Jump to content


Fotografije

Dužina kaveza


  • Molimo uloguj se da bi odgovorio
42 odgovora na ovu temu

#1 Zorex

Zorex
  • Members
  • PipPipPip
  • 90 posts

Postavljeno 27 December 2007 - 08:12 AM

Jel može neko ukratko da mi objasni razliku između dugog i kratkog kaveza na zadnjem menjaču, ili neki link ako je već bilo reči o ovome.
Hvala unapred
Pozdrav
  • 0

#2 mixitron

mixitron
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5802 posts
  • Bajk:Moj, moj

Postavljeno 27 December 2007 - 09:05 AM

Jedan (najdonji deo menjača) je kraći od drugog. :) Ozbiljno. Prednosti kratkog kaveza su, ako se dobro sećam, što je nešto kompaktniji, lakši, precizniji? - i malo ga je teže pokupiti kamenom, granom, ili ivičnjakom koji je tu bio slučajno u prolazu. Potrebno je samo da obratiš pažnju za koji je najveći zupčanik pozadi predviđen, i da ne napraviš neku brljotinu tipa voziš na velikoj/velikoj šajbi. Mišaxtr tera kratak kavez i kaže da je odličan.
  • 0

#3 Zorex

Zorex
  • Members
  • PipPipPip
  • 90 posts

Postavljeno 27 December 2007 - 09:15 AM

Znači rekreativni standard je duži kavez?
  • 0

#4 misaxtr

misaxtr
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3059 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 27 December 2007 - 10:06 AM

Postoje razni rekreativni standardi....neko vozi poniku pa mu kavezi ništa ne znače... 8)
Šalu na stranu, Sram u svojoj ponudi ima čak 3 tipa zadnjeg menjača u zavisnosti od dužine kaveza: dug ( long ), srednji ( medium ) i kratak ( short ).
Ono što je važno znati je da kraći kavezi idu do kasete 11 ili 12-32. 34 zuba je već veliki zalogaj za tu vrstu menjača. Ja ganjam XTR kratki kavez i X9 kratki i oni rade perfektno, takođe i XTR dugi ( nije bilo kratke varijante inace...) i X0 dugi. Dakle nema nikakvog krljanja pulija o kasetu i sl. što bi se moglo pomisliti kada je u pitanju kratki kavez. Ono što je Mix napomenuo stoji :

nešto kompaktniji, lakši, precizniji? - i malo ga je teže pokupiti kamenom, granom, ili ivičnjakom koji je tu bio slučajno u prolazu.

Brže menja od dugog kaveza što je i u neku ruku logično, kao i činjenica da je precizniji.
Kratak kavez se masovno koristi u DH disciplini.
  • 0
Postavljena slika


MTB do groba a i posle...

#5 Zorex

Zorex
  • Members
  • PipPipPip
  • 90 posts

Postavljeno 27 December 2007 - 12:30 PM

Znači rekreativni standard je kratki kavez :lol:
Pozdrav
  • 0

#6 mixitron

mixitron
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5802 posts
  • Bajk:Moj, moj

Postavljeno 27 December 2007 - 02:30 PM

Pazi ovako, prešao sam šest hiljada sa tourney zadnjim menjačem na sedmofazu, i te sezone i po sam mnogo više osećao potrebu za dobrim prednjim menjačem nego za nečim jačim pozadi. :)

Ja bih 'rekreativno' pre uzeo dugi kavez, zbog mogućnosti da se snađe sa 'nemam snage za ovo brdo' 34-kom, a i rekreativci se ne rvu svaki čas sa drvljem i kamenjem.

