Jump to content


Fotografije

Podmazivanje


  • Molimo uloguj se da bi odgovorio
774 odgovora na ovu temu

#761 milovuk1967

milovuk1967
  • Members No Voting
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1239 posts

Postavljeno 09 November 2022 - 10:13 PM

Ma ne ide to tako. Pogledaj koliko navoja ima navrtka (matica) 3-4 ili 10. Misliš sa bi se nešto bitno promenilo da ima duplo više navoja? Skoro ništa sem što bi potrošio duplo više materijala. Da je tako kao što ti misliš nikada ne bi oblaznuo šraf sa maticom od 2 cm. U praksi će oblaznuti ali ćeš imati dužinu matice da ga opet dotegneš i tako sve dok imaš maticu i zdrav navoj na šrafu.

 

Nisam ja rekao da hvataju samo 2 ili 3 navoja. Kao što Niipheus reče, nije isto "hvatanje" i opterećenje. Može da hvata i 100 navoja opet će ona 2-3 biti najviše opterećeni. To je mehanika i to je tako. Svidelo se ili ne to i tebi i meni. To sam naveo samo kao primer da je možda isto takvo stanje i sa lancima i lančanicima. 

 

Niipheus je očigledno "malo" kasnije od mene izašao iz školske klupe pa se svega bolje i detaljnije seća. 

 

 Naravno da ce za duplo duzi navoj trebati dosta veca sila do oblazne. To isto mozes da probas, nadji maticu i brezon, od nekog auta, ako matica ima 2 cm probaj da oblazne, ako iseces na pola tu maticu ili na cetvrtinu, oblaznuce sa daleko manjom silom.


  • 0

#762 zare

zare
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4265 posts

Postavljeno 09 November 2022 - 10:21 PM

I koliko navoja će da bude oštećeno u bilo kom slučaju? 2-3 ili 10? Nikako ne shvataš suštinu. Razumem ja za šta si se ti uhvatio i to je dobra logika ali nauka ne kaže tako. 

 

Teže će da oblazne duža navrtka ali ne zato što je opterećena većom dužinom navoja nego zato što kada oblazne imaš zdrav deo koji odmah hvata (što kod normalne navrtke nemaš). Pa kada i taj deo oblazne opet imaš sledeći i tako sve dok imaš zdravog navoja. Svaki put kada oblazne, oblazne po tih 2.5-3 navoja koji trpi najveće opterećenje. Naravno, uvek moraš da dotegneš šraf, neće se samo dotezati.


  • 2
.

#763 milovuk1967

milovuk1967
  • Members No Voting
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1239 posts

Postavljeno 09 November 2022 - 10:27 PM

I koliko navoja će da bude oštećeno u bilo kom slučaju? 2-3 ili 10? Nikako ne shvataš suštinu. Razumem ja za šta si se ti uhvatio i to je dobra logika ali nauka ne kaže tako. 

 

Teže će da oblazne duža navrtka ali ne zato što je opterećena većom dužinom navoja nego zato što kada oblazne imaš zdrav deo koji odmah hvata (što kod normalne navrtke nemaš). Pa kada i taj deo oblazne opet imaš sledeći i tako sve dok imaš zdravog navoja. Svaki put kada oblazne, oblazne po tih 2.5-3 navoja koji trpi najveće opterećenje. 

 Pa malopre si napisao da se sa duplo duzom maticom nista ne bi promenilo, osim sto bi se potrosilo duplo vise materijala. A sada kazes da ce ipak teze da oblazne. Pa odluci se vise. Na kraju kilo kljuc u ruke pa probaj.

Zavrsavam za veceras.


  • 0

#764 zare

zare
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4265 posts

Postavljeno 09 November 2022 - 10:30 PM

Ne shvataš. Isto će propasti i kratka i duža matica. Kada propadne kratka možeš da je baciš. Kada propadne dugačka imaš još zdravog navoja u njoj. Dotegneš i to drži dok opet ne propadne. I dotežeš sve dok ima zdravog navoja. 


