SCOTT Genius 20 2009

Na testu. Scott Genius 20 za 2009. godinu.
Sreda, 23. decembar 2009
SCOTT Genius 20 2009

Scott vec dugi niz godina neguje tradiciju originalnosti – pogotovu što se MTB sekcije tice. Takav je slucaj i sa Genius modelom koji je po svojim idejnim rešenjima jedinstven na tržištu. Zahvaljujuci Planet bike-u, imali smo priliku da vozimo Genius 20 na testiranju scott palete pre izvesnog vremena, al i da ga dobijemo na jedan pravi test – što je za ove prostore jedna prijatna novina, a nadamo se da ce se ovakav trend nastaviti i u buducnosti.

Genious 20 karbon je pre svega bajk koji je namenjen za maraton-trail vožnje, ali ni all mountain segment mu nije stran. Uostalom, sam pogled na njega govori ovome u prilog – Fox 32 talas RL viljuska sa podesivim hodom 110-130-150mm, 15mm osovinom, lock out-om i rebound podešavanjem kao i zadnji amortizer sa 3 stepena – 150mm hoda, 95mm hoda i potpun lock daju puno mogucnosti i slobode u vožnji.

Da prvo kažemo nešto o samim karakteristikama ovog modela:
Ram je izraden u novoj IMP4 - Integrated Molding Process tehnologiji, sto bi u prevodu bilo da su glavne cevi rama (toptube, headtube, seat tube i down tube ) zajedno napravljene iz jednog dela i to u jedinstvenom procesu, koji je strogo cuvana tajna. Ovo dalje ima za posledicu dalje smanjenje težine rama, povecanje cvrstine rama, pogotovu na kriticnim mestima kao i kod spajanja cevi. SCDS (SCOTT Carbon Dropout System ) je sledece u nizu, a predstavlja kompletan karbonski deo nosaca kuke ‘ kuka je naravno od alu legure. Ako pogledamo rutiranje kablova duž rama – i to je specificno i odradeno u sistemu “Direct Seal Cable Routing” što u prevodu ima znacenje da su svi kablovi protektovani od uticaja spoljašnjih elemenata koji mogu da uticu na normalan i precizan rad, pre svega šiftera.
Što se tice same konstrukcije zadnje suspenzije – scott je to nazvao IAP - Isolated Axial Pivot, koji zbog svog specificnog rešenja dozvoljava dužinu kao i podešavanje šticne bez limita. Inace, ovo je tzv. four-bar linkage sistem vešanja.

Oprema koja se na ovom modelu nalazi je što se Shimano grupacije tice – LX ( HG 73 ) lanac, XT pogon, XT prednji menjac, XT šifteri, XT disk kocnice, kaseta, kao i nable – naravno sve u novoj XT 770 seriji, dok je zadnji menjac XTR Shadow.
Šticna i lula su scott brend, dok je volan ritchey pro karbon varijanta - rizer naravno 20mm nagiba i dužine 660mm, a od ritchey-a je tu još zastupljen i headset u pro varijanti.
Sedište je fizik thundra, dok su felne DT Swiss X 430 model koje prate naravno i DT žice. Gume su Schwalbe nobby nic evo 2,25.
O prednjem amortizeru smo vec ukratko rekli – Fox Fox 32 talas RL sa podesivim hodom, rebound-om i lock-out-om – prakticno ima sve što može zatrebati u vožnji! Fox se na ovim prostorima dosta vozi, pa o njemu ne treba trošiti puno reci – pouzdan, siguran u radu, cvrst, sa brilijantnom sposobnošcu da upija sve što joj se nade “na putu”.