Naravno, i dalje ostaje pitanje šta je 'rekreativno'.
  • 0

#7 spiralc

spiralc
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 170 posts
  • LocationKnjazevac

Postavljeno 27 December 2007 - 02:53 PM

Kako sam ja cuo, dugi kavez se koristi za vise brdsku voznju od kratkog kaveza. Pogledajte kavez na recimo c-recordu koliko je kratak.
  • 0

#8 mixitron

mixitron
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5802 posts
  • Bajk:Moj, moj

Postavljeno 27 December 2007 - 03:27 PM

Pa kavezi za drumaške menjače su svi ultra-kraćušni... pogledaj SRAMov 'širokopojasni' desetofaz za drum: 11-28. 16 zuba razlike. A MTBaška 11-32 koju rade kratki menjači? 21 zub razlike :)
Kratki X0 (vrlo brdski menjač) je sličan u srazmeri... ali mora da bude malo veći.

Postavljena slika

Postavljena slika
  • 0

#9 Hari

Hari
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1921 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 27 December 2007 - 03:43 PM

Vozim XTR kratki kavez za kasetom 11-32. Sve radi bez greske. Na isti menjac vozio sam 11-34 i kao sto Misa kaze prevelik zalogaj. Salta on odlicno na obe kasete, samo kad se popne na najveci pozadi (34), dolazi do tupog cangrljanja. Tada se tockic od menjaca sudara kroz lanac sa najvecim lancanikom i proizvodi taj zvuk.
  • 0

#10 misaxtr

misaxtr
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3059 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 27 December 2007 - 04:19 PM

Evo poređenja i to slikovitog...

Attached Thumbnails

  • x0 rearderailleur long.jpg
  • x0 rearderailleur medium.jpg
  • x0 rearderailleur short.jpg

  • 0
Postavljena slika


MTB do groba a i posle...

#11 mixitron

mixitron
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5802 posts
  • Bajk:Moj, moj

Postavljeno 27 December 2007 - 05:37 PM

Mda, priča o kafesima ide u ekstreme, a gde je tu (zlatna) sredina?
  • 0

#12 Hari

Hari
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1921 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 27 December 2007 - 05:41 PM

Sredina?

Kratki kavez sa drumaskom kasetom. :lol:
  • 0

#13 mixitron

mixitron
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5802 posts
  • Bajk:Moj, moj

Postavljeno 27 December 2007 - 06:57 PM

Nay brey, nego gde je u priči srednji kavez? Verovatno ima nešto što njemu smeta, čim nije isterao dugi iz upotrebe.
  • 0

#14 bozik

bozik
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 178 posts
  • LocationGornji Milanovac

Postavljeno 27 December 2007 - 07:10 PM

moze i ovo da radi samo mora duzi lanac.
najmanji kavez a 11-32kaseta, kada se stavi na najvecu sajbnu i najmanji nazad, kavez ode pozadi, a to usporava saltanje i podlozno je kidanju opruge na kavezu, kad ga opletes.
mada lepa kombinacija delova :twisted: x-0 xtr i one full titanske pedale, bike jede travu u granje 8) :twisted: 8)
a i sa malim kavezom granje ima posla, letos, xtr960, je pretrbeo svasta za 2 sekunde ali se pokazao da je top :twisted:
uletela grana u kavez i zice tocka i blokirala, sledi kopanje kocnicama i preletanje, pardon kosi hitac na l=5m mojih ledja, ali ispade kul 8)
ako se nameri ima i da upadne grana i u najmanji sram, ja bih onu testeru sa Pavlon bajka instalirao nazad da chisti stvari ispred menjeca, a da ne pocisti nogu :D

Attached Thumbnails

  • pogle ovo.jpg

  • 0
GO RIDE!!!!

#15 mixitron

mixitron
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5802 posts
  • Bajk:Moj, moj

Postavljeno 27 December 2007 - 07:33 PM

Pa vidi, uz malo lima i tehnike, mogao bi da se stavi neki branik pred menjač (samo da se uradi odgovarajući prorez za lanac, ali to bi bila još jedna od mnogobrojnih vazdušnih kočnica na bajku, čak i ako se napravi aerodinamično zakrivljen :).
  • 0

#16 bozik

bozik
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 178 posts
  • LocationGornji Milanovac

Postavljeno 27 December 2007 - 11:23 PM

sta god da se stavi lanac je zgadilja pa ce da uvuce u menjac sta mu se prohte :twisted:
  • 0
GO RIDE!!!!

