Mehanika na bajsu - menjaci i stelovanje
#1
Postavljeno 23 October 2006 - 08:47 PM
Prvo: sifter je “mozak” cele operacije! On odredjuje koliko ce sajle biti povuceno ili otpusteno da bi menjac “skocio” sa jednog na drugi zupcanik.
Drugo: Podesavanje zategnutosti sajle centrira menjac u odnosu na lancanike. Sva podesavanja menjanja brzina se rade upravo zatezanjem ili otpustanjem sajle.
Trece: Prednji i zadnji menjac imaju srafove koji im odredjuju limit hoda. Oni samo limitiraju hod u krajnjim tackama hoda da lanac ne bi spao sa lancanika.
Cetvrto: Levi sifter kontrolise samo prebacivanje na srednju sajbnu. Srafovi koji limitiraju hod podesavaju isti za malu i veliku sajbnu.
Kada se ovo zna, idemo dalje. Za stelovanje je potreban srafciger i 5 i 6 mm imbus kljuc.
Posravite menjace u polozaj tako da zadnji bude na najmanjem lancaniku, kao i prednji na svom najmanjem.
Proverite gledajuci odozgo da li je prednji menjac paralelan sa najvecim lancanikom.Takodje proverite da li je razmak prednjeg dela kaveza istog i najveceg lancanika kada stoje u liniji 1-2 mm.
Proverite gledajuci od pozadi da li je kavez zadnjeg menjaca vertikalan i da li je gornji tockic tacno ispod najmanjeg zupcanika kasete. Ukoliko kavez stoji pod uglom i nakrivljen ka kaseti i tocku – najverovatnije vam je nosac menjaca – kuka kriva sto predstavlja problem.
Proverite zategnutost sajli prednjeg i zadnjeg menjaca. One treba da su blago nategnute. Ukoliko sajla zapinje i tesko ide – buzire treba ili ocistiti i podmazati ili ih zameniti. I u njima se vremenom gomila necistoca koja sprecava sajlu da klizi bez otpora.
Podesite limit hoda zadnjeg menjaca sa srafom koji nosi oznaku “H” tako da gornji tockic stoji tacno ispod najmanjeg zupcanika.
Sada ide najvazniji deo:
Koristite podesivace na samim sifterima da eliminisete “prazan hod” ili opustenost sajli. Pazljivo da ne preterate u zatezanju.
Zadnji menjac:
Namestite lanac da bude napred na srednjoj sajbni i ostavite ga na toj poziciji.
Okrecuci pedale, na desnom sifteru kliknite za 1 podeok gore i natrag. Dotegnite ili opustite sajlu dok menjac perfektno ne prebaci navise i nanize sa najmanjeg zupcanika.
Menjajte brzine pocevsi od najmanjeg lancanika ka najvecem za po jedan lancanik. Ukoliko menjac menja u jednom pravcu sporije, podesite zategnutost sajle i to za po pola okreta na samom sifteru, dok zadnji menjac ne bude radio isto u oba pravca. Odvijajte za po pola kruga sraf za limitiranje hoda sa slovom “L” ukoliko menjac ne moze da zavrsi siftanje na najveci lancanik kasete. Dok je lanac na najvecem lancaniku kasete, pritisnite jako na sifter dok okrecete pedale da bi bili sigurni da se u voznji nece desiti da menjac slucajno preskoci preko najveceg lancanika kassete i zapeo u zice!
Predni menjac:
Ostavite lanac na najvecem zupcaniku pozadi a onda prebacite napred na najmanji lancanik pogona. Podesavanjem srafa sa oznakom “L” zavrtanjem ili odvrtanjem dok sam lanac ne bude pravio blag zvuk kacenja o kavez. Tada odvrnite pazljivo isti sraf dok zvuk ne prestane.
Dalje, zadnji menjac namestite na najmanji zupcanik, a zatim prednjim menjacem lanac doterajte na najveci lancanik pogona. Prebacujte prednji menjac na veliku sajbnu i sa nje dok u isto vreme podesavate limitirajuci sraf sa znakom “H” dotle, dok spoljni deo kaveza prednjeg menjaca blago “grebe” lanac. Podesite tada staf pazljivo dok zvuk ne nestane. Menjajte odsecno brzinu na prednjem menjacu sa srednjeg na veliki zupcanik, kako bi uvideli da li je sraf za limit hoda dobro podesen i da lanac nece pri siftanju spasti sa velikog lancanika na kurblu. Ukoliko je potrebno, podesite hod fino stelujuci isti.
Potom, prebacite zadnji menjac na sredinu kasete. Okretajuci pedale, menjajte brzine na prednjem menjacu sa srednje sajbne navise i nanize. Podestie zategnutost sajle tako da menjac radi isto u oba smera.
Ostanite napred na srednjem lancaniku i prebacite zadnji menjac na najveci lancanik kasete i dok okrecete pedale, proverite da li lanac kaci unutrasnji deo kaveza prednjeg menjaca. Ukoliko kaci, podesite sajlu na podesivacu na samom sifteru toliko da se zvuk kacenja utisa i nestane.
Proverite jos jedanput SVE brzine kako funkcionisu – i prednji i zadnji menjac – i spremni ste za voznju!