Ono o cemu valja prozboriti više je zadnji amortizer – equalizer 2 koji je apsolutno jedinstvena tehnologija i koji ovaj bajk najviše i distancira od drugih proizvodaca. Za izradu ovog amortizera po scott “receptu” zaslužan je DT Swiss. Da krenemo sa podacima – dužina amortizera ( kako se to naziva – eye to eye ) je 165mm. Ovaj amortizer kako smo vec gore pomenuli ima 3 hoda – full 150mm, tzv. “traction mode” gde je hod redukovan na 95mm i lock-out gde je amortizer zakljucan. Sastoji se iz 2 komore – jedna za full mod, druga za tzv. traction mod. U okviru njih postoje negativna i pozitivna komora koje se nezavisno pumpaju prema samom vozacu, a tabela se nalazi na samom amortizeru, pa je maksimalno pojednostavljen postupak podešavanja. Kada smo kod pumpanja jedna napomena – ovaj amortizer koristi visoki pritisak, pa je potrebno imati i pumpu koja to može i napumpati. Kada kažemo visok – baš na to i mislimo a evo i primera: za vozaca od 70 kg, pozitivna komora se pumpa na 17,6 bar-a, dok se negativna pumpa na cak 22 bar-a, pa treba obratiti pažnju kod nabavke pumpe za ovaj amortizer. Rebound je opcija koja se podešava na obe komore pojedinacno u sistemu korak po korak ili popularnije receno – klik opcija i to u 12 pozicija. Naravno, uz njega ide i daljinska komanda koja se nalazi na samom volanu i koja ima polugu koja ide u 3 stepena, kao i rucicu za otpuštanje. Zbog specificnog položaja amortizera – odmah ispred zadnjeg tocka, što u situacijama vožnje po blatu, vodi, mulju i sl. može nabacati mnogo necistoce na isti, scott se potrudio da maksimalno zaštiti ovaj put sve što je vitalno, pa je tako kabl daljinske komande potpuno zašticen od ovog faktora a isto tako je i glavni deo po kom amortizer “klizi” ušuškan.
Scott je predvideo da se ovaj amortizer servisira samo u strucnim i ovlašcenim servisima, pa tako osim klasicnog uputstva za štelovanje, ne postoji servis uputstvo, niti delovi u prodaji.
Na ovom modelu je daljinska rucica bila u “single”varijanti, ali posotoji i isporucuje se i u twin varijanti – sluzi i za zadnji amortizer, ali i za prednji, pa tako sa volana kontrolišete celokupnu situaciju u vožnji.


Test i vožnja

Genius je testiran po dosta zahtevnim uslovima – teren je bio vlažan i blatnjav, a pri tome i dosta izrovan, pa je to bio još jedan dodatni faktor za njega koji je morao da položi – po suvom svi znamo da je mnogo lakše upravljati i voziti…
Posle inicijalnog set-up-a krenuli smo na vožnju. Od samog starta se odmah primecuje da je ram inace masivnog izgleda veoma krut i cvrst – upravo ona karakteristika koja je ranijim generacijama na pocetku karbon ere nedostajala, pa su vozaci imali pritužbi na njegovo uvijanje. Ovde to nije slucaj. Provera rada zadnjeg amortizera na pocetku nedvosmisleno upucuje na veoma lako rukovanje daljinskom rucicom koja je i u ergonomskom smislu odlicno prilagodena i koje je u kasnijoj vožnji postalo gotovo intuitivno i prakticno automatsko. Sam hod rucice je kratak – po meni taman koliko i treba. U samoj vožnji, najviše je korišcen full mod i TC mod, dok je za jace uspone lock mod uspešno pretvarao ovaj FS bajk u HT mašinu. U TC modu, ovaj bajk se ponaša kao XC mašina i ako se pri tome smanji i hod prednjeg amortizera na 110mm – odjednom ovaj bajk postaje klasicna XC zver koja može da stane rame uz rame sa ostalima u toj kategoriji! Da napomenemo i da se u TC modu gotovo ne primecuje vec poznati “bob” efekat koji se javlja kod FS bajkova.

Krut ram u kombinaciji sa 15mm prednjom osovinom i Fox-om kao i kratkom lulom daje punu kontrolu u krivinama i skretanjima u brzini tako da vozac može svu svoju pažnju usmeriti na konfiguraciju terena i birati trasu kojom ce voziti – ostalo prepustite Genius-u.

Što se tice spusteva i nizbrdica – genius je tu apsolutno na svom terenu, savladivanje istih predstavlja veoma lak zadatak, sa setovanim hodom od 150mm napred i pozadi – ova mašina prosto “jede” sve pred sobom.
Schwalbe nobby nic odlicno drže na terenu, naravno pod uslovima u kojim se vozilo bilo je i malo proklizavanja na usponima, ali smo zadovoljni kako ove gume drže grip kako po vlažnom terenu, tako i po blatu i klizavom terenu.

Ovaj bajk je stvoren da se vozi i gazi do maksimuma, dakle – Genius najbolje funkcioniše po sistemu “deco jel volite brzu vožnju”. Dalje, ovo je mašina idealna za duge ture, višednevne etape, jednom recju – dovoljno km da se prepustite uživanju i predelima kojim prolazite - ukoliko niste takmicar – tada nemate vremena za razgledanje okoliša vec vam je na umu samo jedna misao – biti što bolji i brži – a i tu vam genius stoji 100% na usluzi.

Da zakljucimo – genius je izuzetna mašina i kao takav definitivno zaslužuje da se nade na top listi kod bajkera koji od svoje mašine traže ultimativne performanse., ali se pripremite i na njegovu cenu…

 

 

Diskusije na forumu

KOMENTARI
Da bi postaviti komentar morate biti prijavljeni na sistem