#17 Ciklo

Ciklo
  • Administrators
  • 3830 posts
  • Location-= BGD =-
  • Bajk:Pinarello/Trek

Postavljeno 27 December 2007 - 11:29 PM

size matters :mrgreen:
  • 0

#18 Trajkociklista

Trajkociklista
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 480 posts
  • LocationDom mi je tamo gde mi je bi/tricikl :D

Postavljeno 28 December 2007 - 12:24 AM

Samo bih molio da se u svoj prici pomene i osnovna funkcija kaveza,i zbog cega postoje razlicite duzine.

Osnovna funkcija kaveza je da "mota" visak lanca,odnosno zateze ga kako ne bi landarao unaokolo.
Tj. virtualno omogucuje promenu duzine lanca koja pasuje trenutnoj kombinaciji lancanika(napred) i zubcanika(pozadi).

U kombinaciji najmanji/najmanji menjac stoji ovako:
Postavljena slika

a kod kombinacije veliki/veliki stoji ovako
Postavljena slika

Slike su kopirane iz FAQ sekcije jednog od prozivodjaca,uz sledeci text

I'm having trouble with my rear derailleur...it seems as if the chain goes slack in some gear combinations.

Catrikes use a combination of cassette (11-34) and chainrings (30-42-55) that technically exceed the limits of the rear derailleur in terms of wrap capacity. In plain English, this means that the spring-loaded arm on the rear derailleur is only able to take up so much slack in the chain; if the amount of excess chain exceeds the amount the derailleur can take up (wrap up), then the chain will go slack.

The real limits of the derailleur are a bit wider than the published limits, but chain length becomes very critical when approaching these limits. The ideal situation is shown in these photographs. It is okay to have a little bit too much chain, but it is critical that there be enough to accommodate the big cog/big gear combination. Severe damage to the derailleur, derailleur hanger and potentially even the frame could result if an attempt is made to shift into the big/big combination if there isn't enough chain.



Ako imamo kombinaciju pogona(lancanika) i kasete(zubcanika) koji recimo imaju ukupnu razliku 33z (slucaj duplog DH pogona napred i siroke mtb kasete)
zasto bi imali dugi kavez koji mota 45 zuba razlike,kada mozemo da stavimo laksi i kraci koji mota 33 zuba razlike.
A taj kraci je jos i dalje od zemlje,te smanjujemo rizik ostecenja menjaca o neke kamencine,ili kada se vozi kroz dubok kolotrag u baltu.

Predlazem da procitas diskusiju koja se svojevremeno vodila na jednom drugom forumu,
a koja se nazalost zavrsila tako sto je jedna strana u diskusiji napustila taj forum.

Ako koristis menjac sa kratkim kavezom,a imas vise lanca nego sto on moze da smota,
imas dve opcije.
Ili lanac podesavas tako da menjac radi korektno sa kombinacijama malih zubcanika,
ili ga podesavas da radi sa velikim kombinacijama.
U prvoj kombinaciji ce se desiti jedna stvar,ako nekim slucajem preteras limit menjaca,i krenes u veliki/veliki kombinacije sa nedovoljno dugim lancem:
Lanac preteze menjac,gura ga u kasetu,zatim kaseta hvata lanac i menjac i odnosi ga u pravcu svog kretanja,dakle u smeru kazaljke na satu,odnosno povlaci menajc u nazad,
a moguce i u tocak.
Kada ode u tocak,zbice se "sazvakati" kompletan menjac,i u najlaksem slucaju stradace samo menjac i mozda iskriviti koja zbica.
U tezem slucaju ce tocak okrenuti menjac za 180 stepeni,pokidati i menjac,i kuku menjaca,a moguce i ram na tom delu gde se kuka kaci,a naravno stradace i koja zbica.
U klasicnoj mtb kombinaciji 44/32/22 sa 11-32(34) kasetom to ce se desiti kada je napred lanac
na najvecem lancaniku,a pozadi poteras menjac na veci zubcanik od 24(22) zuba,
sto mu dodju bar 4 najveca zubcanika na kaseti.

