Jump to content


Fotografije

Sram Force 2x10 recenzija


  • Molimo uloguj se da bi odgovorio
11 odgovora na ovu temu

#1 Woody

Woody
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1367 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 17 April 2022 - 10:48 AM

Pretpostavljam da većina biciklista kod nas koristi Shimano mehaniku i da će čak i početnici relativno brzo da se upoznaju sa prednostima i manama tih komponenata, zato želim da napišem svoje utiske o Sram Force grupi delova.

Posle ~10000 pređenih kilometara, ova grupa se po meni pokazala kao superiorna u odnosu na Ultegra 6600 i 6700 koje sam prethodno koristio duže vreme. Neki mehanički detalji su veoma slični među dva brenda (poredim ih jer su veoma slične konstrukcije i u mnogome kompatibilni) , neki različiti i možda pitanje navike, ukusa ili preferencije, tako da ću navesti lične utiske i mišljenje.

Počevši od ručica kočnica ili 'šamaraljki', ergonomski su veoma udobne, mada je to stvar fizonomije vozača i navike, vožnja sa rukama na gornjoj strani 'hoods' je prijatna, položaj prstiju na ručicama omogućava odlično kočenje pri manjim i srednjim brzinama, kao i menjanje brzina. Dohvat ručica je podesiv pa vozači sa raznim veličinama šake mogu da podese odgovarajući razmak od donjeg dela volana. Sam mehanizam menjača je robustan, a menjanje brzina se obavlja samo malim ručicama (double tap). Pritisak ka unutra na jedan klik prebacuje lanac na manji zupčanik, a većim pomeranjem na dva klika prebacujemo na veći zupčanik. Još većim otklonom ka unutra, trećim klikom, prebacujemo dva zupčanika odjednom (važi samo za prebacivanje na veći zupčanik zadnjeg menjača), a prednji menjač ima međupoziciju koja otklanja 'češanje' lanca o kavez menjača. Same ručice kočnica ne učestvuju u menjanju brzina (za razliku od Shimano menjača) i pomeraju se samo u jednoj ravni. Operacija je mehanički 'čvrsta', potrebno je malo više sile (ali manje pomeranja) u odnosu na Shimano delove, ali to mi nikada nije predstavljalo problem i odziv ručica je uvek bio potvrdan, nedvosmisleno znam kada i koliko sam prebacio brzina.

Čeljusti kočnica su čvrste i odlično prenose silu kočenja na točkove, mada efikasnost sistema zavisi i od paknova i kočione površine. Svakako, sam mehanički sklop je veoma kvalitetan i pouzdan, kočenje uvek odlično.

Prednji menjač (derailleur) je jednostavan, veoma sličan Shimanovom sistemu iz tih godina. Podešavanje krajnih pozicija putem dva šrafa je lako, nisam imao problema sa menjanjem brzina, sve radi pouzdano i precizno.

O pogonu ne mogu mnogo da pišem jer koristim FSA (50-34), ali pretpostavljam da nema neke razlike u odnosu na Sram, patrona je pressfit, pogon se okreće veoma lako i 'hvatanje' lanca pri promeni brzina je odlično.

Ostavio sam zadnji menjač (derailleur) za kraj jer je to najzanimljiviji deo grupe, a takođe i jedan od bitnijih, kako mehanički, tako i stilski. Kaseta (11-28) sa kojom je uparen je odlična, lagana i izdržljiva, ništa specijalno nemam da spomenem, ali sam menjač i način kako funkcioniše sistem sa kasetom je odličan. Po konstrukciji jako sličan Shimanovom, ipak po meni kvalitetniji i robusniji. U sledeća dva primera sam konstatovao koliko je dobro dizajniran. Naime, na početku jedne duge vožnje sam primetio da zadnji menjač ne radi kako treba. Stanem, pogledam, vidim da se sajla menjača razlistala i izgubila tenziju. Pošto nisam imao rezervnu, odlučim da izvučem razlistale žice, dotegnem sajlu i pokušam da završim vožnju (išao sam iz Beograda na Kosmaj i nazad, u nameštanju su mi pomogle malo iskusnije kolege, mada i oni malo napamet jer nisu to radili na Sram menjačima). Osim što je menjač izgubio pravilno indeksiranje i nije mogao da prebaci lanac na poslednji lančanik 28, sve je radilo normalno i završih vožnju bez problema. Nova sajla je sve vratila u normalu. Druga situacija je bila jedan lakši pad pri kom se iskrivila kuka menjača, a i sam kavez. Posle petljanja sa improvizovanim alatom, ispravio dam kuku donekle, ali je menjač i dalje bio u malo iskrivljenom položaju, ali je prebacivanje brzina opet bilo glatko i bez problema. Samo indeksiranje i štelovanje krajnjih pozicija je veoma lako, po mom iskustvu mnogo lakše nego na spomenutim Shimano menjačima, verovatno zbog drugačije sile povlačenja i korišćenja drugačije dužine sajle.

