Mesec Jun,vreme kada krecem na moju turu biciklom,ranije isplaniranu .Ove godine resio sam da obidjem Veneciju ali posto je voznja biciklom po Veneciji zabranjena,resio sam da do tamo odem autobusom turisticke agencije Rapsody za koju mogu da kazem sve najbolje i njenog vodica Milana.
Krenuli smo 23 Juna ,oko 17 h iz Novog Sada.Put je bio ugodan ,udoban i miran.Posto je mene interesovala samo Venecija a tura autobusom je isla nakon obilaska Venecije ka Vicenci ,Padovi ,Veroni...ja sam ostao u Veneciji a oni su dalje produzili svojom rutom.
Zasto Venecija?
Mislim da je to nekada bio centar sveta,jaka sila ,jaca cak i od mocnog Rima koji nije uspeo da sacuva svoje gradjevine a Venecija jeste.Mocna ,snazna,lukava....cilj opravdava sredstvo bio je moto venecijanaca ..i u tome su bili dobri...jako dobri tako da snaga i moc nakon svih vekova koji su prosli i dalje mogu da se osete kada se kroci na tu teritoriju.
Venecija ,grad u Severnoj Italiji, poznat po kanalima, gondolama i bogatoj istoriji, glavni grad regije Veneto i istoimene talijanske provincije Venecija od 261 362 stanovnika [1] (2011. godine). Venecija je izrasla na otocima venecijanske lagune koje su njegovi prvi stanovnici koristili kao utočište pred varvarskim naletima.
Počeci grada što se rasprostire na 117 otoka i otočića u laguni koje peščani sprud Lido štiti od vanjskoga mora počinju u 5. vijeku. Tada su od Huna progonjeni stanovnici pobegli na neke od tih močvarnih otoka. U tom skloništu začelo se vojvodstvo sa duždem na čelu (697.) i napokon se tu rodila trgovačka metropola koja je zavladala morem. Bila je posvećena svetom Marku pošto su kosti apostola doneli iz Aleksandrije. Carigrad je osvojio 1204. dužd Enrico Dandolo. Ovde se sakriva istina da je Dandolo osvojio Carigrad ne od nekog velikog ogorcenog neprijatelja ,vec od hriscana Vizantijaca.Opljackao je Carigrad ,grad prebogat materijalnim stvarima,zlatom ,srebrom umetninama,umetnoscu ..ali smetao je zato Veneciji i Zapadu jer se religijski poceo odvajati od katolicanstva i zapocinjao neku vrstu pravoslavlja..od te pljacke ,Venecija nadalje vrtoglavo napreduje a Carigrad propada .
U 15. veku bila je Venecija s više od dvesta hiljada stanovnika centar svetske trgovine i najveći lučki grad na svijetu. Raskošne građevine koje su podsećale na orijentalne uzore, postajale su sve raskošnije. Nicale su nove palače, bogato opremljene od umjetnika kao što su bili Tintoretto, Veronese, Tizian i Giorgione. To je grad sa 150 kanala i četiri stotine mostova. U to je vrijeme dosegao svoj vrhunac.
U stvarnosti Venecija još i danas izgleda kao u vrijeme svog procvata. U očima mnogih turista pretvorila se nekadanja Venecija u kameni spomenik koji valja vidjeti. Osobito su privlačne tačke Trg sv. Marka sa svojim 175 metara dugim i raskošnim prostorom, s Bazilikom sv. Marka okićenom stupovima i mozaicima, s 99 metara visokim Campanilom što stoji slobodno i s osobito impresivnom Duždevom palačom s arkadama zašiljenih lukova, a iznad svega privlači sistem kanala s gotovo četiri kilometara dugim Canalom Grande što presijeca grad u obliku golemog slova S.
U stvari, raskoš prošlosti govori o tome kako je Venecija ne samo istorijski već i materijalno umirući grad. Palače što su ih podigli na peščanom i nesigurnom tlu, na rešetki satkanoj od balvana i drvenih stupova postepeno tonu u lagunu.
Zasto Venecija ?
O Veneciji se više pisalo negoli o većini drugih gradova na svietu. Francesco Petrarca ju je 1364. opisao "bogatom zlatom, ali još bogatijom slavom", Goethe je godine 1786. mislio da se taj grad ne može usporediti ni s jednim drugim, Ernst Moritz Arndt zgražao se nad "odvratnim pogledom i mirisom", Charles Dickens je sanjario o njoj godine 1844; stvarnost Venecije nadmašuje "maštu i najdivljijeg zanesenjaka", a Thomas Mann je taj grad godine 1913. nazvao "najnevjerojatnijim od svih gradova". Zato sam ja odabrao Veneciju i nisam se prevario.
Nakon lepo provedenog vremena u Veneciji i okolini,krenuo sam put Slovenije .Divna ruta i preporuka .Italija pretopla,raj za bicikliste,Slovenija sa svojom prirodom neuporediva.....