Jump to content


Fotografije

Prava lula mnogo znaci


  • Molimo uloguj se da bi odgovorio
11 odgovora na ovu temu

#1 misaxtr

misaxtr
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3059 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 14 December 2006 - 08:16 PM

Vecina vozaca misli da je njihova lula ili tip o engleski “stem” komad metala koji sluzi za fino podesavanje pravog osecaja na volanu. Ali ovaj mali deo koji spaja volan sa vrat viljuske i cini bicikl jedinstvenom celinom, cini mnogo vise od cinjenice da je vozac pravilno postavljen na biciklu. On doprinosi i tome kako se sam bicikl ponasa pri voznji u krivinama, usponima i spustu.
Ovde cemo raditi uporedno kako se bicikl ponasa sa lulama i to: 70,100,120 i 130 mm. Ovde nece biti govora o idealnom polozaju vozaca, jer se to finim stelovanjem kako sedista, sticne tako i samom duzinom lule moze dovesti do perfekcije.
Da krenemo sa 130mm lulom. Ona cini da je tezina vozaca centrirana iznad prednjeg tocka. U samoj voznji, mora se biti oprezan jer malo pomeranje volana na ovoj duzini lule proizvodi veliki efekat u pomeranju samog tocka. Takodje oprez u krivinama jer tocak ima tendenciju proklizavanja. Takodje duga lula daje osecaj pretegnutosti headset-a pri pedalanju u stojecem stavu. Uspon je zadovoljavajuci ukoliko se vozac koncentrise na drzanje volana pravo i ostane u sedecem polozaju.
Spust je druga prica. Teziste pomereno suvise napred sprecava vozaca da od downhill-a napravi pravu uzivanciju. Umesto toga mora stalno da bude na oprezu, jer jedno suvisno ili jace kocenje – i bicikl ostaje pozadi!
120 mm lula – vec stvari bivaju bolje. Osim sto bicikl gubi malo i na tezini, u krivinama je solidno sigurniji i drzi liniju voznje. Iako je poboljsanje evidentno, downhill i dalje
treba oprezno voziti, jer iako je lula kraca za 10mm ipak je i dalje to solidna duzina.
100mm lula – i neverovatno kako 20mm moze da utice na celokupan osecaj u raznim tipovima voznji. Stojece pedaliranje sa ovom duzinom lule postaje zadovoljstvo, jer bicikl mnogo bolje drzi zadati pravac. Ova duzina pomera tezinu vozaca unazad, tako da sada downhill trase mogu da se i “napadaju” ne samo odvozaju. Ova “medium size” lula stavlja vozaca u bolji polozaj sa prednjim tockom, tako da se i tu oseca poboljsanje, pogotovu kod klizavih podloga.
70mm lula iako deluje ultra kratko i izgleda “pogresno” na XC masini, preformanse uopste nisu za totalno podcenjivanje. S obzirom da ova duzina vozacevu tezinu pomera jos vise unazad, ovo se najvise manifestuje u pozitivnom smislu kod downhill trasa. Takodje, dobro se pokazala i kod stojece voznje ( out-of-the-saddle ride ).
Ono sto je najvise privuklo paznju je koliku razliku moze da napravi 10mm. Ovo naravno ne znaci da sada treba jurnuti u radnju i kupiti 4 lule u razlicitim dimenzijama! Eksperimentisati sa duzinom lule je relativno lako, u poredjenju recimo sa isprobavanjem raznih amortizera, bilo prednjih ili zadnjih. Takodje, za ovo eksperimentisanje nije neophodno da se vozi vise sati. Par krugova – i vec se vidi po polozaju i osecaju je li to-to. Takodje da napomenem i sledece: vecina lula su “dvostrane” t.j. nagib moze biti i u plusu i u minusu. Moja iskustva su takva da je kontra nagib uz pravilan izbor duzine lule dobitna kombinacija za XC voznju i takmicenje. U zavisnosti od faktora visine vozaca i velicine rama i lula od 130 ce se ponasati odlicno i obrnuto. Performanse ovde opisane su u smislu ponasanja samog bicikla.
I na kraju – ne zaboravite na ovu malu komponentu na biciklu, jer sa njenim pravim izborom ucinicete vas bicikl mnogo sigurnijim u voznji a samu voznju pravim uzivanjem.
  • 1
Postavljena slika


MTB do groba a i posle...

