Dužina kaveza
#2
Postavljeno 27 December 2007 - 09:05 AM
#4
Postavljeno 27 December 2007 - 10:06 AM
Šalu na stranu, Sram u svojoj ponudi ima čak 3 tipa zadnjeg menjača u zavisnosti od dužine kaveza: dug ( long ), srednji ( medium ) i kratak ( short ).
Ono što je važno znati je da kraći kavezi idu do kasete 11 ili 12-32. 34 zuba je već veliki zalogaj za tu vrstu menjača. Ja ganjam XTR kratki kavez i X9 kratki i oni rade perfektno, takođe i XTR dugi ( nije bilo kratke varijante inace...) i X0 dugi. Dakle nema nikakvog krljanja pulija o kasetu i sl. što bi se moglo pomisliti kada je u pitanju kratki kavez. Ono što je Mix napomenuo stoji :
Brže menja od dugog kaveza što je i u neku ruku logično, kao i činjenica da je precizniji.nešto kompaktniji, lakši, precizniji? - i malo ga je teže pokupiti kamenom, granom, ili ivičnjakom koji je tu bio slučajno u prolazu.
Kratak kavez se masovno koristi u DH disciplini.
MTB do groba a i posle...
#6
Postavljeno 27 December 2007 - 02:30 PM
Ja bih 'rekreativno' pre uzeo dugi kavez, zbog mogućnosti da se snađe sa 'nemam snage za ovo brdo' 34-kom, a i rekreativci se ne rvu svaki čas sa drvljem i kamenjem.
Naravno, i dalje ostaje pitanje šta je 'rekreativno'.
#7
Postavljeno 27 December 2007 - 02:53 PM
#8
Postavljeno 27 December 2007 - 03:27 PM
Kratki X0 (vrlo brdski menjač) je sličan u srazmeri... ali mora da bude malo veći.
#9
Postavljeno 27 December 2007 - 03:43 PM
#11
Postavljeno 27 December 2007 - 05:37 PM
#13
Postavljeno 27 December 2007 - 06:57 PM
#14
Postavljeno 27 December 2007 - 07:10 PM
najmanji kavez a 11-32kaseta, kada se stavi na najvecu sajbnu i najmanji nazad, kavez ode pozadi, a to usporava saltanje i podlozno je kidanju opruge na kavezu, kad ga opletes.
mada lepa kombinacija delova x-0 xtr i one full titanske pedale, bike jede travu u granje
a i sa malim kavezom granje ima posla, letos, xtr960, je pretrbeo svasta za 2 sekunde ali se pokazao da je top
uletela grana u kavez i zice tocka i blokirala, sledi kopanje kocnicama i preletanje, pardon kosi hitac na l=5m mojih ledja, ali ispade kul
ako se nameri ima i da upadne grana i u najmanji sram, ja bih onu testeru sa Pavlon bajka instalirao nazad da chisti stvari ispred menjeca, a da ne pocisti nogu
#15
Postavljeno 27 December 2007 - 07:33 PM
#18
Postavljeno 28 December 2007 - 12:24 AM
Osnovna funkcija kaveza je da "mota" visak lanca,odnosno zateze ga kako ne bi landarao unaokolo.
Tj. virtualno omogucuje promenu duzine lanca koja pasuje trenutnoj kombinaciji lancanika(napred) i zubcanika(pozadi).
U kombinaciji najmanji/najmanji menjac stoji ovako:
a kod kombinacije veliki/veliki stoji ovako
Slike su kopirane iz FAQ sekcije jednog od prozivodjaca,uz sledeci text
I'm having trouble with my rear derailleur...it seems as if the chain goes slack in some gear combinations.
Catrikes use a combination of cassette (11-34) and chainrings (30-42-55) that technically exceed the limits of the rear derailleur in terms of wrap capacity. In plain English, this means that the spring-loaded arm on the rear derailleur is only able to take up so much slack in the chain; if the amount of excess chain exceeds the amount the derailleur can take up (wrap up), then the chain will go slack.
The real limits of the derailleur are a bit wider than the published limits, but chain length becomes very critical when approaching these limits. The ideal situation is shown in these photographs. It is okay to have a little bit too much chain, but it is critical that there be enough to accommodate the big cog/big gear combination. Severe damage to the derailleur, derailleur hanger and potentially even the frame could result if an attempt is made to shift into the big/big combination if there isn't enough chain.
