Pa pazi, ja sam isto pocetnik, sve sto znam sam naucio iz jednog teksta koji kaze da je alivio do skoro bio niza klasa, a od skoro presao u nizu srednju, a posto bajseve koje ja gledam su po 2-3 godine stari, plasim se da je tad jos bio niza. Istina je da zadnjih deset godina vozim kaprijolo sa shimano menjacima za decu i da i dan danas rade, tako da da, pretpostavljam da je ovo moje vise stvar sujete, ti shifteri ce mi biti uvek ispred nosa i zelim da na njima u najmanju ruku pise deore
takodje, taj tekst koji deluje poprilicno smisleno zakljucuje da je zabluda da je zadnji menjac bitniji od prednjeg, pa eto ako neko ima drugo misljenje molim da ga podeli sa nama.
Takodje da izjavim svoje divljenje prema ovoj zajednici koja u sred zime pomaze neukim poput mene da donese pravu odluku, zaista nisam ocekivao ovako plodonosnu raspravu.
Pozdrav
Evo mojih tekstova koji (po meni argumentovano) tvrde malo drugačije:
http://www.bikegreml...1/klase-opreme/
Ukratko, Acera klasa opreme radi sasvi dobro i pouzdano. Čak i niže klase nisu katastrofalno loše, ali već Acera, a pogotovo klasa iznad, tj. Alivio, radi veoma dobro.
Što se kočnica tiče: dobre kočnice su dobre kočnice. Bilo da su disk, V-brejk, ili drumaške. Svake dobre će dobro raditi.
Prednosti (dobrih) diskova (u odnosu na dobar V-brejk na primer) su:
- Nešto bolja modulacija kočione sile
- Brže reagovanje na pljusku i u blatu - odmah počinju kočiti punom silom i predvidivo, dok ostali tipovi kočnica imaju nekih pola sekunde (dok točak napravi jedan krug, da pakne malo obrišu felnu) zadrške, uz naknadno dosta nagliju inicijalnu kočionu silu u odnosu na taj prvi krug. Ništa strašno, ali lepše je kad odmah rade lepo
- Nešto veća otpornost na dugo kočenje - ne pregreva felnu, mada se i diskovi mogu pregrejati predugim kočenjem, ali nešto više vremena im treba nego felnama. Druga prednost je što, čak i kad se pregreje, disk kočnica samo prestane da radi, dok kod obične to rezultuje momentalnim sletanjem gume s obruča, pa se ostaje i bez kočnice i bez gume za upravljanje.
- Jača sila kočenja. Ovo je bitno zbog toga što pri agresivnoj off road vožnji omogućavaju da se lakše koči sa po jednim prstom, dok ostali prsti šake drže koraman na džombama, da ne ispadne iz ruku. Može se kočiti sa po jednim prstom i sa dobrim V-brejkom, ali treba nešto jača sila, pa se može lakše umoriti šaka posle nekih pola sata. Što se same sile kočenja kao takve tiče: svaka dobra kočnica ima dovoljnu silu da blokira točkove, tako da je sila kao takva koju pruža V-brejk više nego adekvatna.
Mane diskova:
- Veća težina
- Viša cena
- Nešto komplikovaniji i skuplji servis, pogotovo kod hidrauličnih
- Osetljivost samih diskova - za bajs koji treba opušteno "baciti" na gomilu sa drugim bajsevima, postoji šansa da se iskrivi disk. Nije strašno, ali jeste nešto osetljivije u odnosu na "obične" kočnice
- Pri kočenju više opterećuju viljušku, ležajeve kormana i žbice prednjeg točka. Prednja disk čeljust, pošto je postavljena iza viljuške, pri jakom kočenju pravi silu koja vuče točak napolje iz prihvata (dropova). Po meni veoma loše rešenje, zašto se prihvat disk čeljusti ne rotira za 180 stepeni, nikad mi nije bilo jasno.
Broj prednosti i mana je nebitan, već konkretne prednosti i mane - odmeriti ih spram svojih prioriteta i afiniteta, pa izabrati.
U praksi sam prošao celu Frušku Goru, po i van asfalta, sa V-brejk kočnicama, bez ikakvih problema. Da su dobri diskovi bolji, bolji su, nema spora.
Za kraj, da ponovim šta sam već napisao u temi: ram, na prvom mestu - da je dobar i odgovarajući.
29" je nova moda, verovatno dobar izbor. Ovde sam pisao o prednostima i manama MTB standarda 26, 27.5 i 29", pa svako može videti za sebe šta je najbolje:
http://www.bikegreml...275-vs-29-29er/
Ukratko, po meni glavna mana 29" je glomaznost. Ko u gradu treba često da unosi bajs u lift, ili vuče uz uska stepeništa, sa oštrim krivinama, može biti mana.
Glavna mana 27,5" je manji izbor guma.
Glavna mana 26" je manji prečnik točka (nešto slabije ublažava džombe - mada brže ubrzava ).
Sad, kao što piše u tekstu, te mane su nekad prednosti, zavisno od prioriteta.