U providnoj kutiji se nalazi kontroler sa forsiranim hladjenjem . Kontroler sluzi za regulaciju brzine rada elektromotora sto mu je primarna funkcija, i za regulaciju raznih dodataka (pedelec sistem, torque senzor kod BionX-a, regen sistem, osvetljenje, sirena, displej i slicno). Znam da zvuci cudno, ali je to u stvari prilicno slozena naprava i bez nje nijedan dc elektromotor, brushed ili bldc, nece raditi kako treba, ili u slucaju bldc, nece raditi uopste. Kontroler za odredjeni motor se nabavlja po sledecim kriterijumima:
1. brushed (ove cu da zanemarim u daljem tekstu) ili brushless dc motor
2. geometrija magneta 60 ili 120 stepeni (sve je vise pametnih kontrolera koji sami prepoznaju geometriju)
3. sensored ili sensorless (da li ocitava podatke o polozaju rotora sa interno ugradjenih hal senzora ili regulise motor bez toga, ima i kombo modela)
3. nazivna voltaza (24-36-48-60-72-84V) - u praksi dodajte bar jos 10-15% kod pune LiIon ili LiFePo4 baterije
4. maksimalna propusna jacina struje (10-160A)
5. minimalna, takozvana cut-off voltaza nakon koje ce kontroler iskljuciti sistem (ukoliko to prethodno ne ucini BMS na bateriji). Na primer, kod mojih bajkova nazivna voltaza je 48V, voltaza na punoj bateriji 54,5V, kontroler nasetovan na max. 22A, cut-off 40,5V.
6. programabilan ili ne (uglavnom ne u diy varijantama, masovno se koristi na fabrikacijama)
Mislim da nisam propustio nista bitno vezano za kontroler, a jeste vazno, on je srce sistema. Od alata nije potrebno nista posebno, ja koristim onaj univerzalni set alata sa gedorama i raznim dodacima malo vezi, kupljen pre x godina na buvljaku i dan danas savrseno sluzi. Morao sam da kupim par komada alata koji su mi bili potrebni za sklapanje bicikla, prosto je neverovatno koliko su bespotrebno iskomplikovali stvari majstori iz Shimano ekipe.
Ovi bajkovi nisu jevtini za gradnju. Ja nisam stedeo na komponentama, birao sam kvalitetne ramove, kocnice, viljuske, tockove, i masa delova na oba bicikla je potpuno nova, kupljena u prodavnici. Za mene kao pocetnika u sklapanju bicikala zezanje sa polovnim delovima vezanim za pogon uopste nije dolazila u obzir, tako da je tu sve novo (menjaci, kasete, patrone, pogoni, sifteri itd). Drugo, ja sam pazljivo birao sa cime cu da eksperimentisem, jer sam uocio da se mnogo ljudi prevarilo bez obzira na prethodna iskustva u elektronici i mehanici.
Znao sam da sa Magic Pie 3 nema promasaja, uredjaj je potpuno idiot proof i vrlo je pogodan za savladavanje osnova. GNG bih preporucio samo mehanicarima, ja svoje motocikle sam odrzavam od kada znam za sebe i cesto me je bacao u rebus, a cesto i zajebavao do ocajanja. Ipak, ovaj pogon ne bih menjao ni za jedan drugi. Grub, bucan, potpuno neugladjen, ali istinska zver medju elektromotorima. I moze zestoko da se pumpa preko nazivne snage bez grejanja ukoliko ustreba, mada je i ovako nestvarno snazan za svoje dimenzije i tezinu. Na ovom motoru pedelec nema nikakvog smisla.
Ima drugih srednjih pogona, poput Bafanga BBSHD koji su prilicno laki za ugradnju, ali imaju jednu veliku manu - nedostaje eskplozija obrtnog momenta koja se desava na GNG-u. Sve ostalo je super, tih, ugladjen, brz, ima displej sa svim informacijama, kompatibilan je sa svim baterijama, moze da radi u pedelec rezimu za 2-9 nivoa asistencije, moze da radi na throttle, moze sve sto pozelis. Ali i dalje nije GNG, niti ce to ikad biti. Cenu necu ni da komentarisem.
