
Prvo, "randonnee" stil "voznje" nije takmicenje, tako da nisam siguran da bas pripada pod ovu kategoriju,
ali jeste neka vrsta "dokazivanja" i takmicenja, pre svega sa vremenom, i samom sobom.
No, poenta celog posta je da vidim da li bi bilo zainteresovanih za takve dogadjaje ovde u Srbiji.
Kako sam nameravam da ih vozim, a najblizi su u Sloveniji, ili Bugarskoj(veoma su popuparni tamo)
a ici svako malo tamo nije bas ni zgodno a ni jeftino, kontaktirao sam organizaciju Audax Club Parisien,
odnosno Brevets Rendonneurs Mondiaux sa pitanjem kako ogranizovati takve dogadjaje kod nas.
Vrlo brzo je stigao odgovor sa kratkim objesnjenjem, i sve u svemu nikakv problem, samo treba naci voljne bicikliste da te dogadjaje i voze

Mislim limita nema, mogu i dva coveka, ali ono, malo je to bezveze

No, za vas koji se mozda pitate sta je to Brevet, odnosno Randonnee, evo objasnjenja
(moj slbodan prevod clanka na Wikipediji http://en.wikipedia....revet_(cycling)
U nedostatku tacnijeg prevoda reci Randonneur (ucesnik randonnee-a) nazvacu to dugoprugas.
Dakle,
Brevet, ili Randonnee je organizovana dugoprugaska biciklisticka voznja u sportu zvanom randonneuring (recimo dugoprugastvo

Biciklista koji u ovoj disciplini moze biti zvan dugoprugasem, prati odredjenu nemarkiranu rutu,
duzine od 200 do 1400km, prateci prolazne kontrolne tacke, i mora da zavrsi celu rutu u okviru unapred predvidjenog vremena.
Ovi vremenski okviri iako ni malo laki, jos uvek dozvoljavaju da se voznja kompeltira komfornim tempom,
dakle nema potrebe za brzinama koje prave profesionalni biciklisti, niti ima potrebe sa upotrebom trkacke strategije.
Randonnee je francuska rec koja odprilike u prevodu znaci "dugo putovanje".
Brevet tacnije znaci sertifikat, i odnosi se na karticu koju dugoprugas nosi sa sobom,
i koja se pecatira na kontrolnim tackama niz odredjenu rutu,
ali se takodje i sam dogadjaj naziva tom recju (sertifikovana voznja), dakle Brevet ili Randonnee, sasvim svejedno.
U Velikoj Britaniji i Australiji za brevete se koristi izraz Audax,
a fransuski brevet klub se naziva Audax Club Parisien, sto unosi dodatnu konfuziju