Ako imamo kombinaciju pogona(lancanika) i kasete(zubcanika) koji recimo imaju ukupnu razliku 33z (slucaj duplog DH pogona napred i siroke mtb kasete)
zasto bi imali dugi kavez koji mota 45 zuba razlike,kada mozemo da stavimo laksi i kraci koji mota 33 zuba razlike.
A taj kraci je jos i dalje od zemlje,te smanjujemo rizik ostecenja menjaca o neke kamencine,ili kada se vozi kroz dubok kolotrag u baltu.
Predlazem da procitas diskusiju koja se svojevremeno vodila na jednom drugom forumu,
a koja se nazalost zavrsila tako sto je jedna strana u diskusiji napustila taj forum.
Ako koristis menjac sa kratkim kavezom,a imas vise lanca nego sto on moze da smota,
imas dve opcije.
Ili lanac podesavas tako da menjac radi korektno sa kombinacijama malih zubcanika,
ili ga podesavas da radi sa velikim kombinacijama.
U prvoj kombinaciji ce se desiti jedna stvar,ako nekim slucajem preteras limit menjaca,i krenes u veliki/veliki kombinacije sa nedovoljno dugim lancem:
Lanac preteze menjac,gura ga u kasetu,zatim kaseta hvata lanac i menjac i odnosi ga u pravcu svog kretanja,dakle u smeru kazaljke na satu,odnosno povlaci menajc u nazad,
a moguce i u tocak.
Kada ode u tocak,zbice se "sazvakati" kompletan menjac,i u najlaksem slucaju stradace samo menjac i mozda iskriviti koja zbica.
U tezem slucaju ce tocak okrenuti menjac za 180 stepeni,pokidati i menjac,i kuku menjaca,a moguce i ram na tom delu gde se kuka kaci,a naravno stradace i koja zbica.
U klasicnoj mtb kombinaciji 44/32/22 sa 11-32(34) kasetom to ce se desiti kada je napred lanac
na najvecem lancaniku,a pozadi poteras menjac na veci zubcanik od 24(22) zuba,
sto mu dodju bar 4 najveca zubcanika na kaseti.
Druga kombinacija je svakako mnogo manje apokalipticna,i desava se sledeca stvar:
Lanca ima dovoljno za sve kombinacije,dakle nece nikada doci do neke gore opisane lomljave,
ali ce se desavati sledeca stvar,kavez nece moci da dotegne lanac na mali/mali kombinacijama.
Bice labav i landarace naokolo.Previse labav lanac moze da znaci i da ce hteti da preskace preko zubcanika(to je ono kad lanac preskoci zubcanik na kaseti pri opterecenju,a ti zveknes kolenom pravo u volan )
Na primeru klasicnog mtb pogona od 44/32/22 zuba na pogonu i 11-34 kaseti,
i menjacem od 33 zuba kapaciteta (kratki GS kavez)
ce se lanac potpuno olabaviti u kombinacijama kada je napred na najmanjem lancaniku (22z)
a pozadi na svakom manjem od 22 zuba.
Znaci na odprilike zadnjih 5 najmanjih zubcanika na kaseti kavez menjaca nece biti u stanju da doteze lanac.
Ilustracije radi,kad se pedala to izgleda ovako (a pozadi je lanac u 6. ili 7. brzini,dakle ima jos da se labavi na manjim zubcanicima)
Nemoj da te zbuni to sto je na slici lezeci tricikl,koji ima oko 260-270 linkova lanca (mtb obicno ima 114-116 linkova)
ista stvar se desava i na obicnom bajsu,samo na manjoj duzini.
Jeftiniji menjaci hoce da imaju ionako slabiju oprugu kaveza (ja imam SRAM 3.0 i Alivio i obe opruge su zivo sranje u poredjenju sa oprugom kaveza na XT menjacu)
XT se jedva rukom rastegne koliko je jaka opruga!
A ovi vec kad predju preko polovine kapaciteta,lanac je osetno labaviji,
i skace kada teram preko neravnina,a kod klasicnog bajka i udara u donju cev zadnjeg trougla.
Takodje duzina lanca moze da se podesi i tako da radi "u sredini",znaci da recimo ne smes da odes u samo 2 najveca zubcanika,umesto na 4,
ali da na nekim od poslednjih zubcanika u kombinaciji mali/mali imas visak lanca (koje ionako mozda nikada neces koristiti)
Dakle sta,ako i do sada nisi shvatio razliku izmedju kratkog i dugog kaveza menjaca,
i cemu to sve sluzi i kako se odredjuje korektna duzina ako se zeli nesmetan rad celog sklopa,
najbolje da nam lepo kazes na cega oces da stavis taj menjac,dakle koji pogon i koja kaseta,
pa cemo da vidimo.
