Jump to content


Fotografije
- - - - -

Bike fitting (prilagodjavanje položaja na biciklu)


  • Molimo uloguj se da bi odgovorio
168 odgovora na ovu temu

#1 Milan777

Milan777
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1113 posts

Postavljeno 09 August 2021 - 09:12 AM

Tema koja zaslužuje poseban tretman pa zbog kvaliteta citirao bi post Bax

"http://bikeretrogrou...-positions.html

 

Dalje, koga mrzi da cita ceo clanak, evo ga sledeci zanimljiv deo:

 

I found an interesting article on Dave Moulton's Blog: Frame Design Then and Now. (Dave built the bike I recently added to my collection, seen here). Dave Moulton is about as knowledgable as anyone can be about racing bike design, and in his article he describes how frame design has changed in the last few decades. He confirms that racers of the past rode in a more upright position compared to now, with their bars higher in relation to their saddles. As Dave explains, that change is at least partly due to changing bottom bracket height.

The way he describes it, racing bikes once had much lower bottom brackets than today. His own racing bike from the 1950s had a BB height of 23.5 cm. A similar bike today would have a BB height of 27 cm. (a difference of about 1 1/2 inches). Raising the BB leads to a higher saddle, as the saddle will be raised for proper leg extension. However, the handlebars and stem do not necessarily get raised by the same amount. When the BB is lower, the seat ends up being lower in relation to the bars. On smaller frames, particularly, there is a limit as to how low one can practically get the bars, as the wheel size and fork length are "fixed" measurements regardless of frame size. Interesting to note, at the end of that article, Dave concludes that the racing position one used to see in decades past is probably a good position for recreational riders today."


  • 0

#2 Gadjan

Gadjan
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4653 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 09 August 2021 - 12:59 PM

Po mom skromnom mišljenju fitting je dobra i korisna stvar ali ima smisla tek ako si baš ozbiljno zagrizo i voziš jako te ti znači svaki procenat efikasnosti, ili bar voziš jako mnogo pa da bude što optimalnije.

Jer to su finese, milimetri, par stepeni u uglovima, traži se idealan položaj. A sasvim dobra i ugodna pozicija može lako da se prilično dobro podesi i na osećaj i uz malo probe, eksperimentisanja, praćenja smernica ili konsultovanje nekog iskusnijeg. Tako i najveća većina i dalje vozi, sa sopstvenim fitingom. :) i prelazi se puno u daljinu i visinu bez ikakvih problema.


  • 0

#3 Milan777

Milan777
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1113 posts

Postavljeno 09 August 2021 - 01:43 PM

Kada razgovaram sa ljudima istu tu većinu bole ledja na 50om km, ovu drugu sedalni deo posle 2h vožnje, ovu treću ruke itd (a nekoga ništa :) ) Kada se ljudi otvore tj zamerne razgovor o tome tek vidim koliko je bitna i česta tema. Gotovo više od pola se na nešto žali posle 4h vožnje što nije malo km, ne kažem.
To sam otkrio kada sam se ja žalio kolegama na donji deo ledja (donja trećina kičme) posle oko 60km gde su i oni meni na nešto drugo. Promenio sam poziciju posle i istraživao i posle 7 - 8 pomeranja našao položaj. Posle sam i menjao korman itd, dok je jedan kolega čak i platio da ga pozicioniraju.
  • 4

#4 milovuk1967

milovuk1967
  • Members No Voting
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1239 posts

Postavljeno 09 August 2021 - 01:54 PM

Problem je sto ljudi kupe dobar bicikl i misle da je to dovoljno, da ce on ici sam, a onda sledi razocarenje. 

 

 Bicikli pogotovu oni sa race geometrijom, zahtevaju i biciklistu koji moze da proprati takav bicikl. Njihova geometrija je obicno pravljena da ima sto manji otpor vazduha, duzu gornju cev, duze lule cesto postavljene u minus i sl, a onda kod nedovoljno utreniranih ljudi, nastaju problemi.

 

Vozio sam sa ljudima sa dobrim biciklima i vise  su imali problema sa rukama, vratom, ledjima nego sa nogama. 

Jednostavno to je proces odrastanja, bicikla i bicikliste, kako se napreduje sa treninzima i formom, tako treba razmisljati o tome. Kada se dodje u top formu i kada se stekne dovoljno iskustva, onda mnogo znace i 5 mm sediste vise ili nize , a da ne pricamo o drugim stvarima.

 

 Ali pre svega dosta voznje i iskustva.