Dugorpugasi se ne takmice protiv drugih biciklista, brevet je test izdrzljivosti, samostalnosti i nezavisnosti, i voznji bicikla na duge staze.
Od dugoprogasa se ocekuje da nosi sa sobom odecu za uslove koji ce ga ocekivati na voznji (hladnoca/vrucina/kisa)
rezervne delove i alate potrebne da se izvrse eventualne sitne popravke koje se mogu ocekivati na tako dugoj voznji.
Breveti cesto ukljucuju i nocnu voznju, ge je dugoprugas obavezan da poseduje svetla,
rezervne sijalice ili rezervna svetla u slucaju da primarno otkaze,
kao i reflektujuci materijal (nalepnice,narukvice, prsluci)
Nikakvi posebni bicikli se ne zahtevaju, a vecina vozaca koristi drumaske trkacke bicikle,
ili brze turing bicikle, ali takodje se vidjaju i lezeci, kao i brdski bicikli sa tankim gumama.
Obicno su svi snabdeveni sa blatobranima(u slucaju kise) kao i sa torbicama na ramu i sedistu,ili torbica na volanu, ili pak pak tregerom i manjom torbicom na vrhu.
Klasicne duzine breveta su 200,300,400 i 600 kilometara.
Uspesno zavrsiti celu takvu seriju tokom jedne godine je poznato kao "kompletiranje serije"
Dugoprugas je obavezan da kompletira takvu seriju kako bi se kvalifikovao za Paris-Brest-Paris,
ili kakav drugi 1200km+ brevet.
Dakle postoje i breveti duzi od 600km, ali ne kraci od 200km.
Organizacije doduse organizuju voznje krace od 200km pod nazivom "populaires"
takozvane popularne voznje.
Vremenska ogranicenja za odredjene duzine breveta su sledece:
200km - 13,5h
300km - 20h
400km - 27h
600km - 40h
1000km - 75h
1200km - 90h (po ozboru takodje 80 ili 84)
1400km - 116h i 40 minuta (po izboru 105:16 ili 93:20)
Paris-Brest-Paris
Pariz-Brest-Pariz je brevet od odprilike 1200km
i odrzava se na tamo-i-nazad trasi izmedju Pariza i Bresta(na Atlantiku) i nazad istom trasom.
To je najpopularniji je brevet na svetu, i odrzava se svake cetvrte godine.
Prvi PBP obrzan je daleke 1891 i najstariji je biciklisticki dogadjaj koji se jos uvek odrzava.
Poceo je kao trka za profesionalne bicikliste, ali je vremenom postao dogadjaj netakmicarskog maratonskog karaktera.
Da bi se dugoprugas uopste kvalifikovao sa PBP potrebno je da uspesno izveze celu seriju (200-600k)
u toj istoj godini kada se odrzava PBP
Serija se moze izvesti bilo kojim redosledom, ali najpopularniji nacin je redom, 200,300,400 pa 600
s tim sto se bilo koji kraci brevet moze zameniti duzim.
Dakle ako recimo propustite rani martovski/aprilski 200k mozete ga kasnije nadoknaditi sa recimo 300k(pored izvezenog redovnog 300k)
Drugi popularni 1200k+ breveti:
* BMB Boston-Montreal-Boston 1200k (USA)
* Bonifay Cheaha Challenge 1200K (USA)
* Cascade 1200 (USA)
* Gold Rush Randonnée (USA)
* Great Southern Randonnée (Australia)
* Hamburg-Berlin-Cologne-Hamburg 1500 km (Germany)
* Last Chance 1200k Randonnée (USA)
* LEL: London-Edinburgh-London 1400km (United Kingdom)
* Madrid-Gijon-Madrid 1200km (Spain)
* PAP: Perth-Albany-Perth (Australia)
* Rocky Mountain 1200 (Canada)
* Sofia-Varna-Sofia 1200km (Bulgaria)
* Super Brevet Scandinavia 1200km (Denmark, Norway, Sweden)
* VanIsle 1200 (Canada)
* Big Tour of Bavaria 1200km (Germany)
Breveti se odrzavaju pod okriljem Audax Club Parisien-a preko lokalnih organizacija koje organizuju sam dogadjaj,
i sprovode pravila ustanovljena od strane ACP.
Od strane organizatora se utvrdjuje trasa i lokacije kontrolnih tacki,
i sve se to stavlja na mapu kao i na "road book" koji dugoprugasa vodi po trasi,
po principu 20km pravo, zatim skreni desno ka mestu tom i tom,pa tim putem jos 13km, itd
a takodje mogu i na samoj trasi biti postavljeni kakvi znakovi, obelezja na putu i slicno,
kako bi se dugoprugasi lakse snalazili i pronalazili pravu rutu.
Naravno danas je tu i GPS tehnologija, te se vec spremljena ruta samo ubaci u GPS i on vas vodi gde treba