Ukupno, cela grupa delova je jako dobro dizajnirana i uklopljena, nisam lično merio, ali mislim da su delovi neznatno lakši od Ultegra 6700, sve radi savršeno i zahteva veoma malo održavanja i podešavanja. Cena na našem tržištu je nešto veća u odnosu na Shimano, a delove je teže naći, što je šteta jer zaista vredi dati malo više novca za bolji kvalitet delova, koji su opet jeftiniji od Campagnolovih.
  • 2
The sea, the sea

#2 Smasher

Smasher
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3197 posts

Postavljeno 17 April 2022 - 11:15 AM

Bravo, odlična recenzija. Sram mehanika je kod nas dosta nepoznanica jer je mnogo manje zastupljena i od Campagnola, a kamoli od Shimana.

Ja na jednom bajku imam komplet Sram Rival mehaniku sa izuzetkom zadnjeg menjača koji je Apex sa dužim kavezom da bi prihvatio veću kasetu. Isto je starija generacija menjača od pre desetak ili više godina a radi kao švajcarski sat, preicizno, odsečno, lako. Takođe sam imao jedan teži pad sa bajka na bok, izgrebale se šamaraljke i zadnji menjač pri padu od oko 45 do 50 na sat. Sve ispravio, opet malo menjače indeksirao, opet radi extra.

Sledeće nedelje treba da mi stigne jedan bajk koji sam kupio baš zato što ima Sram Force mehaniku a ispalo je neka smešna cena za ceo bajk, pa kad malo istestiram Force rado ću napisati i svoj utisak.

Uglavnom, ovako kako stvari stoje,ja bih uvek izabrao Sram ispred Shimana, za Campu bih razmislio jer ima najlepši dizajn.
  • 1

"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa".   H. Ford


#3 omega

omega
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3352 posts

Postavljeno 17 April 2022 - 11:54 AM

Кад смо већ код Срама, да ли постоји разлика између Срам Ривал 1 (или било која друга класа - Форс, Апекс) и Срам Ривал 22 када су у питању ручице задњег мењача у смислу да ли онс са ознаком 1 може да ради са задњим мењачем са ознаком 22? Ово оитам јер имам Срам Ривал 1 групу, а хтео бих да је претворим у двофаз куповином предњег и задњег мењача и леве шамараљке.
  • 0

#4 Smasher

Smasher
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3197 posts

Postavljeno 22 April 2022 - 05:33 PM

Neka me neko ispravi ako grešim, ali mislim da ta oznaka 1 znači da je u pitanju sistem namenjen za upotrebu sa jednim lančanikom. To znači da napred nema prednjeg menjača i menjača na levoj šamaraljci. Desni menjač nema nikakve veze sa tim i on će podjednako dobro raditi bez obzira na to šta se dešava sa prednjim lančanikom. On ima svoj hod i reaguje na povlačenje na sajle ili popuštanje....
  • 0

"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa".   H. Ford


#5 omega

omega
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3352 posts

Postavljeno 22 April 2022 - 06:37 PM

Neka me neko ispravi ako grešim, ali mislim da ta oznaka 1 znači da je u pitanju sistem namenjen za upotrebu sa jednim lančanikom. To znači da napred nema prednjeg menjača i menjača na levoj šamaraljci. Desni menjač nema nikakve veze sa tim i on će podjednako dobro raditi bez obzira na to šta se dešava sa prednjim lančanikom. On ima svoj hod i reaguje na povlačenje na sajle ili popuštanje....

Да, то је у питању, с тим да постоји разлика у конфигурацији задњег мењача, па овај са ознаком 1 неће добро радити са двофазним погоном и обрнуто, задњи 22 неће добро радити на једној шајбни.
Хтео сам још нечије мишљење у вези са шамараљком пошто заиста нема логике да она не ради нормално. Оно пто нени нема смисла је означавање шамараљке (са 1 или 22) па чак и погона. Мислим да је довољно само ознака на задњем мењачу. Ево и зашто - мој Ривал погон са једном шајбном има замењиви "паук" тако да на курблу могу да ставим две одговарајуће шајбне и да буде фактички погон 22, али са означеном јефиницом. Али Срам је тако хтео. :)
Дскле, требају ми две шајбне, задњи мењач 22, предњи мењач и кева шамараљка а вишак су шајбна (1) и Ривал (1) ручица кочнице.
  • 0