  • 0

#5 zare

zare
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4264 posts

Postavljeno 09 August 2021 - 01:55 PM

Možeš da plaćaš koliko hoćeš, nema tih para koje će te namestiti idealno dok sam ne shvatiš koja pozicija ti odgovara, Teorija i praksa su 2 potpuno različite stvari.

Fitting je za one koji već mnogo znaju a nešto malo im fali ili hoće nešto da promene. 


  • 3
.

#6 Smasher

Smasher
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3197 posts

Postavljeno 09 August 2021 - 03:14 PM

Taj problem kod odabira bicikla svakako postoji, odnosno što rekoste pre mene, mnogi biraju preagresivan bicikl u odnosu na svoju formu i sposobnosti. Ja uvek kažem da je bolje odabrati bicikl sa endurace geometrijom gde je mnogo manja razlika u visini kormana i sedla, pa se što Gađan kaže, češće voziti u dropovima zarad aerodinamike nego obrnuto.

Što se nekih problema i bolova u donjem delu leđa tiče, i ja sam ih imao i mogu otvoreno priznati da i dalje pomalo imam ali daleko manje. Problem se javljao kada uprem na brdu ili čak i na ravnom kad se trudim da održim neki jači tempo. Počne neki tup bol ponekad samo na jednoj strani leđa a ponekad sa obe strane. I taj bol me je toliko nervirao jer se javljao daleko pre nego što osetim da ostajem kratkog daha ili da noge i kvadricepsi gore. Čitao sam dosta na tu temu i onda sam shvatio da biciklista mora imati jake mišiće trupa, stomaka i donjeg dela leđa da bi oni podržali telo u tom položaju. Onda mi stvari još više nisu bile jasne jer svakako nemam slab ni trup ni donji deo leđa. Mogu da izdržim u plank poziciji bez problema nekoliko minuta a mislim da i sad mogu minimum 10 do 15 dragon fly trbušnjaka. Radio sam i neke vežbe istezanja i svašta nešto ali najviše je pomogao onaj najjednostavniji trik - spuštanje sica nekoliko milimetara. Najpre je to bilo 2 do 3 milimetra a potom još toliko i od tada sam se preporodio. Nisam mogao da verujem je visina sica toliko bitna za donji deo leđa, i iako već godinama vozim, totalno sam zanemario jedan tako bitan aspekat podešenosti. Sada tog bola u donjem delu leđa gotovo da nema, to jest javlja se ali tek onda kad uprem u neka brda preko 10% i to se javlja isključivo kao propratna posledica napora, bola u kvadricepsima i butinama i ubrzanog disanja. To mi već deluje normalnije i sa tim mogu da živim. :)

Inače, kod sportske vožnje drumskog bicikla posle 4 sata ja smatram da nešto mora da boli. Ko traži "udobnost" na drumašu pogrešio je tip bicikla. Bitno je da taj bol dolazi sa pravog mesta, dakle noge, a da ovi propratni bolovi budu minimalni, nikako dominantni.
  • 1

"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa".   H. Ford


#7 Fiery

Fiery
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2272 posts

Postavljeno 09 August 2021 - 04:42 PM

Sad za sledeći stupanj probaj da nađeš položaj u kom će gluteusi da gore koliko i kvadricepsi ;-)
  • 0

#8 flocus

flocus
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 709 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 09 August 2021 - 04:53 PM

Nisam verovao koliko promena položaja pločica (cleats) menja osećaj u vožnji. Zadnje lože skoro nisam koristio dok nisam povukao pločice nazad, ka peti. Velika razlika, a svega par mm pomeranja.
I dalje tražim savršen položaj, možda i padne bike fit u nekom trenutku. Ako imate iskustva sa nekim (dobra ili loša), podelite ili ovde ili u privatne poruke ako je ovde zabranjeno.
  • 0

#9 Smasher

Smasher
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3197 posts

Postavljeno 09 August 2021 - 04:56 PM

@Fiery


Hm... Neki konkretan predlog za taj položaj? :)
  • 0

"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa".   H. Ford


#10 zare

zare
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4264 posts

Postavljeno 09 August 2021 - 10:03 PM

Sad za sledeći stupanj probaj da nađeš položaj u kom će gluteusi da gore koliko i kvadricepsi :wink:

 

Sedište napred-nazad. Verovatno nazad. Ali ne treba preterivati jer pomeranje u nazad dovodi do većeg savijanja leđa.

 

Nisam verovao koliko promena položaja pločica (cleats) menja osećaj u vožnji. Zadnje lože skoro nisam koristio dok nisam povukao pločice nazad, ka peti. Velika razlika, a svega par mm pomeranja.
 