Ako dugoprugas slucajem napusti predvidjenu trasu, duzan je da se vozeci bicikl vrati na mesto odakle je sa trase sisao,
i odatle nastavi dalje predvidjenom trasom.
Nikakve precice nisu dozvoljene, i takvi slucajevi kao i drugi slucajevi krsenja pravila ce biti sankcionisani dodatnim vremenom, ili diskfalifikacijom.
Dugoprugas ne moze primati bilo kakvu pomoc od trecih lica (od drugih ucesnika breveta moze)
kako od lica, tako i od vozila, znaci ne sme niko da vam pomaze u osposobljavanju pokvarenog bicikla,
ne sme vam niko na trasi iz vozila dodavati hranu, pice i tome slicno,
a takodje je zabranjena i voznja u zavetrini drugih vozila, i bicikala koji ne ucestvuju u brevetu (samo ucesnici mogu formirati grupu u okviru saobracajnih pravila koja vaze[dakle kod nas nema voznje jedan pored drugog)
Dugoprugas moze da ima podrsku vozila, koje se mora prijaviti i registrovati,
i za koje se odredjuje posebna ruta do kontrolnih tacaka, jer ne sme da ide istom rutom kao i dugoprugas (ako se uhvati na toj trasi moguca je diskfalifikacija)
i vozilo moze podrsku davati dugoprugasu samo na predvidjenim kontrolnim tackama.
(hrana/pice/servis bicikla)
U slucaju da nastane kvar na biciklu i dugoprugas ne moze da nastavi dalje bez pomoci,
tada se poziva organizator koji obezbedjuje vozilo, ili dozvoljava nekom drugom vozilu da bicikl i dugoprugasa prebaci do najblize kontrolne tacke gde ce se bicikl servisirati,
a zatim vozilom dugoprugas vratiti na tacku do koje je stigao pre kvara, i odatle ce nastaviti dalje.
Sto se samih bicikala tice, sve je dozvoljeno ukoliko vozilo ispunjava osnovne definicije bicikla,
dakle dva ili tri tocka, pogonjeno iskljucivo ljudskom snagom, i upravljano kormanom.
Naravno podrazumeva se da je tehnicki ispravan, ima kocnice i tome slicno.
U toku noci na biciklu je obavezno minimum jedno prednje svetlo bele boje (moze i treptuce)
a pozadi je obavezno minimum jedno NEtreptuce crveno svetlo (kako ne bi iritiralo bicikliste koji voze iza)
potrebno je i dodatno opremiti bicikl reflektujucim materijalom koji se vidi i od pozadi i sa bokova,
a potreban je i reflektujuci materijal ili prsluk na samom biciklisti.
Ukoliko je prsluk zaklonjen rancem, ili je u pitanju lezeci bicikl ili velomobil,
potrebno je na druge nacine nadomestiti nedostatak reflektujuceg materijala.
Pored tih minimalnih zahteva za svetla, potrebno je imati i rezervna(ili rezervne sijalice)
kao i dovoljno rezervnih baterija ako je u pitanju svetlo na baterije.
Taj minimum svetala mora biti non stop na biciklu, i tokom dana, i ako se biciklista zatekne bez tih svetala,
bilo nocu bilo danju, sledi ostra kazna.
Reflektujuci prsluk ili pojas je obavezan samo nocu, ili u uslovima smanjene vidljivosti.
Nosenje kacige nije obavezno.
Kod duzih breveta se u okviru kontrolnih tacaka obezbedjuje mesto za spavanje,
obicno u kakvoj sali/ucionici na dusecima/podlogama sa vrecama i sl.
a dugoprugas se uz put moze hraniti u usputnim objektima,
kao i na kontrolnim tackama u okviru same organizacije, ili u okviru podrske svog vozila.
Takodje na duzim brevetima postoji i opcija za one koji nemaju podrsku vozila,
da se paketi predati na startu vozilom organizatora dopreme na zeljenu kontrolnu tacku gde ce cekati dugoprugasa da je preuzme (hrana,pice, dodatna odeca,vreca za spavanje i sl)
Kao sto je receno, uobicajenog pobenika nema, nego je pobednik svako ko uspesno zavrsi breve u predvidjenom vremenu.
Na cilju se evidentira vreme proteklo od starta, i po tom vremenu se upisuje na listu,
a ako na cilj ulazi grupa od vise biciklista, toj grupi se, kao i svima koji su pristigli u tom minutu pise isto vreme,
sto zavrsne sprinteve cini izlisnim

Za uspesno zavrsen brevet se sa popunjemom brevet kartom brevet verifikuje u Parizu,
a moguce je uz doplatu naruciti i BRM medalju.
Obicno se placa startnina u nekoj sumi koja pokriva nabavljanje brevet kartica,
kao i njihovo slanje za Pariz i nazad, kao i pokrivanje godisnje clanarine lokalne organizacije u BRM,
i za krace brevete je to obicno oko 10 eura.
I tako .. to su osnovne informacije i neka od pravila breveta.
Ako ima pitanja, slobodno pitajte

Moja ideja je kao sto sam rekao, da se kod nas organizuju breveti, radi same popularizacije takvih "maratonskih" voznji,
kao i lakse kvalifikacije dugoprugasa sa ovih prostora za vece dogadjaje kao sto je Paris-Brest-Paris koji se odrzava sledece godine,
ili 1200k Sofija-Varna-Sofija koji se odrzava svake godine i tako dalje ..
Ima li zainteresovanih da se na jesen upisemo u kalendar breveta i od sledece godine pocne zvanicno sa organizacijom i voznjama ?
Pozdrav!
