Jump to content


Fotografije
- - - - -

Bike fitting (prilagodjavanje položaja na biciklu)


  • Molimo uloguj se da bi odgovorio
168 odgovora na ovu temu

#161 Pustolov_pb

Pustolov_pb
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 396 posts

Postavljeno 12 May 2022 - 11:58 AM

Slažem se, vrlo je čest problem sa ledjima inače. Bilo bi korisno da podeliš i svoja iskustva i zapažanja ne bi li došli do nekog zaključka eventualno koji bi bio od pomoći mnogima.

Pogotovu što si neko (izmedju ostalih) od koga se može lepo i pametno čitati i nadasve uvek pozitivno :)


  • 1

#162 IgorN

IgorN
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5444 posts

Postavljeno 12 May 2022 - 12:29 PM

... Sticna od 90mm...

nosač sedišta (šticna - seat post) ili nosač upravljača (lulica - stem)?


  • 0

#163 Dusan011

Dusan011
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14521 posts

Postavljeno 12 May 2022 - 01:58 PM

Da, mislio sam na lulu duzine 90mm. Hvala na ispravci, uzgred budi receno tamo na fruskogorskom maratonu si u poslednjem postu napisao 5. maj umesto 15.


  • 0

#164 Smasher

Smasher
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3197 posts

Postavljeno 12 May 2022 - 07:42 PM

Elem da se vratimo temi....

 

 

Kao što spomenuh, bol u leđima, pogotovo u donjem delu kičme, može biti prouzrokovan kombinacijom nekoliko faktora i ne mora automatski značiti da je problem isključivo do podešenosti bicikla, iako i u tome trebati tražiti uzrok.

 

Naime, ja sam se sa tim problem bola u donjem delu leđa počeo suočavati od kada sam počeo da vozim brdske tura sa usponima, i primetio sam da je taj neki tupi bol u donjem delu leđa, nekad sa jedne, nekad sa druge strane a nekad sa obe strane istovremeno, toliko dosadan i ponekad nepodnošljiv, da mi se često dešavalo da osetim kako imam snage u nogama, pluća me ne ograničavaju i udišem dovoljno vazduha, ali na usponu me taj bol u donjem delu leđa do te mere hendikepira da sam često morao isključivo iz tog razloga da popustim tempo, a ponekad i da stanem, siđem sa bicikla, istegnem se. Neko bi rekao da je daj bol možda prouzrokovan time što vozim drumski bicikl, gde je telo vozača povijeno ka napred a sic uvek viši u odnosu na upravljač, ali ja sam se baš iz tog razloga trudio da se na usponima što je više moguće uspravim, da se uhvatim za ravan deo upravljača i držim koliko toliko kičmu pravom, ali slabo je to šta pomagalo. Bol je bio tu pa je bio tu... Međutim, primećivao sam često u vožnjama ako bih vozio dva ili tri uspona, da se taj bol javljao na prvom usponu, da bi na drugom bio osetno slabiji, a na trećem gotovo potpuno iščezao, i tada su mi jedini faktor ograničenja bili umor i iscrpljenost...

 

Tada sam dosta čitao na temu bola u donjem delu leđa, i negde sam naišao na podatak da oko 30% vozača iz Pro Pelotona imaju povremen ili konstantne probleme sa bolovima u donjem delu leđa, samo se retko govori o tome. U suštini, radi se o tome da je položaj tela koji biciklista zauzima na sportskom biciklu (mtb, drumski) daleko od prirodnog položaja tela u kojem se ono normalno drži, Pošto je tako, potrebno je izvesno vreme da se tzv mišići podupirači naviknu da drže telo u ovakvom položaju kroz izvesno vreme, a to nije nimalo lako kada se radi o nekoj višećasovnoj ili čak celodnevnoj vožnji. Zbog toga je jako važno da biciklista ima dovoljno jake i utrenirane mišiće trbuha i donjeg dela leđa, kako bi oni što lakše držali telo u tom položaju. Kada sam to pročitao, meni je to bilo još čudnije jer sam u to vreme bio redovniji u teretani nego na biciklu, imao sam poprilično jak stomak i mogao sam da uradim bar desetak dragon fly trbušnjaka a radio sam mrtvo dizanje sa težinama i do 180 kila bez pojasa. Baš zato mi je bilo nejasno kako može biti da su mi ti mišići koji su presudni za držanje tela u takvom položaju jaki, a opet imam te bolove.