 

Koliko god se činilo malo, svaki milimetar u bilo kom smeru se oseća kod bilo kog podešavanja a posebno za pločice. Jedan milimetar na pločicama je velika a 2 mm ogromna promena. Zato profesionalci imaju popisane sve mere koje su im bitne i svaki bicikl se podešava potpuno isto u mm. 


  • 0
.

#11 bockokg

bockokg
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1029 posts

Postavljeno 09 August 2021 - 11:14 PM

Ne znam sa svojih 172 sednem na scott adicta a ns njrmu piše L 56cm i potpuno mi odgovara, a sam ram izgleda tako i po merama da je M, ma čak i S za neke druge ramove. Ne znam stvarno više oko ramova ništa dok se ne sedne i proba...

Adict 56, mali ram baš mali i na oko se vidi da je mali, TT je malo, nzm. Jel primetio neko? Ili grešim.


  • 0

#12 MI1966

MI1966
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1817 posts

Postavljeno 10 August 2021 - 05:13 AM

Ja imam problem što mi trne desno stopalo, palac i još 2 prsta i jagodica (jel se tako beše zove?) ispod.
Dosta sam eksperimentisao dok nisam zaključio da mi je izgleda desna noga kraća od leve za par milimetara... :D

Visinu sedišta podesio sam prema levoj nozi (ona mi je jača), tako da je ta visina previše za desnu nogu. Nekad stavim "spejser" u desnu patiku (deo uloška, samo za prednji deo stopala), nekad ne stavim, i tako... :)
  • 0

#13 Boris_volimCorbe

Boris_volimCorbe
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1386 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 10 August 2021 - 07:29 AM

Mićo, jesi li siguran da je baš to u pitanju? Ne kazem da nije, nego ja imam donekle slican problem a zakljucak mi je poprilicno drugaciji tj razlog za trnjenje je mnogo jasniji i ocigledniji od 2mm krace noge...

Elem, meni na duzim voznjama umeju da utrnu oni najmanji prsti na desnoj nozi, znaci mali, domali a mozda i srednji (ne znam tacno). Kod mene je problem u tome sto u voznji, pre ili kasnije, desno stopalo rotiram ka spolja taman toliko da mi dva najmanja prsta nemaju dovoljno jaku potporu od strane pedale i onda to krene da trne. Cim stopalo vratim u pravilan polozaj trnjenje prestane, ali ocigledno da imam stopalo koje baca na stranu...

Rekoh, posto vozis duge relacije a vozis u obicnoj obuci bas kao i ja (znaci djon nije obavezno tvrd kao kod bici obuce), mozda da obratis paznju da mozda ne drzis stopalo tako da ti palac "visi" tj da je prejak pritisak dela pedale na neku tacku u blizini njegovog korena kuda prolaze nervi... Mozda i nije ali eto da znas da i takva stvar moze da zeza


  • 0

#14 chamade

chamade
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4412 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 10 August 2021 - 08:24 AM

Čest uzrok trnjenja stopala je upravo u obući sa mekanim djonom.
Obične patike mogu na neke široke MTB pedala a za uže ipak je poželjno imati biciklističku obuću.
  • 0
…oʞɐdoɐu ǝuǝɹʞ ǝu oʇsǝu ʞop oɹqop ǝɾ ǝʌs
https://picasaweb.go...208760685671353

#15 Gadjan

Gadjan
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4653 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 10 August 2021 - 08:32 AM

Ne znam sa svojih 172 sednem na scott adicta a ns njrmu piše L 56cm i potpuno mi odgovara, a sam ram izgleda tako i po merama da je M, ma čak i S za neke druge ramove. Ne znam stvarno više oko ramova ništa dok se ne sedne i proba...

Adict 56, mali ram baš mali i na oko se vidi da je mali, TT je malo, nzm. Jel primetio neko? Ili grešim.

Koji addictt iz koje godine? Možda tebi odgovara ili ti se čini da odgovara ali pogledaj tabelu proizvođača šta piše za L 56 ram.

Ja sam visok 179, vozim addict iz 2010. godine M ram, 54 cm i sa 10cm lulom ako ne koristim kompakt volan, bicikl i dohvat do šamaraljki su mi predugački, baš mi smeta. I subjektivno se oseća a i objektivno se to vidi. Dok je bio compact volan koji ima kratak reach 7-8 cm sve je bilo taman, nakon što sam stavio malo duži (tj normalan volan) baš je neprijatno predugačak dohvat te će morati da se stavi kraća lula, bar 9 cm ako ne i 8.5 ili 8.