MTB do groba a i posle...
#2
Postavljeno 23 January 2008 - 02:34 AM
Jedno pitanje, imam zadnji menjac SRAM X9 i kada sam ga montirao isao sam po uputstvu i
jedan deo uputstva ne razumem, a odnosi se na neki zavrtanj (nije ni jedan od ona dva za stelovanje min i max hoda) koji se zavrce imbusom znam koji je to zavrtanj ali mi nije jasno cemu sluzi tacno tj. sta njime podesavam?
Uu nadam se da sam bio jasan.
PoZz
#3
Postavljeno 23 January 2008 - 11:12 AM
MTB do groba a i posle...
#4
Postavljeno 23 January 2008 - 12:27 PM
#5
Postavljeno 23 January 2008 - 02:18 PM
na nepreciznosti.
Takođe i mali šrafčić sa zadnje strane koji odmiče menjač od kuke i sa njim može da se šteluje sam položaj menjača.
Taj je .
Pa imam utisak da ne radi bas dobro tj. da lanac nije dovoljno zategnut iako sam isao po uputstvu lanac oko najvecih lancanika + 2 segmenta.
#9
Postavljeno 17 February 2008 - 07:53 AM
Pada mi na pamet:
1. pitati za savet
2. kupiti novi i izvući nauk
3. kupiti širi patron - ako neće menjač od zupčanika, 'oće zupčanik od menjača (s tim što još ne znam koliki je patron)
4. napraviti adaptere na strugu po sistemu krug upisan u krug tako da se dodiruju u jednoj tački; menjač fiksirati na najužoj tački i tako dobiti ta dragocena 2-3 mm.
Takođe, kako se koristi pominjani C šraf, nešto sam ga vrteo eksperimentalno, ali nisam video da menja ugao zadnjeg menjača. (deore)
#10
Postavljeno 17 February 2008 - 09:46 PM
#11
Postavljeno 17 February 2008 - 11:05 PM
Prvo otpusti sajlu ili otkaci, zatim sraf na kome pise "low" odvrci po pola kruga i prati da li se menjac pomera ka ramu. Moras utvrditi dali menjac fizicki ima dovoljan hod da pokrije sve tri sajbne.
Probaj da otpustis selnu sto steze menjac za ram i iskrivis menjac ka unutra za par stepeni.
Fizicki iskriviti menjac da ne cese! ( ne preporucujem ovu opciju)
Mozda je patrona suvise uska i treba staviti sa sirom osovinom.
Odlazak do servisa.
Ovo su samo neki od predloga, ali sve zavisi od slucaja do slucaja.
#12
Postavljeno 17 February 2008 - 11:15 PM
odvrci po pola kruga i prati da li se menjac pomera ka ramu. Moras utvrditi dali menjac fizicki ima dovoljan hod da pokrije sve tri sajbne.
Probaj da otpustis selnu sto steze menjac za ram i iskrivis menjac ka unutra za par stepeni.
Fizicki iskriviti menjac da ne cese! ( ne preporucujem ovu opciju)
Mozda je patrona suvise uska i treba staviti sa sirom osovinom.
Odlazak do servisa.
1 - probao prvo to . Ne može dovoljno da ode ka ramu.
2 - krivljenje i zanošenje - palo mi na pamet da na neki način 'stešem' adapter tako da telo menjača dođe bliže cevi, al' to je zaguljen posao za kućnu varijantu.
hmmmm... da'l da iscimam jednog lika da mi napravi adapter od rezina?
3 - znam za ta budženja, i ni ja je ne preporučujem, prvo što ne znam koliko bih samo štete napravio.
4 - premeriću patronu prvom prilikom. Na MTB su svi problemi sa šaltanjem nestali kad sam stavio širi patron.
5 - i servis mi se javljao kao rešenje, al' prvo ću da potrošim preostale kućne varijante (patron).
#13
Postavljeno 17 February 2008 - 11:38 PM
- krivljenje i zanošenje - palo mi na pamet da na neki način 'stešem' adapter tako da telo menjača dođe bliže cevi, al' to je zaguljen posao za kućnu varijantu.
Tesanje adaptera zaboravi. Probaj malo zaneti menjac i proveri jer ima dovoljan hod.
U zavisnosi od tvoje patrone u sr. pogonu mozes poturiti na desnoj strani podlosku izmedju patrone i rama od 2-2.5mm kako bi udaljio celu patronu u desnu stranu, ali onda leva strana patrone ulazi u ram za debljinu podloske.
Menjac garantovano nece cesati.
#14
Postavljeno 18 February 2008 - 09:17 AM
(patrona je četvrtka)
#16
Postavljeno 18 February 2008 - 09:33 PM
#18
Postavljeno 18 February 2008 - 10:20 PM
#19
Postavljeno 10 June 2008 - 09:08 PM
I jos nesto izgleda mi kao da kavez od zadnjeg menjaca ide malo od tocka mada mozda mi se i cini ili ide bas, bas jako malo.
#20
Postavljeno 10 June 2008 - 09:23 PM
0 članova čita ovu temu
0 članova, 0 gosta, 0 anonimnih korisnika