 

Shvatio sam vremenom da su snaga i izdržljivost mišića dva različita pojma. Zbog toga, da bi se povećala izdržljivost tih mišića koje podupiru položaj tela na biciklu, potrebno je raditi vežbe izdržljivosti i istazanja, više nego vežbe snage. Druga jako bitna stvar, što se i meni pokazalo efektivno, jeste da svim mišićima u čovekovom telu potrebno određeno zagreveganje, i u toku tog zagrevanja je jako bitno ih postepno opterećivati, a ne naglo i skokovito. To znači da ako će ti mišići donjeg dela leđa svakako biti opterećeni tokom vožnje, meni se pokazalo efektivno da na početku vožnje krenem lagano, i da postepno dodajem tempo kako bih negde pred brdo postigao željenu "radnu temperaturu", puls i naravno aktivaciju tih mišića, a opet ni na brdu ne treba upreti kao konj, nego postepeno dodavati tempo u skladu sa mogućnosti i osećajem koji nam telo šalje.

 

Još jedna jako bitna stvar... Za samo telo je mnogo bitno da mu se da prilika i šansa da se adaptira za neki položaj u toku neke fizičke aktivnost. To znači da što ćešće radimo tu aktivnost, to će telo bolje reagovati na nju, čak i kada to radimo u malim količinama. Većina od nas ovde su vikend ratnici i voze bicikl isključivo vikendom, ali tada nije retko da se opale duge i naporne ture od preko 100 kilometara, pa se onda opet 6 dana ne sedne na bajs. Po meni je mnogo bolja opcija probati ubaciti jedan do dva među treninga u toku radne nedelje od bar tridesetak (ako vreme dozvoljava i više) kilometara čisto da se svi ti mišiću opet aktiviraju, da se pokrene mišićna memorija. Samim tim će i telo biti bolje spremnije i bolje reagovati ne neke višečasovne vožnje koji zahtevaju da se telo dugo vremena drži u "neprirodnom" položaju... I ono jako bitno, što meni često pomaže je promena položaja u vožnji... I pri tome ne mislim samo promena načina hvata na kormanu, nego i često ustajanje i sedla, i isetazanje na samom biciklu, na primer kada se popnem na brdo pa kada kreće spust, tih prvih 30 do 50 metara je stojim skroz uspravljen na bajku i dajem vremena mišićima da se malo rastresu, regenerišu...

 

Ono najbitnije od svega... Ja ovo govorim iz ličnog iskustva o sopstvenim problemima i načinima kako sam uspeo da delimično ili potpuno sa njima izađem na kraj. Ovo ništa nije zgoreg probati, ne može da škodi, ali za neke ozbiljnije probleme, hronične bolove uzrokovane nekom povredom, bolešću, ili genetikom, kao što Serbian Spirit reče najbolje se obratiti lekaru. U svakom slučaju nije loše obratiti se lekaru i čuti njegovo mišljenje. Samo, bilo bi dobro da naletimo na nekog lekara biciklistu pa da tačno zna iz prve ruke o kakvom mu problemu pričamo. :)


  • 1

"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa".   H. Ford


#165 Smasher

Smasher
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3197 posts

Postavljeno 12 May 2022 - 07:55 PM

I dodao bih još par stvari vezano za bike fiting...

 

 

Položaj sedla je jako bitna stvar. Kao što Gremlin napisa, dosta toga počinje od njega. Mnogi ljudi voze bicikl sa sedlom čiji im oblik ne odgovara u potpunosti i nepotrebno trpe bolove misleći da je to tako normalno i tako treba. Nikad sic na biciklu neće moći da bude udoban kao fotelja, ali daleko od toga da treba da uzrokuje probleme koji čine vožnju nepodnošljivom. Pod uslovom da imate sic koji vam oblikom i širiinom odgovara, prvo na šta treba obratiti pažnju je visina sedla. Ako imate problem sa leđima, vrlo je moguće da je sic previše podignut te da se prilikom okretanja pedala kukovi pomeraju više nego što je potrebno pa to uzrokuje bol u mišićima. Ako je sedlo prenisko, to će se uglavnom reflektovati bolom u kolenima. Ako je sic previše nagnut ka dole, biciklista će previše klizeti ka napred i bespotrebno opteretiti ruke na upravljaču, ako je sedlo previše podignuto uvis, praviće pritisak na prostatu. Dosta toga počinje i završava se sa sedlom,

 

