Dostupnost lakših stepena prenosa počela je sa tripl pogonima, a sada se nastavlja sa ogromnim kasetama, čak iako su tripl pogoni izašli iz mode.
Posledica toga, kod velikog broja biciklista, često bude manje snage da tako kažem. Tj. voze se laki prenosi, bez neke visoke kadence - tako da se uz brdo ide iznenađujuće sporo, bez neke visoke fizičke forme.
Za guranje visoke kadence, a da se ide brzo, potrebno je imati i mišićne snage (odnosno odnos telesne težine i mišića da bude dobar, prosto rečeno), ali i utrenirano srce & pluća.
Drugim rečima: ko nije u formi, možda će gurati i 80-90 obrtaja u minutu uzbrdo, ali u veoma niskom prenosu. Dok će biciklista u formi, na istom usponu, sa dosta težim prenosom furati istu takvu kadencu - bez da se premara.
Još opširnije:
Za vožnju većom snagom, sa manjim brojem obrtaja, više se koriste mišići. Ekvivalent toga bi bilo kretanje skokovima s obe noge, iz mesta, umesto trčanja (možda ne baš idealna analogija, ali ne pada mi bolja na pamet). Kada se mišići jednom iscrpe, često i narednog dana ne budu skroz oporavljeni, a lakše se zaradi i upala mišića (u zavisnosti od nivoa utreniranosti).
Vožnja višom kadencom ubrzava rad srca i više opterećuje srce, pluća i krvotok, ali manje opterećuje mišiće i brže ih čisti od nus-produkata njihovog rada (zbog bolje prokrvljenosti, a i jer se manje naprežu u takvom režimu vožnje). Ovo se može dosta poboljšati treningom, to je ono što se generalno zove "kondicija." U takvom režimu vožnje može se ići i dosta brzo, i to relativno dugo.
Pored svega ovoga, OK je, čak može i prijati, povremeno deo uspona izvozati "stojećki" - malo se guza i ti delovi rasterete, prokrve, ali za neko postizanje najboljeg mogućeg prolaznog vremena, za veliku većinu ljudi je bolje ići na kadencu, kada god to prenos dozvoljava, spram njihove kondicije.
Nismo svi isti - nekom je visoka kadenca i 70, a nekom je i 90 onako, može i brže. Ali generalno - ljudsko telo može obaviti veći rad u jedinici vremena (tehnički je to definicija snage), odnosno biće bolje prolazno vreme ako se ide na kadencu, čak i na usponima (pogotovo na usponima).
Ali ne ako se gura kadenca u preniskom stepenu prenosa - to znači samo da biciklista nije u baš sjajnoj formi. I tu mnogi upadnu u zamku. Ako se u laganom prenosu gura tipa 80 obrtaja u minutu, forma će ostati na istom. Ako se biciklista ne natera da u istom prenosu fura 90 i više obrtaja. Pa kad dođe do nekog praga brzine okretanja, i nabije kondiciju, vreme je za povratak na 80 obrtaja, ali u malo težem prenosu. Ko tako ne vežba, može stagnirati, ili nazadovati u formi.
Edit - da ne zaboravim:
Kada se smanji kadenca i ide na snagu, za srce i pluća ("zaduvanost" da tako kažem) to će doneti privremeno olakšanje. Ipak, svakim okretajem na snagu, s manjom kadencom, mišići se, da kažem "brzo ispucavaju" i u zavisnosti od planirane kilometraže za taj dan, može doći do neke vrste premora mišića.
S tim u vidu, obaranje kadence na 70-80 obrtaja da bi se malo došlo do daha, nije podjednako teško po mišiće, kao vožnja sa 40-50 obrtaja u minuti u relativno teškom prenosu spram brzine kretanja (i uspona & fizičke forme).
Edit 2:
Ovo što su Milovuk, Skylab, Dule i Flocus pisali u temi - u suštini je to-to, možda drugačijim rečima i iz drugih uglova, ali to je neka suština.