ako centar mase dovedemo u ravnoteznu tacku u polozaju B. Biciklista ce u tom polozaju biti sve samo ne u ravnotezi. Cela ova diskusija, kao i ova slika, unose konfuziju u nesto sto smatram da je moglo da se dosta krace objasni bez ulazenja u centre masa i ostale zajebancije jer je stvar vise nego prosta i moze se zakljuciti skoro sve samo sa one slike motocikla u 4 tacke. Uvodjenjem ovoliko podataka ti sebi pravis problem jer se javljaju nedoumice kod citalaca, a ti koliko i sam vidis, ne uspevas da im objasnis o cemu se radi.


  • 0

#29 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8888 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Postavljeno 27 April 2017 - 03:38 PM

Meni nije jasno kako ce telo biti u ravnotezi ako centar mase dovedemo u ravnoteznu tacku u polozaju B. Biciklista ce u tom polozaju biti sve samo ne u ravnotezi. Cela ova diskusija, kao i ova slika, unose konfuziju u nesto sto smatram da je moglo da se dosta krace objasni bez ulazenja u centre masa i ostale zajebancije jer je stvar vise nego prosta i moze se zakljuciti skoro sve samo sa one slike motocikla u 4 tacke. Uvodjenjem ovoliko podataka ti sebi pravis problem jer se javljaju nedoumice kod citalaca, a ti koliko i sam vidis, ne uspevas da im objasnis o cemu se radi.

 

Ne slažem se u potpunosti. Čekam da čujem još mišljenja. Za sad ste ti i Fiery jedini koji su rekli da im nije jasno. Ozbiljno.

 

Što se ravnoteže tiče: slika objašnjava prvobitno ispadanje iz ravnoteže, izazvano kontraupravljanjem, koje dovodi do naginjanja bicikla. Kada se bicikl nagne po želji vozača, korman se vraća u položaj da prati željeni radijus skretanja, rezultanta sila centrifuge i gravitacije se poravnava sa ravnotežnom tačkom i bicikl ostaje u ravnoteži, pri željenom nagibu.

 

Ja sam to znanje sam "krao", na sto različitih mesta, niko mi to nije nacrtao, objasnio, a puno mi je pomoglo, prvenstveno na motociklu, ali i na biciklu, posebno pri većim brzinama. Ko vozi natovaren bicikl sa bisagama i napred i nazad, a mora da izbegne naglo neku prepreku, svesnom primenom kontraupravljanja može napraviti razliku između udaranja i zaobilaženja prepreke.

 

Namerno sam objasnio i celu fiziku iza toga, sa ostavljenim linkovima da se preskoči odmah na željeni deo, jer ja prvi volim da znam kako nešto radi, ne da učim kao papagaj.

 

Ako imaš vremena i volje da napraviš skraćenu, jasniju verziju, nemam ništa protiv, čak naprotiv, da stavim(o) i to na sajt, mada bih ostavio i ovu, "produženu" verziju. Tipa - koga zanima kako tačno to radi - klik na link.


  • 0

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#30 niipheus

niipheus
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 892 posts

Postavljeno 27 April 2017 - 04:08 PM

Tipa - koga zanima kako tačno to radi - klik na link.

 

Ovom logikom onda treba da napravis i clanak o tome kako se vozi bicikl. Slozices se i sam da bi to bilo nepotrebno, jer oni koje to zanima vec znaju koji su fizicki principi ukljuceni u voznju, a oni koje ne zanima, nece ni citati o fizici koja se krije iza voznje bicikla vec ce sesti i voziti. To je i razlog zbog cega opet kazem da je nepotrebno zakomplikovana prosta stvar koja se moze sazeti u pasus teksta tipa:

 

Ukoliko je potrebno napraviti naglu promenu pravca, biciklista moze pomocu kontra skretanja bolje pripremiti polozaj svog tela za taj manevar i tako dosta efikasnije izvesti skretanje. Pre samog skretanja u zeljenom pravcu, biciklista se blagim skretanjem u kontra stranu brze postavlja u polozaj za zeljeno skretanje i time dosta skracuje odziv kako bi lakse izbegao prepreku itd. Postavis ispod sliku onog motora u 4 tacke, kraj price.


  • 0

#31 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8888 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Postavljeno 27 April 2017 - 04:14 PM

Ovom logikom onda treba da napravis i clanak o tome kako se vozi bicikl. Slozices se i sam da bi to bilo nepotrebno, jer oni koje to zanima vec znaju koji su fizicki principi ukljuceni u voznju, a oni koje ne zanima, nece ni citati o fizici koja se krije iza voznje bicikla vec ce sesti i voziti. To je i razlog zbog cega opet kazem da je nepotrebno zakomplikovana prosta stvar koja se moze sazeti u pasus teksta tipa:

 

Ukoliko je potrebno napraviti naglu promenu pravca, biciklista moze pomocu kontra skretanja bolje pripremiti polozaj svog tela za taj manevar i tako dosta efikasnije izvesti skretanje. Pre samog skretanja u zeljenom pravcu, biciklista se blagim skretanjem u kontra stranu brze postavlja u polozaj za zeljeno skretanje i time dosta skracuje odziv kako bi lakse izbegao prepreku itd. Postavis ispod sliku onog motora u 4 tacke, kraj price.