Druga kombinacija je svakako mnogo manje apokalipticna,i desava se sledeca stvar:
Lanca ima dovoljno za sve kombinacije,dakle nece nikada doci do neke gore opisane lomljave,
ali ce se desavati sledeca stvar,kavez nece moci da dotegne lanac na mali/mali kombinacijama.
Bice labav i landarace naokolo.Previse labav lanac moze da znaci i da ce hteti da preskace preko zubcanika(to je ono kad lanac preskoci zubcanik na kaseti pri opterecenju,a ti zveknes kolenom pravo u volan :twisted:)
Na primeru klasicnog mtb pogona od 44/32/22 zuba na pogonu i 11-34 kaseti,
i menjacem od 33 zuba kapaciteta (kratki GS kavez)
ce se lanac potpuno olabaviti u kombinacijama kada je napred na najmanjem lancaniku (22z)
a pozadi na svakom manjem od 22 zuba.
Znaci na odprilike zadnjih 5 najmanjih zubcanika na kaseti kavez menjaca nece biti u stanju da doteze lanac.
Ilustracije radi,kad se pedala to izgleda ovako (a pozadi je lanac u 6. ili 7. brzini,dakle ima jos da se labavi na manjim zubcanicima)
Postavljena slika

Nemoj da te zbuni to sto je na slici lezeci tricikl,koji ima oko 260-270 linkova lanca (mtb obicno ima 114-116 linkova)
ista stvar se desava i na obicnom bajsu,samo na manjoj duzini.

Jeftiniji menjaci hoce da imaju ionako slabiju oprugu kaveza (ja imam SRAM 3.0 i Alivio i obe opruge su zivo sranje u poredjenju sa oprugom kaveza na XT menjacu)
XT se jedva rukom rastegne koliko je jaka opruga!
A ovi vec kad predju preko polovine kapaciteta,lanac je osetno labaviji,
i skace kada teram preko neravnina,a kod klasicnog bajka i udara u donju cev zadnjeg trougla.

Takodje duzina lanca moze da se podesi i tako da radi "u sredini",znaci da recimo ne smes da odes u samo 2 najveca zubcanika,umesto na 4,
ali da na nekim od poslednjih zubcanika u kombinaciji mali/mali imas visak lanca (koje ionako mozda nikada neces koristiti)


Dakle sta,ako i do sada nisi shvatio razliku izmedju kratkog i dugog kaveza menjaca,
i cemu to sve sluzi i kako se odredjuje korektna duzina ako se zeli nesmetan rad celog sklopa,
najbolje da nam lepo kazes na cega oces da stavis taj menjac,dakle koji pogon i koja kaseta,
pa cemo da vidimo.

Ali da predpostavim da imas mtb,sa 44/32/22 pogonom,i 11-32 ili 11-34 kasetom,
na tu kombinaciju ide dugi SGS kavez sa 45 zubaca kapaciteta.
Samo on obezbedjuje pravilan rad sistema transmisije,ako je naravno sve podeseno kako treba.
Svaki kraci kavez od toga je neki kompromis.Kakav,to je na to me ko se igra sa svim tim da odluci.
A ako ce da se igra,bilo bi mu dobro da zna sa cime se igra,kako bi se izbegle nezeljene situacije.

A da,da ne bi bilo opet diskusije kakva je ranije bila,moje pisanije uzmi(te) samo kao jos jedno misljenje.
Mozes da poslusas moj savet,ili pak neki drugi.Mene bas briga.
Ja sam svoj savet,i objasnjenje dao,i i za njega stojim.
Tu su jednostavni principi funkcionisanja prenosnog sistema kod bicikla,
i svako ko je iole inteligantan ce shvatiti kako to sve radi,
ako postavi bicikla na kakav stalak,stane sa strane i blene u menjac i lanac dok rukom okrece pedale i menja brzine.