  • 0

#16 Smasher

Smasher
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3197 posts

Postavljeno 10 August 2021 - 09:00 AM

@Gadjan


Pošto si u prethodnoj temi spomenuo da voziš 3 sata u dropovima te da si pronašao svoj idealan položaj, možda ne bi bilo loše da slikaš svoj bajs sa strane i okačiš fotku da se vidi otprilike kakav to bike fit vodi do otprilike idealne pozicije. Naravno, to ne mora da bude pravilo za sve, nego okvirno neka smernica kako bi trebalo da izgleda, mada je jasno da udobna pozicija na duže vreme nije posledica samo bike fit-a nego i kombinacije dobre podešenosti bicikla i dobre forme bicikliste.
  • 0

"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa".   H. Ford


#17 Gadjan

Gadjan
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4653 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 10 August 2021 - 09:16 AM

Pa ne znači ništa slika bicikla ništa tu nema da se vidi, uobičajeno podešen bicikl kako i mnogi drugi voze, vrat vile nije previše skraćen, a šamaraljke preferiram blago uzdignute za stepen dva. Plitak volan ali na žalost nije kompakt, ima duži reach te trenutno nije idealno podešen, kao što rekoh treba da dođe kraća lula od 9 cm kad nabavim. Ali želeo sam taj karbonski volan, na žalost nije postojala mogućnost izbora da ima i kratak reach, nego ga prave takvog i nema biranja.

Dok je bio aluminijumski kompkat volan bilo je sve perfekt. Tako da sada sigurno to nije idealna pozicija uvek može bolje, ali kažem u smislu visine i dubine volana to je to čim može dugo da se vozi dole bez ikakvih problema, za razliku od Fudžija gde je drop neupotrebljiv jer je bicikl niži agresivniji, vrat vile kraći, ram stariji te mu je head tube kraći, a volan onaj grozni prevaziđeni ergo, dubok a oblik mu je krš.

Na adiktu kao što rekoh uz ovaj volan lula mi je predugačka bar centimetar te je u dropovima iako je niža pozicija čak udobnije nego u šamaraljkama jer su dropovi bliži a ruke ispravljenije. U šamaraljkama sa ovako predugim dohvatom ruke su previše isturene ugao nije dobar i tricepsi su preopterećeni.


  • 0

#18 flocus

flocus
  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 709 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 10 August 2021 - 10:00 AM

Imaš li tabelu geometrije tog rama? Reach, stack i HT me najviše zanimaju, čisto da uporedim sa onim što vozim (slične smo visine, ali ti si verovatno mnogo gipkiji/razgibanijji).
Guglao sam, ali ništa upotrebljivo nisam našao. Hvala.
  • 0

#19 milovuk1967

milovuk1967
  • Members No Voting
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1239 posts

Postavljeno 10 August 2021 - 10:54 AM

 Da l ces da drzis u dropovima i koliko dugo, zavisi od dosta stvari. Ali sad je gore recena vazna stvar. Koliko je skracen vrat vile. Profi voze bez spejsera i jos okrenutu lulu u minusu.  Neki rekreativci voze izuzetno dugacak vrat vile, sa gomilom spejsera i lulom u plusu. Tako moze svako da vozi dugo u dropovima. Zato reci vozim u dropovima dok se ne vidi bicikl, nista ne znaci. Isto ima dosta  veze visina rama. Lakse je voziti u dropovima sa velikim ramom, nego sa malim. Sa malim ramom je dosta izvucena sticna i autmatski je velika razlika izmedju sica i volana.

 Naravno uz sve fizicke razlike koje svako od nas ima.


  • 0

#20 Smasher

Smasher
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3197 posts

Postavljeno 10 August 2021 - 11:02 AM

Baš o tome je i pisalo u onom teksu koji je okačio Bax. Na biciklovima moderne geometrije je položaj tela bicikliste na gumicama šamaraljki ili ti "hudovima" malte ne potpuno isti kao položaj bicikliste na dropovima na retro ramu. Posebno mi se svidela konstatacija u kojoj navode da je to verovatno tako zbog savremene mehanike jer je u osnovi šamaraljke lakše i udobnije koristiti za menjanje brzina sa hudova nego iz dropova. Prema tome to i jeste taj neki osnovni hvat na savremenom biciklu...


P.S. Što se tiče pomeranja sica nazad da bi se uključili gluteusi, zar nije već ranije apsolvirano da se pomeranje sica po šinama napred i nazad radi da bi se noga na pedali dovela u idealan položaj, te kad to podesimo da više ne treba čačkati?
  • 0

"Jedina prava greška je ona iz koje ne naučimo ništa".   H. Ford





0 članova čita ovu temu

0 članova, 0 gosta, 0 anonimnih korisnika