 

Teško je pronaći pravu granicu i meru. Slažemo se da nema potrebe pisati kako se vozi bicikl, ali se ne slažemo koliko detaljno objašnjavati ovu temu.

 

Ima li neki bolji, jasniji i kraći članak na srpskom?

 

Ili barem na engleskom?


  • 0

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#32 vidak

vidak
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4584 posts
  • LocationNovi Beograd

Postavljeno 27 April 2017 - 04:21 PM

Ala je vama dosadno prosto vam zavidim.

+1
Taština praznine...

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
  • 0

#33 Boris_volimCorbe

Boris_volimCorbe
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1406 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 27 April 2017 - 04:21 PM

Ala je vama dosadno prosto vam zavidim.


Sto dosadno, bas se dobro zabavljaju... nego sam se ja ponadao da ce da se potuku, kad ono nista.
  • 0

#34 niipheus

niipheus
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 892 posts

Postavljeno 27 April 2017 - 04:25 PM

Naravno da se ne slazemo kad si ti ispisao referat o ovome.

 

Na vikipediji je sve objasnjeno prvim pasusom (3 reda) i sa 6 tacaka ispod koje objasnjavaju sekvence desavanja prilikom skretanja, na engleskom.

 

Sta sam hteo reci malopre, a preskocio sam. Naravno da je meni jasno sve u tekstu sto si napisao, naravno da je i Fiery upucen u ovo. Poenta je da ova pitanja/kritike koje ti dajemo jesu ono sto ce ciljna grupa za koju je ovaj tekst namenjen postaviti ukoliko krenu da citaju sve ovo i pogube se posle 3 slike, jer si uveo toliko stvari koje su za njih nepotrebne.


  • 0

#35 BikeGremlin

BikeGremlin
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8888 posts
  • LocationNovi Sad
  • Bajk:Scott Speedster

Postavljeno 27 April 2017 - 05:45 PM

Naravno da se ne slazemo kad si ti ispisao referat o ovome.

 

Na vikipediji je sve objasnjeno prvim pasusom (3 reda) i sa 6 tacaka ispod koje objasnjavaju sekvence desavanja prilikom skretanja, na engleskom.

 

Sta sam hteo reci malopre, a preskocio sam. Naravno da je meni jasno sve u tekstu sto si napisao, naravno da je i Fiery upucen u ovo. Poenta je da ova pitanja/kritike koje ti dajemo jesu ono sto ce ciljna grupa za koju je ovaj tekst namenjen postaviti ukoliko krenu da citaju sve ovo i pogube se posle 3 slike, jer si uveo toliko stvari koje su za njih nepotrebne.

 

Čekam još utisaka različitih ljudi. Proceniću onda treba li praviti posebnu, kraću verziju.

 

Inače nisam našao dobar tekst na srpskom, a na engleskom je, osim u par knjiga, dosta loše i nepotpuno objašnjeno kako tačno radi. Članak na Wikipediji je isto dugačak i pun tehničkih stvari, a kratko objašnjenje postoji i u mom tekstu, na samom početku poglavlja o kontraupravljanju.


  • 0

bikegremlin-logo-250x80-1.png


#36 Fiery

Fiery
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2272 posts

Postavljeno 27 April 2017 - 06:33 PM

Bicikl ide pravo (položaj A). Čim se prednji točak zakrene (položaj B), bicikl više ne ide pravo. Istog momenta se javlja centrifugalna sila koja bicikl vuče ka levo - tj. pomera se ravnotežna tačka.

 

Vrtimo se u krug. Ovo dalje neće biti produktivno, ako ne bude uživo   n2:drinks


  • 0

#37 shonepa

shonepa
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 321 posts

Postavljeno 27 April 2017 - 09:28 PM

Vidim da tražiš još nečije mišljenje... Nisam se ni približno toliko udubio koliko dvojca kritičara tvog texta...
Pročitao sam text, iz prve sam shvatio o čemu se radi pa jedva čekam sutra da se pozabavim time u praksi :D
Što se tiče sporne slike 5,shvatio sam njenu "poruku , a da li je tačna to ne znam...

Sent from my SM-J500FN using Tapatalk
  • 1

#38 skylab

skylab
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 602 posts

Postavljeno 27 April 2017 - 11:26 PM

Zimus dok sam vozio ciklo kros po snegu i ledu u više navrata sam iskusio kako izgleda u praksi igranje sa centrom ravnoteže, težištem, centrifugalnim, centripetalnim i ostalim silama fizike :-)

 

Tako da tekst je u suštini jasan, samo bi dodao da mnoštvo podataka kod prosečnog čitaoca, koji nije baš slušao na časovima fizike u školi, unosi samo dodatnu zabunu.


  • 2

#39 lucky_13

lucky_13
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 352 posts
  • LocationNovi Sad

Postavljeno 28 April 2017 - 05:16 AM

Da bi se shvatio ovaj princip mislim da je najjednostavnije pogledati kako voze speedway vozaci.


  • 0

#40 clapton

clapton
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 242 posts

Postavljeno 28 April 2017 - 08:14 AM

Ili da se snimi jedan POV video. :)
  • 0




1 članova čita ovu temu

0 članova, 1 gosta, 0 anonimnih korisnika