  • 0
.

#765 milovuk1967

milovuk1967
  • Members No Voting
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1239 posts

Postavljeno 09 November 2022 - 10:42 PM

Auuu, kolko ne razumes. Jos ovaj primer. Imas tocak sa 36 zica. Skine sa njega sve zice osim nih 8 npr.  Da li ce tih 8 zica moci da izdrze teret? Kako osnovno ne razumes. Ima zice (navoj), koje trpe max opterecenje, ali ove susedne preuzimaju na sebe deo tog opterecenja. Tako je i za navoj, i zupcanik. Vise zubaca, ravnomernije naprezanje zubaca,karika navoja, zica.. .

I ono sa pocetka sto sam pisao mozes li da nosis na ledjima teg od 100 kila na jednoj ko na 2 noge? Naravno sa dve bi jedva izdrao, a onda kada bi ti neko dao samo malo da se naslonis na neko koso drvo kolko bi olaksao nogama. To drvo je duzi navoj, vise zubaca, vise zica. Eee stvarno...


  • 0

#766 milovuk1967

milovuk1967
  • Members No Voting
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1239 posts

Postavljeno 09 November 2022 - 11:02 PM

I evo ovo sve sto pisem o potrosnji lancanika pise i u ovom clanku. Idite dole na dno. 

Another thing to note, is the more teeth on the chainring and sprocket, the more that the tension forces are distributed over a greater number of teeth. This reduces pinpoint loading on the teeth and chain links.

 

https://www.velobike...cy-big-vs-small


  • 0

#767 Dusan011

Dusan011
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14517 posts

Postavljeno 10 November 2022 - 12:03 AM

Nije, vec na lanac koji je na manjem lancaniku deluje veca sila (princip rada poluge)

 

Nego ne odgovoriste na moje pitanje, hajde da ga preformulisem. Dakle sve je isto na biciklu jedan i dva samo je razlicit prenos, na prvom 48/16 na drugom 36/12. Oba bicikla predju stotinu kilometara za isto vreme, oba vozaca proizvedu isti kolicinu rada ali jedan lanac se brze krece od drugog. Koji lanac ce se vise potrositi?


  • 1

#768 Woody

Woody
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1337 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 10 November 2022 - 12:44 AM

Nije, vec na lanac koji je na manjem lancaniku deluje veca sila (princip rada poluge)

 

Nego ne odgovoriste na moje pitanje, hajde da ga preformulisem. Dakle sve je isto na biciklu jedan i dva samo je razlicit prenos, na prvom 48/16 na drugom 36/12. Oba bicikla predju stotinu kilometara za isto vreme, oba vozaca proizvedu isti kolicinu rada ali jedan lanac se brze krece od drugog. Koji lanac ce se vise potrositi?

Zapravo je pitanje da li se brže troši duži ili kraći lanac. To bi mogli da znaju ovi što voze ležaljke... Kad smo kod toga, gde je kolega Mirek?


  • 0
The sea, the sea

#769 Dusan011

Dusan011
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14517 posts

Postavljeno 10 November 2022 - 03:10 AM

Sto se tice mog pitanja, vec sam napisao, lanci na oba bicikla su iste duzine.


  • 0

#770 mel

mel
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 341 posts

Postavljeno 10 November 2022 - 09:10 AM

može se na ovo pitanje odgovarati iz milion perspektiva, naprimer:

 

za 48/16:  24 pina na pogonu trpi otperećenje koje proizvodi moment na kurbli, a recimo 8 pinova pogoni točak, a slobodni pinovi na gornjem delu lanca trpe silu istezanja.

 

za 32/12,  16 pinova opterećenje, 6 pinova pogoni.

 

Ako lanac lepo naleže na zube, najveća sila koja deluje na lanac je sila istezanja na slobodne pinove na gornjem delu lanca između pogona i kasete.

