Čitao sam neki eksperiment gde su merili brzinu na nizbrdici, bez vetra, pod najsličnijim mogućim vremenskim uslovima: isti bajs, vozač, samo menjali gume. Mislim da su išli do 28, ili čak 32 mm. Svaka deblja guma je bila brža (nizbrdo). To po pitanju otpora kotrljanju. Dokazali da se na istom pritisku deblje gume brže kotrljaju (ako su istog kvaliteta, iste šare i slično).
Odličan primer. Koliko merenja su uradili, i kakvu statističku analizu su radili nad rezultatima? Da li su uzeli u obzir razliku u težinama guma? Da li je prilikom testa vozač znao koje gume vozi? Da li je onaj ko vrši merenje znao koje se gume voze za koje merenje?
Što se tiče otpora, poznato je, a i na osnovu fizike očekivano, da će guma veće zapremine pružati manji otpor pri istom pritisku nego guma manje zapremine koja je identična po svim drugim karakteristikama. Stvar je u tome što je, laički rečeno, široka guma na istom pritisku tvrdja od uske, pa se manje uleže i time se stvara manji otpor. Problem je što je takva guma i neudobnija (niko ne vozi 32-jke na istom pritisku kao 23-jke), pa cela priča pada u vodu u realnim uslovima.
Prednosti širih guma definitivno postoje, uostalom i profesionalci sve češće voze 25-ice, ali postoji granica preko koje gubici premašuju dobitke.
Uzgred, jedini razlog zašto vozim 25-ice je zato što 28-ice ne mogu da stanu na moj bicikl. Ali ja nisam trkač.