Sto se vec gotovih bicikala tice, oni se dele u dve grupe: kineske i ostale. Ovog puta, treba eventualno razmisljati o svim ostalima, a kineske sasvim zaboraviti. Sve njihove specifikacije po oglasima su laz; u najboljem slucaju dobicete elektricnog puza sa olovnom kucicom koga je lako brzo umoriti. Govorim, naravno, o biciklima koji se prodaju kod nas na oglasima i kitovima za sklapanje istih, a imaju zvucna imena poput Yao Mao, Gao Ming, Wuxi Fu i tome slicno. Izbegavati u sirokom luku.
Gotovo sve ostalo sto dolazi iz zapadne Evrope ili Kanade je ograniceno u najboljem slucaju na 350W. Drug koji je probao moj Outland je bio zaprepascen, pre toga je razmisljao o kupovini elektricnog bicikla, i otisao je da pogleda neki dobar i skup pedelec zasnovan na Bosch 250W mid drajvu. Sve je bilo u redu dok nije naisao na prvu jacu uzbrdicu, onda je shvatio da mu tezina motora i baterije odmazu a motor je preslab da bi ista doprineo i trajno odustao od bilo kakvih asistiranih bajkova. Kaze, radije ce da mota. I ja to razumem, jer ova ogranicenja imaju smislu eventualno na idealno ravnom terenu. Nista ispod 500W nije za bilo kakve uzbrdice, to je apsolutni minimum, i nebitno je koliko je genijalna konstrukcija koja iza toga stoji (Yamaha i Bosch zaista znaju kako da posteno iscede tih 250W). Po mom misljenju, otici u prodavnicu i kupiti bicikl sa Bosch ili Yamaha pogonom od 250-350W cista je ludost i bacanje bas velikih para. Isto vazi i za polovne, makar bili i 10 puta jevtiniji, jer su nevidjeno komplikovani za servis i delovi su jezivo skupi.
Pored mid drive-a, zastupljeni su i bicikli sa hub motorima, najcesce kojekakvi Herkulesi i Kalkhoffi sa malim mac hubovima, preslabi i potpuno neupotrebljivi, najcesce sa mrtvim baterijama i umornim motorima. Pored njih ima puno BionX adaptacija, i to je najgora moguca varijanta - motor, displej, kontrole, baterija - sve mora da bude iz iste serije komponenti ili ne radi uoste. Na BionX sistemima samo motor valja, sve ostalo je prorietary djubre zasticeno canbus protokolom do besvesti, izuzetno se cesto kvari elektronika i u Srbiji je nemoguce sevisirati. Za najstrasnije izbegavanje. Mada, za torque senzor skidam kapu.
Da bi odredio sta tebi treba, moras da utvrdis prioritete i ocekivanja: domet, brzinu, opterecenje. Na osnovu toga se lako izracuna cena ozbiljnog bajka koji ces sam da sklopis. Bafang BBS02 je oko 500 EUR, BBSHD 650 EUR, GNG je bio 399 USD (!!!) dok je bio dostupan, Magic Pie 5 je oko 550, baterija LiIon 48V 9Ah oko 600 EUR, ni za jedan od nabrojanih sem GNG nisu potrebni eksterni kontroleri jer imaju svoje. Kontroler za moj GNG kosta oko 35 EUR, da ne bude da mistificiramo. Dodas cenu bicikla, vremena i znoja (kod Magic Pie kratko, kod Bafanga moze da bude i agonija, kod GNG agonija je zagarantovana), i to je u principu to. I dalje je znatno jevtinije od onog sto mozes da nabavis po radnjama za velike pare da stoji u garazi i pokazuje se komsiluku jer druge svrhe nema