Nemojte birati preagresivan bicikl za svoje potrebe. Danas je prisutan trend da se kopiraju profesionalci i položaj koji zauzimaju na biciklu uzima se kao imperativ. Jesu oni efikasni i aerodinamični na biciklu, ali mi ne znamo ili zaboravljavamo da oni mnogo toga rade i van bicikla, da bi telo moglo sve to bez većih problema da izdrži a voze i kilometraže koje nama deluju nestvarno. Ako se ne trkate i ne pokušavete da oborite neke rekorde, rađe birajte bicikl koji ima manje agresivnu geometriju, gde je manja razlika u visini između sica i kormana. To pogotovo važi za drumske bicikle gde najčešće viđamo kako ljudi danas voze relativno male ramove naspram svoje visine, ogromna je razlika u visini sedla i kormana i izgledaju baš "profi" dok su na biciklu. Ali zato provode 90% vremena na "hudovima" ili gumama šamaraljki umesto u dropovima, iako je u dropovima najbolji položaj tela za drumskog biciklistu. Zato je po meni bolje imati bicikl sa manjom razlikom u visini sica i kormana, pa ako nam treba još aerodinamike i brzine, vozićemo češće na dropovima, ili možemo da spustimo korman još niže skroz do rama skidanjem spejsera, a ako nam je tako neudovno, opet možemo sve da vratimo u početni položaj. Kada je ram sam po sebi preagresivan i mali, nema tu mnogo neke korekcije.

 

Dužina lula i dohvata kormana je bitna stvar. Ako se osećate rastegnuto na biciklu, probajte sa kraćom lulom, ako se osećate zgrčeno, probajte sa malo dužom. Međutim, moj savet je da idete postepeno sa ovim promenama, jer jedan centimetar kraća ili duža lula mnogo znači... Ako ste podigli lulu skroz koliko može da i dalje imate osećaj da vam je korman prenizak, možete da okrenete lulu naopačke ili da kupite neku lulu koja ima pozitivan ugao. Ona će umnogome podići visinu kormana i položaj tela će biti udobniji... a ako vremenom "uđete u formu" i telo se navikne na položaj sa više stresa, lako ćete opet okrenuti lulu na drugu stranu, spustiti je do kraja i napraviti "aero" položaj...

 

To su sve neke stvari koje većina koja vozi bicikl duže već odavno zna, ali nije loše ponoviti sve to zarad nekih koji tek ulaze u sport i ovakve informacije bi mogle da budu od pomoći....


  • 3

"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa".   H. Ford


#166 Serbian_SPIRIT

Serbian_SPIRIT
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1060 posts
  • LocationMeckenheim

Postavljeno 13 May 2022 - 09:05 AM

Slažem se, vrlo je čest problem sa ledjima inače. Bilo bi korisno da podeliš i svoja iskustva i zapažanja ne bi li došli do nekog zaključka eventualno koji bi bio od pomoći mnogima.
Pogotovu što si neko (izmedju ostalih) od koga se može lepo i pametno čitati i nadasve uvek pozitivno :)

Ako imate problem sa leđima od ranije zauzimanja položaja koji vrši pritisak na prethodno nastalu promenu, nastala kao posledica čestog i/ili dugotrajnog zauzimanja ne fiziološkog položaja tela/dela tela (degenerativnu) ili usled bolesti (patološku), može izazvati pojačavanje bola.
Degeneracija ide progresivno i najčešće ne daje bolove u početku. Nastanak bola se javlja u kasnijem periodu i često je praćen sa simptomima kao utrnulost i/ili mravinjanje (senzibilni ispadi) ili težim slučajevima obamrlost uda (prst/šaka/ruka stopalo/noga (motorički ispad)).

Rešenje su vežbe ALI posle umirenja upale I stručno nadgledane. Svako može da vežba ali retko ko to radi pravilno vidi sebe dok vežba da može da se ispravi.

Sent from my SM-N960F using Tapatalk
  • 1

And now something completely different
 

https://www.youtube....d8weJKBVCnAPfgx


#167 Pustolov_pb

Pustolov_pb
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 396 posts

Postavljeno 13 May 2022 - 10:27 AM

Lepo, kvalitetno i korisno zborite momci. 

Valja znati, pogotovo kolegama na početku biciklističke priče. 

 

@ Serbian_SPIRIT

Nemam od ranije nikakvih problema sa ledjima čak šta više ovo setovanje pozicije (lula, korman, sedište, pedale) je isto već dve godine a tek sada mi neodgovara. 

Već sam spustio malo sedište i za 1 cm "skratio" lulu, videću da li će biti bolje, za sada čini mi se da jeste. Čekam vikend da opletem 3-4h neprekidne vožnje da vidim realno kako stvari stoje  


  • 0

#168 zare

zare
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4266 posts

Postavljeno 13 May 2022 - 02:35 PM

Ako čekaš vikend da opleteš vožnju to ti je već pola dijagnoze ;).


  • 1
.

#169 Pustolov_pb

Pustolov_pb
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 396 posts

Postavljeno 13 May 2022 - 03:42 PM

Moralo je tako ove nedelje zbog obaveza, na žalost.

Vožnje i sezona tek predstoje, vreme je pred nama.


  • 0




0 članova čita ovu temu

0 članova, 0 gosta, 0 anonimnih korisnika