 

Sila koja se raspoređuje na slobodne pinove je veća za 32-12 ali je i na više pinova je raspoređena. (Ako neko ne razume zašto je veća sila - zato što je sila koju proizvodi moment jednaka F = M/r, gde je r poluprečnik lančanika).  Udarni momenti, kada je pozicija pedale takva da trpi najveću silu moći da se rasporede na više pinova.

Tako da imamo veću silu na više pinova ili manju silu na manje pinova, ne znam kakav je odnos. Takođe u prvom slučaju je i veća brzina lanca.

 

Rekao bih da se ravnomernije troši, a ne sporije, ali to opet produžava trajanje upotrebe, za slučaj 32-12, zbog bolje raspodele udarnih momenata.


  • 0

#771 Dusan011

Dusan011
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14517 posts

Postavljeno 10 November 2022 - 12:15 PM

Odgovor je, lanac na prenosu 48/16 ce duze da traje jer je zbog principa poluge sila koju isteze lanac manja od prenosa 36/12. Sto se brzine lanca tice, u delu kruga kada vozac pritiska pedalu zbog vece brzine lanca sila ce biti rasporedjena na vise pinova.


  • 1

#772 mel

mel
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 341 posts

Postavljeno 10 November 2022 - 12:38 PM

a mislim da ne možeš samo uzeti u obzir veću silu.

 

trajanje delovanja sile je manje za slučaj 48/16, jer lanac ide brze, pa će kraće trajati istezanje, više vremena provede na lančaniku nego u slučaju 36-12

 

lanac ne trpi istezanje dok je na lančaniku jer sila delje na sve pinove istovremeno, nema razlike napona između susednih pinova.

 

istezanje trpe slobodni pinovi koji se vuku prednjim lančanikom.


  • 0

#773 Dusan011

Dusan011
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 14517 posts

Postavljeno 10 November 2022 - 12:58 PM

Kad ne bi bilo razlike izmedju susednih pinova onda bi se lanac trosio ravnomerno, sto ukoliko budes merio kariku po kariku videces da nije tacno. Sa druge strane, "istezanje" lanca ne postoji vec habanje rolnica i pinova, rolnice se ne habaju dok nisu u kontaktu sa lancanikom a ne okrecu se kada su u kontaktu sa lancanikom vec se karike i pinovi "okrecu". Ja sam hteo da objasnim razliku u duzini trajanja lanca pri razlicitim prenosima. Ukosenje lanca, podmazivanje, materijal od koga je pravljen lanac itd. nisu bile predmet interesovanja prilikom postavljanja pitanja.


  • 0

#774 mel

mel
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 341 posts

Postavljeno 10 November 2022 - 01:06 PM

ok, razumem, ne kažem da nisi u pravu.

 

onda, sa jedne strane postoji trošenje lanca dok je na lančaniku, a sa druge istezanje karika dok služe kao prenos sile između lančanika pogona i kasete. Ne verujem da to može da se zanemari, mislim da je to glavni razlog istezanja lanca.

 

U slučaju 48, više vremena provede na lančaniku pa se više i troši,

U slučaju 36, više vremena provede u vuči, pa se više isteže.

pa eto, ko šta voli :)


  • 0

#775 hari49haler

hari49haler
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 284 posts

Postavljeno 10 November 2022 - 01:51 PM

na 10 hiljada menjam ulje na autu, tad poskidam sve lance sa bajseva i poređam ispod auta. Provozam se pre toga po kraju da zagrejem mašinu a onda skinem čep sa kartera pazeći da se ne opečem. Vrelo ulje šljiska po lancima. Sutradan ih zakačim na štriku da odstoje na promaji dan dva.
Posle ih vratim na bajseve i ne brinem jer znam da ću preći 10 hiljada kilometara do sledećeg podmazivanja, sa autom.
  • 1




2 članova čita ovu temu

0 članova, 2 gosta, 0 anonimnih korisnika