#6 IgorN

IgorN
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5457 posts

Postavljeno 23 April 2022 - 07:49 AM

Да, то је у питању, с тим да постоји разлика у конфигурацији задњег мењача, па овај са ознаком 1 неће добро радити са двофазним погоном и обрнуто, задњи 22 неће добро радити на једној шајбни.

nazalost nisam uspeo da nadjem kataloski podatak za rucice menjaca, ali..

podaci za zadnje menjace kazu da koriste isti EXACT ACTUATION sistem

bez obzira da li je predvidjen za  2x11 ili 1x11 (X-HORIZON konfiguracija) 

https://www.sram.com...odels/rd-frc-a1

https://www.sram.com...els/rd-frc-1-a2

tako da msm da bilo koja rucica moze da "usluži" bilo koji od dva menjaca iz iste serije bez obzira na konfiguraciju.


  • 0

#7 omega

omega
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3352 posts

Postavljeno 23 April 2022 - 08:57 AM

nazalost nisam uspeo da nadjem kataloski podatak za rucice menjaca, ali..
podaci za zadnje menjace kazu da koriste isti EXACT ACTUATION sistem
bez obzira da li je predvidjen za  2x11 ili 1x11 (X-HORIZON konfiguracija) 
https://www.sram.com...odels/rd-frc-a1
https://www.sram.com...els/rd-frc-1-a2
tako da msm da bilo koja rucica moze da "usluži" bilo koji od dva menjaca iz iste serije bez obzira na konfiguraciju.

Тако сам и сам мислио док нисам чуо објашњење да се та два задња мењача разликују по конструкцији која за један предвиђа да му се не мења положај ланца док се помера по ланчаницима кадете (увек стоји на једином ланчанику погона код ,,1") док је другом то омогућено и у случају јадс се ланац напред налази на мањој или већој шајбни (22). Не знам да ли сам добро објаснио :)
Углавном, било која ручица може да повлачи било који од наведена два типа мењача, али ако нису у складу са бројем шајбни, онда не раде баш како треба. Можда и није проблем на касетама са мањим бројем зуба, али са већим већ јесте. Бар сам тако схватио. Нисам успео да пронађем неко објашњење произвођача.
  • 0

#8 Smasher

Smasher
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3197 posts

Postavljeno 23 April 2022 - 10:53 AM

Mnogo toga proizvođači preporučuju da se ne kombinuje, ali u praksi radi posao. Da li apsolutno idealno ili sa manjim odstupanjima i tolerancijama, to se može znati tek nakon probe i montaže.

Ono što je Igor napisao meni ima savršeno smisla, jer se menjač pomera povlačenjem sajle i to nema nikakve veze sa prednjem lančanikom. Sa druge strane Sram ne želi da kombinujemo, nego ako poželimo da pređemo na drugi sistem, da kupimo sve pripadajuće delove za njega. Sad ko voli, nek izvoli.
  • 0

"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa".   H. Ford


#9 IgorN

IgorN
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5457 posts

Postavljeno 23 April 2022 - 03:06 PM

Тако сам и сам мислио док нисам чуо објашњење да се та два задња мењача разликују по конструкцији која за један предвиђа да му се не мења положај ланца док се помера по ланчаницима кадете (увек стоји на једином ланчанику погона код ,,1") док је другом то омогућено и у случају јадс се ланац напред налази на мањој или већој шајбни (22)

 

koliko sam shvatio, razlika je u tome sto standardni "22" zadnji menjac ima (sada vec) „klasicnu“ konstrukciju zakosenog paralelograma (slant parallelogram) sto znaci da se povlacenjem ili otpustanjem sajle gornja rolnica/točkić/lančaničić (guide pulley) istovremeno pomera i levo-desno u vodoravnoj ravni ali i ukoso dole-gore i tako se udaljava ili priblizava osovini zadnjeg tocka. Na taj nacin se pomera lanac sa jednog na drugi lancanik u zadnjem snopu/kaseti zadrzavajuci priblizno isto odstojanje gornje rolnice od lancanika u snopu/kaseti.

 

Kod zadnjih menjaca serije „1x“ sa X-HORIZON kontrukcijom, povlacenjem ili otpustanjem sajle gornja rolnica se pomera samo levo-desno u vodoravnoj ravni i uvek ostaje na (priblizno) istoj udaljenosti od osovine tocka. Tek se pomeranjem donje rolnice (tension pulley) napred-nazad, gornja rolnica (kao na klackalici) udaljava-priblizava osovini tocka i na taj nacin se odrzava priblizno isto odstojanje od lancanika u snopu/kaseti jer sto je veci lancanik donja rolnica mora vise da ide napred i kao na klackalici gornja rolnica se vise udaljava od osovine tocka.