#2 sogli

sogli
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 403 posts
  • LocationGornji Milanovac

Postavljeno 24 December 2006 - 01:51 PM

Sto se tice mog iskustava sa lulama u potpunosti se slazem sa Misom o znacaju lule za sam kvalitet voznje, jer je lula glavna u odredjivanju polozaja vozaca.Meni najvise odgovara lula od 70mm pod takvim uglom da bude paralelna sa nablom.Ne bi preporucio karbonske lule, jer karbon nije otporan na sve sile koje se javljaju na luli i moze doci do cupanja volana iz lule i tome slicno.
  • 0
Nemanja Glisic

#3 biciklista963

biciklista963
  • Members
  • PipPip
  • 41 posts

Postavljeno 22 December 2011 - 10:56 PM

da li preporucujete lulu od 60mm na drumasa? ja imam lulu od 120mm ali mi je bas velika tj moram da se ispruzim da bih dohvatio kocnice.. pa me zanima da li ce toliko mala lula uticati na upravljanje ili tako nesto...? ili da uzimam manji ram? :idea: pozzz
  • 0
_________________________________________________

#4 djape48

djape48
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1050 posts

Postavljeno 23 December 2011 - 12:50 AM

A kakve su lule od 6cm i 4cm?
  • 0

#5 mixitron

mixitron
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5802 posts
  • Bajk:Moj, moj

Postavljeno 23 December 2011 - 06:15 AM

Tako kratke lule su namenjene spustu, a ako je potrebno toliko korigovanje položaja na nekom drugom bajku, onda je bolje promeniti ram :)

Usput, čuh da lula ne bi trebalo da bude toliko duga da 'izađe' ispred nable. Hm?

Drugo zanimljivo pitanjce: kome zaista trebaju lule promenljive geometrije i... šarena laža ili pomaže da je nekad ovako a nekad onako?
  • 0

#6 pochetnik

pochetnik
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 324 posts
  • LocationČAČAK,Srbija

Postavljeno 23 December 2011 - 07:17 AM

Usput, čuh da lula ne bi trebalo da bude toliko duga da 'izađe' ispred nable. Hm?


Tačno,a tačnije-tj.idealno bi bilo "poravnati"korman i prednju nablu,gledajući sa pozicije vozača,u normalnom,sedećem položaju za vožnju,tj.da se nabla ne vidi od kormana,da budu u liniji...

Drugo zanimljivo pitanjce: kome zaista trebaju lule promenljive geometrije i... šarena laža ili pomaže da je nekad ovako a nekad onako?


To sam se i ja uvek pitao,čak sam i vozio par godina bajk sa takvom lulom,koju naravno nisam dirao od prvog podešavanja,i koju sam zamenio jer je imala težinu punog bidona.Ako bi jedan bajk vozilo više ljudi,tada i ima neke logike.Takođe,ako može "slobodno"da se podešava,tj.ako nema unapred predviđene uglove("sistem žljebova"),i tu vidim neku logiku,može idealno da se podesi.
Ali obično se radi o modelima koji imaju 6-8 pozicija,i tada smatram da je logičnije kupiti lulu sa odgovarajućim uglom nego voziti tu skalameriju.
  • 0

#7 astrodule

astrodule
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 396 posts
  • LocationNovi Beograd

Postavljeno 23 December 2011 - 09:38 AM

Ja imam podesivu lulu i logika mi je bila da u slucaju da hocu da vozim dugo i brzo da lulu sto vise "spustim", a kad vozim opusteno, da je dignem sto vise.