Da se budzi uvek moze,ali onda dobro treba znati sta i kako se budzi,i sta moze da se desi ako se sa necim pretera.
Ja eto,bas na jednom bajsu preterujem(a uskoro u na trajku) i imam kraci kavez nego sto treba,
ali znam sa cime se igram,i sve sam podesio tako da ne moze doci do nekih lomova cak iako se ne pazi koja se brzina bira.
Za svakog "prosecnog korisnika" preporucujem samo odgovarajuce od proizvodjaca propisane kombinacije.


Lezeci pozdrav! ;-)
  • 0

#19 misaxtr

misaxtr
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3059 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 28 December 2007 - 06:15 PM

Ne boj se, OVDE se nece voditi bespredmetna diskusija, a pominjanje inteligencije vozaca je potpuno bespredmetno. kao sto si i rekao, to je jos jedno misljenje i tako ga treba i prihvatiti. OVDE se niko ne IGRA delovima, pogotovu ako su X0 ili XTR, sama cifra istih NE DOZVOLJAVA igranje...kao sto i sam kazes i ti na jednom bajsu imas slicnu kombinatoriku. Mogu da se slozim sa konstatacijom da manje iskusni vozaci mogu da se drze dugog kaveza, bas zbog iznenadnih nerezonskih siftanja.
Sve price tipa "ovo sigurno ne moze", kod mene padaju u vodu, bas zbog prakse koju imam sa ovim kombinacijama niz godina.
Ne bih dalje o ovome da se rasplinjavam, na kraju krajeva, JA ih vozim i nije im nista, pa stoga i prenosim svoje iskustvo. Koliko vidim i Hari takodje ganja isto i ne zali se.
Dakle, imate i jednih i drugih, pa ko se kome kavezu prikloni!
SEDECI MTB POZDRAV
P.s. OVO je forum na kome se nikada nece spaliti na lomaci onaj ko pomene ime drugog foruma, a takodje ni biti BRISANI postovi zbog tamo nekog apsolutizma, ukoliko nisu neprikladne sadrzine podrazumeva se. Iz prilozenog se ovo da i zakljuciti.
  • 0
Postavljena slika


MTB do groba a i posle...

#20 bounty

bounty
  • Members
  • PipPipPip
  • 154 posts

Postavljeno 28 December 2007 - 07:43 PM

Hmmm izgleda da svaka profesija ima svoj čari i svoje poroke...a bogami i svoje pošasti u vidu potrebe za ultimate istinom. Čitajući raspravu na freebiking forumu zapala mi je jedna recenica
"Bez teorije praksa ne bi postojala."
Kao dipl. maš. inž. moram da konstatujem da je praksa malo starija od teorije, sumnjam da je točak napravljen matematičkim proračunima. Po meni teorija je tu da pomogne i ubrza praksu, a u praksi se često pokaže da je teorija na klimavima nogama. Još kad dodamo komercijalizaciju teorije u smilsu... Ma ne, ne, ne, ne sinko to ti nikada neće raditi... jer po katalogu formirano na osnovu teorije to ne može da radi.
Mislim da je zaključak da oko teorije i prakse ne treba da bude prevelike polemike ako uzmemo u obzir da svako vozi ono što može (čitaj koliko ima para da svoju teoriju ili praksu dokaže). Teorija je super, može mnogo šta da se nauči, dođe i do novih ideja i izuzetno je dobro da postoje postovi koji se malo bave biciklističkom opremom sa aspekta teorije. Biciklističkih informacija svake vrste na srpskom jeziku nedostaje i svaka je bitna....Neko će se naći vredan da iskombinuje teoriju i praksu...ja verujem da je to dobitna kombinacija.
Mada... moram priznati da su diskusije, rasprave, posebno one "on the edge", često dovodile do nekih novih revolucionarnih rešenja... Zato....olovke i ključeve u šake, pa da vidimo neki sprski "srednji kavez" o kome ja pojma nemam. Moj sistem dobro funkcioniše i bez kaveza :D :D 8)
  • 0
.




0 članova čita ovu temu

0 članova, 0 gosta, 0 anonimnih korisnika