 

Po meni to bi znacilo da zadnji menjac iz „22“ serije bi trebalo da moze da radi sa „1x“ pogonom (kao sto rade svi standardni zadnji menjaci sa zakosenim paralelogramom svih proizvodjaca) ako/kada se upare sa odgovarajucom rucicom. Sa druge strane msm da bi zadnji menjac iz „1x“ serije bi imao ogromnih problema jer bi prebacivanje lanca na prednjim lancanicima prouzrokovalo pomeranje donje rolnice i istovremeno pomeranje gornje rolnice u tolikoj meri da se ili previse udalji od kasete (prebacivanje sa male na veliku sajbnu) ili previse priblizi ili mozda cak i udari u kasetu (prebacivanjem sa valike na malu sajbnu).


  • 0

#10 Woody

Woody
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1367 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 23 April 2022 - 03:15 PM

не мења положај ланца док се помера по ланчаницима кадете (увек стоји на једином ланчанику погона код ,,1") док је другом то омогућено и у случају јадс се ланац напред налази на мањој или већој шајбни (22).


Lanac se pomera svakako, to je neizbežno. Ukošenje lanca je u praksi veće na 1x sistemima, ali svi menjači su predviđeni za isto ukošenje, nema šta tu da bude različito osim marketinga ;)
  • 0
The sea, the sea

#11 omega

omega
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3352 posts

Postavljeno 23 April 2022 - 04:47 PM

koliko sam shvatio, razlika je u tome sto standardni "22" zadnji menjac ima (sada vec) „klasicnu“ konstrukciju zakosenog paralelograma (slant parallelogram) sto znaci da se povlacenjem ili otpustanjem sajle gornja rolnica/točkić/lančaničić (guide pulley) istovremeno pomera i levo-desno u vodoravnoj ravni ali i ukoso dole-gore i tako se udaljava ili priblizava osovini zadnjeg tocka. Na taj nacin se pomera lanac sa jednog na drugi lancanik u zadnjem snopu/kaseti zadrzavajuci priblizno isto odstojanje gornje rolnice od lancanika u snopu/kaseti.

Kod zadnjih menjaca serije „1x“ sa X-HORIZON kontrukcijom, povlacenjem ili otpustanjem sajle gornja rolnica se pomera samo levo-desno u vodoravnoj ravni i uvek ostaje na (priblizno) istoj udaljenosti od osovine tocka. Tek se pomeranjem donje rolnice (tension pulley) napred-nazad, gornja rolnica (kao na klackalici) udaljava-priblizava osovini tocka i na taj nacin se odrzava priblizno isto odstojanje od lancanika u snopu/kaseti jer sto je veci lancanik donja rolnica mora vise da ide napred i kao na klackalici gornja rolnica se vise udaljava od osovine tocka.

Po meni to bi znacilo da zadnji menjac iz „22“ serije bi trebalo da moze da radi sa „1x“ pogonom (kao sto rade svi standardni zadnji menjaci sa zakosenim paralelogramom svih proizvodjaca) ako/kada se upare sa odgovarajucom rucicom. Sa druge strane msm da bi zadnji menjac iz „1x“ serije bi imao ogromnih problema jer bi prebacivanje lanca na prednjim lancanicima prouzrokovalo pomeranje donje rolnice i istovremeno pomeranje gornje rolnice u tolikoj meri da se ili previse udalji od kasete (prebacivanje sa male na veliku sajbnu) ili previse priblizi ili mozda cak i udari u kasetu (prebacivanjem sa valike na malu sajbnu).

Управо то како си објаснио. Десну шамараљку, курбле и касету бих могао да употребим, али када додам две шајбне, предњи мењач и леву шамараљку, морао бих да заменим и задњи.
  • 0

#12 IgorN

IgorN
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5457 posts

Postavljeno 23 April 2022 - 05:08 PM

... Десну шамараљку, курбле и касету бих могао да употребим, али када додам две шајбне, предњи мењач и леву шамараљку, морао бих да заменим и задњи.

 

...мој Ривал погон са једном шајбном има замењиви "паук" тако да на курблу могу да ставим две одговарајуће шајбне и да буде фактички погон 22...

msm da je laksije da prodas celu tvoju grupu i kupis odgovarajucu, tesko ces da navatas ove delove koji ti trebaju da zaokruzis pricu


  • 0




1 članova čita ovu temu

0 članova, 0 gosta, 0 anonimnih korisnika


    Bing (1)