Ali da predpostavim da imas mtb,sa 44/32/22 pogonom,i 11-32 ili 11-34 kasetom,
na tu kombinaciju ide dugi SGS kavez sa 45 zubaca kapaciteta.
Samo on obezbedjuje pravilan rad sistema transmisije,ako je naravno sve podeseno kako treba.
Svaki kraci kavez od toga je neki kompromis.Kakav,to je na to me ko se igra sa svim tim da odluci.
A ako ce da se igra,bilo bi mu dobro da zna sa cime se igra,kako bi se izbegle nezeljene situacije.
A da,da ne bi bilo opet diskusije kakva je ranije bila,moje pisanije uzmi(te) samo kao jos jedno misljenje.
Mozes da poslusas moj savet,ili pak neki drugi.Mene bas briga.
Ja sam svoj savet,i objasnjenje dao,i i za njega stojim.
Tu su jednostavni principi funkcionisanja prenosnog sistema kod bicikla,
i svako ko je iole inteligantan ce shvatiti kako to sve radi,
ako postavi bicikla na kakav stalak,stane sa strane i blene u menjac i lanac dok rukom okrece pedale i menja brzine.
Da se budzi uvek moze,ali onda dobro treba znati sta i kako se budzi,i sta moze da se desi ako se sa necim pretera.
Ja eto,bas na jednom bajsu preterujem(a uskoro u na trajku) i imam kraci kavez nego sto treba,
ali znam sa cime se igram,i sve sam podesio tako da ne moze doci do nekih lomova cak iako se ne pazi koja se brzina bira.
Za svakog "prosecnog korisnika" preporucujem samo odgovarajuce od proizvodjaca propisane kombinacije.
Lezeci pozdrav!
~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://www.velomotion.weebly.com
http://www.randonneu...rbia.weebly.com
#19
Postavljeno 28 December 2007 - 06:15 PM
Sve price tipa "ovo sigurno ne moze", kod mene padaju u vodu, bas zbog prakse koju imam sa ovim kombinacijama niz godina.
Ne bih dalje o ovome da se rasplinjavam, na kraju krajeva, JA ih vozim i nije im nista, pa stoga i prenosim svoje iskustvo. Koliko vidim i Hari takodje ganja isto i ne zali se.
Dakle, imate i jednih i drugih, pa ko se kome kavezu prikloni!
SEDECI MTB POZDRAV
P.s. OVO je forum na kome se nikada nece spaliti na lomaci onaj ko pomene ime drugog foruma, a takodje ni biti BRISANI postovi zbog tamo nekog apsolutizma, ukoliko nisu neprikladne sadrzine podrazumeva se. Iz prilozenog se ovo da i zakljuciti.
MTB do groba a i posle...
#20
Postavljeno 28 December 2007 - 07:43 PM
"Bez teorije praksa ne bi postojala."
Kao dipl. maš. inž. moram da konstatujem da je praksa malo starija od teorije, sumnjam da je točak napravljen matematičkim proračunima. Po meni teorija je tu da pomogne i ubrza praksu, a u praksi se često pokaže da je teorija na klimavima nogama. Još kad dodamo komercijalizaciju teorije u smilsu... Ma ne, ne, ne, ne sinko to ti nikada neće raditi... jer po katalogu formirano na osnovu teorije to ne može da radi.
Mislim da je zaključak da oko teorije i prakse ne treba da bude prevelike polemike ako uzmemo u obzir da svako vozi ono što može (čitaj koliko ima para da svoju teoriju ili praksu dokaže). Teorija je super, može mnogo šta da se nauči, dođe i do novih ideja i izuzetno je dobro da postoje postovi koji se malo bave biciklističkom opremom sa aspekta teorije. Biciklističkih informacija svake vrste na srpskom jeziku nedostaje i svaka je bitna....Neko će se naći vredan da iskombinuje teoriju i praksu...ja verujem da je to dobitna kombinacija.
Mada... moram priznati da su diskusije, rasprave, posebno one "on the edge", često dovodile do nekih novih revolucionarnih rešenja... Zato....olovke i ključeve u šake, pa da vidimo neki sprski "srednji kavez" o kome ja pojma nemam. Moj sistem dobro funkcioniše i bez kaveza
1 članova čita ovu temu
0 članova, 1 gosta, 0 anonimnih korisnika