Naravno uvek mi je "dignuta" sto vise :)

ps: sad sam se u stvari setio: vrat mi je kratak, pa mi je to bio nacin da sto vise dignem volan (jer nigde nisam mogao da nadjem "uspravnu" lulu)
  • 0
Per Aspera Ad Astra
http://www.dusanpopovic.com - Trčanje, bajs, planinarenje, putovanja, kuvanje...

#8 nblexel

nblexel
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1137 posts
  • LocationNovi Sad

Postavljeno 23 December 2011 - 09:57 AM

Mišo, mislim da si izostavio jedan faktor: KORMAN!

Naime, širina kormana se mora uzeti u obzir pri biranju lule. Ne prave se više samo kormani od 560mm, jel, sad su već jako česta pojava i XC kormani od 650+ mm. A širok korman isto pomera težinu napred!
Jednostavno rečeno; širok korman i kratka lula će se slično ponašati kao dugačka lula i uzan korman. (samo što ona prva kombinacija izgleda daleko više bad ass nego uzan korman) :mrgreen:
Po mom iskustvu (XC), prvo sam vozio nekoliko godina 620mm korman i 120mm lulu, i onda posle nekog vremena pazario lulu od 80mm. To je uveliko povećalo kontrolu na spustevima (kao što je i navedeno u gornjem tekstu). ALI, najveća razlika je bila kad sam uzeo korman od 680mm i lulu od 100mm (u isto vreme). Razlika je bila ogromna! Sa širim kormanom kao da sam vozio drugi bajs! MOŽDA na strmim usponima nisam mogao da pičim toliko brzo, ali zato na svakom spustu sam imao mnogo mnogo veću kontrolu!

Tako da ni ovo nije toliko jednostavno kao što se čini. :lol:


Na Pinkbike-u ima nekoliko dobrih tekstova na ovu temu, gde je detaljno objašnjeno sve o odabiru ovih delova:
Tech Tuesday - Stem Choice and Cockpit Setup
Tech Tuesday: Handlebars - How Wide Affects Your Ride

edit: sve ovo se može svesti na najobičniju fiziku. Na poluge. Sa dužom polugom možemo lakše pomerati stvari, ali je potreban veći hod poluge tj. pomeranje se može preciznije kontrolisati. Tako je i sa lulom/kormanom. Kad se oba računaju, tad već stvari postaju komplikovanije. :)



mod: ajde štemovanje da ostavimo hauzmajsterima, ovde pričamo o lulama
  • 0
Haro X6

Definition of freeride: Ride and feel free! [Richie Schley]

#9 nblexel

nblexel
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1137 posts
  • LocationNovi Sad

Postavljeno 23 December 2011 - 10:54 AM

Dobro, izvinjavam se n:sign0007 ...navikao sam da koristim "tu reč" za lulu. :mrgreen:
  • 0
Haro X6

Definition of freeride: Ride and feel free! [Richie Schley]

#10 MstrD_02

MstrD_02
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 409 posts

Postavljeno 21 January 2013 - 12:40 PM

Imam jedno pitanje, nije bas usko vezano za naslov teme, stvar je u tome da mi je oblajznuo gornji sraf lule na mestu gde se steze korman, kako da sredim to?
  • 0

#11 brko83

brko83
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2939 posts
  • LocationKV !!!

Postavljeno 21 January 2013 - 01:47 PM

Imam jedno pitanje, nije bas usko vezano za naslov teme, stvar je u tome da mi je oblajznuo gornji sraf lule na mestu gde se steze korman, kako da sredim to?


Može se srediti intervencijom razbusivanje i urezivanje novog navoja za veći šraf.....Realno rešenje,kupiti drugu lulu jer nisu skupe....
  • 0
Kupujem avid arch rival jednu ili obe celjusti!

Kupujem jedan xtr paralelogram u ocuvanom stanju(bez lufta)!

#12 MstrD_02

MstrD_02
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 409 posts

Postavljeno 21 January 2013 - 04:13 PM

Verovatno ce tako i da bude, svakako mi treba kraca lula..a ova ce u oglase po nekoj ceni..
  • 0




0 članova čita ovu temu

0 članova, 0 gosta, 0 anonimnih korisnika